A Budapest Airport roppant elégedett a 2022-ben elért eredményekkel

Covid-árnyék, menekülthelyzet, nyári utasroham, folyamatos infrastutúra-bővítés, és persze Reptér sláger Korda Gyuri bácsival és Klárikával - címszavakban ezek a tavalyi év legfőbb történései a Budapest Airport (BA) esetén.

Rendkívül nagy kihívást jelentő, ám mégis nagyon sikeres évet zárt 2022-ben a BA, állapították meg pénteken kiadott közleményükben,

Mit nekik Covid!

Mint írják, a vállalat visszaépítette a Covid előtti utasforgalom 75 százalékát, teljesen új célállomásokat adott hozzá a menetrendhez és regionális vezetővé vált a minőség terén, miközben a légiáru mennyisége soha korábban nem látott rekordokat döntött. Több fontos fenntarthatósági beruházás is kezdetét vette, és a négy év alatt megvalósított repülőtéri fejlesztések értéke év végére elérte a 90 milliárd forintot. A repülőtér üzemeltető tavaly is folytatta az 1. Terminál újranyitására és a 3. Terminál építésére történő felkészülést, miközben újabb hazai és nemzetközi díjakat nyert a minőség, a fenntarthatóság, a HR és a kommunikáció területén is.

Ami nehézség csak felmerülhetett - az fel is merült 

Pedig, folytatták, olyan váratlan, előre nem látott szituációkkal is meg kellett küzdeniük, mint az ukrajnai orosz invázió okozta menekültáradat, a gazdasági lassulás következményei, az energiaválság, továbbá az európai repülőterek többségénél tapasztalt nyári fennakadások begyűrűző hatásai. Mindemellett az elszálló infláció, valamint a légitársaságokra kivetett extraprofitadó is befolyásolta a Budapest Airport életét, leginkább 2022 utolsó negyedévében és 2023-ban.

A tavalyi év első két hónapja a megszokott ütemben és az előrejelzések szerint alakult a budapesti légikikötőben, azonban a február végén kezdődött ukrajnai orosz invázió miatt kialakult menekültválság márciusban nem mindennapi feladatokat jelentett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, írják.

A Budapest Airport az evakuációs járatok problémamentes kezelése érdekében átmenetileg újranyitotta az 1. Terminált, ahonnan összesen több mint 8 ezer, főként indiai, nigériai, ecuadori és marokkói diák utazott el és ahová 3200 ukrán állampolgár érkezett. A repülőtér üzemeltető a hatóságokkal, a nagykövetségekkel, a minisztériumokkal és a segélyszervezetekkel közösen biztosította az összes menekült megfelelő ellátását, miközben a 2. Terminál forgalma zavartalanul üzemelt.

És akkor jött a nyári utasdömping 

Mint hozzáteszik, a menekülthelyzet kezelésével párhuzamosan folyamatosan készültek a nyári hónapok megnövekvő utasforgalmára, hiszen már április folyamán látszott, hogy a Covid utáni első igazán erős nyár kihívások elé fogja állítani a repülőterek többségét, különösen azokat, ahol a munkaerőhiány kritikus szintet ért el. Azonban a reptér dőben megkezdte a felkészülést a járvány utáni újraindulásra humán erőforrás, kapacitás és infrastruktúra-bővítés tekintetében is, a magasabb utasforgalom egyáltalán nem okozott fennakadást a főváros légikikötőjében. 

Komoly utasszám emelkedés

A nyári hónapokban az utasforgalom elérte a járvány előtti szint 80 százalékát, újra átlépve az 1 millió főt. A májusi bejelentés a légitársaságokra is kivetett extraprofit adóval kapcsolatban azonban a nyár folyamán az utasszámok újrakalkulálására késztette a vállalatot, az ősszel elszálló infláció pedig ismételten a prognózisok felülvizsgálatát követelte a repülőtér-üzemeltetőtől. A hazai és a nemzetközi gazdasági helyzet hatására az őszi hónapokban ismét csökkenésnek indult az utasforgalom, a magas euróárfolyam hatására elkezdett megváltozni a repülőtéri utasösszetétel a külföldi turisták javára, az előrejelzések pedig azt mutatták, hogy a járvány előtti utasforgalom teljes visszaépülése e hatások eredményeképpen egy évvel, 2024-re tolódik át.

A zajvédelmet is kezelték

Mint írják, az őszi időszak komoly vállalással kezdődött; szeptemberben elindult minden idők legnagyobb és legtöbb szolgáltatást kínáló, három éven át tartó zajvédelmi programja összesen 1,2 milliárd forint (3 millió euró) értékben. A több mint tíz éve futó, most kibővített, immár 4000 ingtatlant érintő program célja, hogy a reptér közelében élők zajterhelése csökkenjen az ingatlanok lakó-és pihenőhelyiségeiben található nyílászáróinak utólagos szigetelése vagy cseréje, a redőnytokok szigetelése, illetve hangszigetelt szellőztető berendezés telepítése által.

Az 1. Terminál visszatér

Mindezen kiemelt történések mellett folyamatosan arra is készülnek, hogy újranyitják az 1. Terminált, ahol már csak az építési engedély beérkezésére vár az üzemeltető. A tervek szerint és a prognózisokkal összhangban a területileg duplájára növelt és felújított 1. Terminálnak legkésőbb 2025 nyarán meg kell nyitnia ahhoz, hogy a növekvő utasforgalom kezelését a megszokott magas minőségű szolgáltatásokkal ki tudja elégíteni a vállalat, továbbá az ország turizmusa tovább tudjon fejlődni.

Az újranyitásának késése közvetlen és jelentős hatással lenne a magyarországi turizmus növekedésére. Mindeközben a tavalyi évben is folyamatosan zajlott a felkészülés a 3. Terminál építésére is, amelynek első fő szegmensei a tervek szerint 2030-ban fognak elkészülni. Jelenleg a nemzetközi tervpályázatra való felkészülés, a fázisolás és az előzetes tanulmányok elkészítése zajlik, hogy az építkezés ne okozzon majd fennakadást a 2. Terminál működésében.

Számokban az utasforgalom és úti célok

2022-ben 12 205 070 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, 216%-kal több, mint a pandémia első (2020), és 164%-kal több, mint a második évében (2021). Az utasforgalom így az év végére a 2019-es rekordév 75%-át érte el. Az év legforgalmasabb hónapja az augusztus volt, 1 299 814 utassal.

Budapestről összesen 140 célállomásra lehetett repülni 2022-ben, ami gyakorlatilag megegyezik a 2019-ben elérhető desztinációk számával. A hosszú távú járatok közül az észak-amerikai célállomásokat kivéve minden desztináció visszaépült a járvány alatt is meglévők mellé, így 2022 végétől újra lehet utazni közvetlen járattal Kínába is. A menetrendben tavaly 11 új úti cél jelent meg, és 4 új légitársaság gazdagította a budapesti repülőtér kínálatát. A legnépszerűbb úticélok London, Tel Aviv és Párizs voltak.

90 milliárdot érő fejlesztések

A légügyi cég által az elmúlt 4 évben végzett fejlesztések értéke 2022 év végére elérte a 90 milliárd forintot, 2023 tavaszára pedig ez a szám a 100 milliárdot is meghaladja majd. Tavaly megnyílt a Kálvin téri Universal Airport Hub, bővült az önkiszolgáló poggyászfeladó rendszer, kilátó- és dohányzóterasz nyílt a 2B Terminál tranzitterületén, korszerűsítették a repülőtéren található felvonókat és 100 db új poggyászkocsit bocsátottak az utasok rendelkezésére. A repülőtéren már 5 baba-mama szoba és 12 db babakocsi is elérhető az utasok számára.

Számos infrastrukturális fejlesztés zajlott le a színfalak mögött; 7 repülőgép-állóhelyen, több mint 4000 négyzetméteren megújult a teherbíró betonburkolat, megújult a II. futópálya keleti oldalának vízelvezetési rendszere és határidőre lezárult a B4 és B5 gurulóutak korszerűsítése is.

A növekvő igényekre tekintette bővül a BUD Cargo City; további 6500 m²-en létesítettek raktárakat, 1500 m²-en irodákat, valamint élő állatok fogadására alkalmas munkaterületet és egyéb kiszolgáló helyiségeket, és két új repülőgép-állóhellyel is kiegészül a komplexum. 

Időközben a BA megkezdte a 2. Terminál előtti parkoló ideiglenes visszaépítését, ahol a tervek szerint már júniustól az autóknak további 586, a turistabuszoknak pedig 8 férőhely áll majd rendelkezésére, magas színvonalú környezetben.

Magasabb dolgozói létszám, mint a járvány előtt

A BUD-csoport (Budapest Airport, RÜK, BUD Security) jelenleg 1460 főt foglalkoztat, ebből 447-en érkeztek a vállalatcsoporthoz a tavalyi év során. A koronavírus-járvány lecsengése óta, tehát 2021 februárjától összesen 611 ma is aktív munkavállaló kezdett dolgozni a BUD-csoportnál. Ez összességében azt jelenti, hogy a BUD-csoport dolgozóinak létszáma mostanra meghaladja a 2019-es szintet, annak ellenére, hogy a járvány negatív hatásai miatt 2020-ban kétszer is csoportos létszámleépítésre kényszerült a vállalat. A járvány után a létszámcsökkentésben érintett kollégák közül 131 fő tért vissza a BUD-csoport kötelékébe.

A 2022-es év slágere a Reptér

A BA 2021-ben újraforgatta Korda Györggyel az akkor 40 éves Reptér című dal videóklipjét, és ezzel a repülőtér himnusza új lendületet kapott. A modern verzió a YouTube-on novemberben 5,5 millió megtekintésnél járt, a művészházaspárral közösen indított év végi kampánynak és exkluzív koncertnek is köszönhetően pedig mostanra 8,1 millióra ugrott fel a megtekintések száma.

Forrás: Budapest Airport / TurizmusOnline


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.