Az elmúlt évek piaci folyamatai arra utalnak, hogy a hazai szereplők kifejezetten nehezen nyitnak új beszállító partnerek felé, nehézkes a kínált italválaszték bővítése. Ez a jelenség szűkebb kínálathoz, magasabb fogyasztói árakhoz vezethet, így hosszabb távon károsíthatja a vendégeket.
A megszokott a nyerő
A Gazdasági Versenyhivatal rendelkezésére álló, a HoReCa szektorra vonatkozó ismeretei alapján az iparágat átszövik az olyan kikötéseket tartalmazó beszállítói megállapodások, amelyek arra ösztönzik a vendéglátói-pari egységeket, hogy kizárólag egy vagy limitált számú vállalkozás termékeit kínálják a vendégeiknek. A jelenség jellemzően a széles portfólióval és jelentős tőkeerővel rendelkező italbeszállítóknak kedvez, miközben gátolhatja az új beszállítók piacra lépését, köztük a kisebb magyar szereplők terjeszkedését. E kikötésekkel kapcsolatban a versenyhivatal korábban vizsgálódott a sörpiacon, jelenleg pedig az üdítőital és egyéb italtermékek piacán folytat versenyfelügyeleti eljárást erőfölénnyel való visszaélés gyanújával.
Ugyanaz a termékkínálat
Ezek a folyamatok végső soron csökkenthetik a termékkínálatot a hazai vendéglátói-pari egységekben, illetve növelhetik az árakat. Az ilyen típusú piaci gyakorlatok hosszabb távon a vendéglátósokra is hátrányosak lehetnek, hiszen az alternatív beszerzési források visszaszorulásával csökkenhet váltási lehetőségük, és növekedhet kiszolgáltatottságuk. Különös jelentőséget ad a vizsgált kérdéseknek a COVID-19 járvány, amely a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységeket súlyosan érinti.
Mit is vizsgálnak?
Az ágazati vizsgálat során a GVH betekintést nyer az italtermékek beszállítói és a hazai vendéglátóipari egységek közötti üzleti kapcsolatok kereteibe, feltételrendszerébe, valamint a HoReCa szektor forgalmazásának jellemzőibe. A versenyhatóság feltárja a szereplők stratégiáját, üzleti gyakorlatait és ezek hatásait az érvényesített árakra, valamint a fogyasztói jólétre gyakorolt hatást. A kötelező adatszolgáltatáson alapuló ágazati vizsgálat kiterjed mind az alkoholmentes, mind az alkoholos italkategóriák forgalmazására a HoReCa szektorban.
Az érintett piac vállalkozásai kötelesek együttműködni a versenyhivatallal az ágazati vizsgálat során, amelyet a hatóság nyilvános jelentés közzétételével zár majd le. Amennyiben a vizsgálat piaci torzulásokat tár fel, ezek kezelésére a GVH versenyfelügyeleti eljárást indíthat, ajánlásokat tehet a piac szereplőinek, vagy jelzéssel élhet a jogalkotó felé.
Forrás: Forrás: GVH