Amikor az uniós akarat is csődöt mond

Hosszú évtizedes probléma, hogy Európában nem sikerül egy egységes légiforgalmi irányítást megoldani, akkor, mikor a közel azonos területű USA-ban ez már több éve működik.

Európában az Európai Bizottságnak a saját maga számára előírt 2012. december 12-i határidőre nem sikerült létrehozni a légtérblokkokat, mert a tagországok zöme, többnyire politikai szempontok miatt nem teljesítik a vállalásaikat.

Pedig a számos egyéb problémával is küszködő európai légi forgalomnak erre már évek óta nagy szüksége lenne. Az európai légtérben naponta 28.000 évente 10 millió, különböző légjármű repül. Az irányítási problémák miatt az egyes járatok útvonala átlagosan 47 kilométerrel hosszabb.

Hogy ez mit jelent időben és üzemanyagban az ki lehet számolni és akkor még a környezetet károsító hatásáról nem is beszéltünk. A technika fejlesztése ellenére, növekednek a baleseti veszélyek, elkerülhetetlenek a késések, melyek tovább gyűrűzve, újabb késéseket, slot (résidő) problémákat, vészhelyzeteket okoznak.

A nemzeti hatóságok, a repülőterek, a légitársaságok közösen dolgozták ki a SESAR programot (Egységes Európai Légtér) melynek segítségével tízszeresére növekszik a repülés biztonság és repülési költségek 15-20 százalékkal csökkennek. A tervezett kilencből eddig csupán két FAB-ot (légtér blokkot) sikerült életre hívni, mely működik is.

Az egyik Anglia, Írország, Dánia és Svédország, míg a másik Málta, Olaszország és Ciprus. De sajnálatos módon, mivel ezek csak töredék területét fogják át az EU-nak, így a hatékonyságuk is korlátozott.

A legutóbbi Légi Közlekedési Tanácsülésen a téma jelentéstevője, az angol Jacqueline Foster kérte, hogy miután minden tagállam vállalta, hogy saját területét és technikáját be integrálja a vonatkozó légtér blokkba, a legközelebbi EP ülésen kérjék számon a teljesítést, jelöljenek meg új határidőket és szankcionálják a mulasztókat. 

A téma komolyságára mutat, hogy Tony Tyler a IATA (Légitársaságok Nemzetközi Szervezete) elnöke is kiemelte, hogy a gazdasági recesszió nem lehet gátja ennek a komoly veszteségeket okozó késésnek, hiszen annál inkább rá vannak utalva a tagállamok a SES (Single European Sky) költségkímélő előnyeire.

Hazánk már márciusban bejelentette, hogy FAB-CE megállapodás (Functional Airspace Block of Central Europe) létrehozásáról szóló megállapodást a szlovéniai Brdo pri Kraujuban, 2011 május 05-én aláírták és ez a szerződés már hatályba is lépett. Ennek egyik kiegészítője az a tény, hogy HungaroControl Budapestről látja el a koszovói magas légtér teljes irányítását.


Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.