Négy plusz négy érdekesség a kultikus kávézóláncról

Ma négy éve, hogy a Starbucks megnyitotta első budapesti kávézóját – akkor rajongók ezrei várták, hogy megkóstolhassák a népszerű kávéitalokat. Az eltelt négy évben további nyolc kávéház nyitotta meg kapuit, és várja a frissítők szerelmeseit. A hazai évforduló alkalmából négy plusz négy érdekességgel ünneplejük a kávézóláncot.

1.: Seattle és Schultz - A kávézó története 1971-ben kezdődött, amikor Gordon Bowker író, Jerry Baldwin és Zev Siegl irodalom-történelem szakos tanárok elhatározták, hogy Seattle belvárosában, a Pike Place főtéren megnyitják első közös kávéházukat. Az ötlet eredetileg Gordon Bowker fejéből pattant ki, aki minden hónapban autóval kelt útra Seattle-ből Vancouverbe. Egyedüli társa a hosszú úton termoszába töltött kávéja volt, így az utazások elteltével egyre erősödött benne a gondolat: milyen jó lenne, ha minőségi, karakteres, egyedi pörkölésű kávéitallal frissíthetné fel magát a fárasztó út közben. Az ötletet megosztotta barátaival, így nyílt meg az első kávéház. Több mint egy évtizeddel később, 1982-ben csatlakozott a vállalkozáshoz Howard Schultz, leendő elnök-vezérigazgató, aki híressé és sikeressé tette a Starbucks-ot. Napjainkban 63 országban több mint 20 ezer kávézó 200 000 partnere kínálja az italokat, frissítőket, szendvicseket, édességeket és ajándéktárgyakat.

2.: Peqoud vs. Starbuck - A három barát nagy egyetértésben fogott a közös munkához, ám a névválasztás már kevésbé volt zökkenőmentes. Azt szerették volna, hogy a márka neve és arculata arra utaljon, hogy a kávébabok a tengeren túlról származnak, így a legjobb minőséget képviselik. Így jött az első névötlet, a „Pequod”, ami Herman Melville amerikai író népszerű Moby Dick című regényének bálnavadászhajójának neve. Ez azonban Terry Hecklernek, aki a vállalat logóját is megálmodta, nem nyerte el a tetszését, így esett a választás a regény kávéfüggő első tisztjére, Starbuckra.

3.: Szirén, nem sellő! – Önmagában a név nem volt elég utalás a tengerre, így olyan logót szerettek volna az alapítók, ami hűen tükrözi a vállalat elszántságát a tengeren túlról érkező minőségi kávébabok beszerzéséért. Hosszas kutatás után egy hajós könyvben rábukkantak arra a 15. századi normann fametszetre, amely egy kétfarkú szirént ábrázolt. A motívum sokféle asszociációt is magába foglal, hiszen a kétfarkú szirén a termékenységet szimbolizálja, a tengeri nőalak az ihletésre utal. Emellett a nyugati kultúrában a hajózás és a jó szerencse szimbóluma.

4.: Értük és értünk – 2013-ban több mint 630 000 órát töltöttek önkéntes munkával a Starbucks partnerei a környezet védelméért. Emellett a kávézólánc 10 000 amerikai veteránnak biztosít munkahelyet, ezzel járul hozzá a munkanélküliség enyhítéséhez.

+1.: Costa Rica és a fenntartható fejlődés – A Starbucks eddig 240 hektárnyi földterületet fogadott örökbe azért, hogy ezeken az ültetvényeken a hatékony és etikus gazdálkodás működését tanulmányozzák a szakértők, és a bevált gyakorlatot megosszák más kávérégiók farmereivel. A vállalat azonban nemcsak tudását adja a föld művelőinek, hanem kölcsönökkel is segíti őket. 2013-ban a kávézólánc 11,9 millió dollárral segítette a kávétermelőket, melyet nemzetközi fair trade szervezetek juttattak el a gazdákhoz.

+2.: Egy csésze kávéval a környezetért – Az év elején bevezetett Reusable Cup fontos eszköz a Starbucks működése során keletkező hulladék csökkentésére vonatkozó célkitűzések elérésében, hiszen az újrahasznosítható pohár csupán harminc utántöltésével több mint fél kiló papírhulladékkal kevesebb keletkezik. 2013-ban világszerte 46,9 milliószor hozták vissza a vendégek saját bögréjüket a kávézókba, 11,1 millióval többször, mint 2012-ben, ezzel összesen 1025 tonna papírhulladéktól tehermentesítve környezetünket.

+3.: Új és mindig más – A Starbucks magyarországi működése óta a megszokott italok mellett 30 új kávékülönlegességet vezetett be, többek között a több ízben kapható Refreshát, Frappuccinót, Macchiatót, karácsonyi italokat vagy épp a Pumpkin Spice Lattét.

+4.: Híresek és szeretnek! – A vállalat elkötelezett híve a fiatal tehetségek támogatásának és annak, hogy kreatív alkotókkal, művészekkel működjön együtt. Közös hazai kampányaiban olyan divatmárkákkal dolgozott, mint a NUBU, a USE Unused, a KataSzegedi, Daniel Benus, Tomcsányi Dóri és Tamara Barnoff, de Alexander Wang divattervező is kreált már pólókat a Starbucksnak. Számos rendezőt és forgatókönyvírót is megihletett a márka, így például David Frankelt is, aki az Ördög Pradát visel című filmben Miranda Priestly reggeli szertartásává tette a tűzforró, három eszpresszóból főzött tejes kávét.

Forrás: Vendég & Hotel


Nyári ízek újrahangolva  – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján 

Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.
Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc

Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc 

A most induló Women in Coffee program célkitűzései között szerepel a női baristák szakmai fejlesztése.
Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben

Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben 

Június 5-től ismét étlapra kerülnek népszerű hazai íróink a VakVarjúkban.
Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes?

Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes? 

2025. június 4-én lezárul a Szent István napi kenyérverseny.
Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak

Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak 

A Hotel & More Group által üzemeltetett kassai Márai Bistro újabb mérföldkőhöz érkezett.
Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál

Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál 

Péntektől vasárnapig rendezik meg a 25. Gyulai Pálinkafesztivált a vár előtti téren.
Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka

Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka  

A Kvaterka idén lett hétéves, ezért úgy gondolták a szervezők, ideje felfrissülni.
 lsmét szent a béke az Aldi-testérek között?

lsmét szent a béke az Aldi-testérek között? 

Több mint hatvan év után egyesülhet az Aldi Nord és az Aldi Süd.
Új piacra törnek be a hazai food truck-osok

Új piacra törnek be a hazai food truck-osok 

Szlovákia felé indulnak a hazai food truck-ok.
Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep

Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep  

A rendezvény 2025. június 4-9. között várja a látogatókat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.