Az idei kiszállítások lebonyolítását követően Bősze Ákos HoReCa üzletágfejlesztési vezetővel beszélgettünk a nagykereskedelem szerepéről a folyamatban.
Hogyan kapcsolódott be a METRO a MICHELIN-sztoriba?
Bősze Ákos: Némi túlzással a METRO nélkül a kiválasztott éttermek csak egy piros matricát kapnának. Más METRO-országokban – legelsőként Franciaországban – már korábban kialakult az a gyakorlat, hogy a plaketteket a METRO vigye ki a MICHELIN Guide-ban szereplő vendéglátóhelyeknek. A magyar METRO 2018 óta végzi ezt a küldetést, a magyar vendéglátóhelyeknek azóta van lehetősége plakettet kapni. Mióta kiterjesztették a minősítést Budapesten kívüli vendéglátóhelyekre is, azóta örvendetesen megszaporodtak a teendőink. Idén már többezer kilométert vezettek a munkatársaink, hogy mind a 75 kiválasztotthoz eljusson a tábla.
Milyen az együttműködés a MICHELIN Guide és a METRO között?
Bősze Ákos: A MICHELIN az egyik legerősebb márka, és kényes arra, hogy hasonlóan erős partnerei legyenek. A METRO nemzetközi szinten a gasztronómia és a vendéglátóipar partnere, egy nagyon komoly hálózat áll mögöttünk. Tudjuk, micsoda elkötelezettség áll a kiváló éttermek sikerei mögött, és arra törekszünk, hogy ehhez a nemes hivatáshoz a legjobb alapanyagokat és eszközöket biztosítsuk. Hogy mit jelent az elismerés elnyerése egy vendéglátóhely számára? Egy nap boldogságot – a kihirdetés napján – és 364 nap kőkemény munkát. Nos, a METRO ennek a kőkemény munkának a sikerét segíti. A MICHELIN Guide következetes és határozott partner, nagyon komolyan veszik a titoktartást, nem tud kikerülni semmilyen információ, mi is a kihirdetés napján tudjuk meg, hogy mely éttermek kerültek be a válogatásba. Hosszú távú együttműködést írtunk alá, ami a kölcsönös bizalmat is mutatja, s erre nagyon büszkék vagyunk.
Mit kell tudni a táblákról?
Bősze Ákos: A táblákat Franciaországban készíti egy, a MICHELIN Guide által választott művész teljes titoktartás mellett. A plakettek 25x25 cm nagyságúak, egy lapos díszdobozban érkeznek, melyben selyemfényű gratuláló levelet, a táblák felhelyezéséhez használati útmutatót, valamint csavarokat és tipliket is mellékelnek. Nemcsak a presztízsük, hanem az értékük is magas ezeknek a plaketteknek: épp ezért sajnos volt már precedens arra, hogy egyenesen az egyik étterem faláról elloptak egyet! Az elemek már a második éve azonosak a táblán: az évjárat, a MICHELIN-logó, a MICHELIN-felirat, valamint az elismerés mivolta: a csillag vagy csillagok, a mosolygós MICHELIN-baba. A korábban tányérral és késsel-villával jelölt ajánlás ezúttal nem kap külön grafikai elemet. Így áll össze ez a negyed négyzetméter büszkeség.
Mi a helyzet a nemrég bevezetett zöld csillaggal kapcsolatban?
Bősze Ákos: Nagy fájdalmunkra a zöld csillag minősítésnek még nem alakítottak ki táblát. A METRO, mint a fenntartható gasztronómia ügyének felkarolója és a velünk kapcsolatban álló vendéglátóipari közösség azonban komoly pressziót gyakorol a MICHELIN Guide-ra, hogy ezt a hiányt orvosolják. Örömhír viszont egy teljesen friss fejlemény: jövőre már a szálláshelyek is kaphatnak MICHELIN Guide elismerést, ez MICHELIN-kulcs lesz!
Hogyan zajlik a kézbesítés?
Bősze Ákos: A kihirdetés előtt már folyik az izgatott találgatás a gasztronómia berkeiben, hogy idén mely éttermek lesznek a kiválasztottak. A kihirdetés napján kapjuk meg a táblákat tartalmazó küldeményt a MICHELIN Guide-tól, és az eredmények ismeretében kezdhetjük meg szervezni a kiszállítást. A vezető beosztásban dolgozó munkatársak vállalják a kézbesítést, és igazi jutalomjátékként éljük meg. A séfek nagyon várják ezeket a táblákat: a helyszínre szigorúan szervizidőn kívül visszük ki őket, hogy az egész csapat élvezhesse a plakettátadási rövid ceremóniát.
Több, mint érdekes...
Eleinte az éttermek mintegy mellékesen szerepeltek az autósoknak kínált szolgáltatásokat is tartalmazó bédekkerben (MICHELIN Guide), amit a Michelin gumiabroncs gyártó az autós kirándulások népszerűsítése miatt adott ki. Hogy miért? Az ok meglehetősen prózai: a gumiabroncsok cseréjéhez előbb el kell használni a régieket…
A kiváló éttermek csillaggal való jelölését 1926-ban vezette be az útikalauz – öt évvel később bevezették a nulla, egy, kettő és három csillagból álló ajánlási rendszert, 1936-ban pedig közzétették a csillagozott rangsor kritériumait is.
Mivel a Michelin Guide eredetileg útikönyv volt, a minősítések ma is az autós utazók szokásaihoz igazodnak. Egycsillagos helyek: a maguk kategóriájában kiválóak. Kétcsillagos helyek: megérnek egy kitérőt. Háromcsillagos helyek: megérdemelnek egy külön utazást is. Bib Gourmand: ár-érték arányban kiemelkedően jó helyek kapják. Zöld Michelin-csillag: olyan vendéglátóhelyeknek ítélik oda, melyek a magas minőséget fenntartható módon nyújtják. Michelin-ajánlás (korábban Michelin-tányér): a vendéglátóhely konyhája teljesíti a Michelin nemzetközi mércéjét, s ezért szerepel a Michelin Guide-ban. Minden minősítést egy évre adnak, így tétje van annak, hogy a vendéglátóhely képes-e megtartani az elismerést.
Forrás:
Forrás: METRO / Turizmus Online