Csocsó asztal, babzsákfotel és színes falak - a legtöbb álláshirdetés ezekkel próbálja magához csábítani a munkakeresőket azt sugallva, hogy itt nem egy szigorú munkahelyen, hanem egy lazább, barátságos csapatban fogják magukat érezni.
„A jó légkör alapfeltétel: ahol hiányzik, onnan a kollégák is könnyebben szivárognak el, rossz esetben akár csapatostul” - mondja Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus. A fizetés és a béren kívüli juttatások mellett ugyanis fontos szempontok a munkavállalóknál a láthatatlan, sőt néha természetesnek vett, jóllétet fokozó eszközök és intézkedések. Az elmúlt években ezért jelentek meg az álláshirdetésekben a jó légkört biztosító trendi tényezők, ám a Nespresso megbízásából készített reprezentatív kutatásból az derül ki, hogy a munkavállalók sokkal klasszikusabb dolgokat várnak el.
A két leggyakrabban említett elsődleges kényelmi tényező az ergonomikus irodai szék és bútor, míg harmadik helyen a minőségi, ingyenes kávét említik. Utóbbi nem is csoda, mivel Magyarország felnőtt lakosságának 93 százaléka fogyaszt kávét, és évi közel 5 milliárd csésze elfogyasztott kávéból 700 ezer csészét a munkahelyünkön iszunk meg.
Azt, hogy mennyire fontos a kávé minősége, az is mutatja, hogy a válaszadók több mint fele a jó minőségű kávét bónusznak tekinti: a kisebb városban lakók nagyobb arányban tekintik egyfajta béren kívüli juttatásnak az ingyenes, minőségi kávét (68%) a fővárosban élőknél (55%).
A kutatásból ugyanis az derül ki, hogy nem minden munkahely biztosít ingyen kávét. A válaszadók mindössze 36 százaléka mondta, hogy nem kell fizetnie érte, 24 százalék pedig, hogy a cég csak a gépet biztosítja. Azok, akiknek a munkahelyükön nincsen ingyenesen biztosított kávé, szívesen hozzájárulnának a költségekhez, a többség legfeljebb 200 forintot fizet érte.
“Tudjuk, hogy a kávézás fontos a munkatársaknak, mi több: a legnépszerűbb munkahelyi tevékenységek közé tartozik. Ha a vezetés hangsúlyt fektet arra, hogy ehhez minőségi feltételeket biztosítson, azzal figyelmet és egyben törődést is kommunikál a munkatársak felé. Ezzel csökken a vezetők és a beosztottak közötti távolság, és erősödik a kapcsolat, ami stabilitást, biztonságérzetet eredményez” - magyarázza az okokat Szvetelszky Zsuzsa. A szakértő azt is hozzáteszi, hogy a minőségi kávé biztosítása egyértelmű üzenet a vezetés részéről: sokra tartja beosztottjait, ezért döntöttek a magasabb kategória mellett. A jó minőségű kávé így nem csupán juttatás, hanem kommunikáció, mégpedig tisztelet, elismerés és megbecsülés a vezetés részéről a kollégáik felé.
A kávészünetet a válaszadók 76 százaléka egy jó alkalomnak tartja arra, hogy kicsit kizökkenjen a munkából, és beszélgessen kollégáival. Több mint felük megemlítette, hogy a kávészünet arra is jó, hogy a főnökükkel informális dolgokról társaloghassanak, és jobban megismerjék őket.
A válaszadók közel fele a friss, pörkölt kávét részesíti előnyben leginkább, másodikként a jó tejhabkészítést. Ez nem meglepő, mivel a magyar fogyasztók körében az espresso és a cappuccino a legnépszerűbb kávétípus.