Az Aeroviva-csődtől a határon túli iskolai utaztatásig

A 800 bejegyzett utazásszervező közül évente csupán 3-4 megy csődbe Magyarországon, más ágazatokhoz képest nem magas ez a szám, ugyanakkor egy csőd is könnyen vet rossz fényt az egész szakmára – hangzott el a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) sajtóreggelijén. Munkatársunktól

Molnár Judit, a szövetség szóvivője a tavaly év végi Aeroviva-csődre utalva kiemelte, hogy évente egymillió magyar állampolgár utazik az 1200 bejegyzett utazási irodával, és ehhez képest elenyésző a csődök és a csődök által érintett utasok száma. Általában évente 3-4 utazásszervező jelent fizetésképtelenséget, és sok esetben elegendő a biztosítási letétjük (kaució) az utasok kártalanítására. A gazdaság más területein, például az építőiparban vagy a kereskedelemben arányaiban jóval több vállalkozás megy csődbe. Ugyanakkor az is igaz, hogy egy csőd is több a kelleténél, mivel az egész szakmára vet rossz fényt.

Csőd nélkül sem fényes

Az irodák helyzete csődök nélkül sem túl fényes, hiszen az internet térhódítása és a gazdasági válság jelentősen csökkentette bevételeiket. Molnár Judit emlékeztetett arra, hogy gond esetén van igazán szükség az utazási irodák munkájára, ahogy például tavaly az izlandi vulkánkitörés idején segítettek utasaiknak átfoglalni a járatokat.

A tisztességes irodák munkáját ugyanakkor a feketén működő szervezők is nehezítik. Az alacsony költségekkel működő, nem adózó vállalkozók könnyen tudnak olcsóbbak lenni hivatalos versenytársaiknál, ugyanakkor hibás teljesítés esetén az utas nem is várhat tőlük kompenzációt. A fekete szervezők elleni határozott fellépés érdekében együttműködik a MUISZ a fogyasztóvédelmi szervezetekkel.

Csak legálisan a határon túlra

A MUISZ korábban azt is kérte, hogy a határon túli iskolai kirándulások szervezésével megbízott Apáczai Közalapítvány vegye igénybe profi utazási irodák segítségét. Körlevelet is küldtek tagjaiknak, amelyben arra kérték őket, hogy az iskoláknak kedvező áron, minimális haszonkulccsal kalkuláljanak utakat. December végén kiderült, az alapítvány megszűnik, és majdani utódja veszi át a határon túli kirándulások szervezésének feladatát. Molnár Gabriella lobbizik a szakmát felügyelő Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy a létrejövő új szervezet alapító okiratába foglalják bele, hogy utazási irodák munkáját vegyék igénybe az utaztatás lebonyolítása során.

Az érdekképviseleti szervezet elnöke, Molnár Gabriella elmondta, hogy a szervezet 36 éve alakult, 7 állami tulajdonú utazási iroda érdekképviseleteként, ma már 200-nál is több utazási vállalkozás tartozik a tagjaik közé. Becslésük szerint a szervezett idegenforgalom több mint 80%-át a szövetséghez tartozó irodák bonyolítják.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.