„Ez ma világszerte a legdinamikusabban fejlődő mezőgazdasági ágazat.” – hangzott el az újfent rekordszámú kiállítóval megrendezett BIOFACH nemzetközi szakkiállításon. A résztvevők száma mellett a legfrissebb ágazati számadatok is egyöntetűen azt bizonyítják, hogy a bio ágazat évről évre egyre növekszik. És bár a számadatok sokszor száraznak tűnnek, érdemes odafigyelni a szenzációs növekedésre, amely jelentős agrárgazdasági potenciált mutat.
A svájci Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (FiBL) legújabb, jubileumi statisztikai kiadványában 2017-ig bezárólag 180 országból 20 év ökológiai mezőgazdasági adatai találhatók meg egy helyen. A legjelentősebb számokat alább foglaljuk össze.
2017-ben világszinten:
• A bio élelmiszerek piaca elérte a 97 milliárd dollár forgalmat. A piacvezető országok az Egyesült Államok, Németország, Franciaország és Kína.
• 2,9 millió ökológiai gazdálkodó vett részt az ellenőrzési rendszerben, ami 5%-os növekedést jelent a 2016-os évhez képest. A legtöbb ökogazda India, Uganda, és Mexikó területén termel.
• összesen 69,8 millió hektáron folyt ökológiai gazdálkodás, ami 20%-al több, mint 2016-ban.
• A területéhez képest legnagyobb arányú ökoterülettel Liechtenstein (37,9%), Samoa (37,6%), és Ausztria (24%) rendelkezik.
Európában:
• 2017-ben 11%-os piaci bővülés volt a biotermékek piacán, ami így elérte a 37,3 milliárd euró forgalmat.
• Összesen 14,6 millió hektáron folyt ökológiai gazdálkodás. Ez 1 millió hektáros növekedés 2016-hoz képest. A legnagyobb ökoterülettel Spanyolország, Olaszország és Franciaország rendelkezik.
• Hozzávetőlegesen négyszázezer ökogazda termel a kontinensen, a legtöbben Törökországban és Olaszországban. Ez 7%-os növekedést jelent 2016-hoz képest.
Bár az ökológiai mezőgazdaság számos kihívás előtt áll, amikről a későbbiekben szintén beszámolunk majd, a fenti számadatok azt bizonyítják, hogy világszerte egyre nagyobb igény mutatkozik a megbízható forrásból származó, fenntartható élelmiszer termékekre.
Európa is jelentős hányadát képviseli ennek a növekedésnek. Kiemelve hazánkat, itt is megfigyelhető egy lassabb, ugyanakkor az elmúlt években jelentősen felgyorsuló növekedés. A felzárkózás érdekében pedig fontos tudatosítani az ágazat jelentőségét, és elősegíteni, hogy a jelenleg főként exportra termelő ökogazdáink meg tudják szólítani a hazai, szélesebb vásárló közönséget is.
Lendületesen nő a bio népszerűsége
Az ökológiai gazdálkodás globális térhódítása feltartóztathatatlan.

Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben
Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség.

Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség
Növelni kell a palackos borok exportját, amihez a magyar kormány minden segítséget megad, mondta a miniszter egy csütörtöki balatoni nyitóeseményen.

Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től
A Bar Me Tender ingyenes bartenderképzés immár negyedik éve segíti a vendéglátós szakma új generációját.

Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk
Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok.

Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja
Az Auchan Magyarország stratégiai partnerségre lép a Winelovers Wine Awards borversennyel.

Legjobbak közt a magyar speciality kávé
A döntőbe a világ több százezer kávéja közül, kategóriánkként a legjobb tízet választják ki.

Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben
A Zadole parkban zajló kétnapos rendezvényen a látogatók Katowice testvérvárosainak kulináris és kulturális kínálatával ismerkedhettek meg.

Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében
Országos ellenőrzés lesz a főszezonban bizonyos vendéglátóhelyeken.

Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait
Az idei pálinkafesztiválon az év gyümölcse a cseresznye, így külön kategóriaként bírálta a szakmai zsűri a cseresznyepálinkával töltött 27 bonbont.

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján
Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.