Hernádi Ádám: Esztergom nem csak a Bazilikából áll
Hernádi Ádám, a vendéglátó város polgármestere köszöntőjében elhangzott, Magyarország első városát, a Dunakanyar fővárosát képviselve fontosnak tartja kiemelni, hogy
Esztergom ne csupán egy napos úti célként szerepeljen a hozzájuk érkezők programjában, hanem több napra érkezzenek városukba a turisták.
Mutatós számokat is hallhattunk. Például a vendégéjszakaszámok a városban az idei év első négy hónapjában már 14 százalékkal magasabbak a tavaly regisztráltaknál,
márciusban különösen kimagasló volt az eredmény: 30 százalékkal több, mint 2023-ban.
A város első embere ehhez hozzátette, mindent meg is tesznek azért, hogy még többen érkezzenek hozzájuk. Példaként említette, hogy nem egy, hanem három Tourinform Irodát működtetnek a város különböző pontjain, és az irodák forgalma fokozatosan nő - idén eddig 2,5-szerese a tavaly odaérkezők számának.
A belföldről érkező vendégeken kívül jól alakul a határon túlról érkezők száma is: itt a top 3-as lista a következő::
- Szlovákia,
- Csehország,
- Németország.
És, tette hozzá Hernádi, komoly erőfeszítéseket tesznek azért, hogy a jelentős lengyel piacot is meghódítsák – az együttműködés már el is kezdődött a lengyelek turisztikai szakemberekkel.
Földvári Krisztián: 2023-ban a bevételek az inflációt meghaladó mértékben növekedtek
Földvári Krisztián, a Visit Hungary Nonprofit Zrt. elnök-vezérigazgatója csupa biztató adattal, mutatós számokkal, ígértes növekedést jelző százalékokkal "bombázta" a szállodásokból álló hallgatóságot. (A Visit Hungary Nonprofit Zrt. látja el a turizmussal kapcsolatos hazai és nemzetközi értékesítési, marketingkommunikációs és az egyes nemzeti rendezvények megszervezéséhez kapcsolódó feladatokat - a szerk.)
A vezérigazgató többek közt elmondta, az NTAK adatai alapján 2023-ban 16,2 millió turista 41,8 millió vendégéjszakát töltött el a hazai szálláshelyeken, ezzel a forgalom már felülmúlta a pandémia előtti adatokat. Budapesten 18 százalék feletti volt a vendégéjszakák számának növekedése. 60 százalék ebből szállodákban realizálódott, nőtt a kapacitáskihasználtság is. Megemlítette még Hévízt és Tokajt, mint kiemelt projekteket, valamint azt, hogy a China Media Group stratégiai megállapodást kötött az MTÜ-vel minap, amikor hazánkban járt hivatalos látogatáson a kínai elnök és delegációja.
Flesch Tamás: Last Minute-foglalás lesz az új trend?
Flesch Tamás, az MSZÉSZ elnöke aktuális információkat osztott meg szállodás kollégáival. Először elmondta, hogy kormányzati szinten kedvező a helyzet, hiszen hivatalosan két olyan érdekképviseleti szerv is alakult, amelyben szállodások, éttermesek, a hazai turisztikai ágazatban tevékenyen részt vevők fejthetik ki folyamatosan véleményüket a kormánynak: kikérik, meghallgatják és figyelembe is veszik az ott elhangzottakat a legmagasabb szinten.
A szállodai vendégéjszakaszámok kapcsán pedig hallhattuk, hogy idáig nagyon kedvezőek és biztatóan alakulnak a számok, és külföldről - a Budapest Airport adatai alapján -, szintén sokan érkeznek hozzánk:
Budapest Airport utasforgalma: (január-április)
2019: 4,5 millió
2023: 4, 1 millió
2024: 4,9 millió
Majd a következő időszakot taglalva többek közt elmondta, a minap Budapesten lezajlott HOTREC közgyűlésen is elhangzott, hogy a szállodák direkt foglalásainak arányában csökkenés látszódik, és emellett új fogalmakat kell megtanulni a szállodásoknak („undercutting”, „multisourcing”), és felhívta a figyelmet arra is, hogy a Google Search változása is megközelítőleg 30 százalékkal csökkentheti a direkt foglalások számát – az előrejelzések szerint.
Az aktuális lobbicélok kapcsán megtudhattuk, hogy a SZÉP kártya keretösszegénének emelése minimum 600.000 Ft-ra továbbra is cél, valamint a rendezvényeket terhelő ún. reprezentációs adó csökkentése is – jól tudva persze azt, hogy ez az államnak mintegy 50-60 milliárd Ft bevételt hoz évente. Az általános szállodai szervízdíj bevezetésének lehetőségéért is lobbizik a vezetőség a legmagasabb szinten, hiszen ez a szürke jövedelmek tisztítását jelentené és motiválóerő lenne a munkatársaknak. Persze, tette hozzá Flesch,
ne gondoljunk 10-15 százalékos szervízdíjra, a szállodák esetén ők 2-4 százalékos szervízdíj engedélyeztetését szeretnék elérni.
Végül hangsúlyosan felhívta a figyelmet a rövidtávú lakáskiadás megfelelő szabályozására – ezért szintén lobbizik nagy erőkkel az MSZÉSZ-vezetőség. Főleg annak tudatában, hogy Budapesten 2019-ben 12 ezer airbnb kiadó lakás volt, ez a szám a covid-lezárások alatt 3-4 ezerre lecsökkent, azonban
mostanra ismét elérte a világjárvány előtti számot, sőt, meg is haladta azt: 13 ezer airbnb lakást kínálnak jelenleg Budapesten,
amelyek közül sok magas minőségű, színvonalas szálláshely, így konkurenciát jelentenek a hoteleknek - szükségesek lennének az egyenló versenyfeltételek.
(beszámolónkat folytatjuk)