Eszerint a miniszter kijelöl egy bizottságot a szakmai civil szervezetek képviselőiből, amely meghatározza a besorolás alapelveit, majd ennek területi szervezetei minősítik, például a csillagok számával a szálláshelyeket, és monitorozzák a kritériumok betartását - közölte a politikus, aki az Észak-magyarországi Regionális Idegenforgalmi Bizottság vezetője is egyben. Eddig csupán a helyi önkormányzatok ellenőrizték, hogy egy szálláshely valóban megfelel-e az önmaga által felállított mércének - tette hozzá. Kifejtette: ha az ellenőrzés során a minősítő rendszer, vagyis a "védjegy" megsértését tapasztalják, szálláshelytípustól függően a tulajdonosok 50 ezer és 2,5 millió forint közötti büntetésre számíthatnak. Az első esetben azonban csupán felszólítják a szállásadót a szabályok betartására.
A másik újdonság - folytatta -, hogy az eddigi működési engedélyt az üzemeltetési engedély váltja fel, amelynek hosszú távon az a célja, hogy egyszerűsítse a szállásadók adminisztrációs terheit. Ebben a helyzetben azt a módosító javaslatot tette, hogy a jelenleg működő szálláshelyek fenntartói automatikusan és térítésmentesen kapják meg az üzemeltetési engedélyt. Egyebek között ezért csúszik néhány napot a rendelet elfogadása az eredeti október 1-jei időponthoz képest. Ugyanis javaslatát beépítik a rendeletbe, amelyet néhány napon belül ír alá a turizmusért felelős önkormányzati miniszter.
A szállásadóknak egyébként az év végéig kell megkérniük az üzemeltetési engedélyt - fűzte hozzá. A rendelet-tervezet szerint a szálláshelyek 2010 végéig a jelenleg is érvényben lévő minősítési rendszert használhatják, vagyis addig dolgozza ki a testület az új kritériumokat. Példaként említette még, hogy a jövőben nem lesz a falusi szálláshely kritériuma, hogy a szállásadónak ugyanott kell laknia. Ugyancsak nem lesz tilos, hogy a panzió tulajdonosának helyben legyen a lakása - sorolta az újdonságokat a politikus. (MTI)