A 2004-ben indult mozgalom legfőbb célja, a hétköznapi kritikus tömeg megvalósult. Naponta tízezrek bicikliznek a fővárosban. A terjedés legerősebb gátja nem a kedv hiánya, hanem a forgalomtól való félelem volt. Hiába volt mindig gyors, olcsó és praktikus a kerékpározás, ha mindenki lehetetlennek hitte - morfondírozik a CM.
A több tízezres biciklis felvonulások
átugrották ezt a problémát, meghozva az első vállalkozók bátorságát. Ez a szervezők szerint olyan jól sikerült, hogy egy tavaszi hétköznapon már 3000 kerékpáros halad át a Múzeum körúton, és 10.000 a Gellért téren. A bringázás futótűzként terjed, aki kipróbálja, beleszeret. Tömegek mindennapjait frissíti, és közlekedési nehézségeit oldja a kerékpározás - szól a lelkesítés. Hiába nincs pénz vagy hely kerékpárutak kialakítására, a kerékpárosok számának növekedésével biztonságuk is gyorsan javul. A budapesti kerékpárosok tavaly 13%-kal kevesebb balesetet szenvedtek el, pedig létszámuk ugrásszerűen növekedett - így a folytatás.
A kerékpározás kitört a szubkultúrából,
és már cégvezetők, idős nénik, divatos ifjak tekernek egymás mögött. A budapesti kerékpáros kultúra - Európában egyedi módon - a körülmények ellenére virágzik. Olyan méreteket öltött, ami alapjaiban változtatja meg a belváros közlekedését. A kombinált közlekedés jelei is mutatkoznak, mint az autókban a parkolási zónahatárig szállított összehajtható biciklik, zsúfolásig telt pályaudvari kerékpártárolók, céges kerékpárok kisebb hivatalos ügyintézésekhez.
A kerékpáros áttörés
itt és most zajlik. A Critical Mass megmaradt célja, hogy a főváros is felismerje a közlekedéstörténeti pillanatot, és rádöbbenjen hogy a civilek olajat találtak a kertjében - írják. Sok nyugat-európai város erőlteti felülről ezt a nálunk alulról is magától burjánzó szemléletváltást. Jó lépés a Károly körút új kerékpársávja, az új főutca, a Margit híd kerékpározhatóvá tétele. Ahogy a város lehetőségei engedik, sürgős újabb és újabb útszakaszok áttervezése, már a kerékpárosok igényeinek figyelembe vételével. Kis ráfordítással nagy javulást lehetne elérni a parkoló autók mögé rejtett, és gyalogos sétányra festett Andrássy úti bicikliútnál. Fontos, hogy járdákra ne építsenek többé kerékpárutat, sőt indokolt lenne régiek korszerűsítése, esetleg kerékpársávra cserélése. A bringások az új városvezetés új lendületére várnak.