Négy plusz négy érdekesség a kultikus kávézóláncról

Ma négy éve, hogy a Starbucks megnyitotta első budapesti kávézóját – akkor rajongók ezrei várták, hogy megkóstolhassák a népszerű kávéitalokat. Az eltelt négy évben további nyolc kávéház nyitotta meg kapuit, és várja a frissítők szerelmeseit. A hazai évforduló alkalmából négy plusz négy érdekességgel ünneplejük a kávézóláncot.

1.: Seattle és Schultz - A kávézó története 1971-ben kezdődött, amikor Gordon Bowker író, Jerry Baldwin és Zev Siegl irodalom-történelem szakos tanárok elhatározták, hogy Seattle belvárosában, a Pike Place főtéren megnyitják első közös kávéházukat. Az ötlet eredetileg Gordon Bowker fejéből pattant ki, aki minden hónapban autóval kelt útra Seattle-ből Vancouverbe. Egyedüli társa a hosszú úton termoszába töltött kávéja volt, így az utazások elteltével egyre erősödött benne a gondolat: milyen jó lenne, ha minőségi, karakteres, egyedi pörkölésű kávéitallal frissíthetné fel magát a fárasztó út közben. Az ötletet megosztotta barátaival, így nyílt meg az első kávéház. Több mint egy évtizeddel később, 1982-ben csatlakozott a vállalkozáshoz Howard Schultz, leendő elnök-vezérigazgató, aki híressé és sikeressé tette a Starbucks-ot. Napjainkban 63 országban több mint 20 ezer kávézó 200 000 partnere kínálja az italokat, frissítőket, szendvicseket, édességeket és ajándéktárgyakat.

2.: Peqoud vs. Starbuck - A három barát nagy egyetértésben fogott a közös munkához, ám a névválasztás már kevésbé volt zökkenőmentes. Azt szerették volna, hogy a márka neve és arculata arra utaljon, hogy a kávébabok a tengeren túlról származnak, így a legjobb minőséget képviselik. Így jött az első névötlet, a „Pequod”, ami Herman Melville amerikai író népszerű Moby Dick című regényének bálnavadászhajójának neve. Ez azonban Terry Hecklernek, aki a vállalat logóját is megálmodta, nem nyerte el a tetszését, így esett a választás a regény kávéfüggő első tisztjére, Starbuckra.

3.: Szirén, nem sellő! – Önmagában a név nem volt elég utalás a tengerre, így olyan logót szerettek volna az alapítók, ami hűen tükrözi a vállalat elszántságát a tengeren túlról érkező minőségi kávébabok beszerzéséért. Hosszas kutatás után egy hajós könyvben rábukkantak arra a 15. századi normann fametszetre, amely egy kétfarkú szirént ábrázolt. A motívum sokféle asszociációt is magába foglal, hiszen a kétfarkú szirén a termékenységet szimbolizálja, a tengeri nőalak az ihletésre utal. Emellett a nyugati kultúrában a hajózás és a jó szerencse szimbóluma.

4.: Értük és értünk – 2013-ban több mint 630 000 órát töltöttek önkéntes munkával a Starbucks partnerei a környezet védelméért. Emellett a kávézólánc 10 000 amerikai veteránnak biztosít munkahelyet, ezzel járul hozzá a munkanélküliség enyhítéséhez.

+1.: Costa Rica és a fenntartható fejlődés – A Starbucks eddig 240 hektárnyi földterületet fogadott örökbe azért, hogy ezeken az ültetvényeken a hatékony és etikus gazdálkodás működését tanulmányozzák a szakértők, és a bevált gyakorlatot megosszák más kávérégiók farmereivel. A vállalat azonban nemcsak tudását adja a föld művelőinek, hanem kölcsönökkel is segíti őket. 2013-ban a kávézólánc 11,9 millió dollárral segítette a kávétermelőket, melyet nemzetközi fair trade szervezetek juttattak el a gazdákhoz.

+2.: Egy csésze kávéval a környezetért – Az év elején bevezetett Reusable Cup fontos eszköz a Starbucks működése során keletkező hulladék csökkentésére vonatkozó célkitűzések elérésében, hiszen az újrahasznosítható pohár csupán harminc utántöltésével több mint fél kiló papírhulladékkal kevesebb keletkezik. 2013-ban világszerte 46,9 milliószor hozták vissza a vendégek saját bögréjüket a kávézókba, 11,1 millióval többször, mint 2012-ben, ezzel összesen 1025 tonna papírhulladéktól tehermentesítve környezetünket.

+3.: Új és mindig más – A Starbucks magyarországi működése óta a megszokott italok mellett 30 új kávékülönlegességet vezetett be, többek között a több ízben kapható Refreshát, Frappuccinót, Macchiatót, karácsonyi italokat vagy épp a Pumpkin Spice Lattét.

+4.: Híresek és szeretnek! – A vállalat elkötelezett híve a fiatal tehetségek támogatásának és annak, hogy kreatív alkotókkal, művészekkel működjön együtt. Közös hazai kampányaiban olyan divatmárkákkal dolgozott, mint a NUBU, a USE Unused, a KataSzegedi, Daniel Benus, Tomcsányi Dóri és Tamara Barnoff, de Alexander Wang divattervező is kreált már pólókat a Starbucksnak. Számos rendezőt és forgatókönyvírót is megihletett a márka, így például David Frankelt is, aki az Ördög Pradát visel című filmben Miranda Priestly reggeli szertartásává tette a tűzforró, három eszpresszóból főzött tejes kávét.

Forrás: Vendég & Hotel


Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris 

A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.
MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.
A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem 

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.
Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.