Becsődölt légitársaságnak is vissza kell fizetnie a jegy árát

Az elfogadás előtt álló európai uniós jogszabálytervezet értelmében hiába kerül a légi fuvarozó fizetésképtelen helyzetbe: a csődje, tevékenységének felfüggesztése vagy beszüntetése miatti járattörléskor ugyanúgy köteles lesz a jegyárak visszatérítésére, átfoglalásra és ellátásra is - tájékoztatott a FEOSZ, Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

Emellett a légitársaságnak bizonyítani kell, hogy megtette mindazokat a szükséges intézkedéseket azért, hogy a törölt járatok utasai számára biztosítani tudja az előbb említett kötelezettségei teljesítését. Így például biztosítást kell kötnie vagy garanciaalapot létrehoznia.

Szintén meghatározásra kerül a tervezetben a légitársaságok számára azon kötelezettség, hogy kapcsolattartó pontokat üzemeltessenek minden olyan repülőtéren, ahova járatot közlekedtetnek. Ezek legfőbb feladata az utasok tájékoztatása az őket megillető jogokról, és az azonnali segítségnyújtás járattörlés vagy járatkésés, illetve poggyásszal kapcsolatos reklamáció esetén. Ezen kívül a menetrend szerinti indulási időt követő harminc percen belül tájékoztatnia kell majd a légitársaságnak a fogyasztót arról, ha bármilyen olyan körülmény áll fenn, amely kihatással van az indulás időpontjára – jelenleg ugyanis még nem került meghatározásra az, mennyi idő múltán szükséges az utasok tájékoztatása az aktuális forgalmi helyzetről.

A tervezet értelmében a fogyasztók három hónapig élhetnek panasszal a vonatkozó légi járat indulásának napjától vagy tervezett napjától számítva: erre a légitársaságnak pedig hét napon belül válaszolnia kell. Amennyiben e kötelezettségének két hónapon belül nem tesz eleget és nem ad érdemi választ minden, a reklamációban érintett kérdésre, akkor úgy kell tekinteni, hogy a fogyasztó panaszát és igényét elfogadta.

Ezen felül változatlanul kártérítés illeti meg a járattörléssel érintett fogyasztókat, ugyanakkor a rendelet egyértelműen rögzíti azt is: járatkésés esetén szintén 300-600 EUR összegű kártalanításra jogosult a fogyasztó a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Amennyiben pedig a kártérítési igényt a légi fuvarozó elutasítja rendkívüli körülményekre való hivatkozással, úgy azok fennálltát írásos formában kell bizonyítania, máskülönben nem mentesül a kártalanítás teljesítése alól.

A járattörléssel érintett fogyasztóknak továbbá ugyanúgy joguk lesz a jegyek vételárának visszatérítéséhez, valamint átfoglaláshoz, mint azon járatok utasainak, akiknek beszállását visszautasították. Változatlanul megilleti emellett az utasokat az ellátás, azaz részükre díjmentes étkezés, frissítő jár többek között.

Meghatározásra kerül emellett a poggyászkárokért való, légitársaságot terhelő felelősség is: az ellenőrzött poggyász megsemmisülése, elvesztése, vagy megrongálódása miatt bekövetkezett kárt a légi fuvarozó köteles viselni, ha az azokat előidéző esemény a légi jármű fedélzetén, vagy bármely olyan időszakban történt, amely alatt az ellenőrzött poggyász a fuvarozó felügyelete alatt volt. Ha a fuvarozó elismeri az ellenőrzött poggyász elvesztését, vagy az ellenőrzött poggyász huszonegy nappal azt követően sem érkezik meg, hogy az esedékes lenne, úgy az utas jogosulttá válik arra, hogy a fuvarozóval szemben a fuvarozási szerződésből származó jogait érvényesítse. A fuvarozót ugyanakkor nem terheli felelősség, ha a kár a poggyászban rejlő hiba vagy a poggyász minősége miatt következett be.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.