Negyed négyzetméternyi büszkeség

A Michelin Guide a legrégibb és legnagyobb hagyományokkal rendelkező gasztronómiai kalauz – a benne való szereplés egyet jelent a gasztronómiai kiválóságok klubjába tartozással. A szereplés tényét az adott évben egy piros tűzzománc tábla is igazolja, amit 2018 óta sok más országhoz hasonlóan Magyarországon is a METRO szállít ki az éttermeknek. (x)

Az idei kiszállítások lebonyolítását követően Bősze Ákos HoReCa üzletágfejlesztési vezetővel beszélgettünk a nagykereskedelem szerepéről a folyamatban.

Hogyan kapcsolódott be a METRO a MICHELIN-sztoriba?

Bősze Ákos: Némi túlzással a METRO nélkül a kiválasztott éttermek csak egy piros matricát kapnának. Más METRO-országokban – legelsőként Franciaországban – már korábban kialakult az a gyakorlat, hogy a plaketteket a METRO vigye ki a MICHELIN Guide-ban szereplő vendéglátóhelyeknek. A magyar METRO 2018 óta végzi ezt a küldetést, a magyar vendéglátóhelyeknek azóta van lehetősége plakettet kapni. Mióta kiterjesztették a minősítést Budapesten kívüli vendéglátóhelyekre is, azóta örvendetesen megszaporodtak a teendőink. Idén már többezer kilométert vezettek a munkatársaink, hogy mind a 75 kiválasztotthoz eljusson a tábla.

Milyen az együttműködés a MICHELIN Guide és a METRO között?

Bősze Ákos: A MICHELIN az egyik legerősebb márka, és kényes arra, hogy hasonlóan erős partnerei legyenek. A METRO nemzetközi szinten a gasztronómia és a vendéglátóipar partnere, egy nagyon komoly hálózat áll mögöttünk. Tudjuk, micsoda elkötelezettség áll a kiváló éttermek sikerei mögött, és arra törekszünk, hogy ehhez a nemes hivatáshoz a legjobb alapanyagokat és eszközöket biztosítsuk. Hogy mit jelent az elismerés elnyerése egy vendéglátóhely számára? Egy nap boldogságot – a kihirdetés napján – és 364 nap kőkemény munkát. Nos, a METRO ennek a kőkemény munkának a sikerét segíti. A MICHELIN Guide következetes és határozott partner, nagyon komolyan veszik a titoktartást, nem tud kikerülni semmilyen információ, mi is a kihirdetés napján tudjuk meg, hogy mely éttermek kerültek be a válogatásba. Hosszú távú együttműködést írtunk alá, ami a kölcsönös bizalmat is mutatja, s erre nagyon büszkék vagyunk.

Mit kell tudni a táblákról?

Bősze Ákos: A táblákat Franciaországban készíti egy, a MICHELIN Guide által választott művész teljes titoktartás mellett. A plakettek 25x25 cm nagyságúak, egy lapos díszdobozban érkeznek, melyben selyemfényű gratuláló levelet, a táblák felhelyezéséhez használati útmutatót, valamint csavarokat és tipliket is mellékelnek. Nemcsak a presztízsük, hanem az értékük is magas ezeknek a plaketteknek: épp ezért sajnos volt már precedens arra, hogy egyenesen az egyik étterem faláról elloptak egyet! Az elemek már a második éve azonosak a táblán: az évjárat, a MICHELIN-logó, a MICHELIN-felirat, valamint az elismerés mivolta: a csillag vagy csillagok, a mosolygós MICHELIN-baba. A korábban tányérral és késsel-villával jelölt ajánlás ezúttal nem kap külön grafikai elemet. Így áll össze ez a negyed négyzetméter büszkeség.

Mi a helyzet a nemrég bevezetett zöld csillaggal kapcsolatban?

Bősze Ákos: Nagy fájdalmunkra a zöld csillag minősítésnek még nem alakítottak ki táblát. A METRO, mint a fenntartható gasztronómia ügyének felkarolója és a velünk kapcsolatban álló vendéglátóipari közösség azonban komoly pressziót gyakorol a MICHELIN Guide-ra, hogy ezt a hiányt orvosolják. Örömhír viszont egy teljesen friss fejlemény: jövőre már a szálláshelyek is kaphatnak MICHELIN Guide elismerést, ez MICHELIN-kulcs lesz!

Hogyan zajlik a kézbesítés?

Bősze Ákos: A kihirdetés előtt már folyik az izgatott találgatás a gasztronómia berkeiben, hogy idén mely éttermek lesznek a kiválasztottak. A kihirdetés napján kapjuk meg a táblákat tartalmazó küldeményt a MICHELIN Guide-tól, és az eredmények ismeretében kezdhetjük meg szervezni a kiszállítást. A vezető beosztásban dolgozó munkatársak vállalják a kézbesítést, és igazi jutalomjátékként éljük meg. A séfek nagyon várják ezeket a táblákat: a helyszínre szigorúan szervizidőn kívül visszük ki őket, hogy az egész csapat élvezhesse a plakettátadási rövid ceremóniát.  

 

Több, mint érdekes...

Eleinte az éttermek mintegy mellékesen szerepeltek az autósoknak kínált szolgáltatásokat is tartalmazó bédekkerben (MICHELIN Guide), amit a Michelin gumiabroncs gyártó az autós kirándulások népszerűsítése miatt adott ki. Hogy miért? Az ok meglehetősen prózai: a gumiabroncsok cseréjéhez előbb el kell használni a régieket…

A kiváló éttermek csillaggal való jelölését 1926-ban vezette be az útikalauz – öt évvel később bevezették a nulla, egy, kettő és három csillagból álló ajánlási rendszert, 1936-ban pedig közzétették a csillagozott rangsor kritériumait is.

Mivel a Michelin Guide eredetileg útikönyv volt, a minősítések ma is az autós utazók szokásaihoz igazodnak. Egycsillagos helyek: a maguk kategóriájában kiválóak. Kétcsillagos helyek: megérnek egy kitérőt. Háromcsillagos helyek: megérdemelnek egy külön utazást is. Bib Gourmand: ár-érték arányban kiemelkedően jó helyek kapják. Zöld Michelin-csillag: olyan vendéglátóhelyeknek ítélik oda, melyek a magas minőséget fenntartható módon nyújtják. Michelin-ajánlás (korábban Michelin-tányér): a vendéglátóhely konyhája teljesíti a Michelin nemzetközi mércéjét, s ezért szerepel a Michelin Guide-ban. Minden minősítést egy évre adnak, így tétje van annak, hogy a vendéglátóhely képes-e megtartani az elismerést.

Forrás:

Forrás: METRO / Turizmus Online


Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.