Akár 2013-ig is csúszat az új berlini repülőtér átadása

Akár 2013-ig is csúszhat az idén júniusban átadni tervezett új berlini repülőtér üzembe helyezése, és félmilliárd euróval növekedhet a fejlesztés költsége csütörtöki lapjelentések szerint.

A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) az egykori NDK területén végzett legnagyobb szabású beruházás. A projektgazda német főváros és Brandenburg tartomány vezetői kedden jelentették be, hogy határozatlan időre elhalasztják az üzembe helyezést. A fejlesztést irányító szakemberek hozzátették, hogy azért nem indulhat el a forgalom június 3-án, mert nem sikerült időben a tűzvédelmi berendezések és rendszerek kiépítése és összehangolása. Lapjelentések szerint azonban ez csak az egyik probléma a sok közül, a nagyjából 100 különböző üzemeltetési eljárás - mint például az utasfelvétel és a poggyászkezelés - közül csak 50-60 működik megbízhatóan az évi 27 millió utas fogadására tervezett reptéren.
Klaus Wowereit berlini polgármester csütörtökön a szenátusban - a tartományi törvényhozásban - a repülőteret üzemeltető társaság nevében bocsánatot kért, amiért nem sikerült határidőre befejezni a fejlesztést. Arról nem tájékoztatott, hogy mikor indulhat a forgalom az észak-európai térség légközlekedési csomópontjának szánt létesítményen.
Az előző héten egy külföldi újságíróknak rendezett sajtóbejáráson a repteret üzemeltető társaság egy szóvivője még azt hangoztatta, hogy az első száz napon ugyan "biztosan adódnak még gyermekbetegségek", de a repülőtér jól működik majd, egyebek között azért is, mert tanultak a hasonló beruházások során elkövetett hibákból. A londoni Heathrow repülőtér 2008-ban átadott 5. terminálján például azért omlott össze már az első nap a csomagtovábbító rendszer, mert túl könnyű kofferekkel végezték a próbaüzemet, a BER-en viszont építési törmelékkel megrakott csomagokkal tesztelik a rendszert - emelte ki Oliver Aust.
A Tagesspiegel csütörtöki beszámolója szerint szakértők úgy vélik, hogy nagyjából fél évet csúszhat az átadás. A késés mintegy 350 millió euróval emeli a költségeket, amelyek egyébként is szétfeszítik az eredetileg 2,5 milliárdra tervezett keretet, a végösszeg így 3 milliárd euró körül lehet, és ebben még nincs is benne a föld alatti pályaudvar és a közeli autópályához csatlakozó úthálózat kiépítésének költsége.
A repülőtér megépítéséről 1996-ban határoztak, a tervezés és az engedélyek beszerzése 10 évig tartott, a kivitelezés 2006-ban kezdődött. Az átadást egyszer már elhalasztották, az első tervek szerint 2011 novemberében indult volna a forgalom. A BER legnagyobb ügyfele az Air Berlin légitársaság, a cégnek most legkevesebb egymillió utast kell külön-külön értesíteni arról, hogy mégsem az új repülőtérre érkezik, vagy nem onnan indul a járata. A második számú ügyfél a Lufthansa, a társaságnak legkevesebb 500 ezer utast kell tájékoztatni a változásról.
A BER a két elavult, szűkös és bővítésre alkalmatlan berlini nemzetközi repülőteret - a tegelit és a schönefeldit - hivatott kiváltani. A földi személyzet felszerelését június 2-ról 3-ra virradó éjjel tervezték átköltöztetni egy több mint 500 teherautóból álló konvojjal. Ez most elmarad, a két repülőtér tovább üzemel, és tovább nő a zsúfoltság, mert a légitársaságok - számítva az új reptérre - a nyári szezonban az egy évvel korábbihoz képest összesen negyvennel több berlini járatot vettek fel a menetrendbe.
Becslések szerint a BER a fejlesztés által még inkább felfutó berlini turizmus révén több tízezer új munkahelyet teremthet Berlin térségében. Egyelőre ez a hatás is elmarad, és a nyitásig inkább a feszültség lehet a meghatározó; a Berliner Zeitung szerint előfordulhat, hogy kártérítetési perek indulnak a reptér ellen, például a mintegy 150 üzlethelység bérlői részéről, akik közül sokan hitelből indították vállalkozásukat és a csúszás miatt fizetésképtelenné válhatnak.

Forrás: MTI


Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.
A közösségi közlekedést is érintik a delegációk miatti forgalmi változások

A közösségi közlekedést is érintik a delegációk miatti forgalmi változások 

A BKK az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében mindenkinek a 2-es, a 3-as és a 4-es metró igénybevételét ajánlja.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.