Negyed négyzetméternyi büszkeség

A Michelin Guide a legrégibb és legnagyobb hagyományokkal rendelkező gasztronómiai kalauz – a benne való szereplés egyet jelent a gasztronómiai kiválóságok klubjába tartozással. A szereplés tényét az adott évben egy piros tűzzománc tábla is igazolja, amit 2018 óta sok más országhoz hasonlóan Magyarországon is a METRO szállít ki az éttermeknek. (x)

Az idei kiszállítások lebonyolítását követően Bősze Ákos HoReCa üzletágfejlesztési vezetővel beszélgettünk a nagykereskedelem szerepéről a folyamatban.

Hogyan kapcsolódott be a METRO a MICHELIN-sztoriba?

Bősze Ákos: Némi túlzással a METRO nélkül a kiválasztott éttermek csak egy piros matricát kapnának. Más METRO-országokban – legelsőként Franciaországban – már korábban kialakult az a gyakorlat, hogy a plaketteket a METRO vigye ki a MICHELIN Guide-ban szereplő vendéglátóhelyeknek. A magyar METRO 2018 óta végzi ezt a küldetést, a magyar vendéglátóhelyeknek azóta van lehetősége plakettet kapni. Mióta kiterjesztették a minősítést Budapesten kívüli vendéglátóhelyekre is, azóta örvendetesen megszaporodtak a teendőink. Idén már többezer kilométert vezettek a munkatársaink, hogy mind a 75 kiválasztotthoz eljusson a tábla.

Milyen az együttműködés a MICHELIN Guide és a METRO között?

Bősze Ákos: A MICHELIN az egyik legerősebb márka, és kényes arra, hogy hasonlóan erős partnerei legyenek. A METRO nemzetközi szinten a gasztronómia és a vendéglátóipar partnere, egy nagyon komoly hálózat áll mögöttünk. Tudjuk, micsoda elkötelezettség áll a kiváló éttermek sikerei mögött, és arra törekszünk, hogy ehhez a nemes hivatáshoz a legjobb alapanyagokat és eszközöket biztosítsuk. Hogy mit jelent az elismerés elnyerése egy vendéglátóhely számára? Egy nap boldogságot – a kihirdetés napján – és 364 nap kőkemény munkát. Nos, a METRO ennek a kőkemény munkának a sikerét segíti. A MICHELIN Guide következetes és határozott partner, nagyon komolyan veszik a titoktartást, nem tud kikerülni semmilyen információ, mi is a kihirdetés napján tudjuk meg, hogy mely éttermek kerültek be a válogatásba. Hosszú távú együttműködést írtunk alá, ami a kölcsönös bizalmat is mutatja, s erre nagyon büszkék vagyunk.

Mit kell tudni a táblákról?

Bősze Ákos: A táblákat Franciaországban készíti egy, a MICHELIN Guide által választott művész teljes titoktartás mellett. A plakettek 25x25 cm nagyságúak, egy lapos díszdobozban érkeznek, melyben selyemfényű gratuláló levelet, a táblák felhelyezéséhez használati útmutatót, valamint csavarokat és tipliket is mellékelnek. Nemcsak a presztízsük, hanem az értékük is magas ezeknek a plaketteknek: épp ezért sajnos volt már precedens arra, hogy egyenesen az egyik étterem faláról elloptak egyet! Az elemek már a második éve azonosak a táblán: az évjárat, a MICHELIN-logó, a MICHELIN-felirat, valamint az elismerés mivolta: a csillag vagy csillagok, a mosolygós MICHELIN-baba. A korábban tányérral és késsel-villával jelölt ajánlás ezúttal nem kap külön grafikai elemet. Így áll össze ez a negyed négyzetméter büszkeség.

Mi a helyzet a nemrég bevezetett zöld csillaggal kapcsolatban?

Bősze Ákos: Nagy fájdalmunkra a zöld csillag minősítésnek még nem alakítottak ki táblát. A METRO, mint a fenntartható gasztronómia ügyének felkarolója és a velünk kapcsolatban álló vendéglátóipari közösség azonban komoly pressziót gyakorol a MICHELIN Guide-ra, hogy ezt a hiányt orvosolják. Örömhír viszont egy teljesen friss fejlemény: jövőre már a szálláshelyek is kaphatnak MICHELIN Guide elismerést, ez MICHELIN-kulcs lesz!

Hogyan zajlik a kézbesítés?

Bősze Ákos: A kihirdetés előtt már folyik az izgatott találgatás a gasztronómia berkeiben, hogy idén mely éttermek lesznek a kiválasztottak. A kihirdetés napján kapjuk meg a táblákat tartalmazó küldeményt a MICHELIN Guide-tól, és az eredmények ismeretében kezdhetjük meg szervezni a kiszállítást. A vezető beosztásban dolgozó munkatársak vállalják a kézbesítést, és igazi jutalomjátékként éljük meg. A séfek nagyon várják ezeket a táblákat: a helyszínre szigorúan szervizidőn kívül visszük ki őket, hogy az egész csapat élvezhesse a plakettátadási rövid ceremóniát.  

 

Több, mint érdekes...

Eleinte az éttermek mintegy mellékesen szerepeltek az autósoknak kínált szolgáltatásokat is tartalmazó bédekkerben (MICHELIN Guide), amit a Michelin gumiabroncs gyártó az autós kirándulások népszerűsítése miatt adott ki. Hogy miért? Az ok meglehetősen prózai: a gumiabroncsok cseréjéhez előbb el kell használni a régieket…

A kiváló éttermek csillaggal való jelölését 1926-ban vezette be az útikalauz – öt évvel később bevezették a nulla, egy, kettő és három csillagból álló ajánlási rendszert, 1936-ban pedig közzétették a csillagozott rangsor kritériumait is.

Mivel a Michelin Guide eredetileg útikönyv volt, a minősítések ma is az autós utazók szokásaihoz igazodnak. Egycsillagos helyek: a maguk kategóriájában kiválóak. Kétcsillagos helyek: megérnek egy kitérőt. Háromcsillagos helyek: megérdemelnek egy külön utazást is. Bib Gourmand: ár-érték arányban kiemelkedően jó helyek kapják. Zöld Michelin-csillag: olyan vendéglátóhelyeknek ítélik oda, melyek a magas minőséget fenntartható módon nyújtják. Michelin-ajánlás (korábban Michelin-tányér): a vendéglátóhely konyhája teljesíti a Michelin nemzetközi mércéjét, s ezért szerepel a Michelin Guide-ban. Minden minősítést egy évre adnak, így tétje van annak, hogy a vendéglátóhely képes-e megtartani az elismerést.

Forrás:

Forrás: METRO / Turizmus Online


Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel

Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel 

Három magyar résztvevő a mikulovi Nemzetközi Borturizmus Konferencián.
Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére

Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére 

Az Etyeki Pezsgő hivatalosan eredetvédett státuszt kapott.
Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban

Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban 

Hagyományteremtő„Balaton Expo”-n jelent meg a régió kínálata a Balaton asztalán.
Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek

Fontos termék a vendéglátóipar szereplőinek 

Új névvel és telephelyen, kibővített termékportfólióval és nemzetközi terjeszkedéssel folytatja működését Magyarország vezető újrahasználati rendszere, a Cup Revolution.
Felvásárolták az albán Spar-hálózatot

Felvásárolták az albán Spar-hálózatot 

Koszovó legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, a Viva Fresh Store felvásárolta a Spar Albánia üzleteit a helyi Balfin befektetési csoporttól.
Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben

Balatoni vörösborokat díjaztak Berlinben 

Ki mondta, hogy a balatonfüredi borvidék kizárólag fehérborok készítéséhez kiváló terület?
Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás

Itthon újabb szarvasmarhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás 

Az első tünetek kedden jelentkeztek a Levél településen található, 3000 egyedet számláló szarvasmarha-állományban.
Jön egy stílusos villásreggeli

Jön egy stílusos villásreggeli 

Stílusos Vidéki Villásreggeli Fesztivál és majális- egy igazán ragyogó program a gasztronómia és az utazás szerelmeseinek.
Megújult étlappal vár az etyeki birtok

Megújult étlappal vár az etyeki birtok 

Defend Márk séf és csapata tálalásában mutatják be a friss ötletekre és szezonális alapanyagokra épülő megújult étlapot.
Zenés-táncos estek a Gundelben

Zenés-táncos estek a Gundelben 

Hagyományélesztés modern köntösben: áprilistól zenés-táncos estek a Gundelben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.