Logisztikai fejlesztés a debreceni repülőtéren

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren épülő logisztikai központ vasúti árufuvarozási támogatásáról és vasút-logisztikai kiszolgálásáról Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, CEO és Herdon István, a Xanga Csoport elnök-vezérigazgatója.

Az aláírás megteremti az eddig csak a közúti és a légi teherfuvarozási módok kezelésére alkalmas létesítmény harmadik logisztikai modalitásának feltételeit. Magyarországon ezentúl Budapest mellett már Debrecenben is működik trimodális logisztikai központ, amely közvetlenül és rövidtávon 200 új munkahelyet teremt. A megállapodást a felek Kósa Lajos, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere, Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke és Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese jelenlétében írták alá.

Dr. Kovács Imre az eseményen rámutatott, hogy a keleti gazdasági kapcsolatok újjáéledésével Debrecen és térségének szerepe felértékelődik az európai vasúti korridorok mentén. Az Európai Unió nagy hangsúlyt fektet az emberi környezet fokozott megóvására, ami egyet jelent a közúti teherforgalom egyre nagyobb részének vasútra terelésével. Az ezzel összefüggő szabályozások és az elektronikus útdíj küszöbön álló magyarországi bevezetése együttesen jelentősen növelik azt a gazdasági potenciált, amelyet a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren létesülő trimodális logisztikai központ teremt. A Rail Cargo Hungaria Zrt. számára különösen a Romániával és Bulgáriával bonyolított egyre élénkebb vasúti árufuvarozás szempontjából fontos, hogy a társaság érdekeltségébe tartozó Railport Arad mellett Debrecen ezen forgalmak fordítókorongja lehet. A Rail Cargo Hungaria Zrt. ezért az idén díjmentesen végzi az iparvágány kiszolgálását, és éves szinten 50 ezer tonnás vasúti forgalmat prognosztizál a trimodális logisztikai központba. A bevezetés időszakában a piacvezető vasúti árufuvarozási társaság üzletpolitikai kedvezményekkel, komplex szolgáltatói csomagok kidolgozásával is támogatja a létesítmény forgalmának felfutását.

Herdon István, a Xanga Group elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az általa irányított tőkebefektetési és ingatlanfejlesztési cégcsoport a területen 3,5 milliárd forintos beruházással vasúti átrakó terminált, ipari logisztikai csarnokot, egy további ipari csarnokot épít és kiépíti a bázis út- és közműhálózatát. A MÁV Zrt.-vel együttműködve felújította az iparvágányt is. A Xanga a Rail Cargo Hungaria Zrt.-vel közösen térképezi fel a Debrecen és vonzáskörzetében jelentkező vasúti szállítási igényeket. Az együttműködés kiterjed a közös üzletfejlesztési és marketing stratégiára is. Herdon István végezetül közölte, hogy a trimodális központ fejlesztését az Észak-Alföld Operatív Program (ÉAOP) kiemelt projektje keretében valósítja meg.

Kósa Lajos Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere beszédében kiemelte, hogy a Debreceni Nemzetközi Repülőtér Magyarország Dunától keletre eső részének és a határmenti területeknek – beleértve Kelet-Szlovákiát, Nyugat-Ukrajnát és Erdélyt – kiemelkedő fontosságú közlekedési központjává vált. Az elmúlt 3 évben végrehajtott fejlesztések, menetrendszerinti járatok, eszközbeszerzések, repülőtéri vasúti logisztika kiépítése Debrecent nemzetközi viszonylatban mérve egyértelműen a térség megkerülhetetlen logisztikai központjává tette. A ma létrejövő stratégiai megállapodásnak és a folyamatban lévő fejlesztéseknek köszönhetően rövidtávon 200 új munkahely a következménye, hosszabb távon viszont ennek a többszöröse. A kelet-magyarországi vasúti teherforgalom egyre jelentősebb része tevődik át a jövőben a repülőtérre, mentesítve ezáltal a város szívében lévő pályaudvar lakókörnyezetét a káros, zavaró hatásoktól.

Pál László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy a Magyar Kormány kiemelt figyelmet fordít a vasút fejlesztésére, az utóbbi években jelentős rekonstrukciók történtek és történnek. A vasút reneszánszát éli hazánkban. Ezt bizonyítja a debreceni trimodális logisztikai központ létrehozása, valamint a Debrecen–Szolnok–Cegléd–Budapest vonalról leágazó, a fővárost elkerülő vasúti körgyűrű (V0) előkészítő munkáinak megkezdése is. E fejlesztésekkel párhuzamosan nemzeti pályahálózat működtetőként a MÁV mindent megtesz azért, hogy a lehető leggyorsabban továbbítsa úti céljuk felé a más térségekből ide érkező, vagy a nemzetközi repülőtérről induló áruszállító vonatokat.

Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke az eseményen példaértékűnek nevezte a beruházó, a város, a piacvezető vasúti fuvarozó vállalat és a MÁV Zrt. összefogását hozzátéve, hogy az NKH vasúti hatóságként minden jogszerű támogatást megadott és ezentúl is megad az ügy főszereplőinek. Hangsúlyozta: az együttműködés nyertese Magyarország, hiszen a Csepeli Szabadkikötő után hamarosan létrejön az ország második trimodális központja. Mint mondotta, bízik abban, hogy az ország más – hasonló adottságú – városaiban is elgondolkodnak majd a debreceni példán.


Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?