UNWTO: 2030-ra Ázsia megszorítja Európát a világturizmusban

Nagyszabású nemzetközi turisztikai fórumot rendeztek október végén Malagán 360° around Tourism Business Andalusia címmel, amelyen lapunk munkatársa egyedüli magyar újságíróként vett részt.

A szakmai programra és az azt követő különböző tematikájú tanulmányutakra Európa, Ázsia és Amerika minden részéből hívtak meg turisztikai szakembereket. A 42 országból érkezett 600 vendégnek végeláthatatlan sorokba rendezett asztalok mellett nyílt lehetősége tárgyalni a helyi szolgáltatókkal. Az újságírók számára a szakmai program legérdekesebb része az a nemzetközi konferencia volt, amelyen Agusto Huéscar Martínez UNWTOképviselő beszélt a turisztikai ágazat előtt álló tíz-húsz év várható trendjeiről.

A konferencián Manuel Munoz, a Tourismo Andaluz marketingigazgatója köszöntötte az egybegyűlteket, majd Álvaro Blanco, a Tourespana igazgatóhelyettese köszönte meg a Spanyolországot programozó utazási irodások munkáját. Az, hogy az Andalúzia regionális kormányának turisztikai minisztériuma, a Tourespana és az Andalúz Turisztikai Hivatal által közösen életre hívott eseményre ilyen szép számban fogadták el a meghívást, már önmagában siker, hangsúlyozta a szakember, aki beszámolt arról is, hogy azon dolgoznak, hogy Spanyolország, valamint Andalúzia turisztikai kínálata minél attraktívabbá váljon. Kiemelte, Andalúzia élen jár ebben, hiszen sikerült megkülönböztetett imázst létrehoznia. Eredményes évet tud maga mögött Spanyolország, amely egyre több vendéget fogad az orosz és skandináv piacokról. A Tourespana 33 irodája dolgozik meg a sikerért, amelyek az elmúlt három évben 2100 akciót hoztak össze, 50 000 utat szerveztek meg, 1500 újságírót láttak vendégül, így 75 millió euró értékű megjelenést értek el.

Változó toplista

Hol állunk most, és milyen folyamatok vezettek el idáig? – indította a nemzetközi turizmusról adott globális áttekintését Augusto Huéscar Martínez UNWTO-képviselő. Ami elmondható az elmúlt több mint ötven évről, hogy egyre több ország vállalkozásai részesülnek a turizmus javaiból. 1950-ben még a világ első öt topdesztinációja – sorrendben az Egyesült Államok, Kanada, Olaszország, Franciaország, Svájc – tudta magáénak a világ összes turistaforgalmának 71 százalékát. És a 15 legfőbb úti célba irányult a világ turistaérkezéseinek 97 százaléka. 1970-ben az akkori top öt (Olaszország, Kanada, Franciaország, Spanyolország, Egyesült Államok) részesedése már csak 43%-os volt. A világ összes turistaérkezésének még mindig nagy részét, nagyjából háromnegyedét birtokolta ekkor az első 15 helyezett ország. (1970-ben Magyarország a rangsorban még igen előkelő helyen, 11.-ként szerepelt – a szerk.) 2010-re a top öt fogadóország részaránya 31%-ra mérséklődött.

A tavalyi öt legfőbb úti cél sorrendben Franciaország, Kína, USA, Spanyolország és Olaszország volt. A top 15-ben még Nagy-Britannia, Törökország, Németország, Malajzia, Mexikó, Ausztria, Ukrajna, a FÁK államok, Hongkong és Kanada található. Azonban tavaly már csak közel felét, 55%-át szerezte meg az összes forgalomnak az első 15 fogadóterület, a világ turistaforgalmának 45%-a egyéb országokba irányult. Az új technológiáknak köszönhetően a világ kinyílt, az utasok az új élményeket keresik, hangsúlyozta a szakember, aki hozzátette, a vendégeknek nem az ár jelent vonzerőt, hanem minőségi szolgáltatásokkal, az úti cél különbözőségével lehet megfogni őket. Az elmúlt hatvan évben folyamatosan nőtt a turizmus, a világ összes turistaérkezése az 1950-es 25 millióról 940 millióra nőtt 2010-re. A nemzetközi turistaérkezések tavaly 6,6%-kal emelkedtek, de mi várható az idei évben? A UNWTO adatai szerint az idén januártól júniusig tartó időszakot összehasonlítva a tavalyi első fél évvel 4,5 százalékos növekedés tapasztalható. A belföldi turizmus növekedése pedig ennél is nagyobb mértékű, állítja a szakember. A 2008. végi és 2009-es visszaesésből 2011-ben érezhető a felépülés.

Ázsia előretör

Kontinensenkénti bontásban 2010-ben Európa vonzotta a legtöbb nemzetközi turistát, a turistaérkezések száma 477 millió volt, ami a világ összes turistaérkezésének a fele (51%-a). A második legattraktívabb az ázsiai csendes-óceáni térség volt tavaly, az oda érkezett 204 millió turista az összes forgalom 22%-a. Amerika részesedése 16%, a Közel-Keleté 6%, Afrikáé pedig 5% volt. Az UNWTO előrejelzése szerint 2011-ben a világ turistaérkezéseinek a száma 4-5 százalékkal nő, és várhatóan Ázsia további piaci részesedést szerez, mondta el Augusto Huéscar. A mediterrán térség a világ egyik legfontosabb turisztikai fogadóterülete, minden harmadik turista ide utazik. A nemzetközi turistaérkezésekből 2010-ben a Földközi-tenger környékén a legtöbbet Franciaország (76,8 millió), Spanyolország (52,7), Olaszország (43,6) és Törökország (27) szerezte meg. Augusto Huéscar külön kiemelte Marokkót, ahova tavaly közel 10 millióan utaztak, köszönhetően az ország nagyobb marketingjének és a javuló légi közlekedésnek. Spanyolország 2010-ben 52,7 millió nemzetközi turistát fogadott, akik 40 milliárd eurót költöttek az országban. A szakember kitért Andalúzia turizmusára is. A terület 150 millió vendéget fogadott tavaly, ebből a nemzetközi turisták száma 7,4 millió volt, ezzel a 10. legfőbb mediterrán desztinációvá lépett elő. Vendégeik lojálisak, 70%-uk járt már Andalúziában korábban. A régió munkahelyeinek nagy része a turizmushoz kötődik, a turisztikai költések tavaly újra növekedésnek indultak, 2010-ben elérték a 17 milliárd eurót. A legfőbb küldőpiacok továbbra is Nagy-Britannia, Németország, Franciaország. Az olasz és holland turisták száma tavaly két számjegyű növekedést mutatott.

Ki, hol, mennyit költ?

A nemzetközi turizmusból származó bevételek 2010-ben 918 milliárd dollárt (693 milliárd eurót) tettek ki, emellett a nemzetközi utasszállításból 170,3 milliárd dollár (128 milliárd euró) folyt be. Ez napi 3 milliárd dollárt (2,260 milliárd eurót) jelent. Ezekben a számokban a belföldi turizmusból származó költések nem szerepelnek. A bevételek legnagyobb része, 44 százaléka Európáé, tavaly összesen 406 milliárd dollár. Ázsia részesedése a turisztikai bevételekből 27 százalékos (247,8 milliárd), majd Amerika (182 milliárd), a Közel-Kelet (50,3 milliárd) és Afrika (31,6 milliárd) következik a sorban. Hogy ez kiktől származik? A legfőbb költők a németek, az Egyesült Államok állampolgárai, a kínaiak, a britek, franciák, olaszok, kanadaiak, japánok és oroszok. Az elmúlt évben főként a feltörekvő piacokról érkező (brazil, kínai, orosz, koreai, tajvani, arab, indiai) turisták költése nőtt. Merre tartunk? A nemzetközi turistaérkezések száma a 2000-es 674 millióról 2010-re közel egymilliárdra nőtt. A UNWTO előrejelzése szerint az elkövetkező időszakban sem kell a keresleti oldalon csökkenéstől tartani, az ágazat legfőbb kihívása az lesz, hogy hogyan fogják meg ezt a keresletet. 2020-ra a UNWTO 1,360 milliárd turistát, 2030-ra 1,8 milliárdot prognosztizál. A következő húsz évben Európa továbbra is vezető desztináció marad, de egyre nagyobb részesedést szerez a nemzetközi turizmusból Ázsia, a Közel-Kelet és Afrika.

A UNWTO szerint 2020-ra 620 millió, 2030- ra 744 millió turistával számolhat Európa. Míg Ázsia 2020-ban 355 millió, 2030-ra 535 millió turistával büszkélkedhet. 2010 és 2030 között a világ turizmusa 3,3 százalékkal nő. Ennél lassabb ütemben Európa (2,3%) és Amerika (2,6%) turizmusa bővül. Ázsiában a növekedés 4,9%-os, Afrikában 5%-os, a Közel-Keleten 7,4%-os lesz az előttünk álló húsz évben.

2010-ben Európának a turizmusból való részesedése 51%-os, az ázsiai csendes-óceáni térségnek 22%-os, Amerikának 16%-os, a Közel-Keletnek 6%-os és Afrikának 5%-os volt. 2030-ra Európa részesedése 41%-ra csökken, az ázsiai csendes-óceáni térségé lesz 30%, Amerika 14%-ot, a Közel-Kelet 8%-ot, Afrika 7%-ot tudhat majd magáénak.

2030-ra a leglátogatottabb terület ÉszakkeletÁzsia lesz, a második helyre szorulnak vissza Európa mediterrán országai, majd Nyugat-Európa, Délkelet-Ázsia, Kelet-Európa, a Közel-Kelet, Észak-Amerika és Észak-Európa következik. Fontos desztináció lesz Kína is, ide irányulhat 2030-ra 120-130 millió nemzetközi turistaérkezés. Az ázsiai csendes óceáni-térség egyben az egyik legdinamikusabban fejlődő küldőpiac is, a kiutazók száma 2030-ban a UNWTO előrejelzése szerint eléri az 541 milliót. 2010-ben Afrikából 30 millió, Amerikából 160 millió, az ázsiai térségből 204 millió, Európából 509 millió, a Közel-Keletről 37 millió utas indult külföldre. 2030-ra az európai kiutazók száma 832 millió, az amerikai 265 millió, az afrikai 90 millió, a közel-keleti pedig 81 millió lehet.

Ezután is a vendég parancsol

A következő húsz év várható turisztikai trendjeiről Augusto Huéscar elmondta, az ágazat továbbra is keresletoldali piac marad, a jövőben is a vendégek „parancsolnak”. A piac a szegmentáció irányába mozdul. A szolgáltatóknak autentikus élményt kell nyújtaniuk, és egyre inkább személyre szabott, differenciált szolgáltatásokat. Hangsúlyos lesz az „idő értéke”, a gazdag vendégek szabadidőben szegények. Az innováció és a kreativitás kerül előtérbe. A turisztikai termékek és úti célok diverzifikálódnak. Az utazáskor a szórakozás és izgalom mellett a tanulás is lényeges tényező lesz. A következő húsz évben mindenki a feltörekvő piacokat hajszolja majd, nekik igyekeznek attrakciókat kínálni. Ezen belül is a fókusz főként Kínán lesz. A következő években tovább nő a produktivitás és a hatékonyság. A jövőben tovább egyszerűsödik az utazás, több helyen megszűnik a határellenőrzés, egyre kevesebb helyre kell vízum. Az új technológiáknak köszönhetően egyre hangsúlyosabbá válik az e-kereskedelem, és egyre nő a környezettudatosság, zárta mondandóját a UNWTO képviselő.

A meghívást köszönjük a bécsi Spanyol Turisztikai Hivatalnak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.