A járatindítást bejelentő sajtótájékoztató előtt Puskás Öcsi mezével ajándékozta meg az ír üzletembert Bánki Erik, az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottságának elnöke, amelyet O’Leary azon nyomban magára is öltött.
Piros mezben, kezében focilabdát forgatva, marketinges kolléganőjét leállítva O’Leary maga ismertette a Ryanair magyarországi visszatérésének részleteit. A tájékoztatón elhangzott, hogy a legnagyobb forgalmú európai légitársaság (tavaly 75 millió utas, miközben a második helyezett Lufthansa csak 44 milliót, míg a harmadik Easyjet 37 milliót szállított) 1400 útvonalon repül, ötven város között. Mindezek mellett a Ryanair a legpontosabb légitársaság címet is kiérdemelte.
Kivonulás után visszatérés
O’Leary szerint a lényeg, hogy „olcsóbbak és pontosabbak vagyunk, mint bárki más”. A járatindításhoz csak a „gazdag” budapesti repülőtér üzemeltetőivel kellett megegyezniük. A szerződés tető alá hozásában jelentős szerepet játszott a Magyar Turizmus Zrt. is. „A Magyar Turizmus Zrt. fontos szerepet játszott abban, hogy visszajöttünk erre a picit drága repülőtérre” – fogalmazott O’Leary. O’Leary az idén azt reméli, hogy idén 80 millió fölé megy forgalmuk, részben az új budapesti járatok jóvoltából. Emlékezetes, hogy a Ryanair 2006 és 2010 között már repült Budapestre, azonban tavaly nem tudtak dűlőre jutni a reptér vezetésével az árakról, emiatt kivonultak. O’Leary emlékeztetett arra, hogy 2008-ban volt a csúcs, amikor 0,4 milllió utasuk volt már Budapesten.
Március 12-én indulnak az új járatok a Liszt Ferenc repülőtérről öt városba: Bristol, Dublin, Birmingham, London (Stansted) és Bologna felé. Ez hetente ös�- szesen nyolcvan járatot jelent. Indulásként egymillió repülőjegyet 9,99 euróért kínálnak mostantól.
Bánki Erik fontosnak tartotta megjegyezni, hogy most sikerült helyrehozni az előző kormány hibáját, amely ahhoz vezetett, hogy kivonult a légitársaság. Bánki szerint a Ryair lépése előnyös számunkra, mivel az Európai Unióval és az IMF-fel folytatott tárgyalások során bizonyítja, hogy hazánk megállja a helyét a gazdasági válságban is. „Mindent megteszünk, hogy sikeres legyen” – tette hozzá, és megemlítette, hogy egyedi adókedvezményt is sikerült kiharcolni a visszatéréshez a költségvetési vitában.
200 ezer plusz vendégéjszakát hozhat
Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy másfél éve, amikor átvette a társaság irányítását, az elsődleges célja a Ryanair visszacsábítása volt. A számok is azt bizonyítják, hogy hiába csinálunk marketinget, ha nincs járat, nem tud annyi turista érkezni. Horváth elmondta, hogy 2000-ben 300 ezer angol vendégéjszakát regisztráltak a hazai szálláshelyek, ez a szám 2005- ben 830 ezerre nőtt, míg a Ryanair kivonulása után, 2010-ben már csak 510 ezer volt a britek vendégéjszakáinak száma. „200 ezer vendégéjszakát várunk pluszban az új járatoktól” – emelte ki Horváth, majd hozzátette, hogy közös marketinget végez a nemzeti turizmusmarketing-szervezet Bolognában, a brit és az ír piacon a fapadossal. Erre az újjászervezett Légi Marketing Alap nyújt lehetőséget. Hazánk számára kulcsfontosságúak ezek a járatok, mivel az Egyesült Királyság a harmadik, Olaszország pedig a negyedik legjelentősebb küldőpiacunk.
Horváth Gergely reméli, hogy jövőre új járatok születését ünnepelhetjük.
Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója így kommentálta az eseményt: „Nagyon örülök, hogy ismét köszönthetjük a Ryanairt a Budapest Airport diszkont-légitársaságainak körében. A repülőtér által hivatalosan meghirdetett kedvezmények valamennyi diszkont-légitársaság számára egyformán rendelkezésre állnak, minden bizonnyal ez is közrejátszott abban, hogy a Ryanair a budapesti járatok újraindításáról döntött. Az MT Zrt.-vel közösen kidolgozott járatfejlesztési stratégiánk jól szolgálja a repülőtér, a légitársaságok és a magyar idegenforgalom érdekeit is.”
Akár ötven új járat Budapestről?
O’Leary kiemelte, céljuk meggyőzni a Budapest Airportot, hogy nőjenek együtt. „Segítsenek nekünk új járatokat nyitni, hiszen a következő években akár huszonöt- ötven vagy száz járat is lehetne Budapestről.” O’Leary kérdésre válaszolva megjegyezte, tervezi, hogy egy kínai gyártótól vásárol repülőgépeket, amelyek legkorábban 2016 körül állhatnak forgalomba. Azt is elmondta, hogy két-három éven belül nem indít transzatlanti járatot, mert nem lehet olcsón interkontinentális repülőgépet vásárolni a piacon az öböltérség kereslete miatt.
A Ryanair számításai szerint az öt járat akár 200 új munkahelyet is teremthet a Budapest Airportnál.