Magyarországi szállodapiaci kilátások

A Horwath HTL Magyarországi szállodapiaci kilátások című on-line felmérése egy több mint 50 országrakiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve, képet nyújt a szállodai szakemberek által vélelmezhető jövőbeni hazai és nemzetközi szállodapiaci kilátásokról. A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szobakihasználtság, a szobaátlagár és a bevételi mutató várható alakulására helyezi a hangsúlyt.

 2010. második félév

Magyarországi szállodapiaci kilátások

 

A Horwath HTL Magyarországi szállodapiaci kilátások című on-line felmérése egy több mint 50 országra kiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve, képet nyújt a szállodai szakemberek, szállodaigazgatók által vélelmezhető jövőbeni hazai és nemzetközi szállodapiaci kilátásokról. A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szoba-kihasználtság, a szobaátlagár és a bevételi mutató várható alakulására helyezi a hangsúlyt.

A tanácsadó cég idei évközi felmérésében szereplő 4 egyszerű kérdésen keresztül arra kérte a szállodai szakembereket, hogy kommentálják az év második felére vonatkozó várakozásaikat, a tavalyi év második feléhez viszonyítva, ugyanakkor nyilatkozzanak arról, hogy a globális gazdasági válság továbbra is olyan hatással volt-e a piac és szállodájuk keresletére az év első felében, mint ahogyan arra számítottak az év elején.

Mivel a szeptemberi a Horwath HTL negyedik világméretű szállodapiaci felmérése volt, így módjukban állt a korábbi felméréseik eredményeit összehasonlítani a legutóbbi eredményekkel. A magyarországi felmérés eredményei a Budapesten és a vidéki szállodák vezetőitől kapott válaszok alapján alakultak ki, és részét képezik a nemzetközi kutatás során kialakult globális végeredménynek is.

A vizsgálati és értékelési módszer

Ahhoz, hogy az egyes régiók és szállodakategóriák közötti eredményeket összehasonlítani és mérni lehessen, a Horwath HTL létrehozott egy mutatószámot (index), ezáltal valamennyi kérdésre adott válaszból átfogó és átlagos pontszámot tudnak meghatározni. A pontszámokat a megfelelő válaszokhoz rendelték és azoknak megfelelően rendezték. Az indexet egy -150 és +150-es skálán alkalmazták, amelyben a -150 pont a teljes pesszimizmust szemlélteti, a nulla pont az előző időszakhoz, illetve a várakozásokhoz viszonyított változatlanságot jelzi, míg a +150 pont a teljességgel optimista álláspontot tükrözi. Az index alapján és segítségével időről időre nyomon követhetők a változások.

az értékelési pontozás elve

Pontszám

Sokkal rosszabb

-150.0

Rosszabb

-75.0

Változatlan

0

Jobb

75.0

Sokkal jobb

-150.0

A felmérésben résztvevő szállodák

A megkeresett közel 300 magyarországi (szállodaszövetségi tag)szállodából beérkezett összesen 59 válasz közül 37% a budapesti, míg 63% a vidéki szállodák vezetőitől érkezett. A válaszok többsége (69%) a 4 csillagos, 24%-a a 3 csillagos, míg 7%-a az 5 csillagos szektorból érkezett.

A szállodapiaci kilátások összefoglaló értékelése

A Horwath HTL eddig összesen négy alkalommal (2009 és 2010-ben) végezte el 6 havonta ismétlődő nemzetközi felmérését. Az alábbi régiós eredmények születtek a felmérések során feltett négy kérdésre adott válaszok alapján:

 

RÉGIÓK

PONTSZÁM

 

2009 február

2009 július

2010 január 

2010 SZEPTember 

Budapest

-37

-75

10

-18

Vidék

-23

-53

-4

-18

Magyarország

-28

-60

1

-18

Európa

-36

-55

9

15

Világ

-35

-44

27

28

A felmérésből kiderül, hogy az idei év elejétől megfigyelhető általános nemzetközi szállodapiaci optimizmus ellenére a hazai szállodák vezetői ismét meglehetősen borúlátóan ítélik meg a piac és szállodájuk helyzetét, amely elsősorban a hazai szállodapiac idei első féléves, a 2009. évhez viszonyítva is gyengének mondható teljesítményével (elsősorban az alacsonyabb árakkal és árbevétellel) magyarázható. A válaszokból kitűnik az is, hogy a közeljövőre vonatkozó kilátások sem túl pozitívak, sőt a magyarországi összesített átlagpontszám (-18), amely Budapest és vidék bontásban megegyezik egymással, jóval elmarad az amúgy legpesszimistább kontinensként számon tartott Európa visszafogottan optimista átlagpontszámától (15).

1. és 2. kérdés: a szállodapiac első féléves teljesítményének és a gazdasági válság szállodai keresletre gyakorolt hatásainak értékelése

A piaci első féléves teljesítménye

az előzetes várakozások alapján 


Első félévES piaci teljesítmény értékelése az előzetes várakozások alapján

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-43

0,0

-82

-48

Vidék

-32

-10

-48

-38

Magyarország

-36

-6

-61

-41

Európa

0

10

-9

-2

Világ

10

20

-1

10

A fenti táblázatból jól látható, hogy az összesített országos első félévi szállodapiaci teljesítmény, elsősorban az átlagos szobaár és árbevétel alakulása miatt, jelentősen elmarad az év elején tervezett szinttől, amelyet a -36 pont is jól szemléltet. A felmérés szerint Európában Magyarországnál csak Írországban alakult sokkal rosszabbul a szállodák első féléves teljesítménye, ahol az országos átlagpontszám -49 volt.

a gazdasági válság szállodai keresletre gyakorolt hatásainak értékelése az előzetes várakozások alapján

Budapest

-34

Vidék

-35

Magyarország

-35

Európa

-9

Világ

-11

A válság negatív hatásainak mértékét valamivel nagyobbnak tartotta a felmérésben résztvevő több mint 2,000 szállodavezető többsége az előzetes várakozásokhoz képest hazánkban, Európában és a világ számos piacán is. Szembetűnő ugyanakkor, hogy a vidéki és budapesti szállodák vezetői összességében közel azonos mértékűnek tartották a gazdasági válság negatív hatásait a várakozásaikhoz képest (átlag -34,5 pont).

3. és 4. kérdés: a szállodapiac és a szállodai teljesítménymutatók II. féléves alakulásának értékelése a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva

ii. FÉLÉVES PIACI KILÁTÁSOK

a bázisidőszakhoz képest 

A megkérdezett szállodavezetők több, mint 24%-a úgy gondolta, hogy valamennyi mutatószám rosszabbul alakul majd az év második felében, mint egy évvel korábban. Ez a tavaly nyári felmérésünk alapján kapott 60%-os arányhoz képest azért mindenképpen jelentős javulást mutat a jövőbeni piaci kilátásokat illetően.

II. félévre vonatkozó piaci kilátások értékelése

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-3

34

-37

-7

Vidék

-3

10

-10

-8

Magyarország

-3

19

-20

-8

Európa

19

29

10

19

Világ

31

39

21

32

Amennyire pozitívak a szállodavezetők várakozásai a bázis időszakhoz képest a kihasználtság tekintetében, annyira negatívak az átlagos szobaár vonatkozásában. Országos szinten a válaszadók mindössze 20%-a gondolta úgy, hogy az átlagár a bázisidőszakhoz képest növekedni fog a második félévben, míg 44%-uk további csökkenést prognosztizált. A bevételek bázis időszakhoz viszonyított, második félévi alakulása tekintetében a megkérdezett vidéki és budapesti szállodák vezetői szinte azonos, alapvetően pesszimista véleményeket fogalmaztak meg, amelyet az országos -8 pontos mutató is jól szemléltet. Az európai átlagpontszám (19) alapján megállapítható, hogy a kontinens országaiban megkérdezett szállodavezetők többsége relatíve optimista a bevételek második félévi alakulását illetően.

SZállodai teljesítménymutatók

II. féléves alakulása 

A felmérésben résztvevő szállodavezetők több mint 46%-a az általuk vezetett szállodák mindhárom teljesítménymutatója esetében stagnálást, illetve további kisebb vagy nagyobb mértékű növekedést prognosztizált a bázis-időszakhoz képest.

második féléves szállodai teljesítménymutatók alakulása

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-4

44

-43

-12

Vidék

-15

-8

-18

-18

Magyarország

-11

11

-27

-16

Európa

10

17

1

11

Világ

25

31

16

28

A megkérdezett budapesti szállodák vezetői szállodájuk szobakihasználtságának közeljövőbeli alakulását illetően alapvetően optimisták, hiszen 77%-uk vár növekedést, és mindössze 23%-uk csökkenést. Jól illusztrálja az optimista kilátásokat a pozitív 44 pont is, ami az európai átlagpontszámnál is jóval magasabb. A megkérdezett vidéki szállodák vezetőinek azonban mindössze 40%-a vár kihasználtság növekedést a második félévben és a régiós -8 pont is inkább pesszimizmust sugall. Régiós szinten a budapesti szállodák vezetői az átlagár bázisidőszakhoz viszonyított alakulásával kapcsolatban éppen annyira voltak pesszimisták, mint amennyire a kihasználtsággal kapcsolatban optimisták. A vidéki szállodák vezetői is összességében visszaesést várnak az átlagár kapcsán, noha annak mértékét alacsonyabbra várják. A -12 pont jelzi, hogy a budapesti szállodák vezetőinek optimista vendégéjszaka szám növekedési várakozásai sem tudják majd ellensúlyozni a szobaár csökkenés által indukált bevételkiesést, így tehát országos szinten a bevételek tekintetében további csökkenés várható az év második felében a bázisidőszakhoz képest (-16 pont).

Konklúzió

Míg a világ számos szállodapiacán és az európai kontinens nagyobb részén is a szállodavezetők alapvetően pozitív várakozásokkal tekintenek 2010 II. félévére, addig a magyarországi szállodavezetők mind a piac, mind pedig a szállodájuk teljesítménye tekintetében összességében negatív kilátásokkal bírnak, annak ellenére, hogy a szobakihasználtság tekintetében, a bázis időszakhoz képest növekedésre számítanak. Mindez pontosan jelzi a gazdasági válság elhúzódó negatív hatását a magyarországi szállodapiacon is.

Több más ország (pl. Írország, Görögország, Oroszország, Olaszország, stb.) szállodapiacához hasonlóan a magyarországi pesszimista kilátások fő oka az átlagár jelentős csökkenésében, a piacra általánosan jellemző negatív árspirálban keresendő.

Az országon belüli régiós különbségeket tekintve, a vidéki szállodák vezetői pesszimistábban látják szállodáik teljesítményének alakulását, mint a budapesti szállodák vezetői, noha az utóbbiak, februári felmérésünk során tapasztalt viszonylagos optimizmusa a nyár végére sokkal borúlátóbb irányba mozdult el.

A felmérést végzők bíznak abban, hogy ez a szállodapiaci elemzés értékes bepillantást nyújt a magyarországi szálloda szektor szereplőinek piaci várakozásaiba, és remélik, hogy a hatékonyság növelése érdekében a következő, azaz jövő év eleji felmérésben minél több magyarországi szálloda vezetője vesz majd részt.

A beszámolók elérhetősége

A nemzetközi felmérés beszámolója (a Global Hotel Market Sentiment Survey Report), valamint egyéb országokra és régiókra készített beszámolók a www.horwathhtl.com weboldalon keresztül érhetők el, míg a részletes magyarországi beszámoló letölthető a www.horwathconsulting.net oldalról, a Híreink menüpont alatt.

Az összeállítást készítette Bálint Gergely, a Horwath HTL Hungary & Russia senior tanácsadója.


Díjazták a WING szállodáját a nívós ingatlanfejlesztési versenyen

Díjazták a WING szállodáját a nívós ingatlanfejlesztési versenyen 

Különdíjat nyert a dual-branded ibis&TRIBE Budapest Stadium hotel.
Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija

Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija 

November 21-én egy varázslatos érzékszervi utazással zajlott a Pullman Happenings rendezvénysorozat első magyarországi eseménye, amelynek művészi koncepcióját Demeter Richárd álmodta meg.
Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.
Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel

Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel 

Az egykori négycsillagos hotelben már a felújítási munkálatok is elkezdődtek.
Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón

Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón 

November 16-án tartották a Heritage Hotels of Europe Awards gáláját, amelynek során Európa történelmi szállodáinak legjobbjait ünneplik.
Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival

Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival 

A Hotel Divinus*****Superior az Everguest egyik legösszetettebb projektje.
„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon

„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon 

A „Zöld Szálloda” cím mellett a Mövenpick BalaLand az elmúlt év során további rangos díjakat is elnyert.
Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából

Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából 

Az idén januárban Bécsben megrendezésre kerülő eseményen az iparág vezetői találkoznak, hogy feltárják a vendéglátás jövőjét meghatározó kulcsfontosságú trendeket, kihívásokat és lehetőségeket.
Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten

Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten 

Alapvetően üzleti utazókat és szabadidős vendégeket várnak Best Western (BW) hotelekbe – a lánchoz 19 márka, 4 ezer taghotellel, több mint 100 országban szerepel az ernyőmárka egységeiként

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.