A fekete víz szelleme

Szlovéniáról legtöbbünknek az ugrik be, ahogy robogunk Olaszország vagy más, távolabbi európai úti cél felé, és gyorsan, szinte megállás nélkül szeljük át autóval az országot. Most – mivel eltölthettünk néhány napot a határhoz közeli fekete termálvíz hazájában az MGM Media Optima jóvoltából – rájöttünk, korábban nagyot hibáztunk.

Mert Szlovénia nemcsak igazán jó hely – látványos, élményekben gazdag ország –, hanem vendégszerető népek otthona, ahol mi, magyarok úgy érezhetjük: szinte hazaérkeztünk. Sőt, bónuszként akár csodás tengerparttal, síelésre alkalmas, magas hegyekkel és különleges fekete gyógyvízzel is rendelkezünk.

Olaj? Nem, víz!

Kőolajat kerestek, fekete vizet találtak. Amely nem a kosztól volt sötét, hanem olyan különleges termálvizet hoztak fel véletlenül a mélyből az olajfúrók, amely 72 fokosan tört a felszínre közel 1500 méter mélyről, az egykori Pannon-tenger medencéjéből. Mit tettek erre az olajvadászok? Gondosan lezárták a furatokat, elcsomagolták gépeiket, és indultak hazafelé. Bezzeg a helybéliek, Alsómarác (Moravske Toplice) és a környék lakói ettől kezdve fúrták a földjüket, ahol érték, és maguk eszkábálta medencékbe kezdték gyűjteni a csodálatos, gyógyhatású fekete vizet, amelyben aztán vígan lubickolt a falvak apraja-nagyja.

A sötét oldal birodalma

Így kezdődött a mai „Terme 3000” elnevezésű, gigászi méretű vízi élménypark története, amely a helyi termálvízre épülve ma Közép-Európa negyedik legnagyobb fürdőkomplexuma és wellnesscentruma, egyben a néhány éve állami kézbe került Sava szállodalánc birodalmának fekete ékköve. A Sava Hotels & Resorts az ország legnagyobb idegenforgalmi vállalkozása: van három-, négy- és ötcsillagos szállodája, apartmanja és kempingje Bledben, Ptujban (Potonyban), Moravske Toplicén (Alsómarócon), Radencin, Lendaván (Lendván) és Banovcin. Szállodái egytől egyig a Hotelstars Union harmonizált európai minősítésnek is megfelelnek.

Jó ár-érték arány, választékos gasztronómia

Mivel két szálláshelyet is kipróbálhattunk – a bledi négycsillagos Hotel Parkot és a golfpályával egybeépült ötcsillagos Hotel Moravske Toplicét –, ezért saját tapasztalat alapján elmondhatjuk, mindkét hely ár-érték aránya a magyar pénztárcák számára is elfogadható, a vendéglátás szívélyes, a szobák tiszták, tágasak, az ágyak kényelmesek, a fürdőszobai bekészítések kifogástalanok. Az éttermek kínálatai is bőségesek, de senki ne várja, hogy például az ötcsillagos alsómaróci ház esetében á la carte vacsorát szolgálnak fel – a Sava-láncnál a svédasztal az úr.

Egyetlen kivétel ezalól a bledi zászlóshajó, a Grand Hotel Toplice, amelyben sztárok, politikusok adták és adják egymásnak a kilincset. Saját tóstranddal és önálló csónakházzal rendelkezik az ötcsillagos, patinás épület, szobáinak erkélyeiről mindenhonnan pazar a kilátás a környező Júlia-Alpokra, Julijana nevű étterme évtizedek óta esküvők kedvelt színhelye. Konyháján ötödik éve dolgozik a fiatal szlovén sztárséf, Simon Bertoncelj, aki a tradicionális szlovén gasztronómiát modern technológiával készíti. Simon a szlovén olimpiai séfcsapat tagja, és olyan hírességek konyháján is megfordult már, mint Gordon Ramsay, a gasztronómia skót fenegyereke vagy a francia Marc Meurin, illetve a német illetőségű sztárszakács, Bobby Brauer.

 

Színes gasztronómia, emblematikus desszertekkel

A Sava-lánc mindegyik tagja érdekes, egyedi sztorival rendelkezik. A Bledi-tónál, Szlovénia legszebb hegyvidéki tengerszemének szélén a Monarchia fénykorában épült Park szálló például híres desszertjéről, a bledi krémesről, amelyet először (naná!) egy magyar cukrász, bizonyos Sándor készített a ház akkori főnöke, Istvan Lukacevic kérésére, akivel a habos művet több évtizednyi keverés-kavarás alatt fejlesztették tökélyre. Porcukor alatt ringó teteje, a krém és a hab álomaránya, finom alapja – tényleg mennyei. Nem véletlen, hogy a feltalálás óta eltelt több mint hatvan év során már 12 millió darabot adtak belőle.

A másik a muravidéki százrétű béles (prekmurska gibanica), amely leginkább a zsidó flódnihoz hasonlít, akár annak szlovén változatának is gondolhatnánk, de egy biztos, ahol kínálják – szerencsére mindegyik hotelben Sava-éknál –, ott ne hagyjuk ki, mert isteni.

Mivel önálló szlovén gasztronómia valójában nincs – hiszen az ország öt sajátos, eltérő kultúrkör találkozásának központjában fekszik –, ezért kulináriája izgalmas, sokszínű. Az olasz hatás szinte mindenütt érezhető a tésztákon, a balkáni befolyás eredménye a sok-sok grillezett, nyárson sült, darált húsból készült fogás, sült zöldségek, a horvát-dalmát közelség eredménye a tengeri halak, herkentyűk, rizottók felbukkanása az étlapokon, az osztrák jelenlét a kolbászokon, bécsi szeleten, káposztás leveseken, sülteken és különböző réteseken figyelhető meg, és ne feledjük a magyar vonulatot sem, hiszen „golazt”, azaz gulyást szinte mindenütt készítenek, na meg ott van ugye a híres bledi krémes, amely szintén magyar kreálmány. 


A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?