Egy napfényes péntek délelőttön izgalmas utazásra indultunk, hogy betekintést kapjunk a champagne világának rejtelmeibe, egy vállalkozás történetébe és egy szenvedélybe, amely a tulajdonosokat a pezsgőkhöz fűzi. A bárt üzemeltető Champagne For You alig egy év alatt vált a hazai champagne piac kiemelkedő szereplőjévé, akiknél nemcsak a minőség és a tradíció találkozik, hanem egyedi élményeket is kínálnak ügyfeleik számára.
Hogyan kezdődött a Champagne For You és a pezsgőbár története?
Nagyjából egy évvel ezelőtt, éppen az ötvenedik születésnapom környékén kezdődött… Annak ellenére, hogy nagyon szerettem a könyvelőirodámat, azt éreztem, hogy kell valami új. Egy kihívást kerestem, valami újat, ami inspirál. Eleinte csak a pezsgők szeretete vezérelt, így aztán francia kapcsolataink révén egyre jobban elmélyültünk a témában. Végül az indította be az egészet, hogy találtunk egy pincét, amely tökéletesnek tűnt, hogy adóraktárként használjunk az importálandó pezsgőkhöz. A pince felett volt egy kisebb helyiség, ami irodának éppen megfelelt, így kialakítottuk az irodának is megfelelő környezetet, és elindult a vállalkozás. Valamivel később azonban felmerült bennem a kérdés: ha jön egy vásárló, hogyan mutatom meg neki a pezsgőket? Így született meg a champagne kóstoltatás és a Belle Epoque ötlete, amely azóta is egyfajta élménytérként funkcionál. Ma már Magyarország legszélesebb pezsgőválasztékával rendelkezünk, nyolc különböző márkával és több mint százféle pezsgővel.
Miben különböznek a piac többi szereplőjétől?
Egyrészt mi kizárólag champagne-okkal foglalkozunk, ami szerintem már önmagában különlegesség. Másrészt, nálunk található a legtöbb fajtára kiterjedő saját kizárólagos import beszerzés, mert mi az összes beszállítónk teljes kínálatát elérhetővé tesszük. Ez lehetőséget ad arra, hogy az ügyfelek valóban összehasonlíthassák a különböző márkákat és stílusokat, és megismerjék egy adott márka teljes portfólióját. Rengeteg időt töltünk Franciaországban, ahol közvetlenül a gyártóktól tanulunk, és ezért azt gondolom, hogy teljesen másképp állunk a piachoz. Ahogy a nagy champagne házak, én is a személyes kapcsolattartásban hiszek, és abban, hogy inkább tartsuk egy viszonylag alacsonyabb áron a kóstolókat és a tematikus champagne vacsorákat, amelyeken mindig egy kicsit mást mutatunk meg, mert így könnyebben megismerik és megszeretik az általunk kínált italokat, és legközelebb is tőlünk fogják vásárolni.
A Belle Epoque megnyitásával egy olyan helyet teremtettünk, ahol az emberek megismerhetik a pezsgők világát, ahol jól érezhetik magukat, és egy kicsit kiszakadhatnak a mindennapokból. Mert a pezsgő az élet ünneplése, és nem kell különleges alkalom, hogy az ember kinyisson egy palackot. Ez az élvezet egy olyan formája, amely közelebb hozza egymáshoz az embereket.
Mi alapján választják ki a kínálatukban szereplő champagne-okat?
Olyan champagne-okat keresünk, amelyek nemcsak minőséget képviselnek, hanem illeszkednek a meglévő kínálatunkhoz és a magyar piac igényeihez. Amikor elkezdtük kialakítani a szortimentet, több szempontot vettünk figyelembe. Egyrészt meghatározóak a Champagne-régió történelmi és minőségi hagyományai, másrészt fontos számunkra a személyes kapcsolat a termelőkkel. A champagne világban a személyes kapcsolatok jelentik a belépőt. Nem elég, ha valaki jó árat kínál, vagy nagy tételben vásárol. Az egyéni bizalom és a valódi elkötelezettség kulcsfontosságú. A legtöbb partnerkapcsolatunk abból indult ki, hogy találkoztunk a termelőkkel, megértettük az értékeiket, és megtaláltuk a közös célokat. Az első együttműködésünk a Tsarine pezsgőt készítő Chanione Frères házzal volt, amely – bár Magyarországon kevésbé ismert – világszerte hihetetlenül elismert márka. Velük például azért kezdhettünk el együtt dolgozni, mert hitelesnek találtak minket, és látták, hogy amellett, hogy értünk az üzleti oldalhoz, szenvedélyesen rajongunk a pezsgőért. Jelenleg több ezer palackot tartunk raktáron, mindent önerőből működtetünk. Egyelőre óvatosan választunk új márkákat, de néha előfordul, hogy időszakosan behozunk egy-egy különleges tételt, például kisebb champagne-házak termékeit, vagy egyedi eseményekre, például esküvőkre szánt limitált szériás pezsgőket.
Hogyan látja a champagne piacát Magyarországon, különös tekintettel a keresletre és a nemzetközi trendekre?
A champagne világszerte népszerű, de kezd hiánycikké válni. Egyre több olyan gazdaság zárkózik fel, mint például Kína, ahol hatalmas kereslet van az európai luxuscikkekre. Az ilyen országok gazdagabb rétege gyakorlatilag felvásárolja a kínálatot. Ugyanakkor a champagne továbbra is az európai kultúra szimbóluma marad, amit sokan szeretnének megtapasztalni, akár Magyarországon is. Hazánkban az elmúlt tíz évben jelentős változásokat láthattunk. Az emberek egyre inkább nyitnak a minőségi italok felé, amit részben az utazási szokások változása hozott magával. A fiatalabb generáció különösen fogékony erre, ők már nem az olyan nehéz italokat keresik, mint a pálinka, hanem a könnyedebb, elegánsabb italokat, mint amilyen a champagne is. Ők azok, akik értékelik a minőséget, az úgynevezett „ötcsillagos vendégkör”. Ők azok az emberek, akik prémium szolgáltatásokat és termékeket keresnek – például luxusszállodák vendégei. Éppen ezért az a stratégiánk lényege, hogy először ezeken a helyeken találkozzanak a pezsgőinkkel, nálunk megszeressék, és így később akár magánemberként is vásároljanak belőlük. Mellettük kiemelt figyelmet fordítunk a vállalati szférára is, például ajándékcsomagok vagy különleges alkalmakra szánt tételek révén. Sokszor egy személyes kapcsolatból – például egy vendég, aki egy vacsorán kóstolja meg a pezsgőnket – gyakran hosszú távú együttműködések alakulhatnak ki, akár nagyvállalatokkal is.
Sokféle champagne és pezsgő létezik, de mi a különbség közöttük, illetve milyen egy jó champagne?
Csak az a pezsgő viselheti a champagne nevet, amely Franciaország Champagne régiójában készül. Minden más nem champagne. Ami a minőséget illeti, a jó champagne kristálytiszta. Ez az alap. Ha egy champagne zavaros vagy bármilyen szennyeződést mutat, az nem megfelelő minőségű. A tisztaság olyan, mint amikor egy kristálypoharat összehasonlítunk egy sima üvegpohárral – azonnal látjuk a különbséget. Ugyanez igaz az ízélményre is: ha egymás mellé teszünk egy proseccót és egy champagne-t, rögtön érezhető, hogy melyik a magasabb minőségű. Fontos a buborékok mérete és mozgása is. Egy proseccóban például nagyobbak a buborékok, és kevésbé egyenletesen mozognak a pohárban.
Ezzel szemben egy minőségi champagne apró, finom buborékokkal rendelkezik, amelyek gyönyörű sorrendben, elegánsan emelkednek felfelé. Olyan, mint egy tökéletes zenemű – harmóniát és eleganciát sugall. A nagyon apró buborékok az ital elfogyasztásakor azonnal felpattannak a száj nyálkahártyáján, ezért gyorsabban felszívódik az alkohol. Ezért érezzük azt, hogy egyetlen pohár champagne is azonnal hatással van ránk. A minőségi champagne egyik legfontosabb jellemzője az is, hogy nincs mellékíze. Sajnos vannak olyan pezsgők, amiknél érezhetünk egyfajta kellemetlen utóízt. A jó champagne-nál azonban semmi ilyesmi nincs: az ízek tiszták, egységesek, és nincs benne háttéríz, ami megzavarná ezt az elegáns és tiszta élményt.
Mi az, ami befolyásolja a champagne árát?
Az ár és a minőség között természetesen van kapcsolat. Egy igazán különleges champagne előállítása időigényes és költséges folyamat, hiszen az már nagyon komoly befektetést igény, ha tíz évig érlelik seprőn. A minőségi szőlőterületek termése is drágább, ráadásul a csomagolás – mint például a kézzel festett üvegek – is hozzájárulnak az árhoz. Egy champagne árát tehát nemcsak az íze, hanem a tradíció, a gyártási technológia és a dizájn is meghatározza.
Milyen terveik vannak a jövőre nézve?
Az első évünk eredményes volt, most pedig nyitunk a román piac felé, ahová már megérkeztek az első szállításaink. Dolgozunk a saját pezsgőnk kifejlesztésén is, amit természetesen Franciaországban állítunk majd elő, de ez még a jövő zenéje… Mindenesetre a célunk továbbra is az, hogy minőséget és egyedi élményt nyújtsunk – mindezt barátságos, személyes módon.