METRO: friss kutatás a vendéglátóipar helyzetéről

Az idén 30 éves METRO három évtizede kezeli prioritásként azt, hogy olyan megoldásokat fejlesszen a kulcs célcsoportok számára, melyek potenciálisan hozzájárulnak a profi vevők sikeréhez. Ezért a gasztronómia piactereként időről-időre megméri a magyar vendéglátás pulzusát, hogy szolgáltatásait és termékeit a valós igényekhez, trendekhez és kihívásokhoz igazítsa.

A legfrissebb kutatást 2024. augusztusban folytatta a vállalat vendéglátóipari partnerei körében: a reprezentatív mintavételben vendéglő/étterem-, pizzéria és gyorsétterem-tulajdonosok vettek részt az ország minden részéről. A kutatás külön is megvizsgálta a kiemelt turisztikai területeket, azaz a Balatont, a Velencei-tavat és a népszerű fürdővárosokat (Zalakaros, Hévíz, Hajdúszoboszló).

A felmérés kitért az általános piaci „közérzetre”, a munkaerőpiaci helyzetre, a fejlesztési kedvre, a vendégkör és a rendelések változásaira, a vendégélmény összetevőire és a beszállítói hálózatra is.

Az eredmények mellett azt is figyelték, hogy egy év alatt milyen tendenciák rajzolódnak ki az egyes területeken.

A HoReCa szektor kihívásai és lehetőségei

A HoReCa szektor alapvető kihívásai változatlanok: a magas infláció, a rezsi- és szállítási költségek, valamint a munkaerőhiány jelentik a legégetőbb problémákat a vállalkozások számára idén is. Bár az elmúlt évhez képest a gazdasági nehézségek mérséklődtek, idén a munkaerő megtartásának nehézségei hangsúlyosabbak lettek, különösen a kiemelt régiókban.  A HORECA szereplők egyötöde tapasztalt munkaerőhiányt, melynek enyhítésére az alkalmazottak tapasztalatából engedtek: a fiatal munkaerő alkalmazása egyelőre elterjedtebb, mint a külföldiek foglalkoztatása.


Fotó: depositphotos

Árbevétel-növekedés és költségcsökkentési tervek

Az árbevételt illetőleg óvatos optimizmus tapasztalható a megkérdezettek körében: a HORECA szereplők nagy része árbevétel-növekedésre számít, bár kétharmaduk 10% alatti növekedést vár, 15%-uk pedig kifejezetten csökkenést. Bár a felmérésből kirajzolódó elvárt növekedés még így is elmarad a költségek várható emelkedésétől, a vendéglátóipari vállalkozások fele optimistábbnak vallja magát, mint 2023-ban volt. A pénzügyi kihívások kezelésére a megkérdezettek 60%-a tervez költségcsökkentést a nem létfontosságú kiadások és a beruházások csökkentésével. A fejlesztések motorjának számító beruházások várhatóan elmaradnak, mert a megkérdezett HORECA szereplők csak egyötöde tervez bármilyen beruházást, ezek zöme 1-5 millió forint értékű.

Generációk találkozása az asztalnál

Az árbevétel-növekedés mögött az átlagos fogyasztási érték növekedése a legfőbb tényező, bár a vendéglátóhelyek 44%-a vendégszám-növekedésről is beszámolt. A vendégek összetétele is változott: nőtt az X és Y generációsok aránya mind létszámban, mind fogyasztási értékben, míg az alfa és a Z generációs vendégek száma nem változott; a Baby Boomer generáció képviselői viszont egyre kevesebben járnak vendéglátóhelyekre. Ezzel párhuzamosan a fogyasztói preferenciák is mások lettek: a „bőséges, házias” fogásokról a hangsúly az egészségesebb ételekre tevődött át, és alap elvárás lett a mentes, illetve a növényi alapú alternatívák biztosítása. Az italválasztásban előtérbe kerültek a minőségi, különleges italok, ezekből viszont kevesebbet fogyasztanak a vendégek. A vendégélmény fontossága megkerülhetetlen tényező lett: az udvarias kiszolgálás, friss alapanyagok, esztétikus tálalás és a változatos ételkínálat adja az élmény pilléreit; ezek közül a Z generációsok a kreativitás mellett teszik le a voksukat. Az új trendek érvényesülése fokozottan igaz a kiemelt turisztikai térségeken.

Kevesebb beszállító, több rugalmasság

A vendéglátósok által igénybe vett beszállítói hálózat mára koncentrálódott, ugyanakkor a HORECA szereplők bár kevés beszállítóval dolgoznak, tőlük rugalmas beszerzési lehetőségeket várnak el. Jóllehet a piac szereplőinek szüksége lenne a költségek racionalizálására, csupán egytizedük tervezi ezt megtenni a jelenlegi beszállítói kör felülvizsgálatával.

A legfontosabb szempontok a beszállítók választásánál a rugalmasság mellett a minőségi termékek, a megbízhatóság és kedvező árak – ezek mentén alakítja szolgáltatásainak, megoldásainak és termékeinek kínálatát a METRO Nagykereskedelem is. A megkérdezett vendéglátóipari szereplők kifejezetten igénylik a személyes kapcsolattartást a beszállítói körrel, és míg a lokális vagy egyedi beszerzés túlsúlya a kiemelt területekre, a nagykereskedelmek igénybevétele arányaiban a turisztikailag kevésbé frekventált részek vendéglátóira jellemző.


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.