Ki van a kávé mögött?

Természetesen ő készíti a kávét beszélgetésünk alkalmával, és nem tudok olyat említeni (először egy Cortadót, majd később egy Flat White-ot is kértem), amit seperc alatt ne készítene el – tökéletes minőségben, szemet gyönyörködtető megjelenéssel. Kordován Krisztinával, a Segafredo Food Service Country Managerével beszélgetünk, akivel olyan régóta tart szakmai kapcsolatunk, hogy eljött az ideje kicsit közelebbről is megismerni korábbi feladatait, jelenlegi munkáját, célkitűzését.

Nem mindenki születik azonnal egy nagy múltú kávés cég Food Service Country Managerének. Ez önnél hogy történt, milyen lépcsőfokokat járt be?

A nagyobb mérföldköveket szeretném megemlíteni az életemből, amelyek jelentősen hozzájárultak a jelenlegi
munkámhoz.

Külföldön töltöttem 8 évet diplomatagyerekként, ahol lehetőségem volt a gimnáziumi és egyetemi tanulmányaimat idegen nyelveken elvégezni, valamint sokféle kultúrából származó embert ezek alatt az évek alatt megismerni. Ezért nemcsak a természetemből fakadóan, hanem emiatt is tartom magam nyitott, érdeklődő és jó kapcsolatteremtő embernek, ami elengedhetetlen része a jelenlegi munkámnak, mind a közvetlen velem dolgozó kollégákat tekintve, mind az üzleti kapcsolatokat nézve.

A második jelentős és egyben első szakmai lépcsőfok 25 éves koromban történt. Egy magántulajdonban lévő
élelmiszergyártó cég ügyvezető igazgatójaként kellett helytállnom 12 éven keresztül. Közvetlenül a kávéval 8 évvel ezelőtt kerültem szorosabb kapcsolatba. Akkoriban még csak Magyarországon ismert, több kávéházból álló franchise-hálózat kereskedelmi igazgatójaként dolgoztam pár évig, és jobban megismertem a kávét és a kávéfogyasztási szokásokat közvetlenül egy olyan kitűnő embertől, akit szakmailag nagyra tartok, és akinek az első lépéseket köszönhetem a kávé cizellált világába.

Innen már csak egy szerencsés és merész ugrás kellett a Segafredóhoz, ami nagy szakmai kihívás és szerelem mind a mai napig.

Ha az ügyfelet csak egy rövid prezentáció keretében győzhetné meg arról, hogy miért a Segafredót válassza, melyek azok a sarokkövek, amelyeket a meggyőzés érdekében alkalmazna?

Elsődlegesen fontos kiemelni, hogy a legjobb termőterületekről származó, kézzel szedett és gondosan válogatott arabica, valamint robusta kávészemek alkotják a szortimentünket, emelett a fair trade, rainforest minősítésű és a biokávék is megtalálhatók választékunkban. A kávékóstolás elengedhetetlen része az értékesítési folyamatnak, fontos, hogy első körben a vendéglátó partner személyesen tapasztalja meg és válassza ki az általunk kínált minőséget.

A teljes körű szolgáltatás, csakúgy mint a kávégép-támogatás, valamint az összes ügyfelünk számára biztosított baristaoktatások, mind tanúbizonyságot tesznek a „Servizio e qualità”-ról – vagyis a legkiválóbb minőségű szolgáltatásról, amit adunk. Mi mindent figyelemmel kísérünk a kávészemektől egészen a csészéig.

Kaphatnánk egy rövid áttekintést arról, honnan indult a Segafredo, hol tart most Európában és a nagyvilágban?

1973-ban a tulajdonos, Massimo Zanetti megvásárolt egy regionális jelentőségű bolognai Segafredo pörkölőüzemet, és ezzel letette a világszerte ismert vállalat alapjait. Jelenleg a Segafredo egy nemzetközi márka, 5 éve jegyzik a milánói tőzsdén Massimo Zanetti Beverage Group néven, valamint a Segafredo Zanetti piacvezető szerepet tölt be az olasz eszpresszóforgalmazás területén Olaszországban és világszerte is. A Segafredo Zanetti élén még mindig Massimo Zanetti úr áll, aki aktívan irányítja a konszernt.

Történt-e olyan paradigmaváltás a kezdetekhez képest, amely jelentős volt a cég életében, és ha igen, mi volt az?

Kezdetben az üzleti tevékenység Olaszországra korlátozódott, majd Európa többi országát meghódítva az igazi paradigmaváltás a 80-as évekre tehető, amikor is elkezdődött a nemzetközi piacon való terjeszkedés, továbbá több ültetvény felvásárlása Dél-Amerikában, Costa Ricában, Brazíliában, Vietnámban, Hawaii-on és Indonéziában. A nemzetközi sikerek megkoronázásaként nyílt meg az első Segafredo Espresso bár 1988-ban Párizsban, azóta a franchise-hálózatunk több mint ötszáz egységgel büszkélkedhet a több mint százezer Horeca-partnerünk mellett világszerte.

Vajon mi lehet az oka annak, hogy Európában még mindig az olasz, sötét pörkölésű ízvilág a kedvelt?

Az olasz kávé fogalom a kávéfogyasztók körében. Az olasz pörkölésű kávék testessége, aromája, illata és krémessége a mai napig rabul ejti fogyasztóját. Az olasz kávé iránti szenvedélyes szeretet soha nem múlik el.

Mi jellemzi a profi kávébeszállítót ma a piacon? Említene néhány tulajdonságot, ami az Önök szolgáltatására jellemző?

A profi kávébeszállítónak elsősorban szeretnie kell a kávét, értenie kell a kávé elkészítéséhez professzionális módon. Fontosnak tartom, hogy a kávét élvezeti cikként kezeljük, hogy a kávézás élményét át tudjuk adni az elkészített csésze kávéban. Ismernünk kell az ajánlott kávé származási helyét, összetételét, ízvilágát, mert csak akkor tudunk igazán személyre szabottan, a vevő igényeinek megfelelően, a vendéglátóhely stílusához, ételkínálatához megfelelő kávét ajánlani. Amellett, hogy az összes képviselőnk SCA Intermediate Barista képesítéssel rendelkezik, így bármilyen kávéitalt el tudunk készíteni és megtanítani. Folyamatosan látogatjuk partnereinket, ellenőrizzük a kávé minőségét. Ahogy már említettem, a kávégépet is biztosítjuk partnereink számára a megfelelő szervizháttérrel, ami a professzionális és teljes körű szolgáltatás fontos része.

Vajon kell-e az olaszok életszeretete, nyitottsága, vidám és zajos mentalitása, életvitele ahhoz, hogy olyan kávékat alkossanak, amelyek a legjobban jellemzik az olasz kávépiacot?

Olaszországban a kávézás és a kávé része az élet szeretetének. Az olaszokat a könnyed elegancia, a jókedv jellemzi, lendületesek, barátságosak és imádják az élet minden pillanatát megélni. Ez hatással van mindenre, még a kávé elkészítésére is.

Melyek azok a trendek, amelyek az elkövetkező öt évben uralják majd a kávé piacát?

A kiskereskedelemben az őrölt és szemes kávék mellett a kapszulák iránti érdeklődés, amely nagy növekedési potenciált kínál a gyártók és forgalmazók számára. A vendéglátásban jelenleg és szerintem továbbra is a szemes kávék lesznek a legkeresettebbek, mivel a frissen pörkölt kávé élményét mással nem lehet helyettesíteni. Egy finom ebéd vagy vacsora után például egy kapszulás kávé elfogyasztása nem ad lezárásként ugyanolyan élményt egy igazi kávéfogyasztónak, mint egy frissen őrölt és professzionális karos gépen elkészített kávé.

Az is egyre jobban észrevehető, hogy a kávét már élvezeti szándékkal fogyasztják az emberek, és főleg a csúcsminőségű kávékat keresik. A kávézás nagy változáson és fejlődésen megy keresztül, a fogyasztók a minőségi kávékat és a kávézással egybekötött kulináris élményeket preferálják leginkább.

A szállodai szegmens szokásaiban és kínálatában van még mit segítenünk változtatni itthon, mivel eddig a legtöbb helyen sajnos nem a minőségi kávészolgáltatást vették és veszik figyelembe, hanem inkább az alacsonyabb áron beszerezhető kávé a jellemző.

A kollégáimmal mi arra törekszünk, hogy ebben a szegmensben is a minőségi kávészolgáltatás legyen fókuszban, kiemelten a partnereinknél.

RÖVID KÉRDÉSEKRE - RÖVID VÁLASZOK

Tisztán feketén, vagy tejjel, cukorral, esetleg valamilyen pótlóval?

Reggel a Caffé Machiatót preferálom, délután már az eszpresszót fogyasztom tisztán.

Hány kávé fér bele egy napba?

5-6 csészével minimum.

Melyik a kedvence?

Az olasz pörkölésű, 100% arabica Segafredo Allenza kávé.

Kávé mellé egy jó beszélgetés vagy egy finom sütemény?

Inkább egy jó beszélgetés.

Ha belép egy kávézóba, mi az, amire először odafigyel?

Természetesen a kávégépet nézem, és magát a kávét.

Milyen a hazai baristaképzés?

Nagyon sokrétű képzés van itthon, de érdemes lenne ezt központosítani.

Hol végezte a baristatanfolyamot, és milyen szintet ért el?

Az SCA, azaz a Specialty Coffee Association akkreditált oktatójánál, Tóth Attilánál végeztem Intermediate képesítéssel.

 


Csődöt jelentett a Hooters

Csődöt jelentett a Hooters 

A csirkeszárnyairól híres Hooters étteremlánc hétfőn csődöt jelentett, de a márka továbbra is megmarad.
Csehország megszigorítja a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket

Csehország megszigorítja a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket 

A miniszter közlése szerint Szlovákiából, Magyarországról, Alsó Ausztriából és Burgenlandból hétfő éjféltől tilos lesz egyes állati termékek behozatala.
Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel

Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel 

Három magyar résztvevő a mikulovi Nemzetközi Borturizmus Konferencián.
Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére

Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére 

Az Etyeki Pezsgő hivatalosan eredetvédett státuszt kapott.
Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban

Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban 

Hagyományteremtő„Balaton Expo”-n jelent meg a régió kínálata a Balaton asztalán.
Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek

Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek 

Új névvel és telephelyen, kibővített termékportfólióval és nemzetközi terjeszkedéssel folytatja működését Magyarország vezető újrahasználati rendszere, a Cup Revolution.
Felvásárolták az albán Spar-hálózatot

Felvásárolták az albán Spar-hálózatot 

Koszovó legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, a Viva Fresh Store felvásárolta a Spar Albánia üzleteit a helyi Balfin befektetési csoporttól.
Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben

Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben 

Ki mondta, hogy a balatonfüredi borvidék kizárólag fehérborok készítéséhez kiváló terület?
Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás

Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás 

Az első tünetek kedden jelentkeztek a Levél településen található, 3000 egyedet számláló szarvasmarha-állományban.
Jön egy stílusos villásreggeli

Jön egy stílusos villásreggeli 

Stílusos Vidéki Villásreggeli Fesztivál és majális- egy igazán ragyogó program a gasztronómia és az utazás szerelmeseinek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.