10 útvonal bezárásával fenyegeti a Budapest Airportot a Ryanair

A Ryanair november 22-én bejelentette, hogy 40%-os leépítést hajt végre budapesti bázisán, közölte lapunkkal a légitársaság. De a kását nem eszik olyan forrón.

A Ryanair szerint a Budapest Airport megemelte díjait, nem volt hajlandó „jól működő létesítményeket biztosítani és képtelenek voltak versenyképes költségalapot ajánlani a Ryanair által kínált jövőbeni növekedéshez”. Hardy Mihály a BUD kommunikációs igazgatója cáfolva a fenti állításokat a Turizmus Online érdeklődésére elmondta a Ryan sem kivétel a BUD tarifarendszere alól, a kedvezmények egyformán vonatkoznak minden légitársaságra. Hozzátette: a sokat bírált sátras beszállítást pont az ő kérésükre vezették be, de átmeneti jelleggel, amíg egy könnyűszerkezetes utasforgalmi épület nem épül.

Enyhe túlzás

Értesüléseink szerint a számok enyhén túlzóak. A budapesti bázis működtetéséért összesen 3 fő felelős, a többi Ryanair alkalmazott hajózó személyzet, zömében légi utaskísérők. A Malév több mint 200 főnyi pilótaállományából, illetve az utaskísérők közül eddig ráadásul mindössze 20 főt vett át az ír fapados, akik nem mind budapesti bázissal dolgoznak.

Légiközlekedési forrásaink szerint a Ryanair személyzet egy része télen amúgy is 6 hetes kényszerszabadságát tölti a földön fizetés nélkül, mivel sok járaton annyira alacsony - 60% körüli - a kihasználtság (load factor, LF), hogy inkább a földön tartják a gépeket és mennek például javításokra. Így tudott a Malév februári halálát követően földön álló 80 gépéből O'Leary néhányat átcsoportosítani Budapestre.

Úgy tudjuk, hogy a felfüggeszteni tervezett 10 járat - Baden-Baden, Birmingham, Bologna, Düsseldorf, Krakkó, Lübeck, Malaga, Memmingen (München), Oslo, Szaloniki - nem hozta a Ryanair által minimálisan elvárt 80%-os foglaltságot. Forrásaink szerint ebben jelentős szerepet játszik, hogy a társaság járatnyitásait minden előzetes piackutatás nélkül indítja, miközben a légitársaságok többsége 1-2 évnyi vizsgálat nélkül nem kezd el repülni két pont között. Forrásunk szerint mindezekért a port a reptéren verik el, kivonulva némi csatazajjal. Ugyanakkor, amennyiben megéri, a felfüggesztett járatok útvonalait három napon belül veszik át a vetélytársak - tudtuk meg.

Legutóbb 2010 áprilisában függesztette fel a Ryanair járatait, akkor az összeset, szintén a BUD magas költségeire hivatkozva, még ugyanabban azonos okokból hónapban Prágát is befenyítette a táraság.

A szokásos O'Leary-s fordulatok

mint „a Budapest Airport-nak nem érdeke a magyar turizmus fejlesztése, a forgalom és a munkahelyek számának növelése (...), ismételten emeli árait” sem maradhattak el a csütörtöki közleményből.  Ugyanakkor a Ryanair továbbra is a Budapest Airport fontos partnere - hívta fel a figyelmet Hardy Mihály, hozzátéve, hogy a BUD bízik a Ryanair 10 felfüggesztett járatánai újraindításában.

Azért O'Leary is nyitva hagyta kertkaput: „A Ryanair sajnálatát fejezi ki a leépítések miatt, ugyanakkor megerősíti, hogy ezek visszafordíthatóak, amennyiben a Budapest Airport versenyképes költségeket ajánl, illetve hatékony létesítményeket biztosít.”

A közlemény szerint még 1,2 millió utassal is a BUD második legnagyobb légitársasága a fapados. De hivatkozik Patrick Bohl-ra, a a Budapest Airport légitársasági üzletfejlesztési vezetőjére, aki O'Leary-ék szerint elismerte, hogy a fapados utasok több pénzt hagynak a reptéren, mint a Malév átszálló utasai.


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.