A Humusz Szövetség ezért is népszerűsíti az újrahasználatot, ennek fontosságát pedig erőteljesen hangsúlyozza az illetékes minisztériumnak, és a nagy hazai bevásárlóláncokat is megkeresték, hogy tegyenek az ügy érdekében.
A Zero Waste Europe különféle csomagolóanyagok életciklus-elemzését bemutató tanulmánya megállapítja, hogy a 100 százalékban újrahasználható és újrafeldolgozható, optimális esetben akár negyvenszer is újratölthető üvegpalackok olyan anyagok, amelyek tulajdonságai még inkább alkalmazhatóvá teszik élelmiszerrel érintkező csomagolóanyagként, de az előnyei jóval túlmutatnak a környezetvédelem területén.
Azon túl, hogy költségmegtakarítást jelent a településeknek, borászatoknak és a közigazgatásnak, helyi munkahelyeket teremt, növeli a fogyasztói élményt, előmozdítja a vásárlói hűség kialakulását, a fogyasztók elköteleződését, de többszörös előnnyel jár a kiskereskedelmi és a vendéglátóipari vállalkozások számára is.
Ajánlás az újrahasználat népszerűsítéséért
Hozzuk vissza a visszaváltható palackokat Magyarországra! – olvasható a felhívás az egyesült A Szövetség 2021 nyarán adott ki állásfoglalást több civil szervezettel együttműködve az italcsomagolások hatékony betétdíjas rendszerének bevezetéséért. Jobban mondva, újra-bevezetéséért, ugyanis évtizedeken keresztül elérhetők voltak a lakosok számára visszaváltható palackokban forgalmazott üdítők és alkoholos italok, de napjainkra elenyésző azon vállalatok száma, akik részt vesznek a közösségi alapon működő betétdíjas rendszerben. A cikkben pozitív példaként említik a Varga Pincészetet, akik egy saját rendszert dolgoztak ki, aminek köszönhetően boraik 90 százalékát forgalmazzák betétdíjas palackban.
A nagy láncok sokat tehetnének a környezetvédelemért
A nemzetközi #WeChooseReuse kampány magyarországi terjesztése mellett a fent említett betétdíjas állásfoglalással a Humusz Szövetség felkereste és közös gondolkozásra hívta az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, emellett megkereste az italcsomagolási ipar szereplőit is, valamint kapcsolatba lépett a kiskereskedelmi szolgáltatókkal, úgymint az Aldival, a Lidllel, a Sparral vagy a Tescóval, és személyre szabott javaslatokat fogalmazott meg számukra. Következő lépésként pedig a gyártók megkeresését tervezik.
Az újrahasználati rendszer bevezetése a borágazatban mintegy 37 munkahelyet, közvetve pedig további 330 új munkahelyet teremthet
Ahogy Magyarországon, úgy európai viszonylatban is kulcsfontosságú az újrahasználati rendszerek bevezetésére irányuló kezdeményezések kidolgozása. Ennek illusztrálására mutatja be cikkében az egyesület a reWINE projektet, amelyet a spanyolországi Katalóniában valósítottak meg 2016 szeptembere és 2020 decembere között azzal a szándékkal, hogy felderítsék az újrahasználható csomagolási rendszerek alkalmazásának lehetőségeit és korlátait a katalán borágazatban, továbbá hogy megmutassák: technikailag, környezeti szempontból és gazdaságilag is járható ez az út.
Csodákra lehet képes egy jól bemért betétdíj
A reWINE palackok visszaváltására három különböző ösztönzőt dolgoztak ki: anyagi juttatás, betétdíjas visszaváltási rendszer, kupon. Például egyes Veritas és Ametller Origen boltok 0,10 eurót fizettek azoknak a vásárlóknak, akik visszaváltották az üres reWINE-címkés palackokat. A Caprabo üzletek a reWINE palackok visszaváltása után borélményt nyújtó kuponokkal jutalmazták a vásárlókat, ezenkívül üveggyűjtő pontokat létesítettek.
A gördülékenyen működő újratöltési rendszer további kulcsfontosságú elemei az egységes címke és a fogyasztói tudatosság, a tudatosságra nevelő programok voltak. Mindezeknek köszönhetően több mint 21 756 tonna hulladék keletkezését sikerült megakadályozni.
„Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy a reWINE projekt bizonyította, hogy a borosüvegek újratöltésén alapuló rendszerek megvalósíthatók, és nagyobb méretben jelentősen hozzájárulhatnak a környezetvédelem és a körforgásos gazdaság célkitűzéseihez” – olvasható a Szövetség oldalán ezzel kapcsolatban megjelenő cikkben.
Forrás: Turizmus Online