Az olajtisztító berendezés csövein és szűrőin megy keresztül a használt étolaj, mire teljesen tiszta lesz, még a prézlit is lehet látni, amit kiszűrt a gép. Ezt aztán gázolajjal keveri a férfi és az üzemanyagtankba önti.
„Kicsit lehet érezni a palacsintaszagot…” - mondja viccesen.
A férfi szakácsként dolgozik Norvégiában, így ingyen szerzi be a használt olajat. Külföldön ezt lehet, de Magyarországon tilos, ezért büntették meg júniusban a vámosok.
„Mikor jöttem be az országba, bementem Veszprémbe, ki akartam fizetni a jövedéki adót. A vámos nézett rám, hogy erről nem is hallott még, és mondta, hogy utánam telefonál, hogy hol nézzem meg az interneten, de elkésett, addigra elkaptak” – mondta Sneider Károly.
Hiába fizette volna be a jövedéki adót, itthon nem mehet ezzel az autó.
„Az étolaj egyébként nem felel meg a magyar üzemanyag szabványoknak és ezért nem használható fel, teljesen mindegy, hogy sütés előtt, vagy sütés utáni állapotban használja ezt, vagy használná ezt fel” – mondta Schuller Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vám- és jövedéki szóvivője.
Az általunk megkérdezett szakértő szerint az étolaj nem környezetbarátabb, mint a benzin.
„Olyan szén-dioxid mennyiség szabadul fel a használat során, amit a növény megkötött az élete során, viszont ebbe nem szokták beleszámolni a betakarításnak és a feldolgozásnak az energiaszükségletét” – mondta Demeter Zoltán, a Zöld Akció Egyesület elnöke.
Az viszont biztos, hogy olcsóbb. A szakács kiszámolta, ha Mályiból elindul a kétezer kilométerre fekvő Oslóba, és ha benzint használ, 100 000 forint az üzemanyagköltség, ha étolajat, akkor 20 000 forintba kerül az út.
18 darab 10 literes olajoskanna kell ahhoz, hogy a magyar határtól Oslóig eljusson a szakács. Jövő héten indul vissza dolgozni és továbbra is használni fogja a tisztított étolajat. De csak miután elhagyta a magyar határt. (forrás: RTL Klub)