Felmérték a magyarok cukorfogyasztását

Bár nemzetközi összehasonlításban édesszájú hírében állnak a magyarok, ez csak részben igaz. Egy friss, országos kutatás szerint gyakran eszünk édességet, ám a felnőttek között kisebbségben vannak azok, akik a túrós csuszára, a palacsintára vagy éppen a káposztás tésztára cukrot hintenének, viszont a kávét, teát a többség édesítve issza. Ha üdítőről van szó, a cukormentes vagy csökkentett cukortartalmú változatokat is egyre többen választják.

Tízből négy honfitársunk számára az édes a legkedveltebb íz, a megkérdezettek negyede viszont inkább a sós ízeket részesíti előnyben. A leginkább a 30-49 évesek számítanak édesszájúnak, a legkevésbé pedig az 50 év felettiek. A válaszadók közel fele (46%) átlagosnak érzi a cukorfogyasztását, 5% pedig egyáltalán nem fogyaszt cukrot – egyebek közt ez derül ki abból az új, reprezentatív, országos kutatásból, amely a Coca-Cola Magyarország megbízásából készült el.

 
Annak ellenére, hogy a fiatalok tartják magukat a legkevésbé édesszájúnak, ötödük saját megítélése szerint több cukrot fogyaszt az átlaghoz képest – ezzel körükben a legmagasabb ez az arány. Az átlagosnál kevesebb cukrot saját megítélésük szerint az 50 év felettiek fogyasztanak a legmagasabb arányban: felük sorolja magát ebbe a csoportba.

Tízből négy felnőtt internetező heti néhány alkalommal fogyaszt édességet, hárman ennél sűrűbben, míg csupán 1%-uk az, aki soha nem szokott enni ilyen finomságot.

   
A forró italok tekintetében viszont egyértelműen édesszájúak vagyunk, a megkérdezettek háromnegyede édesíti teáját, kávéját. Felük ehhez hagyományos fehér cukrot használ – ez különösen a fiatalok körében népszerű -, bő harmaduk pedig édesítőszert.   

Ha üdítőről van szó, a válaszadók között közel kétszer többen vannak azok, akik csökkentett cukortartalmú vagy cukormentes változatot választanak, mint ahányan a cukros italokat keresik. A nők majdnem harmada, valamint az 50 év feletti válaszadók 40%-a preferálja jobban a cukormentes üdítőitalokat, míg a fiatalok és a férfiak inkább a normál, cukros üdítőket veszik.

 
A válaszadók többsége nincs tisztában a nemzetközi cukorfogyasztási ajánlással. Csupán a felnőtt netezők 27%-a tudja helyesen, hogy ez az ajánlás a napi energiabevitel legfeljebb 10%-ában határozza meg a cukorbevitelt. A válaszadók 3%-a szerint ugyanakkor egyáltalán nem szabad cukrot fogyasztani, míg 13% az előírtnál többet gondol elfogadhatónak.

A felnőtt lakosság hozzáadottcukor-bevitele az elmúlt 25-30 évben számottevően csökkent, amit a közelmúltban minimális növekedés követett. Az Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP 2014) azt mutatta, hogy a férfiak esetében a 2009-es 6,9%-ról 2014-re 7,6%-ra, a nők esetében pedig 8-ról 8,6%-ra emelkedett a hozzáadott cukor aránya a napi energiabevitelen belül. Mindez ugyanakkor elmarad a WHO ajánlásában szereplő megengedhető napi mennyiségtől, ami a napi kalóriabevitel legfeljebb 10%-a.

A nemrégiben létrehozott www.okoscimke.hu edukációs weboldalon szakértői tartalmak, videók és tippek találhatók, hogy tudatosabb döntéseket tudjanak hozni a vásárlás alkalmával a fogyasztók. 

A témában készült videó itt érhető el.

A kutatásról

Az eNet a Coca-Cola Magyarország megbízásából a18 év feletti rendszeresen internetezők körében végzett online kutatást azért, hogy felmérje a referencia beviteli értékkel kapcsolatos információk ismertségét és használatát.  A kutatás reprezentatív a 18 évnél idősebb rendszeresen internetezőkre nem, kor és régió alapján.

Tízből négy honfitársunk számára az édes a legkedveltebb íz, a megkérdezettek negyede viszont inkább a sós ízeket részesíti előnyben. A leginkább a 30-49 évesek számítanak édesszájúnak, a legkevésbé pedig az 50 év felettiek. A válaszadók közel fele (46%) átlagosnak érzi a cukorfogyasztását, 5% pedig egyáltalán nem fogyaszt cukrot – egyebek közt ez derül ki abból az új, reprezentatív, országos kutatásból, amely a Coca-Cola Magyarország megbízásából készült el.

Forrás: Élelmiszer Online


Jön a Balaton Fagyija közönségkóstolás

Jön a Balaton Fagyija közönségkóstolás  

Május 9-én rendezik meg az idei Balaton Fagyija választást egy kompon, amely a Tihany és Szántód közötti távon közlekedik.
Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója

Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója 

Brownsville-ben, Texasban készül megnyitni a világ első 3D nyomtatott kávézóját a Starbucks.
A világ tíz legjobb kávézója

A világ tíz legjobb kávézója 

Egy ausztráliai kávézó került a dobogó tetejére. Az olaszok labdába sem rúgnak.
Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre

Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre 

Az 1000-2000 fő közötti települések italüzletei is pályázhatnak a 3 milliós támogatásra.
Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában

Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában 

Fényfestés, zene, borok és gasztroélmények a Miskolci Soho-ban.
Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat

Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat 

A gazdák több százezer sertést nem tudnak értékesíteni, miközben a vidéki térségeket csődhullám fenyegeti.
Argentin borok Budapesten

Argentin borok Budapesten  

Idén is bemutatkozott Budapesten a Malbec, e világhírű argentin borfajta, az egyik legnagyobb hazai borkereskedésben.
Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták

Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták 

A legjellemzőbb gombabetegségekkel szemben ellenálló szőlőfajtákat, valamint magas hozzáadott értékkel rendelkező borászati termékeket fejlesztett ki a Varga Pincészet Kft. és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) konzorciuma. 
Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról

Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról 

A fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is.
Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market

Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market 

A gin nemcsak az egyik legnépszerűbb ital és longdrink alapanyag a fővárosban, hanem az egyik legnagyobb ginfesztivál főszereplője is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.