A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szobakihasználtság, az átlagár és a bevételi mutatók várható alakulására helyezi a hangsúlyt. Ugyanakkor a szállodai szakembereket arra is kérték, hogy kommentálják a keresletet befolyásoló legfontosabb tényezők hatásait, ugyanakkor értékeljék a legfőbb keresleti szegmensek alakulását is.
A magyarországi felmérés eredményei a budapesti és vidéki szállodák vezetőitől kapott válaszok alapján alakultak ki, és részét képezik a nemzetközi kutatás során kapott globális eredménynek is.
A vizsgálati és értékelési módszer
A Horwath HTL létrehozott egy mutatószámot (index), ezáltal valamennyi kérdésre adott válaszból átlagos pontszámot tudnak meghatározni. A pontszámokat a megfelelő válaszokhoz rendelték, és azoknak megfelelően rendezték. Az indexet egy -150 és +150-es skálán alkalmazták, amelyben a -150 pont a teljes pesszimizmust szemlélteti, a nulla pont az előző időszakhoz, ill. a várakozásokhoz viszonyított változatlanságot jelzi, míg a +150 pont a teljességgel optimista álláspontot tükrözi.
A felmérésben résztvevő szállodák |
A megkeresett magyarországi szállodáktól beérkezett válaszok közül 42% a budapesti, míg 57% a vidéki szállodák vezetőitől érkezett. A válaszok többsége (67%) idén is a 4 csillagos, 21%-a a 3 csillagos, míg 12%-a az 5 csillagos szektorból érkezett. |
A szállodapiaci kilátások összefoglaló értékelése
A Horwath HTL eddig hat alkalommal végezte el év eleji szállodapiaci felmérését. A felmérések során feltett négy kérdésre adott válaszok alapján az alábbi régiós eredmények születtek:
Az előző évek tapasztalatai és növekedési trendjei alapján az egyéni szabadidős szegmens vonatkozásában idén még tovább erősödtek a pozitív várakozások. Ebben a szegmensben a válaszadók közel 80%-a számít további növekedésre 2014-ben a bázis évhez viszonyítva. A Corporate és MICE szegmensek vonatkozásában észrevehetővé váló pozitív várakozások vélhetően összefüggésben vannak a globális és hazai gazdaság, valamint a helyi turizmus növekedési trendjeivel kapcsolatos pozitív vélekedésekkel, továbbá a MICE szegmens tavalyi évben végbement újbóli erősödésével, továbbá a külföldi tőkebefektetések növekedésével. Európai szinten, hazánkhoz hasonlóan, a legoptimistább várakozások az egyéni szabadidős szegmenssel kapcsolatosak, míg, a MICE szegmens estén a legvisszafogottabbak a kilátások.
Konklúzió
A szerényen növekvő optimizmust mutató globális és európai szállodapiaci kilátásokhoz képest a magyarországi szállodavezetők piaci várakozásaiban idén év elején jelentősebben növekedett az optimizmus mértéke a tavaly év eleji felmérésünk eredményeihez képest.
A 2014. évre vonatkozó, európai és globális szintet meghaladó pozitív magyarországi szállodapiaci kilátások elsősorban a vidéki szállodák vezetőinek a kihasználtság és bevételek várható alakulásával kapcsolatban megnövekedett bizakodásával magyarázható Az átlagár idei évben várható fejlődésére a vidéki és budapesti szállodák vezetői összességében azonos szintű (az európai és globális szinteket is meghaladó) optimizmussal tekintenek. A legnagyobb fokú bizakodást az egyes szállodák bevételeinek bázis időszakhoz viszonyított növekedésével kapcsolatban mértük idén év elején.
A főbb szegmensek tekintetében a Corporate és MICE szegmensekre vonatkozóan az idei évre már pozitívabb kilátásokat fogalmaztak meg a szállodavezetők, és az egyéni szabadidős szegmens vonatkozásában tovább erősödtek a korábbi pozitív várakozások.
A beszámolók elérhetősége
A részletes magyarországi beszámoló letölthető a www.horwathhtl.hu oldalról, a Kiadványok menüpont alatt, míg a nemzetközi felmérés beszámolója (azaz a Global Hotel Market Sentiment Survey Report), valamint egyéb országokra és régiókra készített beszámolók a www.horwathhtl.com weboldalon keresztül érhetők el. Az összeállítást készítette Bálint Gergely, a Horwath HTL Hungary & Russia igazgatóhelyettese. A beszámolóval és a felméréssel kapcsolatban a tanácsadó cég munkatársai állnak a szállodai szakma rendelkezésére.
Forrás: Horwath HTL