METRO: friss kutatás a vendéglátóipar helyzetéről

Az idén 30 éves METRO három évtizede kezeli prioritásként azt, hogy olyan megoldásokat fejlesszen a kulcs célcsoportok számára, melyek potenciálisan hozzájárulnak a profi vevők sikeréhez. Ezért a gasztronómia piactereként időről-időre megméri a magyar vendéglátás pulzusát, hogy szolgáltatásait és termékeit a valós igényekhez, trendekhez és kihívásokhoz igazítsa.

A legfrissebb kutatást 2024. augusztusban folytatta a vállalat vendéglátóipari partnerei körében: a reprezentatív mintavételben vendéglő/étterem-, pizzéria és gyorsétterem-tulajdonosok vettek részt az ország minden részéről. A kutatás külön is megvizsgálta a kiemelt turisztikai területeket, azaz a Balatont, a Velencei-tavat és a népszerű fürdővárosokat (Zalakaros, Hévíz, Hajdúszoboszló).

A felmérés kitért az általános piaci „közérzetre”, a munkaerőpiaci helyzetre, a fejlesztési kedvre, a vendégkör és a rendelések változásaira, a vendégélmény összetevőire és a beszállítói hálózatra is.

Az eredmények mellett azt is figyelték, hogy egy év alatt milyen tendenciák rajzolódnak ki az egyes területeken.

A HoReCa szektor kihívásai és lehetőségei

A HoReCa szektor alapvető kihívásai változatlanok: a magas infláció, a rezsi- és szállítási költségek, valamint a munkaerőhiány jelentik a legégetőbb problémákat a vállalkozások számára idén is. Bár az elmúlt évhez képest a gazdasági nehézségek mérséklődtek, idén a munkaerő megtartásának nehézségei hangsúlyosabbak lettek, különösen a kiemelt régiókban.  A HORECA szereplők egyötöde tapasztalt munkaerőhiányt, melynek enyhítésére az alkalmazottak tapasztalatából engedtek: a fiatal munkaerő alkalmazása egyelőre elterjedtebb, mint a külföldiek foglalkoztatása.


Fotó: depositphotos

Árbevétel-növekedés és költségcsökkentési tervek

Az árbevételt illetőleg óvatos optimizmus tapasztalható a megkérdezettek körében: a HORECA szereplők nagy része árbevétel-növekedésre számít, bár kétharmaduk 10% alatti növekedést vár, 15%-uk pedig kifejezetten csökkenést. Bár a felmérésből kirajzolódó elvárt növekedés még így is elmarad a költségek várható emelkedésétől, a vendéglátóipari vállalkozások fele optimistábbnak vallja magát, mint 2023-ban volt. A pénzügyi kihívások kezelésére a megkérdezettek 60%-a tervez költségcsökkentést a nem létfontosságú kiadások és a beruházások csökkentésével. A fejlesztések motorjának számító beruházások várhatóan elmaradnak, mert a megkérdezett HORECA szereplők csak egyötöde tervez bármilyen beruházást, ezek zöme 1-5 millió forint értékű.

Generációk találkozása az asztalnál

Az árbevétel-növekedés mögött az átlagos fogyasztási érték növekedése a legfőbb tényező, bár a vendéglátóhelyek 44%-a vendégszám-növekedésről is beszámolt. A vendégek összetétele is változott: nőtt az X és Y generációsok aránya mind létszámban, mind fogyasztási értékben, míg az alfa és a Z generációs vendégek száma nem változott; a Baby Boomer generáció képviselői viszont egyre kevesebben járnak vendéglátóhelyekre. Ezzel párhuzamosan a fogyasztói preferenciák is mások lettek: a „bőséges, házias” fogásokról a hangsúly az egészségesebb ételekre tevődött át, és alap elvárás lett a mentes, illetve a növényi alapú alternatívák biztosítása. Az italválasztásban előtérbe kerültek a minőségi, különleges italok, ezekből viszont kevesebbet fogyasztanak a vendégek. A vendégélmény fontossága megkerülhetetlen tényező lett: az udvarias kiszolgálás, friss alapanyagok, esztétikus tálalás és a változatos ételkínálat adja az élmény pilléreit; ezek közül a Z generációsok a kreativitás mellett teszik le a voksukat. Az új trendek érvényesülése fokozottan igaz a kiemelt turisztikai térségeken.

Kevesebb beszállító, több rugalmasság

A vendéglátósok által igénybe vett beszállítói hálózat mára koncentrálódott, ugyanakkor a HORECA szereplők bár kevés beszállítóval dolgoznak, tőlük rugalmas beszerzési lehetőségeket várnak el. Jóllehet a piac szereplőinek szüksége lenne a költségek racionalizálására, csupán egytizedük tervezi ezt megtenni a jelenlegi beszállítói kör felülvizsgálatával.

A legfontosabb szempontok a beszállítók választásánál a rugalmasság mellett a minőségi termékek, a megbízhatóság és kedvező árak – ezek mentén alakítja szolgáltatásainak, megoldásainak és termékeinek kínálatát a METRO Nagykereskedelem is. A megkérdezett vendéglátóipari szereplők kifejezetten igénylik a személyes kapcsolattartást a beszállítói körrel, és míg a lokális vagy egyedi beszerzés túlsúlya a kiemelt területekre, a nagykereskedelmek igénybevétele arányaiban a turisztikailag kevésbé frekventált részek vendéglátóira jellemző.


Falstaff: egri bor Közép-Európa legjobbjai között

Falstaff: egri bor Közép-Európa legjobbjai között 

Most került be először, és rögtön 96 ponttal értékelte a St. Andrea Szőlőbirtok egyik csúcsborát az osztrák Falstaff magazin.
Szezonrajt helyett záróra – búcsú egy ikonikus balatoni étteremtől

Szezonrajt helyett záróra – búcsú egy ikonikus balatoni étteremtől 

Évtizedes hagyományokkal rendelkezik a Kisfaludy-ház a balatoni vendéglátás területén, most mégis bezárt.
Nyitva a jelölési lehetőség az idei Gundel Károly-díjra

Nyitva a jelölési lehetőség az idei Gundel Károly-díjra 

A rangos elismerést a vendéglátó szakma legjobbjai kaphatják, évente legfeljebb hárman.
Élelmiszer-outlet nyílt Budapesten

Élelmiszer-outlet nyílt Budapesten 

A budapesti Récsei Centerben lévő felújított élelmiszerbolt több mint 100 négyzetméteren kínál termékeket.
Újabb Michelin-csillagos éttermek Horvátországban

Újabb Michelin-csillagos éttermek Horvátországban 

A Rovinjban található Agli Amici megtartotta két Michelin-csillagát, az egycsillagos éttermek száma pedig tízről tizenkettőre emelkedett Horvátországban.
Villány térségében is megjelent a veszélyes szőlőbetegség

Villány térségében is megjelent a veszélyes szőlőbetegség 

A villányi borvidék szőlőfajtáinak nagy része fogékony a kórokozóra, a terjedés csak hatékony megelőző intézkedésekkel akadályozható meg.
Szürkebarát Párbaj Badacsonytördemicen

Szürkebarát Párbaj Badacsonytördemicen  

Egy igazán egyedülálló, országos jelentőségű boros eseményre készül a Badacsonyi borvidék.
Tiszta ízek, japán precizitás – a sashimi kultúrája Magyarországon

Tiszta ízek, japán precizitás – a sashimi kultúrája Magyarországon  

Magyarországon is egyre többen keresik a könnyed, mégis gazdag ízélményeket nyáron – és ebben a sashimi kultúrája kulcsszerepet játszik.
Jó hír a hazai szőlőtermesztéssel kapcsolatban

Jó hír a hazai szőlőtermesztéssel kapcsolatban 

Megállhat a magyar szőlőtermesztés visszaesése, de a klímaváltozás jelentős károkat okozhat az ültetvényekben.
Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.