A rossz ízű tömegborok ideje lejár

A legfrissebb Fesztivál Insider című lapszámunkban részletesen foglalkozunk három népszerű fesztiválital -a sör, a bor s a pálinka - hazai helyzetével. Ami kimaradt, itt olvashatják, a többiért pedig itt tudnak előfizetni!

Csökkenő borfogyasztás - egy kicsit a sör is hibás

Országos tendencia, hogy évente 1-2 literrel csökken a borfogyasztás. Nálunk is van olyan terület, ahol ez érezhető, kompenzáljuk más területek bevonásával - bizonyos szegmensben csökken, de összességében növekszik a forgalmunk, ez viszont a korábbinál nagyobb erőfeszítést igényel - tudjuk meg Kathona Krisztiántól, a Borháló alapítójától. "Az izgalmas, kézműves sörök nem voltak jellemzőek 10 évvel ezelőtt. Ma már, hogy sok helyen, könnyen elérhetőek ezek a termékek, enek mi is megérezzük a hatását, a fogyastók ezeket is szívesen kipróbálják" -teszi hozzá

Hajdu Zoltán, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának szakmaközi részlegvezetője elmondta, a magyar bortermelés a termékkört és a minőségi skálát tekintve is rendkívül széles. Az a mennyiség, ami az elmúlt évek során a fogyasztásból "kiesett", inkább az alsóbb minőségű kategóriákat érinti. A magasabb minőségű termékekre egyre nagyobb az igény. Az elmúlt években folyamatosan csökkent a külföldről behozott bor menyisége is, az import összértéke azonban jóval kisebb mértékben változott − köszönhetően annak, hogy jóval kevesebb lédig bort, ellenben magasabb árú palackozott termékeket hoztak be – mondta Hajdu.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa szerint a szőlő- és borágazati stratégia célkitűzése a piacképes, fenntartható szőlő- és bortermelés. Egy-egy borvidék több, mint szőlőtermelési övezet: egyúttal turisztikai fogadóterület is.

"A szüreti időszak a borhoz vonzza az embereket, sokan látogatják ilyenkor a borvidékeket, és sok külföldi borfesztiválon is szerepelnek ilyenkor magyar borok. A mi birtokunk is hetente részt vesz külföldi bornapokon ebben az időszakban" - mondja Makai Gergely, aTokaj Hétszőlő Szőlőbirtok borásza és a Vindependent elnökségi tagja, aki a Vindependent Öko Szekció felelöse.

A Vindependent azért jött létre, hogy a magán, családi birtokok érdekeit képviselje, mérettől függetlenül: a tagok között egész kicsi birtokok ugyanúgy jelen vannak, mint a nagyobb, akár 100 hektárt elérők is. A tagság szinte az összes magyar borvidéket lefedi, az ismert, nagy nevű és presztízsű borászatoktól egészen a még felfedezésre várókig, hiszen a szakma megfelelő érdekképviselete mindenkinek fontos. Az Egyesületnek jelenleg 67 tagja van, és folyamatosan bővül.

Makai Gergely szerint hatalmas munkát végzett a borszakma az utóbbi harminc évben, már minden borvidékünkön tudunk kiemelkedő borokat készíteni, több borvidékünk neve mára már a minőség záloga. A belföldi és a külföldi fogyasztók is értékelik ezt a változást. Felnőtt egy olyan fogyasztó réteg, aki csak minőséget és egyedit hajlandó fogyasztani, keresik és értik a különböző borvidékeket, fajtákat, bortípusokat.

A magyar fogyasztók árérzékenyek, nagy mennyiségben nem könnyű "drága" borokat eladni itthon, de az árérzékenység pozitív hatása, hogy nagyon sok, jó minőségű, jó ár-érték arányú bort lehet kapni hazánkban, ami segítheti az igényes borkultúra további térnyerését. Azt gondolom, hosszú távon csak jó minőséggel lehet versenyezni, a rossz ízű tömegborok ideje lejár - mondja Makai.

Szeretjük a hazait

A HNT 2017-ben készült 1500 fős mintán végzett reprezentatív kutatásából kiderül, amagyar fogyasztók előnyben részesítik a hazai borokat a külföldiekkel szemben: a borszeretők közel háromnegyede (74%) egyáltalán nem iszik külföldi bort. A külföldi borok mennyiségi aránya az összfogyasztás 10%-át sem teszi ki.

"Hazánkat bortermelő ország révén teljesen elkerülik a külföldi trendek. A hazai fogyasztók is és turisták is a saját borainkat preferálják, a hazai termelők és kereskedők pedig természetesen ehhez igazodnak" - mondja Pátzay István, a Veritas Borkereskedés tulajdonosa, majd hozzáteszi - "Elsősorban a magyar borokra koncentrálunk, hiszünk a magyar pincészetekben, a magyar borokban. A világtrendeket figyeljük és a klasszikus, ismert, nagy borvidékeket, bortermő régiókat is szívesen bemutatjuk a partnereinknek."

A kelenföldi és a budaörsi Borháló üzletek tulajdonosa, üzletvezetője szerint "nem feltétlenül kell, hogy magyar piac együtt mozogjon a nemzetközi terendekkel, mert szerintem a magyar borokat alapvetően a magyar piacnak kell eladni" - mondja Nagy Beatrix, aki azért megemlít olyan törekvéseket is, amelyekben megjelennek a nemzetközi trendek. Ilyen amikor egy Savignon Balanc készítésénél az új-Zélandi módszer, stílus, ízvilág visszaköszön a hazai gyakorlatban is. Emellett egyre inkább ott van a piacon az argentín malbec vagy a francia shiraz magyar megfelelője is.

"Édes, egy kis édes?"

A már említett HNT kutatás szerint vendéglátóhelyeken átlagosan a bormennyiség 13%-át fogyasztjuk. Összességében közel azonos az édesebb és a szárazabb borok mennyiségi fogyasztása. Az édes és félédes borokat azok választják szívesebben, akik ritkábban bontanak palackot. Akik többet boroznak, nagyobb arányban fogyasztanak száraz, félszáraz bort.

Nagy Beatrix, náluk a fogyasztók egyre inkább a száraz borokat keresik, de erre rá is segítenek az eladás során. "100-ból 95-en úgy jönnek be, hogy száraz bort szeretnének inni, vagy meg lehet őket győzni arról, hogy a gyümölcsös, friss, könnyű reduktív bor tud annyit, mint egy félédes vagy félszáraz. Ha megkóstolja, akkor szívesen választja azt a jövőben"-mondja az üzletasszony és hozzáteszi: az vált nehezen, aki kifejezetten tokajit keres. A tapasztaltabb vásárlók céltudatosan választanak, a kezdőbb fogyasztók pedig szívesen fogadják a segítséget. 

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsnak szakmaközi részlegvezetője szerint az utóbbi évek jellemzője, hogy az organikus termelési módszerek, a biogazdálkodás egyre nagyobb teret nyernek. A borpiacon továbbá egyedi érdekességként megjelentek olyan termékek is, mint pl. az alkoholmentes bor vagy a narancsbor. Utóbbi termék készítésével egyelőre csak néhány termelő foglalkozik. Alkoholmentes bor készítésére egyelőre nincs jogszabályi lehetőség itthon, ez a termék egyelőre még extremitásnak számít Magyarországon, de a jövőben egészen bizonyosan nagyobb teret fog kapni a hazai piacon is – véli Hajdu Zoltán.

Pátzay István, a Veritas Borkereskedés tulajdonosa szerint a minőségi italok esetében árérzékenyek a magyar fogyasztók, de nem olyan mértékben, mint az alacsonyabb árpontú termékeknél. Az tapasztalja, hogy a biodinamikus borok után egyre nagyobb az érdeklődés, de még nincs hajlandóság többet fizetni érte. 

Makai Gergely is úgy véli, egyre többen keresik itthon is az organikus borokat, bár ebből a szempontból nagyon le vagyunk maradva, itthon nagyon szűk még az a réteg, aki tudatosan biobort vásárol, holott a nyugat-európai fiatalok több, mint harmada kifejezetten keresi az ilyen tételeket. Ugyanakkor trendi a borral foglalkozni, érteni hozzá, ételekkel párosítani és felkeresni helyben a termelőket. Ez elősegíti a prémium borok előretörését és azt, hogy az igazán egyedi stílusok kiemelkedjenek.

Mikor mit?

Hajdu Zoltán szerint elsősorban az év végi ünnepeknél fogy több bor, hiszen kiváló ajándék. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának 2017 évi országos piackutatásának eredményei szerint ajándékba általában a hétköznapokon fogyasztott borokénál jóval magasabb árút szoktunk választani.

Páczay István tapasztalatai alapján minden alkoholos italra igaz, hogy az év vége kiemelkedő a fogyasztás tekintetében. Borok esetében is megfigyelhető szezonalitás: nem esik jól magas alkoholú, tanninban gazdag borokat inni a rekkenő hőségben. Ez a könnyű borok időszaka, különösen, ha alkalmas arra az ital, hogy fröccsé váljon. A komolyabb vörösborok időszaka az ősz és tél.

Nagy Beatrix egyetért azzal, hogy minden időszaknak megvan a jellemzője: ősszel és télen a vörösborok (azok közül is főleg a villányi és szekszárdi), tavasztól őszig pedig fehérborok és rozék fogynak jobban a Borhálóban. Az elmúlt évek trendjei mentén a könnyű, illatos fehérborokat keresik (mint az Irsai Olivér), rozék esetében nem a pincészet, hanem a gyümölcsösség számít, és egyre népszerűbbek a bubisok is: a gyöngyözők, a habzó borok, pezsgők prosecco-k. Ennek megfelelően szinte minden borászat készít már bubis bort - teszi hozzá Nagy Beatrix.


Nyári ízek újrahangolva  – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján 

Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.
Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc

Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc 

A most induló Women in Coffee program célkitűzései között szerepel a női baristák szakmai fejlesztése.
Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben

Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben 

Június 5-től ismét étlapra kerülnek népszerű hazai íróink a VakVarjúkban.
Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes?

Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes? 

2025. június 4-én lezárul a Szent István napi kenyérverseny.
Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak

Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak 

A Hotel & More Group által üzemeltetett kassai Márai Bistro újabb mérföldkőhöz érkezett.
Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál

Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál 

Péntektől vasárnapig rendezik meg a 25. Gyulai Pálinkafesztivált a vár előtti téren.
Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka

Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka  

A Kvaterka idén lett hétéves, ezért úgy gondolták a szervezők, ideje felfrissülni.
 lsmét szent a béke az Aldi-testérek között?

lsmét szent a béke az Aldi-testérek között? 

Több mint hatvan év után egyesülhet az Aldi Nord és az Aldi Süd.
Új piacra törnek be a hazai food truck-osok

Új piacra törnek be a hazai food truck-osok 

Szlovákia felé indulnak a hazai food truck-ok.
Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep

Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep  

A rendezvény 2025. június 4-9. között várja a látogatókat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.