Frissített az MSZÉSZ a koronavírussal kapcsolatos ajánlásán

A Szállodaszövetség új ajánlásában részletezi a lemondásokkal és a karanténnal kapcsolatos teendőket. 

HIGIÉNIA

➢ A szálloda munkavállalóit tájékoztatni kell a koronavírussal kapcsolatos tudnivalókról, teendőkről, koronavírus megbetegedés gyanúja esetén a tennivalókról. A higiéniai előírások betartását ellenőrizni kell.

➢ Gyakori kézmosás fertőtlenítővel, alkalmanként legalább 20 másodpercig

➢ Kerülni kell a szemek, a száj, az orr kézzel történő érintését

➢ Köhögéskor, tüsszentéskor papírzsebkendőt kell használni, majd azt a szemétbe dobni.

➢ Ajánlatos a szálloda közösségi tereiben, éttermében, bejáratánál, személyzeti folyosó, öltözőkben, stb. fertőtlenítő folyadékot, sprayt a vendégek és munkavállalók részére biztosítani.

➢ A szokásosnál gyakrabban javasolt bizonyos takarítási folyamatokat (liftek, ajtókilincsek, mosdók, hajszárítók, WC-k) elvégezni, fertőtlenítő használatával együtt.

➢ Kiemelt figyelmet kell fordítani az éttermi porcelánok, evőeszközök, poharak mosogatására, a büfé asztalok, éttermi felszerelések, berendezések (sóborsszóró, székkarfák, stb.), illetve a wellness terület gyakori fertőtlenítésére.

LEMONDÁSOK

• A Ptk. 6:180. § (1) bekezdése szerint a vendég nem kötelezhető kártérítés megfizetésére amennyiben előre nem látható, rendkívüli körülmények következtében utazási lehetőségei ellehetetlenültek. A kiutazási korlátozás a teljesítés ellehetetlenülésének minősül.

• Az előleg a Ptk. alapján visszajár, ha az ügylet, amire az előleget adták meghiúsult. Mindegy, hogy milyen ok miatt nem jön létre az ügylet, az előleg minden esetben visszajár. Feltéve, hogy az előleget adó fél még az érkezés dátuma előtt értesíti a szállodát. Ha a hatósági intézkedés miatt mozgásában akadályozott vendég nem küld értesítést arról, hogy vis maior miatt nem tud utazni, akkor a szálloda a Ptk. 6:179. § (2) bekezdése alapján az értesítés elmulasztásából eredő kárainak megtérítését követelheti.

Összegezve: jelen esetben vis maior az a helyzet, amikor a hatóság korlátozza az egyének utazását, tehát maga a koronavírus ténye, nem vis maior. Jelenleg (március 12-én) a hatóságok intézkedései miatt beutazási tilalom van Olaszországból, Kínából, Dél-Koreából és Iránból. Ezen országból érkező vendégekre, illetve a karantén alá helyezett településekről érkezőkre vonatkozik a „vis maior” helyzet bizonytalan ideig.

• AMENNYIBEN A SZÁLLODA SZERZŐDÉSE A PTK. RENDELKEZÉSEITŐL ELTÉRŐ RENDELKEZÉST TARTALMAZ, AZ ABBAN FOGLALTAK IRÁNYADÓK. pl. ha az utazásában hatóságilag nem akadályozott vendég a non refundable foglalását lemondja, akkor a szálloda - a megkötött szerződésre hivatkozva - jogosult a szerződéses összegre vagy amennyiben a hotel szerződése tartalmazza a vis maior esetet, akkor az abban rögzítettek az irányadóak.

• Amennyiben a vendég utazása nem ütközik akadályba, az általa lemondott szobafoglalás esetében a szerződés szerinti lemondási díj fizetésére kötelezett (Ptk. 6:180. § (2) bekezdés). Ez abban az esetben is így van, ha a vendég betegség miatt mondja le foglalását.

BETEGSÉG

A szálloda a Ptk. kármegelőzési és kárenyhítési rendelkezései alapján jogosult azonnali hatállyal felmondani a szerződést, ha valamilyen fontos körülmény merül fel. Ilyen lehet, ha a szerződéses partner fertőző betegségben vagy olyan betegségben szenved, amely a szobafoglalás tartamát túllépi vagy ha ápolásra szorul. Ilyen esetben a szálloda nem köteles a vendéget elszállásolni. A szálloda ilyenkor a fertőző betegségek jelentésének rendjéről szóló 1/2014. (I. 16.) EMMI rendelet és a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet előírásainak megfelelően köteles eljárni, azaz haladéktalanul értesítenie kell:

a) a kormányhivatalt, vagy

b) az ÁNTSZ-t vagy

c) az Országos Epidemiológiai Központot, vagy

d) a polgármestert/jegyzőt.

Bármelyiknek küldhet értesítést, jó, ha ez írásban, pl. e-mailben történik, hogy bizonyítani lehessen, hogy a szálloda valóban azonnal értesítette a hatóságot. A rendelet értelmében a fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget a hatóság köteles elkülöníteni, ami a szállodából történő elszállítását jelenti. A beteggel érintkezett munkavállalókat megfigyelés alá helyezik, és a hatóság ezen munkavállalókat eltiltja a munkavégzéstől. Ezután az egészségügyi szolgálat folyamatos ellenőrzést tart majd a szállodában és fertőtlenít.

Még enyhén beteg munkatárs sem dolgozhat. A fertőzött területekről hazatért munkavállalók esetében javasolt 2 hétig az otthon tartózkodás. Ha bármilyen gyanús esetet észlelnek a munkavállalók a vendégek vagy a kollegák között, azonnal értesíteni szükséges a szálloda igazgatóját.

KARANTÉN

A szálloda zárlat alá helyezését a katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény és a 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet alapján az ezekben megnevezett hatóságok szervezetek rendelhetik el. Ez lehet a főpolgármester, a polgármester, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, illetve a területi védelmi bizottságok. Ebben az esetben a szálloda vezetése és munkavállalói az ellenőrzés alá vonást elrendelő hatóság/szervezet utasításait köteles követni, illetve betartani. A törvény 75. § értelmében a szálloda, mint gazdálkodó szervezet a katasztrófavédelemmel kapcsolatban felmerült kiadásait költségként számolhatja el. A törvény 78. § (1) bekezdése alapján "Az állami költségvetésből kell megtéríteni a védekezésbe bevont szervek és szervezetek katasztrófa elleni védekezéssel összefüggő költségeit."

Összefoglalva: ha a szállodát karantén alá helyezik, akkor a szálloda a határozatot kiadó hatóság utasításai szerint köteles eljárni, a karantén miatt felmerült kiadásainak megtérítését követelheti a költségvetésből úgy, hogy a kiadások számláit benyújtja a polgármesternek/főpolgármesternek vagy a megyei védelmi bizottságnak.

RENDEZVÉNYEK

41/2020. (III. 11.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny 2020. évi 40. szám): „zárt helyen 100 főnél több személy, nem zárt helyen pedig 500 főnél több személy részvételével rendezvény tartása tilos, azzal, hogy e korlátozás érvényesítése a rendező, valamint a helyiség üzemeltetőjének a felelőssége”

A tiltás a rendezvényekre vonatkozik. A rendezvénynek nincs jogszabályban meghatározott definíciója ezért a szakmai meghatározás alkalmazható: "A rendezvény egy meghatározott térben, időszakban és témakörben, nem üzemszerű ismétlődéssel szervezett eseménysorozat, továbbá a folyamatos üzemeltetés keretében szervezett egyedi esemény, amelynek során emberek egy csoportja közös cselekvést hajt végre alkalmi, kitüntetett jelleggel." (Gyarmati Ildikó: Rendezvényszervező Kézikönyv Szókratész Külgazdasági Akadémia Bp. 2001.)

A Ptk. 6:186. § (1) bekezdése értelmében a kötelezett (megrendelő, rendezvényszervező) mentesül a kötbérfizetési kötelezettsége alól, ha kimenti magát. A március 11-én hatályba lépett kormányrendelet egyértelmű tiltás, és ez "vis maior", azaz olyan esemény/intézkedés következtében válik lehetetlenné a megkötött szerződés teljesítése amelyért egyik szerződő fél sem felelős. Azonban a megrendelő erről a Ptk. 6:179. § (2) bekezdése alapján késedelem nélkül köteles értesíteni a szállodát. Ha a megrendelő elmulasztja ezt az értesítési kötelezettségét, akkor az értesítés elmulasztásából eredő kárt köteles megtéríteni.

Az, hogy mit jelent a késedelem nélkül, azt szállodánként, rendezvényenként kell vizsgálni. Amennyiben a szálloda szerződése tartalmazza a vis maior esetet, akkor az a mérvadó. Például ha le van írva, hogy vis maior esetben, amennyiben a szálloda önhibáján kívül nem tudja megrendezni a rendezvényt a szervező a szerződéses díj 30%-át köteles fizetni, akkor az az összeg jár a hotelnek. Ha nincsen ez a szerződésben rögzítve, akkor sajnos a teljes összegtől elesik a szálloda, és a befizetett előleget is szükséges visszautalni a partnernek.

ÉTTERMEK Miután a rendelet meghatározott tiltás a rendezvényekre vonatkozik, a rendezvény definíciója viszont nem fedi a normál, hagyományos éttermi szolgáltatásra, ezért szakjogászunk véleménye szerint a szálloda éttermében étkező vendégekre a rendeletben megfogalmazott tiltás nem vonatkozik, azaz az étterem üzemeltetését nem kell fel felfüggeszteni. Ez vonatkozik a bárra, cukrászdára is. Viszont, ha egy megszervezett gálavacsora van az étteremben, arra már vonatkozik a tiltás.

Forrás: Turizmus Online


Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija

Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija 

November 21-én egy varázslatos érzékszervi utazással zajlott a Pullman Happenings rendezvénysorozat első magyarországi eseménye, amelynek művészi koncepcióját Demeter Richárd álmodta meg.
Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.
Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel

Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel 

Az egykori négycsillagos hotelben már a felújítási munkálatok is elkezdődtek.
Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón

Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón 

November 16-án tartották a Heritage Hotels of Europe Awards gáláját, amelynek során Európa történelmi szállodáinak legjobbjait ünneplik.
Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival

Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival 

A Hotel Divinus*****Superior az Everguest egyik legösszetettebb projektje.
„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon

„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon 

A „Zöld Szálloda” cím mellett a Mövenpick BalaLand az elmúlt év során további rangos díjakat is elnyert.
Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából

Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából 

Az idén januárban Bécsben megrendezésre kerülő eseményen az iparág vezetői találkoznak, hogy feltárják a vendéglátás jövőjét meghatározó kulcsfontosságú trendeket, kihívásokat és lehetőségeket.
Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten

Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten 

Alapvetően üzleti utazókat és szabadidős vendégeket várnak Best Western (BW) hotelekbe – a lánchoz 19 márka, 4 ezer taghotellel, több mint 100 országban szerepel az ernyőmárka egységeiként
Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora

Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora 

Új korszak kezdetéhez érkezett a Hotel Gellért, Budapest egyik legismertebb és legkedveltebb történelmi épülete, hiszen októberben megkezdődött a szálloda felújítása.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.