„A globalizáció jó fiúi vagyunk”

Aligha láthattunk korábban olyat, amit február 8-án szerdán, Brüsszelben. A Concert Noble patinás pódiumán egy asztalnál ült Carolyn McCall, az easyJet, Carsten Spohr, a Lufthansa Csoport, Willie Walsh, az IAG, Jean-Marc Janaillac, az Air France-KLM valamint Michael O'Leary a Ryanair vezérigazgatója és közös célokról diskuráltak. A közös célokat rendszerbe az A4E, Airlines for Europe foglalta alig egy évvel ezelőtti megalakulásakor. A szövetség nem tétlenkedik, eddigi tevékenységükről számoltak be a nemzetközi sajtó előtt szerdán.

„Michael O'Leary-nek is itt lenne a helye” — jelentette ki Bernard Gustin, a Brussels Airlines vezérigazgatója 2012-ben szintén Brüsszelben az azóta marginálissá vált Association of European Airlines (AEA) közgyűlését követően. Az AEA felismerése megkésve, de megvalósult; a légitársaságok elfogadva a szabad piac törvényszerűségeit nem csak vetélytársként, hanem a közös lobbimunkában partnerként tekintenek egymásra. „Ez valami újnak a kezdete. Először ül így együtt mindenki; közösek a kihívások” — állította nyitóbeszédében McCall. A lobbizás helyszíne az uniós döntéshozás. Ahogy az volt az AEA számára is, azonban az A4E-ben új seprűként mintha több lenne a spiritusz. Végül is a szövetség Európa, de a Lufthansa Csoport, IAG, Air France-KLM személyeben a világ legnagyobbjait tudhatja soraiban. Nem mellesleg a tavalyi több mint 900 millió európai utas, a világviszonylatban legmagasabb kihasználtság, a GDP-ből való részesedés további nyomatékot ad a követeléseknek. „Lobbista vagyok” — mutatta be magát még a tavalyi, budapesti CEE Aviation konferencián Thomas Reynaert, A4E-ügyvető. A témáik pedig az európai légiközlekedést országonként eltérő módon terhelő adók mérséklése vagy megszüntetése, a repülőtéri illetékek racionalizálása, egységes légtér megteremtése, egységes környezetvédelmi és repülésbiztonsági szabályok megalkotása.

Willie Walsh elmondta, hogy 2016-ban mintegy 5,6 milliárd eurónyi különadót fizettek be a légitársaságok a tagállamoknak. Mindeközben Hollandia és Írország felfüggesztette ezek kivetését. Előbbi 300 milliós bevétel mellett 1,3 milliárd veszteséget szenvedett el egyebek mellett amiatt, hogy a hollandok a környező országok repülőtereit használták az adó nélkül kedvezőbb repülőjegyárak miatt — ismertette Walsh. A különadókat a szabadidős forgalom, így a turizmus sínyli meg. Az A4E munkájának köszönhetően Olaszországban az adó mértékének csökkentése plusz 1 millió utast hozott. „A politikusokat ki kell gyógyítanunk a hülyeségükből” — mondta az amúgy az esemény során szinte minden korábbi pózolásától mentes O'Leary. (Szinte: két panelbeszélgetés között nem bírta megállni, hogy a kamerák kereszttüzében ne lejtsen egy rövidke kánkánt.)

„A repülőterek ágazatunk útonállói” — így O'Leary. A mindenhol a legolcsóbb díjakat kisíró Ryanair-vezér tudja, miről beszél. Csak mert mások üzleti modellje megengedi, hogy mélyebben az utas zsebébe nyúljanak, még nem értenek egyet a repülőtéri költségek mértékével, melyek miközben a repülőjegy árak 10 év alatt 20%-kal csökkentek, addig repülőtéri illetékek duplázódtak — hívta fel a figyelmet Jean-Marc Janaillac. „Az utasok nem vásárolni, hanem utazni mennek a repülőtérre” — fakadt ki Willie Walsh a plázásodó repülőterek ellen. Az A4E szerint a nagy repülőterek infrastruktúra-fejlesztése részben szükségtelen, amit végül az utas fizet meg. Kérik a reptéri díjakról szóló 2009/12/EC direktíva felülvizsgálatát, nagyobb jogalkotói beavatkozást a repülőterek díjkalkulációjába. Felmerült, hogy a repülés biztonsága állami érdek; nem a repülőtereknek, vagyis az utasnak kellene ezért fizetni, hanem a költségvetésnek. Henrik Hololei, az EU Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának főigazgatója nyugalomra intett: kutatásokra, több információra van szüksége a döntéshozásnak.



A légi irányítás apropóján nem csak a repülési útvonalakat és menetidőket pénztárcakímélő módon rövidítő légtéregységesítés került szóba, hanem a sztrájkoló irányítók jobb belátásra térítése is. 2016-ban 41 sztrájknap keletkezett irányítói munkabeszüntetés miatt. A sztrájkok nyomán 2010 óta 12 milliárd eurónyi veszteség érte az európai gazdaságot, különösen a turizmust — tudtuk meg O'Leary-től. Aligha mennének bele a tagállamok, hogy a kötelező állami feladatként ellátandó légi irányítás — mint ahogy O'Leary felvetette – átkerüljön a versenyszférába, de első lépésnek megteszi, hogy a szövetség együttműködési megállapodást kötött az európai légiforgalmi irányítói szolgálatokat tömörítő CANSO Europe-pal.

Alaposan elverte a port az ágazaton Michael Cramer, az Európa Parlament képviselője. A környezetvédelemmel foglalkozó polititkus szerint az európai CO2 kibocsátás 8%-a szárad a légi közlekedés lelkén. Vitatta, hogy az ETS, kibocsátás-kereskedelmi rendszer hatálya alá tartozó légi közlekedés az ETS kvótarendszerét kiváltandó, széndioxid kibocsátásának ellentételezését az ICAO tavaly őszi montreali döntésének értelmében globálisan saját hatáskörben oldaná meg. Cramer a csökkentést nem látja, annál inkább a jelen kibocsátási szint stabilizálását. Vitapartnerét, a Finnair-vezérigazgató Pekka Vauramo-t kirohanásával teljesen a sarokba szorította. Varuumo igyekezett Cramerrel megértetni, hogy a légitársaságok a kettős szabályozást szeretnék elkerülni. Az ICAO által elfogadott tervekben szerepel az is, hogy az ágazat, 2050-re a 2005-ös érték felére csökkenti éves széndioxid kibocsátását, illetve minden kibocsátott tonna CO2-t a fejlődő országok energiaiparának zöldítésében ellentételezne. Az ICAO kezdeményezését 60 ország, köztük Magyarország is támogatja. Ugyanakkor a keletkezett kvótatöbblet miatt az unió is a jelenlegi rendszer átalakításán dolgozik. Az A4E elérte, hogy a reformálás során a bizottság tárgyalja a IATA és az ICAO által is jóváhagyott tervet.

Az európai légitársaságok jövőjéről a német point-to-point piacért a színfalak mögött „pofozkodó” O'Leary és Spohr folytatott csipkelődő, vállveregetős eszmecserét a plénum legnagyobb örömére és megállapították, hogy a fapadosok prémiumosodnak, a hagyományosok fapadosodnak, és ahogy arra már van is példa, egymás „beszállítóivá” válnak. Ami jó az utasnak, nem árt az üzletnek — állapították meg, hozzátéve, hogy további konszolidáció várható. Mindeközben a szövetség kéri a Európai Bizottságot, hogy nemzetközi lobbierejét latba vetve küzdjön a légiközlekedés további liberalizációjáért, különösen most, amikor protekcionizmus és bezárkózó nacionalizmus gördíthet akadályokat egy világágazat elé. „A nacionalizmus elfogadhatatlan. A globalizáció nem egy fenyegetés, jobbá teszi a világot. Mi a globalizáció jó fiúi vagyunk” — mondta Carsten Spohr.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.