Felmérik a szupermarketek műanyaghasználatát

A Greenpeace Magyarország megkereste a 9 legnagyobb szupermarketláncot Magyarországon, hogy megvizsgálja a műanyaglábnyomukat.

A zöld szervezet átfogó felmérést indít, melynek végén rangsorolni fogja az élelmiszerüzlet-láncokat, hogy azok mennyit tesznek a hulladékcsökkentésért és az újratölthető csomagolások elterjedéséért, számol be a most induló vizsgálatról az euronews.com portál.

Európában és az USA-ban is vizsgálódtak

Az elmúlt években a Greenpeace Ausztriában, az Egyesült Királyságban, és az Egyesült Államokban is végzett hasonló felméréseket. Ausztriában a legutóbbi felmérés eredményei azt mutatták, hogy az Interspar és a Spar jóval többet tesz a hulladékcsökkentésért, mint az Aldi (Ausztriában Hofer) és a Lidl, a legrosszabbul pedig a Penny Market teljesített.

 

A Greenpeace a magyarországi kampánnnyal azt szeretné elérni, hogy végre Magyarországon is visszaszoruljon az eldobható műanyag csomagolás használata, és minél szélesebb körben elterjedjenek a csomagolásmentes, valamint az újrahasználható, újratölthető csomagolásban kínált termékek.

A legnagyobb üzlethálózatok nélkül lehetetlen bolygónk védelme

„Az üzletláncok valós elkötelezettsége elengedhetetlen ahhoz, hogy véget tudjunk vetni az eldobható műanyagok korának, melyek már teljesen elszennyezték a bolygónkat, nem beszélve arról, hogy az olaj és földgáz felhasználásával előállított műanyagok milyen rendkívüli mértékben pazarolják erőforrásainkat, hozzájárulva ezzel a klímaváltozáshoz. Most kell visszafogni a műanyagáradatot, és ehhez mind a politikai, mind pedig az üzleti döntéshozók akarata is kell” – mondta Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország vegyianyag-szakértője.

Úgy tudunk csak megszabadulni az egy használat után szemétben landoló PET-palackoktól és a felesleges zacskóktól, ha a kiskereskedelmi láncokban egyre inkább elérhetők lesznek a csomagolásmentes termékek, illetve a visszaváltható és újratölthető palackokban, tárolókban kínált áruk.

A vásárlók legtöbbször nem választhatnak papír és műanyag között

Az Aldi, az Auchan, a CBA, a Coop, a Lidl, a Penny Market, a Real, a Spar és a Tesco is kapott levelet a Greenpeace Magyarországtól, melyben a zöld szervezet arra kéri a szupermarketláncokat, hogy osszák meg velük hulladékcsökkentési tervüket.

A vásárlók ugyanis a legtöbb üzletben azzal szembesülnek, hogy nincs választásuk: a gyümölcsök, zöldségek, és pékáruk több réteg műanyagba vannak csomagolva, és visszaváltható palackokat is alig látni a polcokon.

Ha csak a műanyag tasakokat nézzük, a közelmúltban jelentősen nőtt az ún. műanyag „kiflis zacskók” környezetvédelmi termékdíja, a boltok mégsem igyekeznek visszaszorítani a használatukat azzal, hogy teljesen kivonnák a forgalomból, vagy fizetőssé tennék azokat.

Nyilvánossá tenné a felmérés eredményét a Greenpeace

A felméréshez a Greenpeace egy részletes szakmai kérdőívet állított össze, és azt küldte el a legnagyobb forgalmú hazai élelmiszerüzlet-láncoknak.

A cégeknek négy hét áll rendelkezésükre, hogy kitöltsék a kérdőívet. A Greenpeace a válaszok elemzése után nyilvánosságra fogja hozni az eredményeket.

A Greenpeace azonban nem csupán a cégektől kapott adatokra támaszkodik – a szervezet saját eszközeivel is ellenőrizni fogja, hogy a vizsgált üzletekben milyen arányban érhetőek el a zöldségek és gyümölcsök csomagolás nélkül, illetve tartanak-e ásványvizet, üdítőt és egyéb italokat visszaváltható-újratölthető csomagolásban.

Forrás: Euronews


MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.
A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem 

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.
Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.