Technológiai fejlesztés és vendégközpontúság kell

Budapesten a szakképzett munkaerő elvándorlása és a magas áfa nehezíti a szállodások mindennapjait. A színvonalas szálláshelyek technológiai fejlesztése a kelet-közép-európai régióban dübörög, ám a szakma iránt elkötelezett szállodások mégis a vendégközpontú kiszolgálásban látják a kiugrási lehetőséget. Többek között erről is szó esett a napokban Budapesten rendezett Leaders in Hospitality Summit szakmai fórumon.

A szállodaipar neves nemzetközi és hazai szakértői vitatták meg a kelet-közép-európai régió tu­rizmusának aktuális kérdéseit a kétnapos Leaders in Hospitality Summit konferencián, a budapesti Danubius Hotel Flamencóban. A május 28–29-én zajló nemzetközi fórumon az iparág kulcsszereplőinek – befektetőknek, üzemeltetőknek, tanácsadóknak – lehetősé­gük nyílt a tapasztalatcserére, valamint üzleti kapcsolataik építésére.

A szállodavezetők panelbeszélgetésé­ből kiderült: mind Magyarországon, mind Szlovákiában komoly versenyhátrányt okoz a szállásdíjak uniós viszonylatban is arányta­lanul magas áfatartalma. Engelbrecht Kinga, a Boscolo New York Palace igazgatója külön köszönetét fejezte ki, amiért a Magyar Szál­lodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) felvállalja ezt az ügyet.

Andrea Panyiova, a pozsonyi Danubia Gate Slovakia vezetője hangsúlyozta, mennyi­re fontos lenne, hogy a szlovák kormányzat felismerje a turizmus jelentőségét. Elmondta, hazájában a magas áfa mellett a változó jog­szabályi környezet is nehézségek elé állítja a szakmát. Véleménye szerint az ország már­kájának építésére, nemzetközi marketingre is érdemes lenne több figyelmet, erőforrást fordítani Szlovákiában.

KEVÉS A SZAKKÉPZETT MUNKAERŐ

A beszélgetés bolgár résztvevője, Nikolay Rusev, a Grand Hotel Sofia igazgatója saj­nálatosnak tartja, hogy Szófia jelenleg nem tartozik a vonzó desztinációk közé. Így az alacsony adótartalom ellenére sem könnyű a vendégéjszakák számát növelni. A szol­gáltatás minőségére helyezik a hangsúlyt, mondta el a bolgár szakember, személyre szabott törődéssel igyekeznek a vendégeket bevonzani, megtartani. A többiek is kiemelték az emberi tényező kulcsszerepét, olyannyira, hogy még a gyorsan terjedő technológiai fej­lesztéseknél is fontosabbnak nevezték a ven­dégek udvarias, barátságos kiszolgálását.

A technikai eszközök jelenléte egyre in­kább az alapszolgáltatás részévé válik, hang­súlyozta Fazekas Tamás, a Buddha-Bar Hotel Budapest Klotild Palace vezetője, így az egyre kevésbé jelent versenyelőnyt. Természetesen muszáj fejleszteni, ahogy a Boscolo New York Palace igazgatója is kiemelte: manapság elvárás, hogy az egész épületben ingyen-Wifi legyen, a hotelben lehetőség nyíljon mobil­telefonos check-in és check-out alkalmazás használatára, és a szobában interaktív tele­víziót nézhessen a vendég.

A panel magyar tagjai egyetértettek abban, hogy Budapesten a legfőbb kihívást jelenleg a szakképzett munkaerő külföldre távozása jelenti. Nagy-Britanniába, Íror­szágba és az Egyesült Államokba mennek sokan, mondta el Engelbrecht Kinga. Az ot­tani magasabb fizetésekkel nehéz felvenni a versenyt, de a Boscolo Budapest igyekszik hosszú távon is motiválni alkalmazottait. A munkabérek emelése mellett a szálloda­láncon belüli, nemzetközi karrierlehetőséget és színvonalas szakmai továbbképzéseket kínálnak munkatársaiknak.

BRANDINGKÉRDÉSEK

A térség hoteligazgatói elemezték azt is, milyen előnyökkel és hátrányokkal jár, ha egy szálloda független, illetve ha valamelyik márkához tartozik. Engelbrecht Kinga úgy véli, összességében inkább előnyös szál­lodája számára, hogy a Marriott Autograph Collection luxushotelbrand néhány éve több Boscolo hotellel is erősítette európai jelenlétét. Bár a sales területén olykor fa­lakba ütköznek, pluszként említette, hogy a Marriott honlapja hozzájuk is becsatornáz­za a vendégeket, és a munkatársak szakmai fejlődéséhez egy igen jelentős szállodalánc adja a hátteret.

Fazekas Tamás elmondta, hogy bár a Mellow Mood-standardokat természe­tesen bevezették, ami kedvezően hatott szolgáltatásaik minőségére, látni kell, hogy a Buddha-Bar önmagában is erős márka. Olyannyira, hogy a vendégek egy része ki­fejezetten emiatt jön Budapestre.

A branding kérdése egy másik – in­gatlanfejlesztők, tanácsadók, befektetési szakemberek részvételével zajló – panel­beszélgetésben is terítékre került. Hiszen a tulajdonosi döntést, hogy melyik márka mellett kötelezze el magát, sokszor hosszú töprengés előzi meg. Jan Hazelton, a Four Seasons Hotels and Resorts európai fej­lesztésért felelős igazgatóhelyettese úgy látja, sok pénzt és időt spórol az, aki szak­értői gárdát von be egy ilyen hosszú távú döntésbe, ahogy a szerződéskötés során is érdemes egy hotelszakmában járatos ügyvéd segítségét kérni.

Alexey Korobkin, a világ mintegy száz országában szobákat kínáló és számos erős márkát tömörítő Intercontinental Hotels Gro­up (IHG) regionális fejlesztési igazgatója, akihez többek között Oroszország is tartozik, saját tanácsadói felelősségét hangsúlyoz­ta. Ugyanis ha nem az adott helyszínnek és épületnek megfelelő brandet javasolja a tulajdonosnak, azzal saját magának is árt, hiszen a felmerülő nehézségekkel neki kell majd szembesülnie.

BUDAPESTNEK BUTIKHOTELEK KELLENEK

A körkérdésre adott válaszok alapján, hogy a régióban hova érdemes mostanában be­fektetni, Lengyelország áll az érdeklődés középpontjában. Nem csupán a dinamiku­san fejlődő Varsó, de kisebb lengyel városok is vonzó célpontok a térséggel foglalkozó ingatlanfejlesztők, befektetési tanácsadók szerint. Horvátország is érdekes lehet, a Four Seasons szakemberei például itt tájéko­zódnak Varsó és Montenegró mellett, mivel jelenlegi 15 európai szállodájuk portfólió­ját szeretnék továbbiakkal bővíteni. Sasha Golubovic, a Dominion Consulting igazgatója Belgrádot említette, mondván, itt még min­den kategóriában lehet szállodát fejleszteni. Ellentétben Budapesttel, tette hozzá, mert a magyar fővárosban sok az ötcsillagos hotel. Nálunk inkább három- és négycsillagos szál­lodákban érdemes gondolkodni: minőségi butikhotelre továbbra is van kereslet.

Alexey Korobkin úgy véli, minden desztináció hotelkínálata fejleszthető, csak meg kell találni a megfelelő szegmenseket. Oroszországban fejlődési potenciált jelenthet a sporttal kapcsolatos utazók kiszolgálá­sa. A futball- és jéghokicsapatok, valamint szurkolótáboraik sokat utaznak, de ugyanígy érdekes lehet a szórakoztatóipar is, példá­ul egy-egy nagyszabású koncert kapcsán. Persze vigyázni kell, tette hozzá, Bakuban például a 2012-es eurovíziós dalfesztiválra másfél év alatt hat luxushotelt nyitottak, eze­ket most nem könnyű vendéggel megtölteni.

ÓVATOS BANKOK, ÁTSTRUKTURÁLT HITELEK

Az IHG munkatársa azt a tapasztalatát is megosztotta a konferencia hallgatóságával, hogy a tulajdonos gyakran varázsütésszerű változást vár az üzemeltetőtől. Pedig ha egy szálloda üzletileg nem működőképes, akkor az üzemeltető sem tud csodát tenni. Ezért is van akkora jelentősége a gondos előkészítés­nek, a háttérszámítások, költségelemzések elvégzésének.

A finanszírozásról Daniel Pugh, a Jones Lang Lasalle (JLL) ingatlanbefektetési ta­nácsadó cég londoni szakembere elmondta, a kelet-közép-európai régió bankjai még min­dig óvatosak, amikor szállodai fejlesztésekről van szó. Alaposan meg kell értetni velük, hogy milyen előnyökkel és kockázatokkal jár egy adott befektetés. Egy-egy projekt finanszírozásának biztosítása két-három hónappal is tovább tart a kelet-közép-eu­rópai térségben, mint nyugatabbra. Sasha Golubovic tanácsadó szerint az utóbbi évek­ben a bankok átstrukturálták a hiteleiket, így a nagybefektetők számára egyre inkább el­érhető a banki hitel.

Alexey Korobkin az orosz piacról elmond­ta, itt hatalmasak a lehetőségek. Rengeteg a felújításra vagy átépítésre váró, régi hotel, a piac mintegy 60 százaléka ráadásul füg­getlen, nem tartozik semmilyen márkához. Sok városban pedig egyáltalán nincsen meg­felelő színvonalú szálláshely. Egy szállodai beruházás persze hosszú távú gondolkodást igényel, az üzemeltető kiválasztásánál pe­dig alapvető, hogy olyan partnerrel kössünk szerződést, aki pontosan érti, mibe vág bele.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.