A fahéjhoz hasonló, „melegebb” illatok drágább és fényűzőbb termékek megvásárlására sarkallhatják a vevőket – állapította meg egy, a Stevens Institute of Technology, a City University of New York és a Temple University munkatársaiból álló kutatócsoport.
Tévedés ne essék – nem azért, mert a fahéjtól gazdagabbnak, hanem azért, mert a fahéjtól gyengébbnek érezzük magunkat.
"A fahéjhoz hasonló meleg illatokat érzékelő emberek zsúfoltabbnak találják azt a szobát, amelyben éppen tartózkodnak, és magukat is gyengébbnek érzik" – állítják a tanulmány szerzői. – "Ez ahhoz vezethet, hogy kompenzálásképpen ,tekintélyesebb’ árucikkeket vásárolnak."
A vizsgálatok alatt egyébként több illatot „górcső alá vettek” a kutatók. Felfedezték, hogy a fahéj, mint "meleg" illat egy kissé szomorúvá és tehetetlenné varázsol bennünket, és így egy fajta „kiskereskedelmi terápia” révén próbáljuk némi dopaminfröccsel megajándékozni a szervezetünket. A tanulmány szerint e folyamat alatt agyunkban aktiváljuk az öröm vezetékeit, és így nagyobb összhangba kerülünk önmagunkkal.
Az eredmények komolyan befolyásolhatják azon boltok üzletpolitikáját, amelyek kis ráfordítással szeretnék fellendíteni a bevételeiket. Az Egyesült Királyságban a vevők költéseinek meglódításához már több üzlet kísérletezett bizonyos „pékség- és csokoládéillatok” hadrendbe állításával, de ez a tanulmány segíthet megmagyarázni, hogy konkrétan a drágább termékek és a luxusmárkák megvásárlására mi ösztönzi a fogyasztókat.
„Kimutattuk, hogy a bolti környezet nehezen tetten érhető és viszonylag olcsó illatosításával a kiskereskedők könnyen manipulálni tudják az embereknek a ,tömeg sűrűségéről’ alkotott benyomásait" – összegzik a kísérlet tapasztalatait a kutatók.
Fordítás/szerkesztés: Zamaróczy Ádám