Akár 2013-ig is csúszat az új berlini repülőtér átadása

Akár 2013-ig is csúszhat az idén júniusban átadni tervezett új berlini repülőtér üzembe helyezése, és félmilliárd euróval növekedhet a fejlesztés költsége csütörtöki lapjelentések szerint.

A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) az egykori NDK területén végzett legnagyobb szabású beruházás. A projektgazda német főváros és Brandenburg tartomány vezetői kedden jelentették be, hogy határozatlan időre elhalasztják az üzembe helyezést. A fejlesztést irányító szakemberek hozzátették, hogy azért nem indulhat el a forgalom június 3-án, mert nem sikerült időben a tűzvédelmi berendezések és rendszerek kiépítése és összehangolása. Lapjelentések szerint azonban ez csak az egyik probléma a sok közül, a nagyjából 100 különböző üzemeltetési eljárás - mint például az utasfelvétel és a poggyászkezelés - közül csak 50-60 működik megbízhatóan az évi 27 millió utas fogadására tervezett reptéren.
Klaus Wowereit berlini polgármester csütörtökön a szenátusban - a tartományi törvényhozásban - a repülőteret üzemeltető társaság nevében bocsánatot kért, amiért nem sikerült határidőre befejezni a fejlesztést. Arról nem tájékoztatott, hogy mikor indulhat a forgalom az észak-európai térség légközlekedési csomópontjának szánt létesítményen.
Az előző héten egy külföldi újságíróknak rendezett sajtóbejáráson a repteret üzemeltető társaság egy szóvivője még azt hangoztatta, hogy az első száz napon ugyan "biztosan adódnak még gyermekbetegségek", de a repülőtér jól működik majd, egyebek között azért is, mert tanultak a hasonló beruházások során elkövetett hibákból. A londoni Heathrow repülőtér 2008-ban átadott 5. terminálján például azért omlott össze már az első nap a csomagtovábbító rendszer, mert túl könnyű kofferekkel végezték a próbaüzemet, a BER-en viszont építési törmelékkel megrakott csomagokkal tesztelik a rendszert - emelte ki Oliver Aust.
A Tagesspiegel csütörtöki beszámolója szerint szakértők úgy vélik, hogy nagyjából fél évet csúszhat az átadás. A késés mintegy 350 millió euróval emeli a költségeket, amelyek egyébként is szétfeszítik az eredetileg 2,5 milliárdra tervezett keretet, a végösszeg így 3 milliárd euró körül lehet, és ebben még nincs is benne a föld alatti pályaudvar és a közeli autópályához csatlakozó úthálózat kiépítésének költsége.
A repülőtér megépítéséről 1996-ban határoztak, a tervezés és az engedélyek beszerzése 10 évig tartott, a kivitelezés 2006-ban kezdődött. Az átadást egyszer már elhalasztották, az első tervek szerint 2011 novemberében indult volna a forgalom. A BER legnagyobb ügyfele az Air Berlin légitársaság, a cégnek most legkevesebb egymillió utast kell külön-külön értesíteni arról, hogy mégsem az új repülőtérre érkezik, vagy nem onnan indul a járata. A második számú ügyfél a Lufthansa, a társaságnak legkevesebb 500 ezer utast kell tájékoztatni a változásról.
A BER a két elavult, szűkös és bővítésre alkalmatlan berlini nemzetközi repülőteret - a tegelit és a schönefeldit - hivatott kiváltani. A földi személyzet felszerelését június 2-ról 3-ra virradó éjjel tervezték átköltöztetni egy több mint 500 teherautóból álló konvojjal. Ez most elmarad, a két repülőtér tovább üzemel, és tovább nő a zsúfoltság, mert a légitársaságok - számítva az új reptérre - a nyári szezonban az egy évvel korábbihoz képest összesen negyvennel több berlini járatot vettek fel a menetrendbe.
Becslések szerint a BER a fejlesztés által még inkább felfutó berlini turizmus révén több tízezer új munkahelyet teremthet Berlin térségében. Egyelőre ez a hatás is elmarad, és a nyitásig inkább a feszültség lehet a meghatározó; a Berliner Zeitung szerint előfordulhat, hogy kártérítetési perek indulnak a reptér ellen, például a mintegy 150 üzlethelység bérlői részéről, akik közül sokan hitelből indították vállalkozásukat és a csúszás miatt fizetésképtelenné válhatnak.

Forrás: MTI


Átvette első Airspace kabinnal készült repülőgépét a Wizz Air

Átvette első Airspace kabinnal készült repülőgépét a Wizz Air 

Az utasélmény új generációját képviseli az Airbus most átadott repülőjének kabinja.
Légi tisztelgés az osztrák zseni előtt:  világ körüli útra indul a „Strauss-gép”

Légi tisztelgés az osztrák zseni előtt: világ körüli útra indul a „Strauss-gép” 

A „Strauss-gép” Bécs zenei nagykövete lesz.
Íme, a fenntartható tengeri utazás legújabb formája

Íme, a fenntartható tengeri utazás legújabb formája 

Izgalmas és fenntartható lehetőség az Atlanti-óceán átszelésére: egy vitorlás teherszállító hajó.
Ötnapos vasúti sztrájk Belgiumban

Ötnapos vasúti sztrájk Belgiumban 

Nem csak a légügyi dolgozók elégedetlenek, hanem három belga szakszervezet is ötnapos vasúti sztrájkot tervez február utolsó hetében.
Belgiumból nem indulnak repülőjáratok csütörtökön országos sztrájk miatt

Belgiumból nem indulnak repülőjáratok csütörtökön országos sztrájk miatt 

Brüsszelben országos szakszervezeti demonstráció lesz csütörtökön, amelyhez szinte teljes körű munkabeszüntetés is társul.
Belistázták a lett légitársaságot a világ legjobbjai közé

Belistázták a lett légitársaságot a világ legjobbjai közé 

Az airBaltic felkerült a világ legjobb légitársaságainak rangsorába.
Előkelő besorolás az ultrafapados fenntarthatósági megoldásaiért

Előkelő besorolás az ultrafapados fenntarthatósági megoldásaiért 

A Wizz Air megtartotta “B” minősítését a Carbon Disclosure Project 2024-es klímabesorolásában.
Dubai: télben a nyárba

Dubai: télben a nyárba  

Azok az utasok, akik február 6. és 26. között retúr repülőjegyet vásárolnak Dubajba, ingyenes belépőt kapnak a város két egyedülálló látványosságába.
Jönnek a Budapest-New York közvetlen járatok?

Jönnek a Budapest-New York közvetlen járatok? 

Jelenleg három légitársasággal zajlanak egyeztetések.
Kényszerleszállás Athénban: rosszul lett a pilóta

Kényszerleszállás Athénban: rosszul lett a pilóta 

Az EasyJet légitársaság egyik járata kényszerleszállást hajtott végre Athénban, miután a pilóta rosszul lett repülés közben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.