A MÁV nem zárja a vonatba a menekülteket

Pénteken az Index számolt be arról, hogy a Párbeszéd Magyarországért feljelentést tesz amiatt, hogy a MÁV a párt állítása szerint vagonokba zárta a menekülteket. A vasúttársaság a következő közleménnyel védekezett:

"A vasúttársaság a médiában terjedő hírekkel ellentétben nem zárja, és eddig sem záratta le a menekülteket szállító kocsikat, azaz nem korlátozza a migránsok alapjogait. A MÁV-csoport a menedékkérők legrövidebb időn belüli, pót- és helyjegymentes, kulturált körülmények közötti elszállítása érdekében a törvényi előírások szerint végzi a feladatát, továbbá együttműködik a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal, az ORFK-val, a területileg illetékes rendőrségekkel és a hatóságokkal.

A MÁV-csoportnak mindenekelőtt a közszolgáltatási szerződése alapján a közlekedést kell biztosítania, és az utazóközönséget kell kiszolgálnia, éppen ezért nagy hangsúlyt fektet a vasúti kocsikban, az állomások, pályaudvarok közforgalom számára megnyitott területein az utazók zavartalan és biztonságos utazási feltételeinek a biztosítására. Mindamellett a vasúttársaság partner a migránsok szállításával kapcsolatban a törvényileg rá háruló feladatok végrehajtásában és a menekültek legrövidebb időn belüli, pót- és helyjegymentes, kulturált körülmények között történő elszállításában. Jelen helyzetben a közszolgáltatási feladatai elvégzése mellett erre koncentrál a vállalatcsoport, és vizsgálja azt is, hogy milyen egyéb módon tudja támogatni a menekültek ellátásában segédkező civil szervezeteket.

A vasúttársaság napi kapcsolatot tart a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal, az ORFK-val, a területileg illetékes rendőrségekkel és a hatóságokkal is. Minden reggel tájékoztatást kap az utazási okmánnyal ellátott migránsok várható számáról és a kijelölt befogadó állomásokról az aznapi tájékoztatást, s ehhez igazodva az érintett szakaszokon – lehetőségei függvényében – plusz kocsikat állít be annak érdekében, hogy el tudja szállítani a bevándorlókat vagy az utolsó, általában kerékpárszállító, ülésekkel rendelkező kocsikba szállítja fel őket.

A legnagyobb számú menekültcsoportokat regisztráló városok közül – Kiskunhalason kívül – Szegedről és Pécsről a legnagyobb átszálló csomópont, Budapest főleg InterCity vonatokkal érhető el. A vasúttársaság a közszolgáltatási személyszállítás megrendelőjének egyetértésével a migránsokat szállító vonatokban plusz, közvetlen kocsikat továbbít a menekültek díjmentes és helybiztosítás nélküli utaztatására. Ez egyrészt a bevándorlók érdekeit szolgálja a közvetlen eljutással, továbbá tekintettel van a fizető utasokra is. Kiemeljük, hogy a MÁV-START humanitárius felelősségvállalásból, saját anyagi erőforrásai terhére biztosítja a közvetlen kocsit, e nélkül a menekülteknek helybiztosítást kellene fizetniük vagy órákig várakozniuk, amíg egy nem hely- és pótjegy köteles vonat indulna a célállomásra többnyire átszállással, amely tovább nehezítené utazásukat, tájékozódásukat.

A bevándorlókat szállító különkocsikat a vasúttársaság nem záratja le! A jegyvizsgálók becsukják – de nem bezárják – a kocsikat. Az ajtók becsukására akkor és azért van szükség, mert ezeket a kocsikat olyan InterCity szerelvényekhez csatlakoztatják, melyeket más műszaki paraméterű kocsikból állítanak össze. A különkocsiknak a vezérlése azonban nem automatikus. Előírás szerint pedig csak becsukott ajtókkal lehet elindítani a vonatot, ezért a jegyvizsgáló vagy belülről, a kar elfordításával vagy pedig kívülről, szakaszkulccsal tudja csukni. Ugyanez az eljárás valamennyi közlekedő kocsinál, melyekbe nincs automatika beépítve, hogy mozgás közben ne nyíljanak ki az ajtók. Ugyanakkor, ez nem jelent valódi lezárást, azok, megállás után kilinccsel belülről is nyithatók. Az ajtókat 15 km/órás sebesség alatt pedig kényszernyitással is ki lehet nyitni.

A médiában terjedő hírekben félreértésre adott okot a kocsik ajtajára a MÁV-START által kihelyezett – Ez a kocsi lezárva közlekedik! – tábla. Ezt a táblát a mai naptól nem helyezik ki a menekülteket szállító járművek ajtóira.

Háttérinformáció a menekültek utazási kedvezményéről

A 446/2013. kormányrendelet az alábbiakat írja elő az utazási kedvezményekről: „(6) A vasúti személyszállításban az utazási kedvezmények - az e rendeletben meghatározott kivételekkel - a 2. kocsiosztályra érvényesek. Az utazási kedvezmény a helyjegyre, valamint a pótjegyre nem vonatkozik, kivéve a 3 év alatti, külön ülőhelyet nem foglaló gyermeket, valamint a hadirokkant személyt és igazolt esetben kísérőjét, a hadiözvegyet, valamint a pótjegy tekintetében a menekültként vagy oltalmazottként elismerését kérő, a menedékesként elismerését kérő személyt.” Az utazási kedvezményekről szóló kormányrendelethez igazított vasúti utasítás szerint: a feláras vonatokon a tartózkodási engedéllyel és igazolással rendelkező, menekültként vagy oltalmazottként történő elismerését kérő személy a gyorsvonati pótjegy váltása alól mentesül, viszont helyjegy-köteles vonatra az általános szabályok szerint helyjegyet kell váltania, pót- és helyjegy-köteles vonatra „díjmentes pótjegy helyjeggyel” elnevezésű felárat kell megfizetnie. Menekültként, oltalmazottként, menedékesként elismert személy személyazonosításra alkalmas igazolvány és érvényes igazolás felmutatásával minden feláras vonaton az általános szabályok szerint, a felár megfizetésével utazhat."


Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?