Erősödő optimizmus a hazai szállodaiparban

A Horwath HTL Magyarországi Szállodapiaci Kilátások című online felmérése, egy közel 50 országra kiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve képet nyújt a szállodai szakemberek, szállodaigazgatók által vélelmezhető piaci várakozásokról 2014-re vonatkozóan.

A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szobakihasználtság, az átlagár és a bevételi mutatók várható alakulására helyezi a hangsúlyt. Ugyanakkor a szállodai szakembereket arra is kérték, hogy kommentálják a keresletet befolyásoló legfontosabb tényezők hatásait, ugyanakkor értékeljék a legfőbb keresleti szegmensek alakulását is.

A magyarországi felmérés eredményei a budapesti és vidéki szállodák vezetőitől kapott válaszok alapján alakultak ki, és részét képezik a nemzetközi kutatás során kapott globális eredménynek is.

A vizsgálati és értékelési módszer

A Horwath HTL létrehozott egy mutatószámot (index), ezáltal valamennyi kérdésre adott válaszból átlagos pontszámot tudnak meghatározni. A pontszámokat a megfelelő válaszokhoz rendelték, és azoknak megfelelően rendezték. Az indexet egy -150 és +150-es skálán alkalmazták, amelyben a -150 pont a teljes pesszimizmust szemlélteti, a nulla pont az előző időszakhoz, ill. a várakozásokhoz viszonyított változatlanságot jelzi, míg a +150 pont a teljességgel optimista álláspontot tükrözi.



A felmérésben résztvevő szállodák
A megkeresett magyarországi szállodáktól beérkezett válaszok közül 42% a budapesti, míg 57% a vidéki szállodák vezetőitől érkezett. A válaszok többsége (67%) idén is a 4 csillagos, 21%-a a 3 csillagos, míg 12%-a az 5 csillagos szektorból érkezett.


A szállodapiaci kilátások összefoglaló értékelése

A Horwath HTL eddig hat alkalommal végezte el év eleji szállodapiaci felmérését. A felmérések során feltett négy kérdésre adott válaszok alapján az alábbi régiós eredmények születtek:



Az előző évek tapasztalatai és növekedési trendjei alapján az egyéni szabadidős szegmens vonatkozásában idén még tovább erősödtek a pozitív várakozások. Ebben a szegmensben a válaszadók közel 80%-a számít további növekedésre 2014-ben a bázis évhez viszonyítva. A Corporate és MICE szegmensek vonatkozásában észrevehetővé váló pozitív várakozások vélhetően összefüggésben vannak a globális és hazai gazdaság, valamint a helyi turizmus növekedési trendjeivel kapcsolatos pozitív vélekedésekkel, továbbá a MICE szegmens tavalyi évben végbement újbóli erősödésével, továbbá a külföldi tőkebefektetések növekedésével. Európai szinten, hazánkhoz hasonlóan, a legoptimistább várakozások az egyéni szabadidős szegmenssel kapcsolatosak, míg, a MICE szegmens estén a legvisszafogottabbak a kilátások.

Konklúzió

A szerényen növekvő optimizmust mutató globális és európai szállodapiaci kilátásokhoz képest a magyarországi szállodavezetők piaci várakozásaiban idén év elején jelentősebben növekedett az optimizmus mértéke a tavaly év eleji felmérésünk eredményeihez képest.

A 2014. évre vonatkozó, európai és globális szintet meghaladó pozitív magyarországi szállodapiaci kilátások elsősorban a vidéki szállodák vezetőinek a kihasználtság és bevételek várható alakulásával kapcsolatban megnövekedett bizakodásával magyarázható Az átlagár idei évben várható fejlődésére a vidéki és budapesti szállodák vezetői összességében azonos szintű (az európai és globális szinteket is meghaladó) optimizmussal tekintenek. A legnagyobb fokú bizakodást az egyes szállodák bevételeinek bázis időszakhoz viszonyított növekedésével kapcsolatban mértük idén év elején.

A főbb szegmensek tekintetében a Corporate és MICE szegmensekre vonatkozóan az idei évre már pozitívabb kilátásokat fogalmaztak meg a szállodavezetők, és az egyéni szabadidős szegmens vonatkozásában tovább erősödtek a korábbi pozitív várakozások.

A beszámolók elérhetősége

A részletes magyarországi beszámoló letölthető a www.horwathhtl.hu oldalról, a Kiadványok menüpont alatt, míg a nemzetközi felmérés beszámolója (azaz a Global Hotel Market Sentiment Survey Report), valamint egyéb országokra és régiókra készített beszámolók a www.horwathhtl.com weboldalon keresztül érhetők el. Az összeállítást készítette Bálint Gergely, a Horwath HTL Hungary & Russia igazgatóhelyettese. A beszámolóval és a felméréssel kapcsolatban a tanácsadó cég munkatársai állnak a szállodai szakma rendelkezésére.

Forrás: Horwath HTL


Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.
Bokrétaünnep Budapesten –  Moxy Downtown Budapest

Bokrétaünnep Budapesten – Moxy Downtown Budapest 

A Forestay Group épülő házuk szerkezetkész állapotát ünnepelte, amely egy 283 szobás szállodaprojekt Budapest történelmi negyedében.
Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra

Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra 

A budapesti Mövenpick Hotel Budapest Centre története mesébe illő, megjelenése lenyűgöző.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.