Ezért nem mindegy, milyen színű tányéron szervírozunk

A felfedezésnek végső soron a válogatós emberek lehetnek a legnagyobb „haszonélvezői” - írja a Store Insider.

Korábban már bebizonyították, hogy a válogatós emberek számára nem mindegy, hogy milyen az illata és a textúrája az adott ételnek, azonban nem vizsgálták a többi érzékszerv szerepét ilyen esetben – tolmácsolja a ScienceDaily cikkét a magyarmezogazdasag.hu. A Portsmouth-i Egyetem kutatócsoportja most azonban felfedezte, hogy a tányér színe is befolyásolja, hogy milyennek érzékeljük a benne felszolgált ételt.

A kísérletben 50 ember segítségével vizsgálták az élelmiszer neofóbiát – azaz hogy mennyire voltak hajlandóak az új és ismeretlen ételeket megkóstolni. A résztvevőket két csoportra osztották: válogatós és nem válogatós, és mindkét csoport tagjainak ugyanazokat a nassolnivalókat szolgálták fel piros, fehér és kék tányérokon. Az eredmények megmutatták, hogy a sósságát és az étvágygerjesztőségét is befolyásolta az ételeknek az, hogy milyen színű tányéron voltak – legalábbis a válogatós társaság esetében. A másik csoportnál ennek nem volt jelentősége. Ha a nassolni való piros vagy kék tányérban volt, akkor sósabbnak ítélték meg, mintha fehérben lett volna, és a legkevésbé a piros tányéron volt étvágygerjesztő.

Az Egyesült Királyságban a sós nasikat gyakran kék színű csomagolásban árulják, így a tudósok szerint ez lehet a magyarázat a sósság megítélésére. A megállapítások tükrében Dr. Lorenzo Stafford, a Portsmouth-i Egyetem Pszichológiai Karának szaglásra specializálódott kutatója így fogalmazott: „Például, ha egy válogatós embert arra szeretnénk ösztönözni, hogy több olyan zöldséget kóstoljon meg, amelyeket általánosságban keserűnek tekintenek, akkor meg lehet próbálni olyan tányéron vagy tálon kínálni őket, amelyről tudjuk, hogy az édesség érzetét erősíti. További kutatások révén meghatározhatnánk, hogyan lehetne segíteni, hogy pozitívan befolyásoljuk egy személy étrendjét, és ennek eredményeként mentális és fizikai egészségét".


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.