Nos, ennek a 10,9-nek fele sem tréfa. Mint azt Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója a rendezvény helyszínéül szolgáló, üzemen kívüli 1-es terminál aulájában ismertette, 2018-ra a fenti számok elérése a cél. Ez úgy néz ki, hogy jövőre 8,8, két év múlva 9,3, 2017-ben 10,4 majd az időszak végén 10,9 millió utassal terveznek. Optimista tervezésnek tűnhet a plusz 2,4 millió utas négy év alatt. A derék ferihegyiek optimizmusának alapját azonban nem egy budapest bázisú hálózati légitársaság esetleges megjelenése, hanem a magyar gazdaság következő évekre prognosztizált, mérsékelt növekedése adja.
Persze a 10,9 milliós utasforgalom eléréséhez a tavalyi 8,52 milliós eredményt adó 0,2%-nál nagyobb mértékű növekedés szükségeltetik. De ne legyünk türelmetlenek; ez a reptér egy rajta kívül álló ok miatt egyik napról a másikra vesztett el bő 3 millió, közte 1,6 millió átszálló utast. Megrázta magát és igyekszik jól csinálni ilyen körülmények közt is. Jelentőségét illetve a desztináció jelentőségét bizonyítja a szerény növekedés és a helyzet konszolidálása.
Nézzük akkor, hogy kik járultak hozzá a tavalyi eredményekhez olyan mértékben, hogy az díjat is érdemelt!
A legjobban fejlődő diszkont légitársaság kategóriában a Wizz Air hozta el a pálmát. Tavaly 2,2 millió utast szállított budapesti bázisáról és 4 új járatot is nyitott. A legjobban fejlődő hagyományos légitársaságként a Qatar Airways kapta az elismerést.
A leggyorsabban növekvő diszkont légitársaság a járatsűrítéseivel 37%-kal több utast fuvarozó Norwegian Air Shuttle lett. Ugyanitt full service kategóriában az 59%-ot növekvő Alitalia kapott díjat.
A svájci óra pontosságával közlekedő Finnair pedig 2013 legpontosabb légitársasága lett. A Turkish Airlines-t a legjobb marketingért járó díjjal lepték meg. A meseszép Boeing 747-essel repülő Cargolux a legjobban teljesítő cargo légitársaság lett. A TNT pedig legjobban teljesítő szállítmányozó légitársaságként állt a pódiumra. A földi kiszolgálók közül a Çelebi Ground Handling győzött. A Budavár Tours pedig a legtevékenyebb utazási irodává választatott.
Külön elismerést kapott Bartha László, a Légügyi Hivatal Repülésvédelmi Osztályának vezetője illetve Macsári István rendőr őrnagy, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság Légiközlekedés-védelmi Osztályának vezetője.
Bár utazási iroda igen, charter légitársaságok nem szerepeltek a díjazottak között, amin annyira talán nincs is mit csodálkozni, hiszen az összforgalom „tortájából” mindössze egy 4 százalékos szeletet hasítanak ki 2013-ban. Ez 12,8%-kal marad el az előző évitől. Kam Jandu szerint a nagy tour operátorok kidőlése miatt.
Hogy idén, mit alakítanak az utazásszervezők, azt hamarosan tőlünk is megtudják. Addig is biztosnak tűnik több, idén induló menetrend szerinti járat, mint a Wizz Air moszkvai duplázása és donyecki járata, a Belavia járatsűrítése. Az Air Serbia - friss értesüléseink szerint - naponta gyűjti majd Budapestről utasait az Etihaddal közös hálózatára. És akkor még nem beszéltünk a fehér foltokról; néhány, még nem bejelentett járat ott lapul a talonban.
Ha ilyen pozitívan alakulnak a forgalmi adatok, és a jövőt is biztatónak látja a reptér, nem-e jött el az 1-es újbóli üzembe helyezésének ideje? - tűnödik el az ember a jeles esemény alkalmából art deco-ba öltöztetett, késő modern terminálon. Kam Jandu ábrándít ki: a következő két évben nem jön el.