2006-ban a németek összesen 287 millió alkalommal utaztak belföldre és külföldre, 1,4 milliárd vendégéjszakát töltöttek otthonukon kívül. 2005-höz képest az utazások száma 1%-kal nőtt, a vendégéjszakák száma változatlan maradt. Ennek eredményeként a turizmus kiadásai 1%-kal, 122 milliárd euróra csökkentek. Mégis, a külföldi utazásokra 60,5 milliárd eurót költöttek (míg 2005-ben csak 58,5 milliárd eurót): többet, mint a világ bármely más országa. A nemzetközi utazások száma elérte a 74,5 milliót, ez az összes utazás negyede, ami 2%-os csökkenést mutat. Ugyanakkor a belföldi utazások száma 3%- kal nőtt.
Nagyjából az összes utazás fele vakációs célú volt, közel 50 milliónyian utaztak öt napnál hosszabb időtartamra 2006-ban. Miközben a vakációs célú utazások száma belföldön 2%-kal nőtt, és forgalmuk elérte a 80,6 milliót, a nemzetközi utazások száma 3%-kal, 52,5 millióra csökkent. A legnagyobb, 6%-os növekedés az üzleti turizmusnál figyelhető meg. Az elmúlt évben az öt napot meghaladó utazások eddigi aránya a többi utazáshoz képest megmaradt. Egyharmaduk belföldre, egyharmaduk a Földközitenger térségébe és további egyharmaduk Európa, illetve a világ többi részére irányult.
A nemzetközi utazások tekintetében a helyzet dinamikusan változik, érdeklődést keltenek Kelet-Európa új lehetőségei, a diszkont-légitársaságoknak köszönhetően egyszerűbbé vált azok elérhetősége, a konkurenciaharc eredményeképpen csökkennek a földközi-tengeri desztinációk árai.
17%-os piaci részesedéssel Spanyolország a desztinációk győztese (mindenfajta utazást beszámítva), őt követi Ausztria 15%-kal és Olaszország 13%-kal. Franciaország és Törökország szintén bent van az első ötben 7, illetve 6%-kal. Utánuk áll Horvátország 5%-kal és Svájc 4%-kal. A városlátogatások esetében a legkedveltebb célpont Párizs 25%-kal, Róma 21%-kal, Bécs 19%-kal és London 18%-kal.
Az ötnaposnál hosszabb, vakációs célú utazások terén ismét Spanyolország az első 14%-kal, majd Olaszország következik 7,3%-kal Ausztria (5,8%) és Törökország (5,7%) előtt. A legjobb 10 között találjuk még Görögországot (3,1%), Franciaországot (2,6%), Horvátországot (2,4%), Lengyelországot (2%) és Hollandiát (1,6%). Az előző évvel összehasonlítva Törökországnál látunk látványos visszaesést, amely 2005-ben még a német turisták 6,6%-át vonzotta. Horvátország Franciaország és Hollandia rovására növelte piaci részesedését. Egyre népszerűbbek a németek számára az olyan távoli országok, mint India és Kína. Bulgária (0,9%) a rangsor vége felé található, – Egyiptommal, Tunéziával és a karibi országokkal együtt azon országok közé tartozik, amelyek iránt tavaly csökkent az érdeklődés a németeknél.
Irodai helyzetkép
A német utazási ügynökségek sikeres évet zárhattak az elmúlt évben. A repülőjegyek és szállodai férőhelyek közvetlen internetes értékesítésének forgalma a szupermarketek utazási csomagjainak értékesítése ellenére elérte a 20,8 milliárd eurót (2005-ben 20,5 milliárd euró volt). Közben az utazási ügynökségek száma a 2005. évi 12 639-ról 2006-ban 11 866-ra csökkent. Ez a mutatószám a német utazási ügynökségek hatékonyságának növekedését bizonyítja – kommentálta Klaus Leple, a DRV elnöke. Hozzátette: ez főleg az online értékesítés terjedésének köszönhető.
Az internet használata
Hivatalos adatok szerint Németország lakosságának 56%-a használja a világhálót. Az internet válik az utazások legfőbb információs forrásává, ez év elejére a lakosság 39%- a használta turizmussal kapcsolatos információk beszerzésére, ami háromszor több, mint hat évvel ezelőtt. Konkrét foglalást a lakosság 19%-a tett interneten, ötször többen, mint 2001-ben.
Vakáció gyermekekkel
A 14 év alatti gyermekkel rendelkező családok az elmúlt években 12,5 millió vakációs utazáson vettek részt. A rosszabbodó demográfiai kilátások ellenére a gyermekes családok vakációs utazásai nagy jelentőséggel bírnak a turizmusipar számára. A vakáció gyermekekkel ma két felnőttet és egy gyereket jelent, ilyen ma az utazások 56%-a. Várhatóan ez a szám 2015-re eléri a 64%-ot. Nő az idős emberek unokákkal utazásának jelentősége. Ezeknek az utazásoknak az a különlegessége, hogy alacsonyabb az utazás szezonalitása és hosszabb az utazások időtartama. Az unokákkal utazó nyugdíjasok aránya a jelenlegi 13%-ról 2015-ben eléri a 18%-ot.
Az idei kilátások
Az elmúlt évben sok német maradt otthon a futball-világbajnokság miatt, ezért ebben az évben utazási kedvük nő – mondja Klaus Leple. A várakozások szerint Németország idén eléri a rekordévnek számító 2001. évi teljesítményét, az üzleti turizmusban pedig 2%-os növekedést remélnek az elmúlt évhez képest. Az idei évben a németek 71%-a tervez utazást – jelenti egy év elejei tanulmány. 2006- ban ez a szám 68% volt.
A F.U.R (Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen) elemzése szintén jó turisztikai évet prognosztizál. Stabil kereslet várható, több mint 60 millió öt napon túli vakációs utazással, ami enyhe növekedést mutat. Az előrejelzések szerint várható a német turisták számának növekedése Törökországban. Ezt a tendenciát a német utazási ügynökségek februári, márciusi foglalásai alátámasztották. Törökország év eleji kampánya meghozta gyümölcsét, ismét nagy az érdeklődés ebbe az irányba, akárcsak Marokkó és a Maldív-szigetek irányába. Megújult az érdeklődés a karibi térség felé. Olaszország, Spanyolország továbbra is kedvelt. Idén is kedveltek lesznek a city break és wellnessutazások. Növekedés mutatkozik a luxusutazások iránt is.
Új marketingkoncepció
A klasszikus marketing a célcsoportok szegmentálására törekszik. A potenciális csoportok nagyszámú hasonló paraméterrel rendelkeznek (kor, gyerekek, családi állapot, vásárlóerő, lakóhely), de közben nagy különbség van egyes csoportoknál az utazási kedv, az előkészületek és elvárások terén. Ezért a szakértők új marketingkoncepciót javasolnak, amely sokkal több kiindulópontot tartalmaz, ami új lehetőséget tesz kínál a szegmentálásban, a potenciális célcsoportok meghatározásában, figyelembe veszi életstílusukat, a szociális- demográfiai motivációikat. A koncepcióban Németország 60 milliós utazóközönségének indítékai alapján állították össze a német piac ötféle utazójának típusát.
1. Fiatal (18%), szórakozást kereső utazók, számukra a legfontosabb a buli, a kalandok. Olcsó utazásokat keresnek, csomagárban.
2. Pihenni vágyók (22%), nagy jelentőséget tulajdonítanak a vakációnak, középkorúak, 40-50 évesek. Számukra az utazás élvezete és a lazítás a legfontosabb. Főleg tengerparti pihenések, a wellness és az egészséggel kapcsolatos vakációk érdeklik őket. További jellemző rájuk a magas fokú sportos aktivitás, nagy utazási kedvvel.
3. Az elégedett tradicionális utazók (20%) Németországban szeretnek utazni, vagy olyan helyekre, ahol németül beszélnek. Számukra a biztonság a legfontosabb kritérium. Gyakran ugyanabban a szállodában szállnak meg, mint az elmúlt évben. Kedvelik a kempingeket és az autós turizmust.
4. Fiatal családok (23%) gyermekeik üdülésére alkalmas helyeket keresnek. Előszeretettel választják a tengerparti üdüléseket, ahol foglalkoznak a gyerekekkel, és szórakoztató programokat szerveznek számukra. Kedvelik a vidámparkokat.
5. A kulturális és városi turizmust kedvelők (17%) rétege különböző desztinációkat keres fel, szereti az idegen, ismeretlen területeket. A vakációt önképzésre, kulturális ismereteik bővítésére használják fel. Individualisták, kedvelik az extrém sportokat, az olvasás és utazás számukra hobbi.
Az utazási irodák adatai alapján az utazási ügynökségek ez irányú kínálatából 43%-ot az első csoportból, 24%-ot a másodikból, 39%-ot a harmadikból, 38%-ot a negyedikből, 50%-ot az ötödikből foglalnak.
Az internetes foglalások tekintetében polarizálódnak a korosztályok. Összességében az interneten keresztül történő foglalások aránya 40%-kal nő, de a fiatalok tekintetében 49%-os a növekedés.
Érdekes a különböző csoportok diszkont-légitársaságokhoz való viszonya. A fiatalok – akik nem lennének hajlandóak low cost légitársaságot igénybe venni – aránya alig 16%, a második csoportnál ez a szám 32%, a harmadiknál 30%, a fiatal családoknál 45% és az ötödik csoportnál 25%.