Buszokkal nem csupán a magyarországi üdülésre érkező turisták közlekednek, hanem igen jelentős részben a hazánkban megrendezett incentive utakért és konferenciákért súlyos mennyiségű kemény valutát fizető nemzetközi cégek alkalmazottai is.
Legyen, az szabadidős vagy MICE-turizmus, a megrendelő a jövőben számíthat arra, hogy a ferihegyi utasfelvételért, lerakásért némi többletköltséget hárítanak rá a hazai beutaztatók. Békássy Tamástól, Columbus Welcome Management Budapest ügyvezetőjétől úgy tudjuk, hogy a 2000 forint transzferenként 8 eurós többletként, Airport Access Fee-ként jelenik meg az ügyfeleknek küldött számlákon.
Korlátlanul, de pénzért
A MABEUSZ (Magyar Beutaztatók Szövetsége) által meghozott, tagokra érvényes döntés oka, hogy az épület előtti rámpán - Prémium Parkoló - legfeljebb 5 perc tartózkodási idővel, azonos napon maximum kétszer hajthat be egy jármű. 5 perc után csengetni kell az első megkezdett félóráért 2000 forintot, majd további 3 ezret óránként. Harmadik alkalommal pedig már az 5 perc sem jár; mindenképp fizetős a történet. Utóbbival a gond az irodák szerint, hogy egy nagyobb konferencia során több jármű akár 5-6-szor is fordul egy nap, mely akár százezres többletköltséget is jelenthet a megrendelő számára. Békássy Tamásék forgalmának egy igen jelentős részét teszik ki a szállodahajók; tájékoztatása szerint egy-egy hétvégén, turnusváltáskor akár 7-800 utast is mozgatnak a reptéren. Évente mintegy háromezer repülőtéri transzeferük van, ez nagyjából 8 milliós többlet kiadást jelent majd.
Manel Moreno, a BUD közúti előtér szolgáltatások vezetője szerkesztőségünknek adott válaszában nyugtatott: a turistabuszok naponta korlátlan számban hajthatnak be, amint működésbe lép a behajtási limitért felelős rendszám felismerőrendszer. Ez 2013 első negyedévében várható. De fizetni 5 perc után akkor is kell - hívta fel a figyelmet Moreno.
Addig is, amíg beáll a parkolási díj kliensre történő áthárítása, megy a versenyfutás az idővel, ha a parkolást az utaztató nem kalkulálta. Sofőr és idegenvezető vállvetve hajigálják ki és be a csomagot és siettetik az utast, hogy az 5 percen belül végezzenek. De „egy háromtengelyest nem lehet öt perc alatt kirámolni, utasokat leszállítani, buszt átnézni” - tárja szét a kezét az évtizede buszt vezető Gábor.
A BUD szerint az utasfelvételen a beutaztatók keresnek, az így keletkezett bevételek egy részét osztják meg a repülőtér üzemeltetője által fenntartott infrastruktúráért. A BUD álláspontját megerősítette Békássy Tamás is. Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója szerint az új behajtási rendszert a beutaztatók is általában elfogadták, de úgy véli, vannak olyan beutaztatók, akik továbbra is ingyen szeretnének mindent - válaszolt érdeklődésünkre, mi szerint keresték-e a BUD-ot szakmai szervezetek az ingyenes várakozási idő növelésével.
15-30
„A Budapest Airport nincs abban a helyzetben, hogy ingyen adja a Prémium Parkoló szolgáltatásait” - nyomatékosította Moreno. Ugyanakkor az utaztatóknak alapvetően nem azzal van bajuk, hogy a repülőtéri rámpára történő behajtást annak véges kapacitása miatt díjfizetéssel szabályozni akarja a repülőtér üzemeltetője, hanem az időkerettel. A MABEUSZ és a repülőtér augusztusi egyeztetése során felvetetődött, hogy a kisebb buszok 15, míg a nagyobbak 25-30 perces ki- és beszállítási időt kapjanak. Akkor ezt a találkozón megjelent Manel Moreno és Alan Bork, a BUD fogyasztói üzletág vezetője elutasította. Előrelépés azóta sem történt. Az ügyben a MUISZ, Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége sem rest. A szövetség és a közúti fuvarozók érdekvédelmi szervezete, a NIT néhány hete tárgyalt újra az ügyben, de ismét csak eredmények nélkül. Szintén szóba került, hogy a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordulnak az utaztatók. Manel Moreno ugyanakkor hangsúlyozta a jövőben is tervezik a szakmai szervezetekkel történő egyeztetést, amennyiben akad megvitatni való.
Ágon vannak, az is húz
Értesüléseink szerint a felek közti alaphangulatot megadandó az augusztusi találkozó alkalmával reptér munkatársai közölték: bevételük növelése minden eszközt fel is használnak. A Budapest Airportot a Malév csődje nyomán az ág is húzza; nem elég, hogy utasforgalmuk egy igen jelentős részét veszítették el - ami megmaradt az mint jól fizető vendég a fapadosok tömeges megjelenésével alaposan felhígult - még a lakossági panaszok alapján régóta fenekedő a XVII. kerület is kivetett rájuk egy 300 milliós telekadót, a sok pénzből valóban igényesen felújított 1-es terminált átmenetileg, ki tudja meddig, be kellet zárni. A Malév végeztével a sok reménnyel indított hosszú távú járatok megszűntek. Védhető, hogy a BUD igyekszik kapaszkodni minden lehetőségbe, amivel bevételeit növelheti - magyarázzák a repülőtér helyzetét jól ismerő beutaztatók hozzátéve, hogy ésszel és mértékkel, közös megegyezéssel is lehetne növelni a bevételeket.
Átmenetileg
Hardy szerint alternatíva lehet a Terminál Parkoló a rámpa alatt, ahol 10 perc ingyenes, fél óra 800, 1 óra pedig 1200 forintba kerül. Ennek busz-befogadóképességét illetően azonban a szakma kételkedik. Ez az a terület, ahol a mai parkolási rendszer kiépültéig fél órán át díjmentesen várakozhattak a buszok. Kérdésünkre, hogy ezt az utaztatók által is elfogadott rendszert miért nem tartották meg ilyen formában, Manel Moreno kifejtette: a megoldás átmeneti jelleggel szolgálta az utasok zökkenőmentes és kényelmes kiszolgálását a rámpa újbóli megnyitásáig, melyet már olyan formában adtak át, mely az utasok többségét szolgálja ki biztonságosan és hatékonyan, nem csupán azokat, akik nem szokásos módon érkeznek a reptérre.
„Nem parkolni akarunk, rakodni”
- fakad ki Békássy, majd lemondóan sóhajt - „Nem látom értelmét a repülőtérrel való kínlódásnak.” Szerinte az egésznek igen hátrányos a marketing üzenete. Különösen annak tudatában, hogy régiós vetélytársaink - Bécs és Prága - repülőterein jelentősen olcsóbb, vagy ingyenes a ki- is bepakolás ideje. Prágában 20 percig ingyen várakozhatnak. Ha túllépik, az egyes terminál előtt félóránként 100, míg a kettesnél 50 koronát, mintegy 1100 és 550 forintot fizetnek. A 18 milliós forgalmú Bécs-Schwechat-on mindenképp fizetni kell, de mindössze 3 eurót, alig 900 forintot fél órára.
Jakócs Áron, a Robinson Tours ügyvezetője szintén elégedetlenségének hangot adva nehezményezte a megnövekedett kiadások jelenlegi formában történő áthárítását. „Nekünk beutaztatóknak is kiesett a Malév, mégsem kértük meg a repülőteret, hogy osztozzon velünk a veszteségekben” – mondta utalva arra, hogy a Malév februári leállásával a beutaztatókat is érte épp elég veszteség. Jakócs felhívta a figyelmet: a transzfer nem nyereségtétel, hanem önköltségen kihozott szolgáltatás, köszönhetően az éles versenyhelyzetnek. A frissiben megnyitott jekatyerinburgi Ural Airlines járat forgalmának növeléséhez a Robinson Tours ingyenes transzferrel járult hozzá. „De azért a parkolásért fizetnünk kell” – állapította meg Jakócs Áron. A Robinson Tours az Ural Airlines magyarországi képviselője. „Örülnénk, ha a repülőtér az utazási irodákat is partnerként kezelné, mert közös erőfeszítésekkel jobb eredmények jöhetnének ki” – tette hozzá.
„Az új parkolási rendszer kialakításánál elsősorban a használhatóságot helyeztük előtérbe, hogy az utasaink számára már a repülőtérre érkezés pillanatától is magas színvonalú szolgáltatást nyújtsunk. Fontos szempont volt, hogy a külföldön bevált példák alapján itt Budapesten is egyértelmű és könnyen áttekinthető, jól megérthető parkolási termékeket hozzunk létre, ami az első két hónap tapasztalata alapján sikerült is” - zárul a repülőtér közleménye.