Ki van a kávé mögött?

Természetesen ő készíti a kávét beszélgetésünk alkalmával, és nem tudok olyat említeni (először egy Cortadót, majd később egy Flat White-ot is kértem), amit seperc alatt ne készítene el – tökéletes minőségben, szemet gyönyörködtető megjelenéssel. Kordován Krisztinával, a Segafredo Food Service Country Managerével beszélgetünk, akivel olyan régóta tart szakmai kapcsolatunk, hogy eljött az ideje kicsit közelebbről is megismerni korábbi feladatait, jelenlegi munkáját, célkitűzését.

Nem mindenki születik azonnal egy nagy múltú kávés cég Food Service Country Managerének. Ez önnél hogy történt, milyen lépcsőfokokat járt be?

A nagyobb mérföldköveket szeretném megemlíteni az életemből, amelyek jelentősen hozzájárultak a jelenlegi
munkámhoz.

Külföldön töltöttem 8 évet diplomatagyerekként, ahol lehetőségem volt a gimnáziumi és egyetemi tanulmányaimat idegen nyelveken elvégezni, valamint sokféle kultúrából származó embert ezek alatt az évek alatt megismerni. Ezért nemcsak a természetemből fakadóan, hanem emiatt is tartom magam nyitott, érdeklődő és jó kapcsolatteremtő embernek, ami elengedhetetlen része a jelenlegi munkámnak, mind a közvetlen velem dolgozó kollégákat tekintve, mind az üzleti kapcsolatokat nézve.

A második jelentős és egyben első szakmai lépcsőfok 25 éves koromban történt. Egy magántulajdonban lévő
élelmiszergyártó cég ügyvezető igazgatójaként kellett helytállnom 12 éven keresztül. Közvetlenül a kávéval 8 évvel ezelőtt kerültem szorosabb kapcsolatba. Akkoriban még csak Magyarországon ismert, több kávéházból álló franchise-hálózat kereskedelmi igazgatójaként dolgoztam pár évig, és jobban megismertem a kávét és a kávéfogyasztási szokásokat közvetlenül egy olyan kitűnő embertől, akit szakmailag nagyra tartok, és akinek az első lépéseket köszönhetem a kávé cizellált világába.

Innen már csak egy szerencsés és merész ugrás kellett a Segafredóhoz, ami nagy szakmai kihívás és szerelem mind a mai napig.

Ha az ügyfelet csak egy rövid prezentáció keretében győzhetné meg arról, hogy miért a Segafredót válassza, melyek azok a sarokkövek, amelyeket a meggyőzés érdekében alkalmazna?

Elsődlegesen fontos kiemelni, hogy a legjobb termőterületekről származó, kézzel szedett és gondosan válogatott arabica, valamint robusta kávészemek alkotják a szortimentünket, emelett a fair trade, rainforest minősítésű és a biokávék is megtalálhatók választékunkban. A kávékóstolás elengedhetetlen része az értékesítési folyamatnak, fontos, hogy első körben a vendéglátó partner személyesen tapasztalja meg és válassza ki az általunk kínált minőséget.

A teljes körű szolgáltatás, csakúgy mint a kávégép-támogatás, valamint az összes ügyfelünk számára biztosított baristaoktatások, mind tanúbizonyságot tesznek a „Servizio e qualità”-ról – vagyis a legkiválóbb minőségű szolgáltatásról, amit adunk. Mi mindent figyelemmel kísérünk a kávészemektől egészen a csészéig.

Kaphatnánk egy rövid áttekintést arról, honnan indult a Segafredo, hol tart most Európában és a nagyvilágban?

1973-ban a tulajdonos, Massimo Zanetti megvásárolt egy regionális jelentőségű bolognai Segafredo pörkölőüzemet, és ezzel letette a világszerte ismert vállalat alapjait. Jelenleg a Segafredo egy nemzetközi márka, 5 éve jegyzik a milánói tőzsdén Massimo Zanetti Beverage Group néven, valamint a Segafredo Zanetti piacvezető szerepet tölt be az olasz eszpresszóforgalmazás területén Olaszországban és világszerte is. A Segafredo Zanetti élén még mindig Massimo Zanetti úr áll, aki aktívan irányítja a konszernt.

Történt-e olyan paradigmaváltás a kezdetekhez képest, amely jelentős volt a cég életében, és ha igen, mi volt az?

Kezdetben az üzleti tevékenység Olaszországra korlátozódott, majd Európa többi országát meghódítva az igazi paradigmaváltás a 80-as évekre tehető, amikor is elkezdődött a nemzetközi piacon való terjeszkedés, továbbá több ültetvény felvásárlása Dél-Amerikában, Costa Ricában, Brazíliában, Vietnámban, Hawaii-on és Indonéziában. A nemzetközi sikerek megkoronázásaként nyílt meg az első Segafredo Espresso bár 1988-ban Párizsban, azóta a franchise-hálózatunk több mint ötszáz egységgel büszkélkedhet a több mint százezer Horeca-partnerünk mellett világszerte.

Vajon mi lehet az oka annak, hogy Európában még mindig az olasz, sötét pörkölésű ízvilág a kedvelt?

Az olasz kávé fogalom a kávéfogyasztók körében. Az olasz pörkölésű kávék testessége, aromája, illata és krémessége a mai napig rabul ejti fogyasztóját. Az olasz kávé iránti szenvedélyes szeretet soha nem múlik el.

Mi jellemzi a profi kávébeszállítót ma a piacon? Említene néhány tulajdonságot, ami az Önök szolgáltatására jellemző?

A profi kávébeszállítónak elsősorban szeretnie kell a kávét, értenie kell a kávé elkészítéséhez professzionális módon. Fontosnak tartom, hogy a kávét élvezeti cikként kezeljük, hogy a kávézás élményét át tudjuk adni az elkészített csésze kávéban. Ismernünk kell az ajánlott kávé származási helyét, összetételét, ízvilágát, mert csak akkor tudunk igazán személyre szabottan, a vevő igényeinek megfelelően, a vendéglátóhely stílusához, ételkínálatához megfelelő kávét ajánlani. Amellett, hogy az összes képviselőnk SCA Intermediate Barista képesítéssel rendelkezik, így bármilyen kávéitalt el tudunk készíteni és megtanítani. Folyamatosan látogatjuk partnereinket, ellenőrizzük a kávé minőségét. Ahogy már említettem, a kávégépet is biztosítjuk partnereink számára a megfelelő szervizháttérrel, ami a professzionális és teljes körű szolgáltatás fontos része.

Vajon kell-e az olaszok életszeretete, nyitottsága, vidám és zajos mentalitása, életvitele ahhoz, hogy olyan kávékat alkossanak, amelyek a legjobban jellemzik az olasz kávépiacot?

Olaszországban a kávézás és a kávé része az élet szeretetének. Az olaszokat a könnyed elegancia, a jókedv jellemzi, lendületesek, barátságosak és imádják az élet minden pillanatát megélni. Ez hatással van mindenre, még a kávé elkészítésére is.

Melyek azok a trendek, amelyek az elkövetkező öt évben uralják majd a kávé piacát?

A kiskereskedelemben az őrölt és szemes kávék mellett a kapszulák iránti érdeklődés, amely nagy növekedési potenciált kínál a gyártók és forgalmazók számára. A vendéglátásban jelenleg és szerintem továbbra is a szemes kávék lesznek a legkeresettebbek, mivel a frissen pörkölt kávé élményét mással nem lehet helyettesíteni. Egy finom ebéd vagy vacsora után például egy kapszulás kávé elfogyasztása nem ad lezárásként ugyanolyan élményt egy igazi kávéfogyasztónak, mint egy frissen őrölt és professzionális karos gépen elkészített kávé.

Az is egyre jobban észrevehető, hogy a kávét már élvezeti szándékkal fogyasztják az emberek, és főleg a csúcsminőségű kávékat keresik. A kávézás nagy változáson és fejlődésen megy keresztül, a fogyasztók a minőségi kávékat és a kávézással egybekötött kulináris élményeket preferálják leginkább.

A szállodai szegmens szokásaiban és kínálatában van még mit segítenünk változtatni itthon, mivel eddig a legtöbb helyen sajnos nem a minőségi kávészolgáltatást vették és veszik figyelembe, hanem inkább az alacsonyabb áron beszerezhető kávé a jellemző.

A kollégáimmal mi arra törekszünk, hogy ebben a szegmensben is a minőségi kávészolgáltatás legyen fókuszban, kiemelten a partnereinknél.

RÖVID KÉRDÉSEKRE - RÖVID VÁLASZOK

Tisztán feketén, vagy tejjel, cukorral, esetleg valamilyen pótlóval?

Reggel a Caffé Machiatót preferálom, délután már az eszpresszót fogyasztom tisztán.

Hány kávé fér bele egy napba?

5-6 csészével minimum.

Melyik a kedvence?

Az olasz pörkölésű, 100% arabica Segafredo Allenza kávé.

Kávé mellé egy jó beszélgetés vagy egy finom sütemény?

Inkább egy jó beszélgetés.

Ha belép egy kávézóba, mi az, amire először odafigyel?

Természetesen a kávégépet nézem, és magát a kávét.

Milyen a hazai baristaképzés?

Nagyon sokrétű képzés van itthon, de érdemes lenne ezt központosítani.

Hol végezte a baristatanfolyamot, és milyen szintet ért el?

Az SCA, azaz a Specialty Coffee Association akkreditált oktatójánál, Tóth Attilánál végeztem Intermediate képesítéssel.

 


Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.