A Szeged-Szabadka vasútvonal felújítása és a Szabadka-Baja vonal újjáépítése a térség legfontosabb beruházásainak egyike, meghatározó jelentőségű a régió modernizációja szempontjából – emelte ki a politikus a projekt terveit bemutató konferencián. Hozzátette: a vasútvonal teljesen új lehetőségeket teremthet a Homokhátságon élők és az itt működő vállalkozások számára.
A teljes fejlesztés – amely megvalósítása iránt elkötelezett a szerb és a magyar kormány is - költsége mintegy 300 millió euró – közölte az elnök, aki bízik benne, a projekt fel tudja kelteni az uniós döntéshozók érdeklődését.
Perjés Tamás, a Trenecon Cowi Kft. műszaki igazgatója arról számolt be, hogy az EU 1,7 millió eurós támogatásával elkészültek a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításának engedélyezési tervei, illetve a Szabadka-Baja vonal újjáépítésével kapcsolatos környezetvédelmi és településfejlesztési vizsgálatok.
A tervek szerint a Szeged és Szabadka közötti mintegy 40 kilométeres vasúti pálya az átépítés után 160 kilométer/ órás közlekedésre lenne alkalmas, a szerelvények engedélyezett sebessége pedig óránkénti 120 kilométer lenne. A pályát az uniós előírásoknak megfelelően 22,5 tonnás tengelyterhelésnek megfelelően alakítanák ki – közölte a szakember.
A gyorsvonat a Szeged és Szabadka közötti utat 31 perc alatt tenné meg, az útlevél- és a vámvizsgálat a szerelvényeken történne meg. Az elővárosi közlekedésben is fontos szerepet játszó személyvonat pedig mintegy 70 perc alatt érne az egyik városból a másikba – tudatta az igazgató.
A vasúti pálya rekonstrukciója mellett a tervekben szerepel a kapcsolódó infrastruktúra megújítása is: az állomásépületek, megállóhelyek korszerűsítése, a szükséges helyeken a közút-vasút kereszteződések biztonságosabbá tétele, Horgoson és Palicson gyalogos-aluljáró építése – ismertette Perjés Tamás.
Forrás: MTI