Kik képviselték a Hornsgatanon a magyar fiatal borász szakmát?
Bencze István, a magyar natúr bor egyik úttörője, aki 2015-től birtoka teljes termőterületén biodinamikus szemléletben dolgozik. A Kék névre hallgató, 2017-es fehérbora volt az egyik első, amely kénmentessége révén különösen népszerű volt, és mára már elfogyott.
Szilágyi Bence egy eldugott Balaton környéki faluban, Barnagon készíti borait 2017 óta., ő Grand vin du Barnag megálmodója és létrehozója. Palackjai pillanatok alatt vevőre találnak, pedig ezek nem tartoznak az olcsó termékek közé.
A Szent György-hegyen talált otthonra a kísérletező kedvű Török Annamari és Francisti Attila, ahol a Kolónia 52 elnevezésű borászatot hozták létre.. Háromhektárnyi szőlő, helyi fajták, rengeteg kézi munka, maximális odafigyelés. No meg, kézi szüret, spontán erjesztés, amfórás és használt hordós seprőn érlelés, semmi szivattyú, csak a gravitáció és zéró kénhasználat jellemzi a páros munkásságát.
Nagyváradi Péter Villányból indult, majd a Balaton partján teljesedik ki. Két hektár szőlő, idős ültetvények, fő cél a termőhely értékeinek megismertetése. Tichon névre keresztelt tihanyi kékfrankosa nagy sikert aratott svéd körökben.
Alkoholtilalom, hozzáértéssel
Az alkoholárusítás állami monopólium Svédországban,
ez azonban nem zavarja a svédeket abban, hogy egyre inkább értsenek a borhoz, és értékeljék ami jó, és újabban nemcsak a francia vagy kaliforniai palackokat keresik. A monopóliumot birtokló Systembolagettel a Wine Waves AB köti össze többnyire a magyar szakembereket. Ez a svéd cég Európa valamivel kevésbé ismert, de talán legizgalmasabb bortermelő országaira fókuszál, ahogy a honlapjukon olvasható,
a „másik Európából” származó borokat keresnek, és hoznak be a szigetországba.
A Bar Centralban, mint arról a helyszíni tudósító, Judit Dagvall beszámolt, élénk volt az érdeklődés az esemény iránt.
Mind a közönség, mind maguk a borászok a fiatal korosztályt képviselték,
A Magyarországról érkezett ifjú borászok célja, mint elmondták, hogy Svédországban a helyi a Wine Waves cégen keresztül adják el termékeiket a jobb éttermekbe és borbárokba. Bár mennyiségben túl kicsik ahhoz, hogy a Systembolaget rendszeresen rendeljen tőlük, a legtöbb borukat meg lehet rendelni.
Több magyar bor is vevőre találna
A rendezvényen részt vett a svéd kereskedelmi cég képviselője is, aki kérdésünkre azt válaszolta,
jól ismeri a magyar borokat, tisztában van értékes tulajdonságaikkal, sokszor járt Magyarországon, és nem érti, hogy miért olyan kevés féle magyar bort lehet kapni Svédországban.
A magyar borászok sikeresnek ítélték a svédországi bemutatkozást, amelynek lesz folytatása is. Amint azt Bencze István hazaérkezésük után elmondta, pincészetük termékei 21 országban találnak vevőre, a skandináv piac jelentős számukra, így jövőre ismét ellátogatnak Stockholmba, a következő évi bemutatóra.