Mire figyeljünk online foglalásnál? 4 tipp a biztonságos repülőjegy- és szállásfoglaláshoz

Az Európai Bizottság és az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervezeteinek nemrég kiadott IP-17-844  számú jelentéséből -mely az európai piacon működő 352 komoly forgalmú, kereskedelmi célú utazási weboldal átfogó vizsgálatának lényegét mutatta be- több meglepő adat is kiderül a repülőjegy- és szállásfoglalási weboldalak biztonságáról. Az STA Travel ezért összegyűjtötte a leggyakoribb trükköket, amikre érdemes odafigyelnünk, hogy ne váljunk azok áldozataivá.

A nagy online utazási piac klasszikus szereplői még mindig azok az utazási irodák, utazásszervezők, szállodák, amelyek saját weboldalakat üzemeltetnek, és legtöbb esetben tevékenységüket offline módon is folytatják. A színtér újabb szereplői az online utazási irodák (OTA-k) és fapados (diszkont, LCC) légitársaságok oldalai, amik kizárólag az interneten érhetőek el, ezáltal sok költséget megtakarítanak maguknak.

Ezen kívül megtalálhatóak az ár-összehasonlító oldalak, melyek az egész világot lefedik, és az OTA-kat segítik a piacszerzésben egyes kiszemelt országokban vagy nyelvterületeken. Saját maguk szinte soha nem értékesítenek, és csak olyan OTA-k ajánlatait mutatják, melyek fizetnek nekik ezért.

Mire figyeljünk az online foglalásnál?

1. Ellenőrizd, hogy hogy a végső fizetendő ár megegyezik-e az első ajánlott árral!

A vizsgált oldalak harmada esetében a végső fizetendő ár magasabb volt az ajánlati árnál. Ennek az egyik oka lehet, hogy több foglalórendszer a korábbi keresések adatait veszi elő, amikor a felhasználó böngész az oldalon.

Az aktuális árat, és a tényleges foglalhatóságot csak később, gyakran más webes környezetben kapja meg a vásárló, és ezért egészen más árat láthat, mint az elején.

A másik magyarázat, hogy egy-egy OTA az adott szolgáltatás árából kedvezményt ajánl a vásárlónak - melyet a vásárlási folyamat későbbi, általában utolsó lépésében visszavesz. Hajdú Attila, az STA Travel Kft. ügyvezetője ezért felhívja a figyelmet, hogy kezeljük kellő gyanakvással, ha az oldal arra hivatkozik, hogy csak bizonyos, éppen nem a vásárló által használt bankkártya esetén lenne kedvezőbb a vásárlás, vagy biztosításhoz, szolgáltatáscsomaghoz köti az olcsóbb ajánlatot.

2. Bizonyosodj meg róla, hogy valóban kedvezményes-e az ajánlat!

Ajánlat vagy csali? Ezt a vétséget az oldalak ötödénél találták meg a vizsgálók.

A fentebb már taglalt, "az adott kedvező ár a te számodra már pont nem érhető el" esetről van szó, de nem árdrágítási folyamatba ágyazva. Itt a vásárló maga dönt arról, hogy megvesz-e mást az adott kereskedőtől, vagy ugyanazt a szolgáltatást akció, kedvezmény nélkül is.

Ez a vétség nem keverendő össze a legalacsonyabb ár „X Ft-tól” formában történő feltüntetésével, hiszen ott jelzi a kereskedő, hogy az ár magasabb is lehet.

3. Figyelj arra, hogy egyértelmű-e az árazás!

A vizsgálatot végzők szerint az oldalak közel harmada esetében a teljes fizetendő ár megjelölése, vagy annak kiszámítási módja nem volt érthető. Különösen igaz lehet ez azokban az esetekben, amikor a vásárlási folyamatban változik az ár, vagy egy-egy akaratlan tétel kerül a vásárló "kosarába", esetleg pont az ő bankkártyájának használatával válik drágábbá a fizetés.

Éppen ezért ne sajnáljuk az időt arra, hogy pontosan ellenőrizzük, hogyan is történik a végső ár kiszámítása, és ha nem egyértelmű, akkor érdemes meggondolni, hogy biztosan az adott oldalon szeretnénk-e vásárolni.

4. Ne dőlj be az „utolsó szoba” ajánlatnak!

Tényleg az utolsó, vagy utolsó olcsón foglalható szobát látod, és valóban más is épp ezt nézi? Ezt a fogyasztók befolyásolására alkalmas megoldást az oldalak negyede használja alaptalanul.

Kezeljük kellő körültekintéssel, ha azt látjuk, hogy csak pár szoba elérhető, vagy extra kedvezményt kapunk, esetleg épp azt látjuk, hogy a kiszemelt áru egyre drágul.

Bár sokszor találkozunk a fent említett trükkökkel, ne feledkezzünk meg róla, hogy ezek a módszerek az Európai Unióban tiltottak, így a kellő körültekintés elengedhetetlen a fogyasztók számára.

„A kutatás fényében érdemes jobban ügyelnünk arra, hogy az interneten is csak megbízható forrásból vásároljunk. A biztonságos vásárlásra nagyobb esélyünk van, ha valóban hazai internetes kereskedők kínálatából választunk, melyek hátterében hazánkban bejegyzett utazási iroda vagy utazásszervező áll, és szerepel a MUISZ és az MKEH listájában, vagy az E-commerce Hungary logója fel van tüntetve az oldalon. A helyzet súlyát jelzi, hogy a szakma becslései szerint 20-25 milliárd forintos forgalmat visznek el évente Magyarországról a külföldi weboldalak” - mondta el Hajdú Attila, az STA Travel Kft. ügyvezetője.

 

 


Hét elején átadták a budai Bem téren épült új luxushotelt

Hét elején átadták a budai Bem téren épült új luxushotelt 

A belsőépítészeti terveket a holland sztárdesigner, Marcel Wanders készítette, a magyar 3h Építészirodával közösen.
Alakul a budapesti reptérnél épülő négycsillagos szálloda

Alakul a budapesti reptérnél épülő négycsillagos szálloda 

Szerkezetkész az újabb terminálkapcsolatú szálloda Ferihegyen.
Frissítő újdonságokkal vár nyáron a Hotel Clark Budapest!

Frissítő újdonságokkal vár nyáron a Hotel Clark Budapest!  

A főváros szívében, a Lánchíd és a Budai Vár lábánál található 5 csillagos Hotel Clark számtalan üdítő újdonságot és felfrissülést kínál ezen a forró nyáron nem csak a városba látogató külföldi, de a hosszú hétvégi „staycation”-re vágyó hazai vendégnek is.
MSZÉSZ Társult tagok - pályázati lehetőség

MSZÉSZ Társult tagok - pályázati lehetőség 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) Társult tagjai részére idén is meghirdeti az „Év Technológiai Újítása" pályázatot.
Igazgatóváltások az Accent Hotels-nél

Igazgatóváltások az Accent Hotels-nél 

A szállodalánc csapata két új szakemberrel bővült.
Itt a Michelin Guide ajánlást kapott hazai hotelek teljes listája

Itt a Michelin Guide ajánlást kapott hazai hotelek teljes listája 

A júniusi négy új minősítéssel együtt már huszonöt magyar szálláshely került be a világszerte ismert Michelin Guide által ajánlott szálláshelyek közé.
Új generációs, jól kereső utazó közönséget céloz meg kisfilmjeivel ez a budapesti ötcsillagos hotel

Új generációs, jól kereső utazó közönséget céloz meg kisfilmjeivel ez a budapesti ötcsillagos hotel  

A belvárosi Vörösmarty téren található Dorothea Hotelről sugároz bemutató kisfilmeket júliusban a CNBC International a kereskedelmi műsoridejében.
Gasztronómiai kalandok, időutazás és egy 120 éves hotel

Gasztronómiai kalandok, időutazás és egy 120 éves hotel 

A 120. születésnapját ünneplő legendás győri szálláshelyen jártunk.
Itt az év Green Collection Szállodája

Itt az év Green Collection Szállodája 

Ez az ötcsillagos pesti belvárosi hotel nyerte el „Az Év Green Collection Szállodája” címet Japánban.
Luxus és elegancia a Balaton partján: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel

Luxus és elegancia a Balaton partján: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel 

Két és féléves felújítás után közel két hónapja nyílt meg a Kenese Bay Garden, ahol néhány felejthetetlen napot töltöttünk.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.