A MÁV nem zárja a vonatba a menekülteket

Pénteken az Index számolt be arról, hogy a Párbeszéd Magyarországért feljelentést tesz amiatt, hogy a MÁV a párt állítása szerint vagonokba zárta a menekülteket. A vasúttársaság a következő közleménnyel védekezett:

"A vasúttársaság a médiában terjedő hírekkel ellentétben nem zárja, és eddig sem záratta le a menekülteket szállító kocsikat, azaz nem korlátozza a migránsok alapjogait. A MÁV-csoport a menedékkérők legrövidebb időn belüli, pót- és helyjegymentes, kulturált körülmények közötti elszállítása érdekében a törvényi előírások szerint végzi a feladatát, továbbá együttműködik a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal, az ORFK-val, a területileg illetékes rendőrségekkel és a hatóságokkal.

A MÁV-csoportnak mindenekelőtt a közszolgáltatási szerződése alapján a közlekedést kell biztosítania, és az utazóközönséget kell kiszolgálnia, éppen ezért nagy hangsúlyt fektet a vasúti kocsikban, az állomások, pályaudvarok közforgalom számára megnyitott területein az utazók zavartalan és biztonságos utazási feltételeinek a biztosítására. Mindamellett a vasúttársaság partner a migránsok szállításával kapcsolatban a törvényileg rá háruló feladatok végrehajtásában és a menekültek legrövidebb időn belüli, pót- és helyjegymentes, kulturált körülmények között történő elszállításában. Jelen helyzetben a közszolgáltatási feladatai elvégzése mellett erre koncentrál a vállalatcsoport, és vizsgálja azt is, hogy milyen egyéb módon tudja támogatni a menekültek ellátásában segédkező civil szervezeteket.

A vasúttársaság napi kapcsolatot tart a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal, az ORFK-val, a területileg illetékes rendőrségekkel és a hatóságokkal is. Minden reggel tájékoztatást kap az utazási okmánnyal ellátott migránsok várható számáról és a kijelölt befogadó állomásokról az aznapi tájékoztatást, s ehhez igazodva az érintett szakaszokon – lehetőségei függvényében – plusz kocsikat állít be annak érdekében, hogy el tudja szállítani a bevándorlókat vagy az utolsó, általában kerékpárszállító, ülésekkel rendelkező kocsikba szállítja fel őket.

A legnagyobb számú menekültcsoportokat regisztráló városok közül – Kiskunhalason kívül – Szegedről és Pécsről a legnagyobb átszálló csomópont, Budapest főleg InterCity vonatokkal érhető el. A vasúttársaság a közszolgáltatási személyszállítás megrendelőjének egyetértésével a migránsokat szállító vonatokban plusz, közvetlen kocsikat továbbít a menekültek díjmentes és helybiztosítás nélküli utaztatására. Ez egyrészt a bevándorlók érdekeit szolgálja a közvetlen eljutással, továbbá tekintettel van a fizető utasokra is. Kiemeljük, hogy a MÁV-START humanitárius felelősségvállalásból, saját anyagi erőforrásai terhére biztosítja a közvetlen kocsit, e nélkül a menekülteknek helybiztosítást kellene fizetniük vagy órákig várakozniuk, amíg egy nem hely- és pótjegy köteles vonat indulna a célállomásra többnyire átszállással, amely tovább nehezítené utazásukat, tájékozódásukat.

A bevándorlókat szállító különkocsikat a vasúttársaság nem záratja le! A jegyvizsgálók becsukják – de nem bezárják – a kocsikat. Az ajtók becsukására akkor és azért van szükség, mert ezeket a kocsikat olyan InterCity szerelvényekhez csatlakoztatják, melyeket más műszaki paraméterű kocsikból állítanak össze. A különkocsiknak a vezérlése azonban nem automatikus. Előírás szerint pedig csak becsukott ajtókkal lehet elindítani a vonatot, ezért a jegyvizsgáló vagy belülről, a kar elfordításával vagy pedig kívülről, szakaszkulccsal tudja csukni. Ugyanez az eljárás valamennyi közlekedő kocsinál, melyekbe nincs automatika beépítve, hogy mozgás közben ne nyíljanak ki az ajtók. Ugyanakkor, ez nem jelent valódi lezárást, azok, megállás után kilinccsel belülről is nyithatók. Az ajtókat 15 km/órás sebesség alatt pedig kényszernyitással is ki lehet nyitni.

A médiában terjedő hírekben félreértésre adott okot a kocsik ajtajára a MÁV-START által kihelyezett – Ez a kocsi lezárva közlekedik! – tábla. Ezt a táblát a mai naptól nem helyezik ki a menekülteket szállító járművek ajtóira.

Háttérinformáció a menekültek utazási kedvezményéről

A 446/2013. kormányrendelet az alábbiakat írja elő az utazási kedvezményekről: „(6) A vasúti személyszállításban az utazási kedvezmények - az e rendeletben meghatározott kivételekkel - a 2. kocsiosztályra érvényesek. Az utazási kedvezmény a helyjegyre, valamint a pótjegyre nem vonatkozik, kivéve a 3 év alatti, külön ülőhelyet nem foglaló gyermeket, valamint a hadirokkant személyt és igazolt esetben kísérőjét, a hadiözvegyet, valamint a pótjegy tekintetében a menekültként vagy oltalmazottként elismerését kérő, a menedékesként elismerését kérő személyt.” Az utazási kedvezményekről szóló kormányrendelethez igazított vasúti utasítás szerint: a feláras vonatokon a tartózkodási engedéllyel és igazolással rendelkező, menekültként vagy oltalmazottként történő elismerését kérő személy a gyorsvonati pótjegy váltása alól mentesül, viszont helyjegy-köteles vonatra az általános szabályok szerint helyjegyet kell váltania, pót- és helyjegy-köteles vonatra „díjmentes pótjegy helyjeggyel” elnevezésű felárat kell megfizetnie. Menekültként, oltalmazottként, menedékesként elismert személy személyazonosításra alkalmas igazolvány és érvényes igazolás felmutatásával minden feláras vonaton az általános szabályok szerint, a felár megfizetésével utazhat."


Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.