A Felelős Gasztrohős Alapítvány tevékenysége kétirányú: egyrészről szemléletformáló kampányokat, programokat tartanak a lakosságnak, másrészt szakmai tevékenységükkel segítik a vendéglátóhelyek környezetbarát törekvéseit. Fenntartható vendéglátóhely-hálózatuk évről évre bővül - 2018-ban tizenkét új hely csatlakozott -, melyre az ősszel végzett piackutatásuk szerint egyre nagyobb igény mutatkozik: a megkérdezettek több mint fele választaná a környezettudatosabban működő éttermeket.A kutatásokból kiderült, hogy a válaszadók fele nem csak az étterem kiválasztásánál, de életük egyéb területein sem hoznak felelősségteljes, a fenntarthatóság szempontjából fontos döntéseket. Ezen a hozzáálláson minden évben igyekszik változtatni az Alapítvány; már egészen az óvodás korosztálytól kezdik a szemléletformálást.
Tavaly indult Gasztrohős Palánták Ovisprogramjukkal játékos formában ismertetik meg a gyerekekkel a fenntartható étkezés fontosságát. Természetesen a felnőttekről sem feledkeznek meg a Gasztrohősök, az online felületeken indított kampányaikkal - mint például a Pálmaolaj böjt vagy a Szívószálmentes Augusztus-, egy-egy aktuális környezeti problémát járnak körbe és adnak tippeket arra vonatkozóan hogyan tehetünk mi is a probléma megoldásáért. Kampányaikhoz minden évben csatlakoznak a Fenntartható Vendéglátóhelyek is. A 2018-as Szívószálmentes augusztushoz a huszonhét fenntartható hely mellett további harminchat vendéglátó-, és szórakozóhely is csatlakozott a Night Mayornek köszönhetően. A hatvanhárom hely pedig azzal, hogy ebben az egy hónapban csak kérésre adott szívószálat 50 000 db műanyag “szalmaszál” szemétbe kerülését előzte meg. Idén januártól pedig az összes Fenntartható Vendéglátóhely véglegesen szívószálmentessé válik, csak annak adnak, aki valamilyen okból mégis kifejezetten kéri.
A kampányok mellett az óévben is összehozták a termelőket és éttermeseket egy Gasztro Randira. Több mint harminc kiállító és harminc vendéglátóhely találkozott egymással, cseréltek tapasztalatot, kezdték meg a közös munkát. A szakmai esemény mellett egy újdonsággal is előrukkoltak a hősök; összegyűjtötték és kiléptették a környezetbarát termékek gyártóit, forgalmazóit az online térből. A Zöldülők Vásárán a zöld életmód iránt érdeklődő több száz látogató beszélgethetett a gyártókkal, megfoghatta, jobban megismerhette a környezetbarát termékeket. Az esemény nem várt érdeklődést hozott: nyitástól zárásig tömve volt a Fenntartható Vendéglátóhely címet elnyert BB’z Bar.
“A nagy érdeklődésre való tekintettel idén is tervezünk Zöldülők Vásárát tartani, természetesen nagyobb helyszínen, a visszajelzések figyelembevételével. Nagy Rékával, az Ökoanyu blog szerzőjével is folytatjuk az együttműködést, így a következő vásárokon sem a fogyasztás ösztönzésén lesz a hangsúly, hanem a szemléletformáláson, informálódáson. A vásáron kívül is rengeteg ötletünk, tervünk van 2019-re. Elkészült például a PróbatÉtel névre keresztelt céges csapatépítő játékunk is, amivel szeretnénk minél több helyre eljutni és megmutatni, hogy a környezetbarát étkezés sokkal izgalmasabb és kalandosabb, mint azt sokan gondolnák. A kampányok sem maradnak el, már februárban jövünk egy izgalmas kezdeményezéssel. Addig is mindenkit arra biztatunk, hogy hősködjön velünk!”- mondta el Szabó Eszter, az Alapítvány projekt koordinátora.