A jövő európai turistái

Évente többször választanak rövidebb üdüléseket, keresik az élményeket, és szeretik az interneten saját szájízük szerint összeállítani az utazásukat – az Österreich Werbung 2015-re szóló előrejelzése szerint ez jellemzi a jövő európai turistáit.

A világgazdaság globalizálódik, eközben a szakadék nő a magasan képzettek és jól fizetettek, illetve a képzetlen és alulfizetett rétegek között. A biztos, hosszú távú munkahely helyett állandó váltásra kell felkészülniük a munkavállalóknak, a munkát a jövőben projektszemléletűen szervezik. A mobilitás eléri a totális szintet, győz a digitális média, az internet mindenható lesz, a valóság és a virtuális világ határai öszszemosódnak. A hiperflexibilitás a gazdaság minden területére jellemző lesz, az ágazatok közötti határok is eltűnnek. „Mindenevő” óriás konszernek alakulnak és terjeszkednek. A társadalom atomizálódik, a hagyományos családszerkezet felbomlik, „patchwork” közösségek (új apa, anya, új testvér, új nagyszülők) jönnek létre. Az így felnövő új generáció – ha megengedheti magának – kitolja a gyerekkort, hedonikus és élményorientált szemléletű, nem vállal szociális és családi felelősséget. Európa lakossága a 21. században a bevándorlók miatt egyre sokszínűbb lesz. A társadalom elöregedik, a nyugdíjkorhatár a legtöbb országban elérheti a 70 évet. Globális életstílusok terjednek el, a család, lakóhely, munkahely helyett előtérbe kerülnek a személyes ismeretséget nem igénylő, az azonos életfelfogást vallók alkalomszerűen öszszeverődő, kapcsolatot a világhálón tartó (virtuális) közösségek.

Forever young

Nyugat-Európában 2015-ig a turizmusban még mindig a nyugdíjasok számítanak a fő fogyasztói célcsoportnak. Az elöregedő és arányában növekvő réteg ideálja az ifjúság. Tapasztalt utazók, igényesek, napbarnítottak, karcsúak és sportosak, mégis igénylik a többletkomfortot (fűtött lift, az erdei ösvényeken kényelmes pihenőhelyek, GPSútvonalvezetés, síterep melletti termálfürdőzés, külön kísérőszemélyzet, diéta, kifogástalan orvosi szolgáltatások szükség esetén azonnal). Az öreg és nyugdíjas kifejezés kerülendő: virul a „forever young” kultúra. Az egészség megőrzése, az ifjúság látszatának fenntartása már nemcsak mindent megelőző igény, hanem társadalmi parancs.

A diszkont és a prémium között

A gazdagok és a szegények között a középréteg is megtalálja a maga útját. Ez a széles réteg jelentős potenciált képvisel a turizmusban. Ők képezik a kedvezményes árú csomagtúrák célközönségét. A hibridajánlatoknak (fapados repülő + négycsillagos szálloda) továbbra is nagy keletjük lesz. Azokra gondolva, akiknek erre sem futja, konténerszállodák és önkiszolgáló éttermek épülhetnek. A természet nyújtotta ingyenes szabadidő-eltöltési lehetőségeket (gyalogtúrák, kerékpárutak, nordic walking, tengerparti fürdőzés) nyújtó desztinációkat szívesen keresik fel. A rájuk szabott turisztikai programok népszerűsítésére közvetlenül a tömegeket elérő utakat kell találni: szakszervezeti találkozók, diszkontáruházak, közüzemi számlák mellé csatolt direktmarketing- levelek, díjmentes lapok, internetes árverés.

Az aranyifjak és a fogyasztói elit

Ez a társadalmi réteg majdnem mindent megengedhet magának, csak az ideje kevés. Egyik alcsoportját az aranyifjak jelentik: ők jól kereső, a kötöttséget kerülő, eredetiséget kedvelő, zömmel szingli fiatalok. Számukra sűrített és megrendezett élményeket kell a turizmusnak előállítania, a rövid utakat kedvelik. Kiszámíthatatlan célcsoport, megnyerésük érdekében érdemes folyamatosan figyelni a legnépszerűbb chatelő fórumokon felbukkanó ötleteket, a legújabb divathóbortot. Az extrém sportok és helyzetek vonzóak számukra, akció és kreativitás a jelszavuk. A hegyeket megmászni, a korallzátonyokat felfedezni, hatalmas bulikat rendezni, ételspecialitásokat főzni, a műemlékeket megkeresni trendi, idegenvezetővel várost nézni ciki. Számukra a jövő prémiumtermékei órákba sűrített élménykivonatok. Megnyerésük szinte kizárólagos csatornája az internet, ahol gyorsan virtuális közösségeket alkotnak. A másik alcsoport, a fogyasztói elit még ennél is komolyabb gazdasági háttérrel rendelkezik, ennek megfelelően kiváltságokat keres és fizet meg. Kizárólagos hozzáférést igényel, személyes terméket, egyéni utasként is incentive csoportok programjára vágyik. Vonzó számára a Rolls-Royce, a helikopter, a hőlégballon, a külön jacht, minden exkluzivitás, amely mások számára elérhetetlen. Kedveli a futurisztikus hoteleket, a formatervezett berendezést, de időnként eldugott helyeken, kolostorokban meditációval nyugtatja agyonhajszolt idegzetét. Szabadidejét egészségi állapota ellenőrzésére és karbantartásra is szívesen használja.

Szabadidőbrókerek, élményszervezők

A globalizáció és mobilitás korszakában csak az a célország vagy régió számíthat sikerekre, amely képes kiválni a tömegből, amely megőrzi és felmutatja egyediségét, eredetiségét. Szuperlatívuszok „megrendezése” a legjobb fegyver ebben a harcban. Ez azonban nem jelenti azt, hogy Dubai építkezését kellene felülmúlni, a hívóerő lehet a helyi hagyományos építészet elemeit megőrző, idillikus fekvésű tanya, galambdúccal is! A lényeg, hogy körülötte minden autentikus legyen, és élményt nyújtson a turista számára. Az érintetlen természet, még a technikai elmaradottság is előnnyé formálható megfelelő programokkal (túlélőtúrák, tájékozódási versenyek, helyi hagyományok, kézművestechnikák elsajátítása, meditációs lehetőségek). A természetes életmód, a bioételek divatja tovább erősödik. A desztinációk számára élet-halál kérdés lesz az USP, az unic selling point megtalálása és hangsúlyozása. Minden desztináció egy életstílust képvisel, az Őrség és St. Moritz értelemszerűen egészen más célcsoportra szakosodik. Minden desztináció számára jó lehetőség a helyi termékek, márkák (ital, biolekvár) bevonásával végzett közös (cross) marketing.

A rövid, de intenzív utazások szervezését már nem az utazási irodák, hanem szabadidőbrókerek végzik majd, akik az interneten fellelhető termékeket, mint egy koktélt, az ügyfél személyére szabottan keverik össze (minimális időben maximális élmény biztosítása). A desztinációk számára létfontosságú, hogy e speciális brókereket bombázzák élményajánlataikkal, s ez a mai listás felsorolást (szállás, étterem, múzeum, műemlékek) messze meghaladó szervezőmunkát igényel.

Van teendőjük a szállodáknak is: gondolniuk kell a szinglik kiszolgálására – felár nélkül; a patchwork családokra, amelyek tetszés szerint összenyitható szobákat igényelnek. A vendégeket személyes kényeztetésben kell részesíteni. A fapados légitársaságok és az internet további térnyerése megmozgatja a világot: számítani kell a más kontinensekről és kultúrákból érkező turisták speciális igényeire. (Nemcsak a vendégkör válik nemzetközivé, de a szolgáltatásban dolgozók is.)

A wellness minden más terméknél jobb eséllyel versenyez, de ehhez a szauna és a pezsgőfürdő nem elegendő. A nagyobb fürdőkben a turizmussal összekötött fogászatnak, szépségsebészetnek általános orvosi felülvizsgálattal összekötve kiváló lehetőségei vannak.


Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül

Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül 

A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a légitársaság jelentős változtatásokat vezetett be.
Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás?

Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás? 

A légiközlekedés egyik gyakori problémája – az elveszett vagy eltűnt poggyászok – régóta megoldatlan, és világszerte rengeteg utas számára okoz kellemetlenséget.
Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell!

Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell! 

Az ír fapados légitársaságnál a beszállókártyák esetén a közeljövőben új szabályokat vezetnek be.
Veganuár a felhők felett

Veganuár a felhők felett 

Világszerte folyamatosan növekszik a vegán konyhát kedvelő utasok száma.
A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit

A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit 

Megszületett a döntés: a Singapore Airlines (SIA) további 4 évig a Forma1 Szingapúri nagydíj főszponzora.
Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen 

A Budapest Airport 2024-es éve a várakozásokat meghaladó eredményekkel erősíti meg a repülőtér pozitív lendületét.
Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.
Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.