A belföldi forgalom a kiutazás rovására nő

Németország az elmúlt évben megmaradt világelsőnek az utazások számát illetően. A várakozások szerint a németek utazásai az idén elérik a Szövetségi Köztársaság 2001. évi eddigi rekordját – mutat rá elemzésében a Német Utazási Szövetség (DRV). A F.U.R. (Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen) tanulmánya szerint a potenciális utazói piac újszerű szegmentálása segítheti a turisztikai szolgáltatókat a német turisták megnyerésében.  

2006-ban a németek összesen 287 millió alkalommal utaztak belföldre és külföldre, 1,4 milliárd vendégéjszakát töltöttek otthonukon kívül. 2005-höz képest az utazások száma 1%-kal nőtt, a vendégéjszakák száma változatlan maradt. Ennek eredményeként a turizmus kiadásai 1%-kal, 122 milliárd euróra csökkentek. Mégis, a külföldi utazásokra 60,5 milliárd eurót költöttek (míg 2005-ben csak 58,5 milliárd eurót): többet, mint a világ bármely más országa. A nemzetközi utazások száma elérte a 74,5 milliót, ez az összes utazás negyede, ami 2%-os csökkenést mutat. Ugyanakkor a belföldi utazások száma 3%- kal nőtt.

Nagyjából az összes utazás fele vakációs célú volt, közel 50 milliónyian utaztak öt napnál hosszabb időtartamra 2006-ban. Miközben a vakációs célú utazások száma belföldön 2%-kal nőtt, és forgalmuk elérte a 80,6 milliót, a nemzetközi utazások száma 3%-kal, 52,5 millióra csökkent. A legnagyobb, 6%-os növekedés az üzleti turizmusnál figyelhető meg. Az elmúlt évben az öt napot meghaladó utazások eddigi aránya a többi utazáshoz képest megmaradt. Egyharmaduk belföldre, egyharmaduk a Földközitenger térségébe és további egyharmaduk Európa, illetve a világ többi részére irányult.

A nemzetközi utazások tekintetében a helyzet dinamikusan változik, érdeklődést keltenek Kelet-Európa új lehetőségei, a diszkont-légitársaságoknak köszönhetően egyszerűbbé vált azok elérhetősége, a konkurenciaharc eredményeképpen csökkennek a földközi-tengeri desztinációk árai.

17%-os piaci részesedéssel Spanyolország a desztinációk győztese (mindenfajta utazást beszámítva), őt követi Ausztria 15%-kal és Olaszország 13%-kal. Franciaország és Törökország szintén bent van az első ötben 7, illetve 6%-kal. Utánuk áll Horvátország 5%-kal és Svájc 4%-kal. A városlátogatások esetében a legkedveltebb célpont Párizs 25%-kal, Róma 21%-kal, Bécs 19%-kal és London 18%-kal.

Az ötnaposnál hosszabb, vakációs célú utazások terén ismét Spanyolország az első 14%-kal, majd Olaszország következik 7,3%-kal Ausztria (5,8%) és Törökország (5,7%) előtt. A legjobb 10 között találjuk még Görögországot (3,1%), Franciaországot (2,6%), Horvátországot (2,4%), Lengyelországot (2%) és Hollandiát (1,6%). Az előző évvel összehasonlítva Törökországnál látunk látványos visszaesést, amely 2005-ben még a német turisták 6,6%-át vonzotta. Horvátország Franciaország és Hollandia rovására növelte piaci részesedését. Egyre népszerűbbek a németek számára az olyan távoli országok, mint India és Kína. Bulgária (0,9%) a rangsor vége felé található, – Egyiptommal, Tunéziával és a karibi országokkal együtt azon országok közé tartozik, amelyek iránt tavaly csökkent az érdeklődés a németeknél.

Irodai helyzetkép

 A német utazási ügynökségek sikeres évet zárhattak az elmúlt évben. A repülőjegyek és szállodai férőhelyek közvetlen internetes értékesítésének forgalma a szupermarketek utazási csomagjainak értékesítése ellenére elérte a 20,8 milliárd eurót (2005-ben 20,5 milliárd euró volt). Közben az utazási ügynökségek száma a 2005. évi 12 639-ról 2006-ban 11 866-ra csökkent. Ez a mutatószám a német utazási ügynökségek hatékonyságának növekedését bizonyítja – kommentálta Klaus Leple, a DRV elnöke. Hozzátette: ez főleg az online értékesítés terjedésének köszönhető.

Az internet használata

Hivatalos adatok szerint Németország lakosságának 56%-a használja a világhálót. Az internet válik az utazások legfőbb információs forrásává, ez év elejére a lakosság 39%- a használta turizmussal kapcsolatos információk beszerzésére, ami háromszor több, mint hat évvel ezelőtt. Konkrét foglalást a lakosság 19%-a tett interneten, ötször többen, mint 2001-ben.

Vakáció gyermekekkel

A 14 év alatti gyermekkel rendelkező családok az elmúlt években 12,5 millió vakációs utazáson vettek részt. A rosszabbodó demográfiai kilátások ellenére a gyermekes családok vakációs utazásai nagy jelentőséggel bírnak a turizmusipar számára. A vakáció gyermekekkel ma két felnőttet és egy gyereket jelent, ilyen ma az utazások 56%-a. Várhatóan ez a szám 2015-re eléri a 64%-ot. Nő az idős emberek unokákkal utazásának jelentősége. Ezeknek az utazásoknak az a különlegessége, hogy alacsonyabb az utazás szezonalitása és hosszabb az utazások időtartama. Az unokákkal utazó nyugdíjasok aránya a jelenlegi 13%-ról 2015-ben eléri a 18%-ot.

Az idei kilátások

Az elmúlt évben sok német maradt otthon a futball-világbajnokság miatt, ezért ebben az évben utazási kedvük nő – mondja Klaus Leple. A várakozások szerint Németország idén eléri a rekordévnek számító 2001. évi teljesítményét, az üzleti turizmusban pedig 2%-os növekedést remélnek az elmúlt évhez képest. Az idei évben a németek 71%-a tervez utazást – jelenti egy év elejei tanulmány. 2006- ban ez a szám 68% volt.

A F.U.R (Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen) elemzése szintén jó turisztikai évet prognosztizál. Stabil kereslet várható, több mint 60 millió öt napon túli vakációs utazással, ami enyhe növekedést mutat. Az előrejelzések szerint várható a német turisták számának növekedése Törökországban. Ezt a tendenciát a német utazási ügynökségek februári, márciusi foglalásai alátámasztották. Törökország év eleji kampánya meghozta gyümölcsét, ismét nagy az érdeklődés ebbe az irányba, akárcsak Marokkó és a Maldív-szigetek irányába. Megújult az érdeklődés a karibi térség felé. Olaszország, Spanyolország továbbra is kedvelt. Idén is kedveltek lesznek a city break és wellnessutazások. Növekedés mutatkozik a luxusutazások iránt is.

Új marketingkoncepció

A klasszikus marketing a célcsoportok szegmentálására törekszik. A potenciális csoportok nagyszámú hasonló paraméterrel rendelkeznek (kor, gyerekek, családi állapot, vásárlóerő, lakóhely), de közben nagy különbség van egyes csoportoknál az utazási kedv, az előkészületek és elvárások terén. Ezért a szakértők új marketingkoncepciót javasolnak, amely sokkal több kiindulópontot tartalmaz, ami új lehetőséget tesz kínál a szegmentálásban, a potenciális célcsoportok meghatározásában, figyelembe veszi életstílusukat, a szociális- demográfiai motivációikat. A koncepcióban Németország 60 milliós utazóközönségének indítékai alapján állították össze a német piac ötféle utazójának típusát.

1. Fiatal (18%), szórakozást kereső utazók, számukra a legfontosabb a buli, a kalandok. Olcsó utazásokat keresnek, csomagárban.

2. Pihenni vágyók (22%), nagy jelentőséget tulajdonítanak a vakációnak, középkorúak, 40-50 évesek. Számukra az utazás élvezete és a lazítás a legfontosabb. Főleg tengerparti pihenések, a wellness és az egészséggel kapcsolatos vakációk érdeklik őket. További jellemző rájuk a magas fokú sportos aktivitás, nagy utazási kedvvel.

3. Az elégedett tradicionális utazók (20%) Németországban szeretnek utazni, vagy olyan helyekre, ahol németül beszélnek. Számukra a biztonság a legfontosabb kritérium. Gyakran ugyanabban a szállodában szállnak meg, mint az elmúlt évben. Kedvelik a kempingeket és az autós turizmust.

4. Fiatal családok (23%) gyermekeik üdülésére alkalmas helyeket keresnek. Előszeretettel választják a tengerparti üdüléseket, ahol foglalkoznak a gyerekekkel, és szórakoztató programokat szerveznek számukra. Kedvelik a vidámparkokat.

5. A kulturális és városi turizmust kedvelők (17%) rétege különböző desztinációkat keres fel, szereti az idegen, ismeretlen területeket. A vakációt önképzésre, kulturális ismereteik bővítésére használják fel. Individualisták, kedvelik az extrém sportokat, az olvasás és utazás számukra hobbi.

Az utazási irodák adatai alapján az utazási ügynökségek ez irányú kínálatából 43%-ot az első csoportból, 24%-ot a másodikból, 39%-ot a harmadikból, 38%-ot a negyedikből, 50%-ot az ötödikből foglalnak.

Az internetes foglalások tekintetében polarizálódnak a korosztályok. Összességében az interneten keresztül történő foglalások aránya 40%-kal nő, de a fiatalok tekintetében 49%-os a növekedés.

Érdekes a különböző csoportok diszkont-légitársaságokhoz való viszonya. A fiatalok – akik nem lennének hajlandóak low cost légitársaságot igénybe venni – aránya alig 16%, a második csoportnál ez a szám 32%, a harmadiknál 30%, a fiatal családoknál 45% és az ötödik csoportnál 25%.


Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.