Az akadálymentesség nem kizárólag a kerekesszékkel utazók, hanem a vakok és gyengénlátók számára is fontos. Ők jelenleg nem rendelkeznek hozzáféréssel a legfrissebb írásos és vizuális információkhoz. A közlekedési személyzet sok esetben nem rendelkezik megfelelő képzettséggel ahhoz, hogy megfelelő támogatást tudjon nyújtani a vak és gyengénlátó utasoknak. Emellett az infrastruktúra nem vagy nem megfelelően akadálymentesített: európai közlekedési rendszerek több mint 96%-a -különösen a Duna régióban- nem teljesen akadálymentesített a látáskárosultak számára. Megnehezíti a helyzetet, hogy az akadálymentesítésre a különböző országokban eltérő szabályozás vonatkozik
Az Uniós Interreg Danube kutatás-fejlesztési keretprogram célja hogy a vak és gyengénlátó utasok számára teljes mértékben önállóan hozzáférhetőek legyenek a repülőterek, kikötők illetve a vasút- és buszállomások. A kezdeményezéshez 14 partner csatlakozott, köztük a Budapesti közlekedési Központ és a Budapest Airport, akik a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségét és a Vakok és Gyengénlátók Közép-magyarországi Regionális Egyesületét is bevonták a projektbe annak érdekében, hogy az fejlesztések valóban igazodjanak a látáskárosultak igényeihez.
A projekt keretében új szolgáltatások és kompetenciák kifejlesztése révén segítik a látáskárosult utasokat abban, hogy teljes mértékben hozzáférhető információkhoz és szolgáltatásokhoz jussanak az utazás során, ezáltal akár kísérő nélkül is akadálymentesen utazhassanak.
Eligazodni a repülőtéren
„A repülőtér döntő részben akadálymentesített terület, szerződött egyészségügyi szolgáltató partnerünkkel pedig minden személyi segítséget megadunk a vak és gyengénlátó utasok számára is. A Danova projekt kiváló lehetőség számukra, hogy a rendelkezésre álló szolgáltatások körét bővítsük” ” – mondta Valentínyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója. A repülőtéren jelenleg is elérhető a látássérült utasok számára személyi asszisztencia: úgynevezett hívópontokon tudnak segítséget kérni az utazás folyamán. A Danova keretében az eddigi gyakorlatokat felülvizsgálják, és olyan megoldásokat keresnek, amelyek jobban segítik a látássérült utasok számára az önálló eligazodást.
A közlekedés mindenkié
„A nemrégiben lezárult INCLUSION kutatás-fejlesztési projekt keretében ennek érdekében érzékenyítő tréninget szerveztünk, és komplex tananyagot állítottunk össze azoknak a BKK-s munkavállalóknak, akik naponta érintkeznek speciális közlekedési igénnyel rendelkező, mozgásukban akadályozott ügyfelekkel. Emellett a Járókelő Közhasznú Egyesülettel együttműködve bejelentőfelületet hoztunk létre, ahol a speciális igénnyel rendelkezők a közlekedési nehézségeiket jelezhetik”- tudatta Borsi Dávid, a BKK kommunikációs vezetője és szóvivője.
Együtt az esélyegyenlőségért
A nemzetközi konzorcium törekszik a vakok és gyengénlátók utazási nehézségeinek megismerésére, az okok feltárására és a problémák megoldására. A projekt része a nemzetek jó gyakorlatainak megismerése, összehangolása, javaslatok megfogalmazása, új módszerek, szolgáltatások kialakítása az egyenlő esélyű közlekedés érdekében. A DANOVA projekt 2022. december 31-ig tart, összköltségvetése 2.192.546,66 euró.