Logisztikai fejlesztés a debreceni repülőtéren

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren épülő logisztikai központ vasúti árufuvarozási támogatásáról és vasút-logisztikai kiszolgálásáról Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, CEO és Herdon István, a Xanga Csoport elnök-vezérigazgatója.

Az aláírás megteremti az eddig csak a közúti és a légi teherfuvarozási módok kezelésére alkalmas létesítmény harmadik logisztikai modalitásának feltételeit. Magyarországon ezentúl Budapest mellett már Debrecenben is működik trimodális logisztikai központ, amely közvetlenül és rövidtávon 200 új munkahelyet teremt. A megállapodást a felek Kósa Lajos, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere, Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke és Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese jelenlétében írták alá.

Dr. Kovács Imre az eseményen rámutatott, hogy a keleti gazdasági kapcsolatok újjáéledésével Debrecen és térségének szerepe felértékelődik az európai vasúti korridorok mentén. Az Európai Unió nagy hangsúlyt fektet az emberi környezet fokozott megóvására, ami egyet jelent a közúti teherforgalom egyre nagyobb részének vasútra terelésével. Az ezzel összefüggő szabályozások és az elektronikus útdíj küszöbön álló magyarországi bevezetése együttesen jelentősen növelik azt a gazdasági potenciált, amelyet a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren létesülő trimodális logisztikai központ teremt. A Rail Cargo Hungaria Zrt. számára különösen a Romániával és Bulgáriával bonyolított egyre élénkebb vasúti árufuvarozás szempontjából fontos, hogy a társaság érdekeltségébe tartozó Railport Arad mellett Debrecen ezen forgalmak fordítókorongja lehet. A Rail Cargo Hungaria Zrt. ezért az idén díjmentesen végzi az iparvágány kiszolgálását, és éves szinten 50 ezer tonnás vasúti forgalmat prognosztizál a trimodális logisztikai központba. A bevezetés időszakában a piacvezető vasúti árufuvarozási társaság üzletpolitikai kedvezményekkel, komplex szolgáltatói csomagok kidolgozásával is támogatja a létesítmény forgalmának felfutását.

Herdon István, a Xanga Group elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az általa irányított tőkebefektetési és ingatlanfejlesztési cégcsoport a területen 3,5 milliárd forintos beruházással vasúti átrakó terminált, ipari logisztikai csarnokot, egy további ipari csarnokot épít és kiépíti a bázis út- és közműhálózatát. A MÁV Zrt.-vel együttműködve felújította az iparvágányt is. A Xanga a Rail Cargo Hungaria Zrt.-vel közösen térképezi fel a Debrecen és vonzáskörzetében jelentkező vasúti szállítási igényeket. Az együttműködés kiterjed a közös üzletfejlesztési és marketing stratégiára is. Herdon István végezetül közölte, hogy a trimodális központ fejlesztését az Észak-Alföld Operatív Program (ÉAOP) kiemelt projektje keretében valósítja meg.

Kósa Lajos Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere beszédében kiemelte, hogy a Debreceni Nemzetközi Repülőtér Magyarország Dunától keletre eső részének és a határmenti területeknek – beleértve Kelet-Szlovákiát, Nyugat-Ukrajnát és Erdélyt – kiemelkedő fontosságú közlekedési központjává vált. Az elmúlt 3 évben végrehajtott fejlesztések, menetrendszerinti járatok, eszközbeszerzések, repülőtéri vasúti logisztika kiépítése Debrecent nemzetközi viszonylatban mérve egyértelműen a térség megkerülhetetlen logisztikai központjává tette. A ma létrejövő stratégiai megállapodásnak és a folyamatban lévő fejlesztéseknek köszönhetően rövidtávon 200 új munkahely a következménye, hosszabb távon viszont ennek a többszöröse. A kelet-magyarországi vasúti teherforgalom egyre jelentősebb része tevődik át a jövőben a repülőtérre, mentesítve ezáltal a város szívében lévő pályaudvar lakókörnyezetét a káros, zavaró hatásoktól.

Pál László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy a Magyar Kormány kiemelt figyelmet fordít a vasút fejlesztésére, az utóbbi években jelentős rekonstrukciók történtek és történnek. A vasút reneszánszát éli hazánkban. Ezt bizonyítja a debreceni trimodális logisztikai központ létrehozása, valamint a Debrecen–Szolnok–Cegléd–Budapest vonalról leágazó, a fővárost elkerülő vasúti körgyűrű (V0) előkészítő munkáinak megkezdése is. E fejlesztésekkel párhuzamosan nemzeti pályahálózat működtetőként a MÁV mindent megtesz azért, hogy a lehető leggyorsabban továbbítsa úti céljuk felé a más térségekből ide érkező, vagy a nemzetközi repülőtérről induló áruszállító vonatokat.

Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke az eseményen példaértékűnek nevezte a beruházó, a város, a piacvezető vasúti fuvarozó vállalat és a MÁV Zrt. összefogását hozzátéve, hogy az NKH vasúti hatóságként minden jogszerű támogatást megadott és ezentúl is megad az ügy főszereplőinek. Hangsúlyozta: az együttműködés nyertese Magyarország, hiszen a Csepeli Szabadkikötő után hamarosan létrejön az ország második trimodális központja. Mint mondotta, bízik abban, hogy az ország más – hasonló adottságú – városaiban is elgondolkodnak majd a debreceni példán.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.