A Ryanair szerint a Budapest Airport megemelte díjait, nem volt hajlandó „jól működő létesítményeket biztosítani és képtelenek voltak versenyképes költségalapot ajánlani a Ryanair által kínált jövőbeni növekedéshez”. Hardy Mihály a BUD kommunikációs igazgatója cáfolva a fenti állításokat a Turizmus Online érdeklődésére elmondta a Ryan sem kivétel a BUD tarifarendszere alól, a kedvezmények egyformán vonatkoznak minden légitársaságra. Hozzátette: a sokat bírált sátras beszállítást pont az ő kérésükre vezették be, de átmeneti jelleggel, amíg egy könnyűszerkezetes utasforgalmi épület nem épül.
Enyhe túlzás
Értesüléseink szerint a számok enyhén túlzóak. A budapesti bázis működtetéséért összesen 3 fő felelős, a többi Ryanair alkalmazott hajózó személyzet, zömében légi utaskísérők. A Malév több mint 200 főnyi pilótaállományából, illetve az utaskísérők közül eddig ráadásul mindössze 20 főt vett át az ír fapados, akik nem mind budapesti bázissal dolgoznak.
Légiközlekedési forrásaink szerint a Ryanair személyzet egy része télen amúgy is 6 hetes kényszerszabadságát tölti a földön fizetés nélkül, mivel sok járaton annyira alacsony - 60% körüli - a kihasználtság (load factor, LF), hogy inkább a földön tartják a gépeket és mennek például javításokra. Így tudott a Malév februári halálát követően földön álló 80 gépéből O'Leary néhányat átcsoportosítani Budapestre.
Úgy tudjuk, hogy a felfüggeszteni tervezett 10 járat - Baden-Baden, Birmingham, Bologna, Düsseldorf, Krakkó, Lübeck, Malaga, Memmingen (München), Oslo, Szaloniki - nem hozta a Ryanair által minimálisan elvárt 80%-os foglaltságot. Forrásaink szerint ebben jelentős szerepet játszik, hogy a társaság járatnyitásait minden előzetes piackutatás nélkül indítja, miközben a légitársaságok többsége 1-2 évnyi vizsgálat nélkül nem kezd el repülni két pont között. Forrásunk szerint mindezekért a port a reptéren verik el, kivonulva némi csatazajjal. Ugyanakkor, amennyiben megéri, a felfüggesztett járatok útvonalait három napon belül veszik át a vetélytársak - tudtuk meg.
Legutóbb 2010 áprilisában függesztette fel a Ryanair járatait, akkor az összeset, szintén a BUD magas költségeire hivatkozva, még ugyanabban azonos okokból hónapban Prágát is befenyítette a táraság.
A szokásos O'Leary-s fordulatok
mint „a Budapest Airport-nak nem érdeke a magyar turizmus fejlesztése, a forgalom és a munkahelyek számának növelése (...), ismételten emeli árait” sem maradhattak el a csütörtöki közleményből. Ugyanakkor a Ryanair továbbra is a Budapest Airport fontos partnere - hívta fel a figyelmet Hardy Mihály, hozzátéve, hogy a BUD bízik a Ryanair 10 felfüggesztett járatánai újraindításában.
Azért O'Leary is nyitva hagyta kertkaput: „A Ryanair sajnálatát fejezi ki a leépítések miatt, ugyanakkor megerősíti, hogy ezek visszafordíthatóak, amennyiben a Budapest Airport versenyképes költségeket ajánl, illetve hatékony létesítményeket biztosít.”
A közlemény szerint még 1,2 millió utassal is a BUD második legnagyobb légitársasága a fapados. De hivatkozik Patrick Bohl-ra, a a Budapest Airport légitársasági üzletfejlesztési vezetőjére, aki O'Leary-ék szerint elismerte, hogy a fapados utasok több pénzt hagynak a reptéren, mint a Malév átszálló utasai.