2010. második félév
Magyarországi szállodapiaci kilátások
A Horwath HTL Magyarországi szállodapiaci kilátások című on-line felmérése egy több mint 50 országra kiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve, képet nyújt a szállodai szakemberek, szállodaigazgatók által vélelmezhető jövőbeni hazai és nemzetközi szállodapiaci kilátásokról. A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szoba-kihasználtság, a szobaátlagár és a bevételi mutató várható alakulására helyezi a hangsúlyt.
A tanácsadó cég idei évközi felmérésében szereplő 4 egyszerű kérdésen keresztül arra kérte a szállodai szakembereket, hogy kommentálják az év második felére vonatkozó várakozásaikat, a tavalyi év második feléhez viszonyítva, ugyanakkor nyilatkozzanak arról, hogy a globális gazdasági válság továbbra is olyan hatással volt-e a piac és szállodájuk keresletére az év első felében, mint ahogyan arra számítottak az év elején.
Mivel a szeptemberi a Horwath HTL negyedik világméretű szállodapiaci felmérése volt, így módjukban állt a korábbi felméréseik eredményeit összehasonlítani a legutóbbi eredményekkel. A magyarországi felmérés eredményei a Budapesten és a vidéki szállodák vezetőitől kapott válaszok alapján alakultak ki, és részét képezik a nemzetközi kutatás során kialakult globális végeredménynek is.
A vizsgálati és értékelési módszer
Ahhoz, hogy az egyes régiók és szállodakategóriák közötti eredményeket összehasonlítani és mérni lehessen, a Horwath HTL létrehozott egy mutatószámot (index), ezáltal valamennyi kérdésre adott válaszból átfogó és átlagos pontszámot tudnak meghatározni. A pontszámokat a megfelelő válaszokhoz rendelték és azoknak megfelelően rendezték. Az indexet egy -150 és +150-es skálán alkalmazták, amelyben a -150 pont a teljes pesszimizmust szemlélteti, a nulla pont az előző időszakhoz, illetve a várakozásokhoz viszonyított változatlanságot jelzi, míg a +150 pont a teljességgel optimista álláspontot tükrözi. Az index alapján és segítségével időről időre nyomon követhetők a változások.
az értékelési pontozás elve |
Pontszám |
Sokkal rosszabb |
-150.0 |
Rosszabb |
-75.0 |
Változatlan |
0 |
Jobb |
75.0 |
Sokkal jobb |
-150.0 |
A felmérésben résztvevő szállodák
A megkeresett közel 300 magyarországi (szállodaszövetségi tag)szállodából beérkezett összesen 59 válasz közül 37% a budapesti, míg 63% a vidéki szállodák vezetőitől érkezett. A válaszok többsége (69%) a 4 csillagos, 24%-a a 3 csillagos, míg 7%-a az 5 csillagos szektorból érkezett.
A szállodapiaci kilátások összefoglaló értékelése
A Horwath HTL eddig összesen négy alkalommal (2009 és 2010-ben) végezte el 6 havonta ismétlődő nemzetközi felmérését. Az alábbi régiós eredmények születtek a felmérések során feltett négy kérdésre adott válaszok alapján:
RÉGIÓK |
PONTSZÁM |
|||
|
2009 február |
2009 július |
2010 január |
2010 SZEPTember |
Budapest |
-37 |
-75 |
10 |
-18 |
Vidék |
-23 |
-53 |
-4 |
-18 |
Magyarország |
-28 |
-60 |
1 |
-18 |
Európa |
-36 |
-55 |
9 |
15 |
Világ |
-35 |
-44 |
27 |
28 |
A felmérésből kiderül, hogy az idei év elejétől megfigyelhető általános nemzetközi szállodapiaci optimizmus ellenére a hazai szállodák vezetői ismét meglehetősen borúlátóan ítélik meg a piac és szállodájuk helyzetét, amely elsősorban a hazai szállodapiac idei első féléves, a 2009. évhez viszonyítva is gyengének mondható teljesítményével (elsősorban az alacsonyabb árakkal és árbevétellel) magyarázható. A válaszokból kitűnik az is, hogy a közeljövőre vonatkozó kilátások sem túl pozitívak, sőt a magyarországi összesített átlagpontszám (-18), amely Budapest és vidék bontásban megegyezik egymással, jóval elmarad az amúgy legpesszimistább kontinensként számon tartott Európa visszafogottan optimista átlagpontszámától (15).
1. és 2. kérdés: a szállodapiac első féléves teljesítményének és a gazdasági válság szállodai keresletre gyakorolt hatásainak értékelése
A piaci első féléves teljesítménye
az előzetes várakozások alapján
Első félévES piaci teljesítmény értékelése az előzetes várakozások alapján |
||||
|
Átlag pontszám |
Foglaltság |
Átlagár |
Bevétel |
Budapest |
-43 |
0,0 |
-82 |
-48 |
Vidék |
-32 |
-10 |
-48 |
-38 |
Magyarország |
-36 |
-6 |
-61 |
-41 |
Európa |
0 |
10 |
-9 |
-2 |
Világ |
10 |
20 |
-1 |
10 |
A fenti táblázatból jól látható, hogy az összesített országos első félévi szállodapiaci teljesítmény, elsősorban az átlagos szobaár és árbevétel alakulása miatt, jelentősen elmarad az év elején tervezett szinttől, amelyet a -36 pont is jól szemléltet. A felmérés szerint Európában Magyarországnál csak Írországban alakult sokkal rosszabbul a szállodák első féléves teljesítménye, ahol az országos átlagpontszám -49 volt.
a gazdasági válság szállodai keresletre gyakorolt hatásainak értékelése az előzetes várakozások alapján |
|
Budapest |
-34 |
Vidék |
-35 |
Magyarország |
-35 |
Európa |
-9 |
Világ |
-11 |
A válság negatív hatásainak mértékét valamivel nagyobbnak tartotta a felmérésben résztvevő több mint 2,000 szállodavezető többsége az előzetes várakozásokhoz képest hazánkban, Európában és a világ számos piacán is. Szembetűnő ugyanakkor, hogy a vidéki és budapesti szállodák vezetői összességében közel azonos mértékűnek tartották a gazdasági válság negatív hatásait a várakozásaikhoz képest (átlag -34,5 pont).
3. és 4. kérdés: a szállodapiac és a szállodai teljesítménymutatók II. féléves alakulásának értékelése a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva
ii. FÉLÉVES PIACI KILÁTÁSOK
a bázisidőszakhoz képest
A megkérdezett szállodavezetők több, mint 24%-a úgy gondolta, hogy valamennyi mutatószám rosszabbul alakul majd az év második felében, mint egy évvel korábban. Ez a tavaly nyári felmérésünk alapján kapott 60%-os arányhoz képest azért mindenképpen jelentős javulást mutat a jövőbeni piaci kilátásokat illetően.
II. félévre vonatkozó piaci kilátások értékelése |
||||
|
Átlag pontszám |
Foglaltság |
Átlagár |
Bevétel |
Budapest |
-3 |
34 |
-37 |
-7 |
Vidék |
-3 |
10 |
-10 |
-8 |
Magyarország |
-3 |
19 |
-20 |
-8 |
Európa |
19 |
29 |
10 |
19 |
Világ |
31 |
39 |
21 |
32 |
Amennyire pozitívak a szállodavezetők várakozásai a bázis időszakhoz képest a kihasználtság tekintetében, annyira negatívak az átlagos szobaár vonatkozásában. Országos szinten a válaszadók mindössze 20%-a gondolta úgy, hogy az átlagár a bázisidőszakhoz képest növekedni fog a második félévben, míg 44%-uk további csökkenést prognosztizált. A bevételek bázis időszakhoz viszonyított, második félévi alakulása tekintetében a megkérdezett vidéki és budapesti szállodák vezetői szinte azonos, alapvetően pesszimista véleményeket fogalmaztak meg, amelyet az országos -8 pontos mutató is jól szemléltet. Az európai átlagpontszám (19) alapján megállapítható, hogy a kontinens országaiban megkérdezett szállodavezetők többsége relatíve optimista a bevételek második félévi alakulását illetően.
SZállodai teljesítménymutatók
II. féléves alakulása
A felmérésben résztvevő szállodavezetők több mint 46%-a az általuk vezetett szállodák mindhárom teljesítménymutatója esetében stagnálást, illetve további kisebb vagy nagyobb mértékű növekedést prognosztizált a bázis-időszakhoz képest.
második féléves szállodai teljesítménymutatók alakulása |
||||
|
Átlag pontszám |
Foglaltság |
Átlagár |
Bevétel |
Budapest |
-4 |
44 |
-43 |
-12 |
Vidék |
-15 |
-8 |
-18 |
-18 |
Magyarország |
-11 |
11 |
-27 |
-16 |
Európa |
10 |
17 |
1 |
11 |
Világ |
25 |
31 |
16 |
28 |
A megkérdezett budapesti szállodák vezetői szállodájuk szobakihasználtságának közeljövőbeli alakulását illetően alapvetően optimisták, hiszen 77%-uk vár növekedést, és mindössze 23%-uk csökkenést. Jól illusztrálja az optimista kilátásokat a pozitív 44 pont is, ami az európai átlagpontszámnál is jóval magasabb. A megkérdezett vidéki szállodák vezetőinek azonban mindössze 40%-a vár kihasználtság növekedést a második félévben és a régiós -8 pont is inkább pesszimizmust sugall. Régiós szinten a budapesti szállodák vezetői az átlagár bázisidőszakhoz viszonyított alakulásával kapcsolatban éppen annyira voltak pesszimisták, mint amennyire a kihasználtsággal kapcsolatban optimisták. A vidéki szállodák vezetői is összességében visszaesést várnak az átlagár kapcsán, noha annak mértékét alacsonyabbra várják. A -12 pont jelzi, hogy a budapesti szállodák vezetőinek optimista vendégéjszaka szám növekedési várakozásai sem tudják majd ellensúlyozni a szobaár csökkenés által indukált bevételkiesést, így tehát országos szinten a bevételek tekintetében további csökkenés várható az év második felében a bázisidőszakhoz képest (-16 pont).
Konklúzió
Míg a világ számos szállodapiacán és az európai kontinens nagyobb részén is a szállodavezetők alapvetően pozitív várakozásokkal tekintenek 2010 II. félévére, addig a magyarországi szállodavezetők mind a piac, mind pedig a szállodájuk teljesítménye tekintetében összességében negatív kilátásokkal bírnak, annak ellenére, hogy a szobakihasználtság tekintetében, a bázis időszakhoz képest növekedésre számítanak. Mindez pontosan jelzi a gazdasági válság elhúzódó negatív hatását a magyarországi szállodapiacon is.
Több más ország (pl. Írország, Görögország, Oroszország, Olaszország, stb.) szállodapiacához hasonlóan a magyarországi pesszimista kilátások fő oka az átlagár jelentős csökkenésében, a piacra általánosan jellemző negatív árspirálban keresendő.
Az országon belüli régiós különbségeket tekintve, a vidéki szállodák vezetői pesszimistábban látják szállodáik teljesítményének alakulását, mint a budapesti szállodák vezetői, noha az utóbbiak, februári felmérésünk során tapasztalt viszonylagos optimizmusa a nyár végére sokkal borúlátóbb irányba mozdult el.
A felmérést végzők bíznak abban, hogy ez a szállodapiaci elemzés értékes bepillantást nyújt a magyarországi szálloda szektor szereplőinek piaci várakozásaiba, és remélik, hogy a hatékonyság növelése érdekében a következő, azaz jövő év eleji felmérésben minél több magyarországi szálloda vezetője vesz majd részt.
A beszámolók elérhetősége
A nemzetközi felmérés beszámolója (a Global Hotel Market Sentiment Survey Report), valamint egyéb országokra és régiókra készített beszámolók a www.horwathhtl.com weboldalon keresztül érhetők el, míg a részletes magyarországi beszámoló letölthető a www.horwathconsulting.net oldalról, a Híreink menüpont alatt.
Az összeállítást készítette Bálint Gergely, a Horwath HTL Hungary & Russia senior tanácsadója.