Önálló közlekedés - mindenkinek

Európában több, mint 30 millió vak és gyengénlátó él, aki nem tud önállóan közlekedni, mert az európai közlekedési rendszerek több mint 96%-a -különösen a Duna régióban- nem teljesen akadálymentesített a látáskárosultak számára. Az Uniós Interreg Danube kutatás-fejlesztési keretprogram azért jött létre, hogy a vak- és gyengénlátó utasok számára teljes mértékben önállóan hozzáférhetőek legyenek a repülőterek, kikötők illetve a vasút- és buszállomások. A BKK és a Budapest Airport közös -online- sajtótájékoztatóján jártunk.

Az akadálymentesség nem kizárólag a kerekesszékkel utazók, hanem a vakok és gyengénlátók számára is fontos. Ők jelenleg nem rendelkeznek hozzáféréssel a legfrissebb írásos és vizuális információkhoz. A közlekedési személyzet sok esetben nem rendelkezik megfelelő képzettséggel ahhoz, hogy megfelelő támogatást tudjon nyújtani a vak és gyengénlátó utasoknak. Emellett az infrastruktúra nem vagy nem megfelelően akadálymentesített: európai közlekedési rendszerek több mint 96%-a -különösen a Duna régióban- nem teljesen akadálymentesített a látáskárosultak számára. Megnehezíti a helyzetet, hogy az akadálymentesítésre a különböző országokban eltérő szabályozás vonatkozik

Az Uniós Interreg Danube kutatás-fejlesztési keretprogram célja hogy a vak és gyengénlátó utasok számára teljes mértékben önállóan hozzáférhetőek legyenek a repülőterek, kikötők illetve a vasút- és buszállomások. A kezdeményezéshez 14 partner csatlakozott, köztük a Budapesti közlekedési Központ és a Budapest Airport, akik a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségét és a Vakok és Gyengénlátók Közép-magyarországi Regionális Egyesületét is bevonták a projektbe annak érdekében, hogy az fejlesztések valóban igazodjanak a látáskárosultak igényeihez.

A projekt keretében új szolgáltatások és kompetenciák kifejlesztése révén segítik a látáskárosult utasokat abban, hogy teljes mértékben hozzáférhető információkhoz és szolgáltatásokhoz jussanak az utazás során, ezáltal akár kísérő nélkül is akadálymentesen utazhassanak.

Eligazodni a repülőtéren

„A repülőtér döntő részben akadálymentesített terület, szerződött egyészségügyi szolgáltató partnerünkkel pedig minden személyi segítséget megadunk a vak és gyengénlátó utasok számára is. A Danova projekt kiváló lehetőség számukra, hogy a rendelkezésre álló szolgáltatások körét bővítsük” ” – mondta Valentínyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója. A repülőtéren jelenleg is elérhető a látássérült utasok számára személyi asszisztencia: úgynevezett hívópontokon tudnak segítséget kérni az utazás folyamán. A Danova keretében az eddigi gyakorlatokat felülvizsgálják, és olyan megoldásokat keresnek, amelyek jobban segítik a látássérült utasok számára az önálló eligazodást.

A közlekedés mindenkié

 „A nemrégiben lezárult INCLUSION kutatás-fejlesztési projekt keretében ennek érdekében érzékenyítő tréninget szerveztünk, és komplex tananyagot állítottunk össze azoknak a BKK-s munkavállalóknak, akik naponta érintkeznek speciális közlekedési igénnyel rendelkező, mozgásukban akadályozott ügyfelekkel. Emellett a Járókelő Közhasznú Egyesülettel együttműködve bejelentőfelületet hoztunk létre, ahol a speciális igénnyel rendelkezők a közlekedési nehézségeiket jelezhetik”-  tudatta Borsi Dávid, a BKK kommunikációs vezetője és szóvivője.

Együtt az esélyegyenlőségért

A nemzetközi konzorcium törekszik a vakok és gyengénlátók utazási nehézségeinek megismerésére, az okok feltárására és a problémák megoldására. A projekt része a nemzetek jó gyakorlatainak megismerése, összehangolása, javaslatok megfogalmazása, új módszerek, szolgáltatások kialakítása az egyenlő esélyű közlekedés érdekében. A DANOVA projekt 2022. december 31-ig tart, összköltségvetése 2.192.546,66 euró.

 


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.