METRO: friss kutatás a vendéglátóipar helyzetéről

Az idén 30 éves METRO három évtizede kezeli prioritásként azt, hogy olyan megoldásokat fejlesszen a kulcs célcsoportok számára, melyek potenciálisan hozzájárulnak a profi vevők sikeréhez. Ezért a gasztronómia piactereként időről-időre megméri a magyar vendéglátás pulzusát, hogy szolgáltatásait és termékeit a valós igényekhez, trendekhez és kihívásokhoz igazítsa.

A legfrissebb kutatást 2024. augusztusban folytatta a vállalat vendéglátóipari partnerei körében: a reprezentatív mintavételben vendéglő/étterem-, pizzéria és gyorsétterem-tulajdonosok vettek részt az ország minden részéről. A kutatás külön is megvizsgálta a kiemelt turisztikai területeket, azaz a Balatont, a Velencei-tavat és a népszerű fürdővárosokat (Zalakaros, Hévíz, Hajdúszoboszló).

A felmérés kitért az általános piaci „közérzetre”, a munkaerőpiaci helyzetre, a fejlesztési kedvre, a vendégkör és a rendelések változásaira, a vendégélmény összetevőire és a beszállítói hálózatra is.

Az eredmények mellett azt is figyelték, hogy egy év alatt milyen tendenciák rajzolódnak ki az egyes területeken.

A HoReCa szektor kihívásai és lehetőségei

A HoReCa szektor alapvető kihívásai változatlanok: a magas infláció, a rezsi- és szállítási költségek, valamint a munkaerőhiány jelentik a legégetőbb problémákat a vállalkozások számára idén is. Bár az elmúlt évhez képest a gazdasági nehézségek mérséklődtek, idén a munkaerő megtartásának nehézségei hangsúlyosabbak lettek, különösen a kiemelt régiókban.  A HORECA szereplők egyötöde tapasztalt munkaerőhiányt, melynek enyhítésére az alkalmazottak tapasztalatából engedtek: a fiatal munkaerő alkalmazása egyelőre elterjedtebb, mint a külföldiek foglalkoztatása.


Fotó: depositphotos

Árbevétel-növekedés és költségcsökkentési tervek

Az árbevételt illetőleg óvatos optimizmus tapasztalható a megkérdezettek körében: a HORECA szereplők nagy része árbevétel-növekedésre számít, bár kétharmaduk 10% alatti növekedést vár, 15%-uk pedig kifejezetten csökkenést. Bár a felmérésből kirajzolódó elvárt növekedés még így is elmarad a költségek várható emelkedésétől, a vendéglátóipari vállalkozások fele optimistábbnak vallja magát, mint 2023-ban volt. A pénzügyi kihívások kezelésére a megkérdezettek 60%-a tervez költségcsökkentést a nem létfontosságú kiadások és a beruházások csökkentésével. A fejlesztések motorjának számító beruházások várhatóan elmaradnak, mert a megkérdezett HORECA szereplők csak egyötöde tervez bármilyen beruházást, ezek zöme 1-5 millió forint értékű.

Generációk találkozása az asztalnál

Az árbevétel-növekedés mögött az átlagos fogyasztási érték növekedése a legfőbb tényező, bár a vendéglátóhelyek 44%-a vendégszám-növekedésről is beszámolt. A vendégek összetétele is változott: nőtt az X és Y generációsok aránya mind létszámban, mind fogyasztási értékben, míg az alfa és a Z generációs vendégek száma nem változott; a Baby Boomer generáció képviselői viszont egyre kevesebben járnak vendéglátóhelyekre. Ezzel párhuzamosan a fogyasztói preferenciák is mások lettek: a „bőséges, házias” fogásokról a hangsúly az egészségesebb ételekre tevődött át, és alap elvárás lett a mentes, illetve a növényi alapú alternatívák biztosítása. Az italválasztásban előtérbe kerültek a minőségi, különleges italok, ezekből viszont kevesebbet fogyasztanak a vendégek. A vendégélmény fontossága megkerülhetetlen tényező lett: az udvarias kiszolgálás, friss alapanyagok, esztétikus tálalás és a változatos ételkínálat adja az élmény pilléreit; ezek közül a Z generációsok a kreativitás mellett teszik le a voksukat. Az új trendek érvényesülése fokozottan igaz a kiemelt turisztikai térségeken.

Kevesebb beszállító, több rugalmasság

A vendéglátósok által igénybe vett beszállítói hálózat mára koncentrálódott, ugyanakkor a HORECA szereplők bár kevés beszállítóval dolgoznak, tőlük rugalmas beszerzési lehetőségeket várnak el. Jóllehet a piac szereplőinek szüksége lenne a költségek racionalizálására, csupán egytizedük tervezi ezt megtenni a jelenlegi beszállítói kör felülvizsgálatával.

A legfontosabb szempontok a beszállítók választásánál a rugalmasság mellett a minőségi termékek, a megbízhatóság és kedvező árak – ezek mentén alakítja szolgáltatásainak, megoldásainak és termékeinek kínálatát a METRO Nagykereskedelem is. A megkérdezett vendéglátóipari szereplők kifejezetten igénylik a személyes kapcsolattartást a beszállítói körrel, és míg a lokális vagy egyedi beszerzés túlsúlya a kiemelt területekre, a nagykereskedelmek igénybevétele arányaiban a turisztikailag kevésbé frekventált részek vendéglátóira jellemző.


A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert

A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert 

A Római-part legendás sörkertje 1983 óta a budapesti nyár kihagyhatatlan része.
Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester

Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester  

A Mozium étterem vezetősége hivatalos közleményben tájékoztatta vendégeit a közelmúltban történt jelentős belső változásokról.
Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar

Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar 

A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és az idén is hasonlóra vagy enyhe csökkenésre számít a Magyar Édességgyártók Szövetsége.
Új trendek a gin piacon

Új trendek a gin piacon 

A főváros egyik legnépszerűbb ginfesztiválja idén új trendek felé nyit.
Maradt a húsvéti sonkából? Van megoldás

Maradt a húsvéti sonkából? Van megoldás 

Tippek a séftől.
Húsvéti nagyüzem a fővárosi piacokon

Húsvéti nagyüzem a fővárosi piacokon 

Vége a böjtnek, jöhet a nagy eszem-iszom.
Furmintok csatája Franciaországban

Furmintok csatája Franciaországban 

A Patricius Borház Profundum Furmintja lett Bordeaux-ban a befutó.
Bajban a hazai sörfőzdék

Bajban a hazai sörfőzdék 

A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete szerint versenytorzító hatásúak szerződéses gyakorlatok.
Fesztiválozik a MOHU új automatája

Fesztiválozik a MOHU új automatája 

A MOHU bemutatta a vállalat új fesztiválautomatáját a budapesti Telekom Vivicittá futóversenyen.
Elhunyt a villányi borvidék meghatározó alakja

Elhunyt a villányi borvidék meghatározó alakja 

Mindössze 60 év adatott meg Tiffán Zsoltnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.