A szakmai programra és az azt követő különböző tematikájú tanulmányutakra Európa, Ázsia és Amerika minden részéből hívtak meg turisztikai szakembereket. A 42 országból érkezett 600 vendégnek végeláthatatlan sorokba rendezett asztalok mellett nyílt lehetősége tárgyalni a helyi szolgáltatókkal. Az újságírók számára a szakmai program legérdekesebb része az a nemzetközi konferencia volt, amelyen Agusto Huéscar Martínez UNWTOképviselő beszélt a turisztikai ágazat előtt álló tíz-húsz év várható trendjeiről.
A konferencián Manuel Munoz, a Tourismo Andaluz marketingigazgatója köszöntötte az egybegyűlteket, majd Álvaro Blanco, a Tourespana igazgatóhelyettese köszönte meg a Spanyolországot programozó utazási irodások munkáját. Az, hogy az Andalúzia regionális kormányának turisztikai minisztériuma, a Tourespana és az Andalúz Turisztikai Hivatal által közösen életre hívott eseményre ilyen szép számban fogadták el a meghívást, már önmagában siker, hangsúlyozta a szakember, aki beszámolt arról is, hogy azon dolgoznak, hogy Spanyolország, valamint Andalúzia turisztikai kínálata minél attraktívabbá váljon. Kiemelte, Andalúzia élen jár ebben, hiszen sikerült megkülönböztetett imázst létrehoznia. Eredményes évet tud maga mögött Spanyolország, amely egyre több vendéget fogad az orosz és skandináv piacokról. A Tourespana 33 irodája dolgozik meg a sikerért, amelyek az elmúlt három évben 2100 akciót hoztak össze, 50 000 utat szerveztek meg, 1500 újságírót láttak vendégül, így 75 millió euró értékű megjelenést értek el.
Változó toplista
Hol állunk most, és milyen folyamatok vezettek el idáig? – indította a nemzetközi turizmusról adott globális áttekintését Augusto Huéscar Martínez UNWTO-képviselő. Ami elmondható az elmúlt több mint ötven évről, hogy egyre több ország vállalkozásai részesülnek a turizmus javaiból. 1950-ben még a világ első öt topdesztinációja – sorrendben az Egyesült Államok, Kanada, Olaszország, Franciaország, Svájc – tudta magáénak a világ összes turistaforgalmának 71 százalékát. És a 15 legfőbb úti célba irányult a világ turistaérkezéseinek 97 százaléka. 1970-ben az akkori top öt (Olaszország, Kanada, Franciaország, Spanyolország, Egyesült Államok) részesedése már csak 43%-os volt. A világ összes turistaérkezésének még mindig nagy részét, nagyjából háromnegyedét birtokolta ekkor az első 15 helyezett ország. (1970-ben Magyarország a rangsorban még igen előkelő helyen, 11.-ként szerepelt – a szerk.) 2010-re a top öt fogadóország részaránya 31%-ra mérséklődött.
A tavalyi öt legfőbb úti cél sorrendben Franciaország, Kína, USA, Spanyolország és Olaszország volt. A top 15-ben még Nagy-Britannia, Törökország, Németország, Malajzia, Mexikó, Ausztria, Ukrajna, a FÁK államok, Hongkong és Kanada található. Azonban tavaly már csak közel felét, 55%-át szerezte meg az összes forgalomnak az első 15 fogadóterület, a világ turistaforgalmának 45%-a egyéb országokba irányult. Az új technológiáknak köszönhetően a világ kinyílt, az utasok az új élményeket keresik, hangsúlyozta a szakember, aki hozzátette, a vendégeknek nem az ár jelent vonzerőt, hanem minőségi szolgáltatásokkal, az úti cél különbözőségével lehet megfogni őket. Az elmúlt hatvan évben folyamatosan nőtt a turizmus, a világ összes turistaérkezése az 1950-es 25 millióról 940 millióra nőtt 2010-re. A nemzetközi turistaérkezések tavaly 6,6%-kal emelkedtek, de mi várható az idei évben? A UNWTO adatai szerint az idén januártól júniusig tartó időszakot összehasonlítva a tavalyi első fél évvel 4,5 százalékos növekedés tapasztalható. A belföldi turizmus növekedése pedig ennél is nagyobb mértékű, állítja a szakember. A 2008. végi és 2009-es visszaesésből 2011-ben érezhető a felépülés.
Ázsia előretör
Kontinensenkénti bontásban 2010-ben Európa vonzotta a legtöbb nemzetközi turistát, a turistaérkezések száma 477 millió volt, ami a világ összes turistaérkezésének a fele (51%-a). A második legattraktívabb az ázsiai csendes-óceáni térség volt tavaly, az oda érkezett 204 millió turista az összes forgalom 22%-a. Amerika részesedése 16%, a Közel-Keleté 6%, Afrikáé pedig 5% volt. Az UNWTO előrejelzése szerint 2011-ben a világ turistaérkezéseinek a száma 4-5 százalékkal nő, és várhatóan Ázsia további piaci részesedést szerez, mondta el Augusto Huéscar. A mediterrán térség a világ egyik legfontosabb turisztikai fogadóterülete, minden harmadik turista ide utazik. A nemzetközi turistaérkezésekből 2010-ben a Földközi-tenger környékén a legtöbbet Franciaország (76,8 millió), Spanyolország (52,7), Olaszország (43,6) és Törökország (27) szerezte meg. Augusto Huéscar külön kiemelte Marokkót, ahova tavaly közel 10 millióan utaztak, köszönhetően az ország nagyobb marketingjének és a javuló légi közlekedésnek. Spanyolország 2010-ben 52,7 millió nemzetközi turistát fogadott, akik 40 milliárd eurót költöttek az országban. A szakember kitért Andalúzia turizmusára is. A terület 150 millió vendéget fogadott tavaly, ebből a nemzetközi turisták száma 7,4 millió volt, ezzel a 10. legfőbb mediterrán desztinációvá lépett elő. Vendégeik lojálisak, 70%-uk járt már Andalúziában korábban. A régió munkahelyeinek nagy része a turizmushoz kötődik, a turisztikai költések tavaly újra növekedésnek indultak, 2010-ben elérték a 17 milliárd eurót. A legfőbb küldőpiacok továbbra is Nagy-Britannia, Németország, Franciaország. Az olasz és holland turisták száma tavaly két számjegyű növekedést mutatott.
Ki, hol, mennyit költ?
A nemzetközi turizmusból származó bevételek 2010-ben 918 milliárd dollárt (693 milliárd eurót) tettek ki, emellett a nemzetközi utasszállításból 170,3 milliárd dollár (128 milliárd euró) folyt be. Ez napi 3 milliárd dollárt (2,260 milliárd eurót) jelent. Ezekben a számokban a belföldi turizmusból származó költések nem szerepelnek. A bevételek legnagyobb része, 44 százaléka Európáé, tavaly összesen 406 milliárd dollár. Ázsia részesedése a turisztikai bevételekből 27 százalékos (247,8 milliárd), majd Amerika (182 milliárd), a Közel-Kelet (50,3 milliárd) és Afrika (31,6 milliárd) következik a sorban. Hogy ez kiktől származik? A legfőbb költők a németek, az Egyesült Államok állampolgárai, a kínaiak, a britek, franciák, olaszok, kanadaiak, japánok és oroszok. Az elmúlt évben főként a feltörekvő piacokról érkező (brazil, kínai, orosz, koreai, tajvani, arab, indiai) turisták költése nőtt. Merre tartunk? A nemzetközi turistaérkezések száma a 2000-es 674 millióról 2010-re közel egymilliárdra nőtt. A UNWTO előrejelzése szerint az elkövetkező időszakban sem kell a keresleti oldalon csökkenéstől tartani, az ágazat legfőbb kihívása az lesz, hogy hogyan fogják meg ezt a keresletet. 2020-ra a UNWTO 1,360 milliárd turistát, 2030-ra 1,8 milliárdot prognosztizál. A következő húsz évben Európa továbbra is vezető desztináció marad, de egyre nagyobb részesedést szerez a nemzetközi turizmusból Ázsia, a Közel-Kelet és Afrika.
A UNWTO szerint 2020-ra 620 millió, 2030- ra 744 millió turistával számolhat Európa. Míg Ázsia 2020-ban 355 millió, 2030-ra 535 millió turistával büszkélkedhet. 2010 és 2030 között a világ turizmusa 3,3 százalékkal nő. Ennél lassabb ütemben Európa (2,3%) és Amerika (2,6%) turizmusa bővül. Ázsiában a növekedés 4,9%-os, Afrikában 5%-os, a Közel-Keleten 7,4%-os lesz az előttünk álló húsz évben.
2010-ben Európának a turizmusból való részesedése 51%-os, az ázsiai csendes-óceáni térségnek 22%-os, Amerikának 16%-os, a Közel-Keletnek 6%-os és Afrikának 5%-os volt. 2030-ra Európa részesedése 41%-ra csökken, az ázsiai csendes-óceáni térségé lesz 30%, Amerika 14%-ot, a Közel-Kelet 8%-ot, Afrika 7%-ot tudhat majd magáénak.
2030-ra a leglátogatottabb terület ÉszakkeletÁzsia lesz, a második helyre szorulnak vissza Európa mediterrán országai, majd Nyugat-Európa, Délkelet-Ázsia, Kelet-Európa, a Közel-Kelet, Észak-Amerika és Észak-Európa következik. Fontos desztináció lesz Kína is, ide irányulhat 2030-ra 120-130 millió nemzetközi turistaérkezés. Az ázsiai csendes óceáni-térség egyben az egyik legdinamikusabban fejlődő küldőpiac is, a kiutazók száma 2030-ban a UNWTO előrejelzése szerint eléri az 541 milliót. 2010-ben Afrikából 30 millió, Amerikából 160 millió, az ázsiai térségből 204 millió, Európából 509 millió, a Közel-Keletről 37 millió utas indult külföldre. 2030-ra az európai kiutazók száma 832 millió, az amerikai 265 millió, az afrikai 90 millió, a közel-keleti pedig 81 millió lehet.
Ezután is a vendég parancsol
A következő húsz év várható turisztikai trendjeiről Augusto Huéscar elmondta, az ágazat továbbra is keresletoldali piac marad, a jövőben is a vendégek „parancsolnak”. A piac a szegmentáció irányába mozdul. A szolgáltatóknak autentikus élményt kell nyújtaniuk, és egyre inkább személyre szabott, differenciált szolgáltatásokat. Hangsúlyos lesz az „idő értéke”, a gazdag vendégek szabadidőben szegények. Az innováció és a kreativitás kerül előtérbe. A turisztikai termékek és úti célok diverzifikálódnak. Az utazáskor a szórakozás és izgalom mellett a tanulás is lényeges tényező lesz. A következő húsz évben mindenki a feltörekvő piacokat hajszolja majd, nekik igyekeznek attrakciókat kínálni. Ezen belül is a fókusz főként Kínán lesz. A következő években tovább nő a produktivitás és a hatékonyság. A jövőben tovább egyszerűsödik az utazás, több helyen megszűnik a határellenőrzés, egyre kevesebb helyre kell vízum. Az új technológiáknak köszönhetően egyre hangsúlyosabbá válik az e-kereskedelem, és egyre nő a környezettudatosság, zárta mondandóját a UNWTO képviselő.
A meghívást köszönjük a bécsi Spanyol Turisztikai Hivatalnak.