Tűz ütött ki a gépházban, s az elektromos berendezések, kábelek olyan mértékben rongálódtak meg, hogy úgy döntöttek, nem javítják már meg az egyes Gorillát, azaz az első példányt a 350-es mozdony sorozatból.
Az Aristokratka becenevet is elsőszülötti jogán kapta, 1973 decemberében készült el a pilseni Škoda járműgyártó műhelyeiben. Az akkori jelölés szerint mint ES499.0001-es pályaszámú, kétáramnemű villamos mozdony gördült a sínekre.
A hetvenes években Európa egyik legmodernebb mozdonya volt, felszereltségével korát jócskán meghaladta. Az „egyes Gorilla“ öt hónap híján ötven évig szolgált. Figyelemre méltó teljesítmény. A ZSSK szlovák személyszállító vasúttársaság mind a mai napig használja a Gorillákat, még annak ellenére is szükség van rájuk, hogy folyamatosan jönnek az új Vectronok a flottába.
Ma is expresszvonatok és InterCityk élén cirkálnak a 350-esek, hozzánk a Pozsony felől érkező EuroCityken jönnek a váci oldalban. A vasútbarátok körében elterjedt a hír, hogy a retro színekben pompázó 350.001-es üzemórái meg vannak számlálva, mert közeledett a nagyjavítás időpontja a kilométerfutás szerint, és az a döntés született, hogy ezt a nagyjavítást már nem végzik el rajta, kivonják a forgalomból a gépet.
Nem egész kilencezer kilométer hiányzott a nagyjavításáig, így ha nem füstölt volna el, akkor még egy-két hónapig láthattuk volna a szürke festésű Gorillát. Épp ezzel a színtervvel hagyta el a gyártóműhelyt 1973-ban. Nem tesz már több kilométert tehát a 001-es Aristokratka, de vígaszként szolgál, hogy nem zúzzák szét, hanem a pilseni járműgyártó érdeklődik iránta, hogy valahol, mint múzeumi kincs, kiállítsák.
Forrás: IHO