Magyarországi szállodapiaci kilátások

A Horwath HTL Magyarországi szállodapiaci kilátások című on-line felmérése egy több mint 50 országrakiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve, képet nyújt a szállodai szakemberek által vélelmezhető jövőbeni hazai és nemzetközi szállodapiaci kilátásokról. A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szobakihasználtság, a szobaátlagár és a bevételi mutató várható alakulására helyezi a hangsúlyt.

 2010. második félév

Magyarországi szállodapiaci kilátások

 

A Horwath HTL Magyarországi szállodapiaci kilátások című on-line felmérése egy több mint 50 országra kiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve, képet nyújt a szállodai szakemberek, szállodaigazgatók által vélelmezhető jövőbeni hazai és nemzetközi szállodapiaci kilátásokról. A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szoba-kihasználtság, a szobaátlagár és a bevételi mutató várható alakulására helyezi a hangsúlyt.

A tanácsadó cég idei évközi felmérésében szereplő 4 egyszerű kérdésen keresztül arra kérte a szállodai szakembereket, hogy kommentálják az év második felére vonatkozó várakozásaikat, a tavalyi év második feléhez viszonyítva, ugyanakkor nyilatkozzanak arról, hogy a globális gazdasági válság továbbra is olyan hatással volt-e a piac és szállodájuk keresletére az év első felében, mint ahogyan arra számítottak az év elején.

Mivel a szeptemberi a Horwath HTL negyedik világméretű szállodapiaci felmérése volt, így módjukban állt a korábbi felméréseik eredményeit összehasonlítani a legutóbbi eredményekkel. A magyarországi felmérés eredményei a Budapesten és a vidéki szállodák vezetőitől kapott válaszok alapján alakultak ki, és részét képezik a nemzetközi kutatás során kialakult globális végeredménynek is.

A vizsgálati és értékelési módszer

Ahhoz, hogy az egyes régiók és szállodakategóriák közötti eredményeket összehasonlítani és mérni lehessen, a Horwath HTL létrehozott egy mutatószámot (index), ezáltal valamennyi kérdésre adott válaszból átfogó és átlagos pontszámot tudnak meghatározni. A pontszámokat a megfelelő válaszokhoz rendelték és azoknak megfelelően rendezték. Az indexet egy -150 és +150-es skálán alkalmazták, amelyben a -150 pont a teljes pesszimizmust szemlélteti, a nulla pont az előző időszakhoz, illetve a várakozásokhoz viszonyított változatlanságot jelzi, míg a +150 pont a teljességgel optimista álláspontot tükrözi. Az index alapján és segítségével időről időre nyomon követhetők a változások.

az értékelési pontozás elve

Pontszám

Sokkal rosszabb

-150.0

Rosszabb

-75.0

Változatlan

0

Jobb

75.0

Sokkal jobb

-150.0

A felmérésben résztvevő szállodák

A megkeresett közel 300 magyarországi (szállodaszövetségi tag)szállodából beérkezett összesen 59 válasz közül 37% a budapesti, míg 63% a vidéki szállodák vezetőitől érkezett. A válaszok többsége (69%) a 4 csillagos, 24%-a a 3 csillagos, míg 7%-a az 5 csillagos szektorból érkezett.

A szállodapiaci kilátások összefoglaló értékelése

A Horwath HTL eddig összesen négy alkalommal (2009 és 2010-ben) végezte el 6 havonta ismétlődő nemzetközi felmérését. Az alábbi régiós eredmények születtek a felmérések során feltett négy kérdésre adott válaszok alapján:

 

RÉGIÓK

PONTSZÁM

 

2009 február

2009 július

2010 január 

2010 SZEPTember 

Budapest

-37

-75

10

-18

Vidék

-23

-53

-4

-18

Magyarország

-28

-60

1

-18

Európa

-36

-55

9

15

Világ

-35

-44

27

28

A felmérésből kiderül, hogy az idei év elejétől megfigyelhető általános nemzetközi szállodapiaci optimizmus ellenére a hazai szállodák vezetői ismét meglehetősen borúlátóan ítélik meg a piac és szállodájuk helyzetét, amely elsősorban a hazai szállodapiac idei első féléves, a 2009. évhez viszonyítva is gyengének mondható teljesítményével (elsősorban az alacsonyabb árakkal és árbevétellel) magyarázható. A válaszokból kitűnik az is, hogy a közeljövőre vonatkozó kilátások sem túl pozitívak, sőt a magyarországi összesített átlagpontszám (-18), amely Budapest és vidék bontásban megegyezik egymással, jóval elmarad az amúgy legpesszimistább kontinensként számon tartott Európa visszafogottan optimista átlagpontszámától (15).

1. és 2. kérdés: a szállodapiac első féléves teljesítményének és a gazdasági válság szállodai keresletre gyakorolt hatásainak értékelése

A piaci első féléves teljesítménye

az előzetes várakozások alapján 


Első félévES piaci teljesítmény értékelése az előzetes várakozások alapján

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-43

0,0

-82

-48

Vidék

-32

-10

-48

-38

Magyarország

-36

-6

-61

-41

Európa

0

10

-9

-2

Világ

10

20

-1

10

A fenti táblázatból jól látható, hogy az összesített országos első félévi szállodapiaci teljesítmény, elsősorban az átlagos szobaár és árbevétel alakulása miatt, jelentősen elmarad az év elején tervezett szinttől, amelyet a -36 pont is jól szemléltet. A felmérés szerint Európában Magyarországnál csak Írországban alakult sokkal rosszabbul a szállodák első féléves teljesítménye, ahol az országos átlagpontszám -49 volt.

a gazdasági válság szállodai keresletre gyakorolt hatásainak értékelése az előzetes várakozások alapján

Budapest

-34

Vidék

-35

Magyarország

-35

Európa

-9

Világ

-11

A válság negatív hatásainak mértékét valamivel nagyobbnak tartotta a felmérésben résztvevő több mint 2,000 szállodavezető többsége az előzetes várakozásokhoz képest hazánkban, Európában és a világ számos piacán is. Szembetűnő ugyanakkor, hogy a vidéki és budapesti szállodák vezetői összességében közel azonos mértékűnek tartották a gazdasági válság negatív hatásait a várakozásaikhoz képest (átlag -34,5 pont).

3. és 4. kérdés: a szállodapiac és a szállodai teljesítménymutatók II. féléves alakulásának értékelése a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva

ii. FÉLÉVES PIACI KILÁTÁSOK

a bázisidőszakhoz képest 

A megkérdezett szállodavezetők több, mint 24%-a úgy gondolta, hogy valamennyi mutatószám rosszabbul alakul majd az év második felében, mint egy évvel korábban. Ez a tavaly nyári felmérésünk alapján kapott 60%-os arányhoz képest azért mindenképpen jelentős javulást mutat a jövőbeni piaci kilátásokat illetően.

II. félévre vonatkozó piaci kilátások értékelése

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-3

34

-37

-7

Vidék

-3

10

-10

-8

Magyarország

-3

19

-20

-8

Európa

19

29

10

19

Világ

31

39

21

32

Amennyire pozitívak a szállodavezetők várakozásai a bázis időszakhoz képest a kihasználtság tekintetében, annyira negatívak az átlagos szobaár vonatkozásában. Országos szinten a válaszadók mindössze 20%-a gondolta úgy, hogy az átlagár a bázisidőszakhoz képest növekedni fog a második félévben, míg 44%-uk további csökkenést prognosztizált. A bevételek bázis időszakhoz viszonyított, második félévi alakulása tekintetében a megkérdezett vidéki és budapesti szállodák vezetői szinte azonos, alapvetően pesszimista véleményeket fogalmaztak meg, amelyet az országos -8 pontos mutató is jól szemléltet. Az európai átlagpontszám (19) alapján megállapítható, hogy a kontinens országaiban megkérdezett szállodavezetők többsége relatíve optimista a bevételek második félévi alakulását illetően.

SZállodai teljesítménymutatók

II. féléves alakulása 

A felmérésben résztvevő szállodavezetők több mint 46%-a az általuk vezetett szállodák mindhárom teljesítménymutatója esetében stagnálást, illetve további kisebb vagy nagyobb mértékű növekedést prognosztizált a bázis-időszakhoz képest.

második féléves szállodai teljesítménymutatók alakulása

 

Átlag pontszám

Foglaltság

Átlagár

Bevétel

Budapest

-4

44

-43

-12

Vidék

-15

-8

-18

-18

Magyarország

-11

11

-27

-16

Európa

10

17

1

11

Világ

25

31

16

28

A megkérdezett budapesti szállodák vezetői szállodájuk szobakihasználtságának közeljövőbeli alakulását illetően alapvetően optimisták, hiszen 77%-uk vár növekedést, és mindössze 23%-uk csökkenést. Jól illusztrálja az optimista kilátásokat a pozitív 44 pont is, ami az európai átlagpontszámnál is jóval magasabb. A megkérdezett vidéki szállodák vezetőinek azonban mindössze 40%-a vár kihasználtság növekedést a második félévben és a régiós -8 pont is inkább pesszimizmust sugall. Régiós szinten a budapesti szállodák vezetői az átlagár bázisidőszakhoz viszonyított alakulásával kapcsolatban éppen annyira voltak pesszimisták, mint amennyire a kihasználtsággal kapcsolatban optimisták. A vidéki szállodák vezetői is összességében visszaesést várnak az átlagár kapcsán, noha annak mértékét alacsonyabbra várják. A -12 pont jelzi, hogy a budapesti szállodák vezetőinek optimista vendégéjszaka szám növekedési várakozásai sem tudják majd ellensúlyozni a szobaár csökkenés által indukált bevételkiesést, így tehát országos szinten a bevételek tekintetében további csökkenés várható az év második felében a bázisidőszakhoz képest (-16 pont).

Konklúzió

Míg a világ számos szállodapiacán és az európai kontinens nagyobb részén is a szállodavezetők alapvetően pozitív várakozásokkal tekintenek 2010 II. félévére, addig a magyarországi szállodavezetők mind a piac, mind pedig a szállodájuk teljesítménye tekintetében összességében negatív kilátásokkal bírnak, annak ellenére, hogy a szobakihasználtság tekintetében, a bázis időszakhoz képest növekedésre számítanak. Mindez pontosan jelzi a gazdasági válság elhúzódó negatív hatását a magyarországi szállodapiacon is.

Több más ország (pl. Írország, Görögország, Oroszország, Olaszország, stb.) szállodapiacához hasonlóan a magyarországi pesszimista kilátások fő oka az átlagár jelentős csökkenésében, a piacra általánosan jellemző negatív árspirálban keresendő.

Az országon belüli régiós különbségeket tekintve, a vidéki szállodák vezetői pesszimistábban látják szállodáik teljesítményének alakulását, mint a budapesti szállodák vezetői, noha az utóbbiak, februári felmérésünk során tapasztalt viszonylagos optimizmusa a nyár végére sokkal borúlátóbb irányba mozdult el.

A felmérést végzők bíznak abban, hogy ez a szállodapiaci elemzés értékes bepillantást nyújt a magyarországi szálloda szektor szereplőinek piaci várakozásaiba, és remélik, hogy a hatékonyság növelése érdekében a következő, azaz jövő év eleji felmérésben minél több magyarországi szálloda vezetője vesz majd részt.

A beszámolók elérhetősége

A nemzetközi felmérés beszámolója (a Global Hotel Market Sentiment Survey Report), valamint egyéb országokra és régiókra készített beszámolók a www.horwathhtl.com weboldalon keresztül érhetők el, míg a részletes magyarországi beszámoló letölthető a www.horwathconsulting.net oldalról, a Híreink menüpont alatt.

Az összeállítást készítette Bálint Gergely, a Horwath HTL Hungary & Russia senior tanácsadója.


MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat

MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat 

Az MSZÉSZ útjára indítja az „Év Szállodája 2024” pályázatot.
Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek

Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek 

Az utazás nehéz Indiában azoknak, akik nem házasok, azonban ennek ellenére szeretnének együtt utazni és közös szálláshelyen aludni.
Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban

Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban 

Évkezdetnek nem is rossz: két olyan csomagajánlatot állítottak össze, amely mindkettő ezt a célt szolgálja.
Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban

Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban 

Az a&o Hostels, Európa vezető hostellánca, 2025. január 1-jén megnyitotta második belga szálláshelyét, az a&o Brussels Centrumot.
Brandváltás az egykori Adria Palotában

Brandváltás az egykori Adria Palotában 

Az Al Habtoor Palace megérkezett Budapestre az ikonikus, egykori Adria Palotába, amelyet jóideje Ritz Carlton-ként ismertünk, korábban pedig a Meridien-lánc tagjaként nyílt meg ötcsillagos szállodaként a pesti Belváros szívében.
Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE

Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE 

Jakab Gábor lett a hévízi NaturMed Hotel Carbona új szállodaigazgatója.
Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél

Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél 

A Danubius Hotels Zrt. új vezető kinevezésével indítja 2025-öt, megerősítve a szállodavállalat láncszintű üzemeltetését.
Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál

Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál 

Több, mint harmincmilliós tartozást hátrahagyva váltak köddé a koreai befektetők.
Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén

Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén 

Aki Bristol környékére tervez látogatni mostanában, akár már az egykori drogbáró magángépéből átalakított Airbnb szállást is kibérelheti.
HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra

HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra 

Az idei program különlegessége, hogy neves előadók osztják meg tapasztalataikat, amelyek értékes tanulságokkal szolgálhatnak minden résztvevő számára.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.