Visszaváltható borosüveg lehet az új trend a multiknál

Egy friss tanulmány szerint Európában a különböző termékek csomagolásának 36 százalékát teszi ki a szilárd települési hulladék. Ennek egy része a borágazatban használt egyszer használatos üvegpalack, amelynek környezeti hatása a többi csomagolással összevetve sokkal nagyobb.

A Humusz Szövetség ezért is népszerűsíti az újrahasználatot, ennek fontosságát pedig erőteljesen hangsúlyozza az illetékes minisztériumnak, és a nagy hazai bevásárlóláncokat is megkeresték, hogy tegyenek az ügy érdekében.

 

A Zero Waste Europe különféle csomagolóanyagok életciklus-elemzését bemutató tanulmánya megállapítja, hogy a 100 százalékban újrahasználható és újrafeldolgozható, optimális esetben akár negyvenszer is újratölthető üvegpalackok olyan anyagok, amelyek tulajdonságai még inkább alkalmazhatóvá teszik élelmiszerrel érintkező csomagolóanyagként, de az előnyei jóval túlmutatnak a környezetvédelem területén. 

Azon túl, hogy költségmegtakarítást jelent a településeknek, borászatoknak és a közigazgatásnak, helyi munkahelyeket teremt, növeli a fogyasztói élményt, előmozdítja a vásárlói hűség kialakulását, a fogyasztók elköteleződését, de többszörös előnnyel jár a kiskereskedelmi és a vendéglátóipari vállalkozások számára is.

Ajánlás az újrahasználat népszerűsítéséért

Hozzuk vissza a visszaváltható palackokat Magyarországra! – olvasható a felhívás az egyesült  A Szövetség 2021 nyarán adott ki állásfoglalást több civil szervezettel együttműködve az italcsomagolások hatékony betétdíjas rendszerének bevezetéséért. Jobban mondva, újra-bevezetéséért, ugyanis évtizedeken keresztül elérhetők voltak a lakosok számára visszaváltható palackokban forgalmazott üdítők és alkoholos italok, de napjainkra elenyésző azon vállalatok száma, akik részt vesznek a közösségi alapon működő betétdíjas rendszerben. A cikkben pozitív példaként említik a Varga Pincészetet, akik egy saját rendszert dolgoztak ki, aminek köszönhetően boraik 90 százalékát forgalmazzák betétdíjas palackban.

 A nagy láncok sokat tehetnének a környezetvédelemért

A nemzetközi #WeChooseReuse kampány magyarországi terjesztése mellett a fent említett betétdíjas állásfoglalással a Humusz Szövetség felkereste és közös gondolkozásra hívta az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, emellett megkereste az italcsomagolási ipar szereplőit is, valamint kapcsolatba lépett a kiskereskedelmi szolgáltatókkal, úgymint az Aldival, a Lidllel, a Sparral vagy a Tescóval, és személyre szabott javaslatokat fogalmazott meg számukra. Következő lépésként pedig a gyártók megkeresését tervezik.

Az újrahasználati rendszer bevezetése a borágazatban mintegy 37 munkahelyet, közvetve pedig további 330 új munkahelyet teremthet

Ahogy Magyarországon, úgy európai viszonylatban is kulcsfontosságú az újrahasználati rendszerek bevezetésére irányuló kezdeményezések kidolgozása. Ennek illusztrálására mutatja be cikkében az egyesület a reWINE projektet, amelyet a spanyolországi Katalóniában valósítottak meg 2016 szeptembere és 2020 decembere között azzal a szándékkal, hogy felderítsék az újrahasználható csomagolási rendszerek alkalmazásának lehetőségeit és korlátait a katalán borágazatban, továbbá hogy megmutassák: technikailag, környezeti szempontból és gazdaságilag is járható ez az út.

Csodákra lehet képes egy jól bemért betétdíj

A reWINE palackok visszaváltására három különböző ösztönzőt dolgoztak ki: anyagi juttatás, betétdíjas visszaváltási rendszer, kupon. Például egyes Veritas és Ametller Origen boltok 0,10 eurót fizettek azoknak a vásárlóknak, akik visszaváltották az üres reWINE-címkés palackokat. A Caprabo üzletek a reWINE palackok visszaváltása után borélményt nyújtó kuponokkal jutalmazták a vásárlókat, ezenkívül üveggyűjtő pontokat létesítettek.

A gördülékenyen működő újratöltési rendszer további kulcsfontosságú elemei az egységes címke és a fogyasztói tudatosság, a tudatosságra nevelő programok voltak. Mindezeknek köszönhetően több mint 21 756 tonna hulladék keletkezését sikerült megakadályozni.

„Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy a reWINE projekt bizonyította, hogy a borosüvegek újratöltésén alapuló rendszerek megvalósíthatók, és nagyobb méretben jelentősen hozzájárulhatnak a környezetvédelem és a körforgásos gazdaság célkitűzéseihez” – olvasható a Szövetség oldalán ezzel kapcsolatban megjelenő cikkben.

Forrás: Turizmus Online


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.