Magyarországi szállodapiaci kilátások

A Horwath HTL Magyarországi szállodapiaci kilátások című on-line felmérése egy több mint 50 országrakiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve, képet nyújt a szállodai szakemberek által vélelmezhető jövőbeni hazai és nemzetközi szállodapiaci kilátásokról. A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szobakihasználtság, a szobaátlagár és a bevételi mutató várható alakulására helyezi a hangsúlyt.

 2010. második félév

Magyarországi szállodapiaci kilátások

 

A Horwath HTL Magyarországi szállodapiaci kilátások című on-line felmérése egy több mint 50 országra kiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve, képet nyújt a szállodai szakemberek, szállodaigazgatók által vélelmezhető jövőbeni hazai és nemzetközi szállodapiaci kilátásokról. A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szoba-kihasználtság, a szobaátlagár és a bevételi mutató várható alakulására helyezi a hangsúlyt.

A tanácsadó cég idei évközi felmérésében szereplő 4 egyszerű kérdésen keresztül arra kérte a szállodai szakembereket, hogy kommentálják az év második felére vonatkozó várakozásaikat, a tavalyi év második feléhez viszonyítva, ugyanakkor nyilatkozzanak arról, hogy a globális gazdasági válság továbbra is olyan hatással volt-e a piac és szállodájuk keresletére az év első felében, mint ahogyan arra számítottak az év elején.

Mivel a szeptemberi a Horwath HTL negyedik világméretű szállodapiaci felmérése volt, így módjukban állt a korábbi felméréseik eredményeit összehasonlítani a legutóbbi eredményekkel. A magyarországi felmérés eredményei a Budapesten és a vidéki szállodák vezetőitől kapott válaszok alapján alakultak ki, és részét képezik a nemzetközi kutatás során kialakult globális végeredménynek is.

A vizsgálati és értékelési módszer

Ahhoz, hogy az egyes régiók és szállodakategóriák közötti eredményeket összehasonlítani és mérni lehessen, a Horwath HTL létrehozott egy mutatószámot (index), ezáltal valamennyi kérdésre adott válaszból átfogó és átlagos pontszámot tudnak meghatározni. A pontszámokat a megfelelő válaszokhoz rendelték és azoknak megfelelően rendezték. Az indexet egy -150 és +150-es skálán alkalmazták, amelyben a -150 pont a teljes pesszimizmust szemlélteti, a nulla pont az előző időszakhoz, illetve a várakozásokhoz viszonyított változatlanságot jelzi, míg a +150 pont a teljességgel optimista álláspontot tükrözi. Az index alapján és segítségével időről időre nyomon követhetők a változások.

az értékelési pontozás elve

Pontszám

Sokkal rosszabb

-150.0

Rosszabb

-75.0

Változatlan

0

Jobb

75.0

Sokkal jobb

-150.0

A felmérésben résztvevő szállodák

A megkeresett közel 300 magyarországi (szállodaszövetségi tag)szállodából beérkezett összesen 59 válasz közül 37% a budapesti, míg 63% a vidéki szállodák vezetőitől érkezett. A válaszok többsége (69%) a 4 csillagos, 24%-a a 3 csillagos, míg 7%-a az 5 csillagos szektorból érkezett.

A szállodapiaci kilátások összefoglaló értékelése

A Horwath HTL eddig összesen négy alkalommal (2009 és 2010-ben) végezte el 6 havonta ismétlődő nemzetközi felmérését. Az alábbi régiós eredmények születtek a felmérések során feltett négy kérdésre adott válaszok alapján:

 

RÉGIÓK

PONTSZÁM

 

2009 február

2009 július

2010 január 

2010 SZEPTember 

Budapest

-37

-75

10

-18

Vidék

-23

-53

-4

-18

Magyarország

-28

-60

1

-18

Európa

-36

-55

9

15

Világ

-35

-44

27

28

A felmérésből kiderül, hogy az idei év elejétől megfigyelhető általános nemzetközi szállodapiaci optimizmus ellenére a hazai szállodák vezetői ismét meglehetősen borúlátóan ítélik meg a piac és szállodájuk helyzetét, amely elsősorban a hazai szállodapiac idei első féléves, a 2009. évhez viszonyítva is gyengének mondható teljesítményével (elsősorban az alacsonyabb árakkal és árbevétellel) magyarázható. A válaszokból kitűnik az is, hogy a közeljövőre vonatkozó kilátások sem túl pozitívak, sőt a magyarországi összesített átlagpontszám (-18), amely Budapest és vidék bontásban megegyezik egymással, jóval elmarad az amúgy legpesszimistább kontinensként számon tartott Európa visszafogottan optimista átlagpontszámától (15).

1. és 2. kérdés: a szállodapiac első féléves teljesítményének és a gazdasági válság szállodai keresletre gyakorolt hatásainak értékelése

A piaci első féléves teljesítménye

az előzetes várakozások alapján 


Első félévES piaci teljesítmény értékelése az előzetes várakozások alapján

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-43

0,0

-82

-48

Vidék

-32

-10

-48

-38

Magyarország

-36

-6

-61

-41

Európa

0

10

-9

-2

Világ

10

20

-1

10

A fenti táblázatból jól látható, hogy az összesített országos első félévi szállodapiaci teljesítmény, elsősorban az átlagos szobaár és árbevétel alakulása miatt, jelentősen elmarad az év elején tervezett szinttől, amelyet a -36 pont is jól szemléltet. A felmérés szerint Európában Magyarországnál csak Írországban alakult sokkal rosszabbul a szállodák első féléves teljesítménye, ahol az országos átlagpontszám -49 volt.

a gazdasági válság szállodai keresletre gyakorolt hatásainak értékelése az előzetes várakozások alapján

Budapest

-34

Vidék

-35

Magyarország

-35

Európa

-9

Világ

-11

A válság negatív hatásainak mértékét valamivel nagyobbnak tartotta a felmérésben résztvevő több mint 2,000 szállodavezető többsége az előzetes várakozásokhoz képest hazánkban, Európában és a világ számos piacán is. Szembetűnő ugyanakkor, hogy a vidéki és budapesti szállodák vezetői összességében közel azonos mértékűnek tartották a gazdasági válság negatív hatásait a várakozásaikhoz képest (átlag -34,5 pont).

3. és 4. kérdés: a szállodapiac és a szállodai teljesítménymutatók II. féléves alakulásának értékelése a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva

ii. FÉLÉVES PIACI KILÁTÁSOK

a bázisidőszakhoz képest 

A megkérdezett szállodavezetők több, mint 24%-a úgy gondolta, hogy valamennyi mutatószám rosszabbul alakul majd az év második felében, mint egy évvel korábban. Ez a tavaly nyári felmérésünk alapján kapott 60%-os arányhoz képest azért mindenképpen jelentős javulást mutat a jövőbeni piaci kilátásokat illetően.

II. félévre vonatkozó piaci kilátások értékelése

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-3

34

-37

-7

Vidék

-3

10

-10

-8

Magyarország

-3

19

-20

-8

Európa

19

29

10

19

Világ

31

39

21

32

Amennyire pozitívak a szállodavezetők várakozásai a bázis időszakhoz képest a kihasználtság tekintetében, annyira negatívak az átlagos szobaár vonatkozásában. Országos szinten a válaszadók mindössze 20%-a gondolta úgy, hogy az átlagár a bázisidőszakhoz képest növekedni fog a második félévben, míg 44%-uk további csökkenést prognosztizált. A bevételek bázis időszakhoz viszonyított, második félévi alakulása tekintetében a megkérdezett vidéki és budapesti szállodák vezetői szinte azonos, alapvetően pesszimista véleményeket fogalmaztak meg, amelyet az országos -8 pontos mutató is jól szemléltet. Az európai átlagpontszám (19) alapján megállapítható, hogy a kontinens országaiban megkérdezett szállodavezetők többsége relatíve optimista a bevételek második félévi alakulását illetően.

SZállodai teljesítménymutatók

II. féléves alakulása 

A felmérésben résztvevő szállodavezetők több mint 46%-a az általuk vezetett szállodák mindhárom teljesítménymutatója esetében stagnálást, illetve további kisebb vagy nagyobb mértékű növekedést prognosztizált a bázis-időszakhoz képest.

második féléves szállodai teljesítménymutatók alakulása

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-4

44

-43

-12

Vidék

-15

-8

-18

-18

Magyarország

-11

11

-27

-16

Európa

10

17

1

11

Világ

25

31

16

28

A megkérdezett budapesti szállodák vezetői szállodájuk szobakihasználtságának közeljövőbeli alakulását illetően alapvetően optimisták, hiszen 77%-uk vár növekedést, és mindössze 23%-uk csökkenést. Jól illusztrálja az optimista kilátásokat a pozitív 44 pont is, ami az európai átlagpontszámnál is jóval magasabb. A megkérdezett vidéki szállodák vezetőinek azonban mindössze 40%-a vár kihasználtság növekedést a második félévben és a régiós -8 pont is inkább pesszimizmust sugall. Régiós szinten a budapesti szállodák vezetői az átlagár bázisidőszakhoz viszonyított alakulásával kapcsolatban éppen annyira voltak pesszimisták, mint amennyire a kihasználtsággal kapcsolatban optimisták. A vidéki szállodák vezetői is összességében visszaesést várnak az átlagár kapcsán, noha annak mértékét alacsonyabbra várják. A -12 pont jelzi, hogy a budapesti szállodák vezetőinek optimista vendégéjszaka szám növekedési várakozásai sem tudják majd ellensúlyozni a szobaár csökkenés által indukált bevételkiesést, így tehát országos szinten a bevételek tekintetében további csökkenés várható az év második felében a bázisidőszakhoz képest (-16 pont).

Konklúzió

Míg a világ számos szállodapiacán és az európai kontinens nagyobb részén is a szállodavezetők alapvetően pozitív várakozásokkal tekintenek 2010 II. félévére, addig a magyarországi szállodavezetők mind a piac, mind pedig a szállodájuk teljesítménye tekintetében összességében negatív kilátásokkal bírnak, annak ellenére, hogy a szobakihasználtság tekintetében, a bázis időszakhoz képest növekedésre számítanak. Mindez pontosan jelzi a gazdasági válság elhúzódó negatív hatását a magyarországi szállodapiacon is.

Több más ország (pl. Írország, Görögország, Oroszország, Olaszország, stb.) szállodapiacához hasonlóan a magyarországi pesszimista kilátások fő oka az átlagár jelentős csökkenésében, a piacra általánosan jellemző negatív árspirálban keresendő.

Az országon belüli régiós különbségeket tekintve, a vidéki szállodák vezetői pesszimistábban látják szállodáik teljesítményének alakulását, mint a budapesti szállodák vezetői, noha az utóbbiak, februári felmérésünk során tapasztalt viszonylagos optimizmusa a nyár végére sokkal borúlátóbb irányba mozdult el.

A felmérést végzők bíznak abban, hogy ez a szállodapiaci elemzés értékes bepillantást nyújt a magyarországi szálloda szektor szereplőinek piaci várakozásaiba, és remélik, hogy a hatékonyság növelése érdekében a következő, azaz jövő év eleji felmérésben minél több magyarországi szálloda vezetője vesz majd részt.

A beszámolók elérhetősége

A nemzetközi felmérés beszámolója (a Global Hotel Market Sentiment Survey Report), valamint egyéb országokra és régiókra készített beszámolók a www.horwathhtl.com weboldalon keresztül érhetők el, míg a részletes magyarországi beszámoló letölthető a www.horwathconsulting.net oldalról, a Híreink menüpont alatt.

Az összeállítást készítette Bálint Gergely, a Horwath HTL Hungary & Russia senior tanácsadója.


Egy éves a Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton

Egy éves a Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton 

Az első évben több, mint 50.000 vendég látogatott el Szántódra, az egyedülálló tematikával rendelkező, családbarát hotelbe.
Katolikus kulturális központból szálloda: új üzemeltetőnél a D50

Katolikus kulturális központból szálloda: új üzemeltetőnél a D50  

Az Eventrend Group üzemelteti a továbbiakban a D50-et.
Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén

Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén 

Angela Saliba a Budapest Marriott Hotel és a Millennium Court, Marriott Executive Apartments új vezérigazgatója.
Májustól üzemeltetőváltás egy dobogókői és egy tihanyi szálláshely esetén

Májustól üzemeltetőváltás egy dobogókői és egy tihanyi szálláshely esetén 

Májustól az Accent Hotels üzemelteti a Cardoner Hotelt és a Tihany Yacht Clubot.
Pizzakészítés, olívaültetvények, sajtüzem, sonkagyár, fenntarthatóság és regionalitás

Pizzakészítés, olívaültetvények, sajtüzem, sonkagyár, fenntarthatóság és regionalitás 

Olaszországi tanulmányúton inspirálódtak a hazai kastélyszállodások.
Igazgatóváltás a Hotel Clark Budapest élén

Igazgatóváltás a Hotel Clark Budapest élén 

A Hotel Clark Budapestben a munkát idén májustól Lakézi András vezeti, aki Lukács Istvánt követi az igazgatói székben.
Különleges megoldással készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje

Különleges megoldással készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje 

Építészeti vizualizációval készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje.
Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában

Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában 

Elképzeléseik szerint öt éven belül tizenöt-húsz hazai és külföldi egységgel rendelkező hazai szállodalánccá bővülnek.
Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.