A márciusban Davosban kiadott versenyképességi jelentésből azt olvashatjuk ki –akár tetszik, akár nem –, hogyan látják a magyar idegenforgalmat az elemzők. A tanulmány készítői a magyar gazdaság nyilvánosan hozzáférhető adatait használták fel az összehasonlításhoz, illetve egy szűk, külföldi cégvezetőkből álló minta véleményét kérték ki. Ezek alapján állt össze egy érdekes kép a magyar turizmus versenyképességéről is, amelyet sokan idéztek és sokan támadtak. Mivel érzésem szerint sokan úgy alkottak véleményt a kérdésről, hogy az 500 oldalas tanulmányt nem olvasták végig, úgy gondoltuk, érdemes részletesebben is foglalkozni a kérdéssel. Reflektor rovatunkban olvashatják a kutatás legfontosabb eredményeit, két, egymástól gyökeresen eltérő szakmai vélemény kíséretében. Érdemes néhány dolgot kiemelni: a külföldi szakértők szerint hatékonyabb lehetne a turisztikai marketingünk, kevés a repülőterünk, és azok infrastruktúrája sem túl jó. A hazai úthálózatot is lepontozták. Túl magasnak találták a kutatók a hazai üzemanyagárakat, az adórendszer és a befektetésösztönzés sem érdemelt jó jegyet. Alacsony a hazai vásárlóerő-paritás. Kritikát kaptunk az alapfokú oktatásban résztvevők alacsony aránya és a foglalkoztatás munkavállalókra nézve hátrányos szabályozása miatt. És ott a megdöbbentően hangzó 100. hely a vendégszeretet szempontjából. A részletekből persze kiderül, hogy ez a helyezés a szoros pontversenyből fakadóan nem tekinthető tragikusnak. Keveset teszünk a szakértők szerint azért, hogy az üzleti utazók tovább maradjanak nálunk. Kevés itthon a védett terület és túl magas a szén-dioxid-kibocsátásunk. Lehet, hogy turizmusunk a jelenlegi szabályozási keretek között is „sikerre van ítélve”, de érzésem szerint a kutatóknak akadt jó néhány olyan felvetése, amelyet az ágazat tartós növekedési pályára állítása érdekében a döntéshozóknak meg kellene hallaniuk.
Tükröt tartottak elénk
Nagy vihart kavart a közelmúltban egy tudományos céllal készült elemzés a világ 124 országának turizmusáról.

Jön az Országos Étterem Hét
Szerdától lehet asztalt foglalni a tavaszi Országos Étterem Hét rendezvényre, amelyen több mint 200 vendéglátóhely, köztük 14, Michelin-ajánlással rendelkező étterem menüiből lehet majd választani.

Egy korty Ázsia reggelire
Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében
A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?
A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.

Szállodatörténelmet ír a Hunguest
480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott

Ráborították az asztalt a Bookingra
A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban
A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése
A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten
A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.

Vendégélmény fokozása az AR segítségével
A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.