A Budapest-Genf járattal együtt Budapestről összesen 33 úticélt kínál majd a Wizz Air. A genfi járat azonban már idén december 14-től elindul. Az új járathoz nagy reményeket fűz a légitársaság. Az A320-as heti háromszori alkalommal - hétfőn, szerdán és pénteken, reggel 0655-ös indulással közlekedik Budapest és a svájci nagyváros közt. Az első évben mintegy 45 ezer utast vár a Wizz Air a járattól. Mint Váradi József vezérigazgató elárulta: a járatnyitással nem titkolt céljuk volt az ármonopólium megtörése is, utalva arra, hogy utóbb az egykor három légitársaság által is repült útvonalat mára csak az easyJet szolgálta ki.
A nemrég megkapott kijevi és tel avivi útvonalakon sűrítenek. Kijev a kezdeti heti 3 helyett négyszer repül majd. Tel Aviv pedig a hét minden napján. Szintén sűrítik a korfui járatot, heti egyről kettőre. Larnaka kettő helyett háromszor repül 2013 nyarától. A következő 9 hónap alatt 6 új gépet szerez be a Wizz Air, egyet lejárt szerződések miatt visszaad a lízingcégnek, így A320-asai száma 44-re növekszik, flottája életkora pedig 3,2 évre.
A debreceni sikersztori
Egy repülőtér akkor válik repülőtérré, ha utasforgalma a százezres nagyságrendet eléri - utalt Váradi József a debreceni jövőre előre jelzett utasforgalmára. „Debrecen egy sikertörténet a város szemszögéből is, érdemes róla beszélni, áttekinteni, hogy állnak a dolgaink” - tette hozzá Váradi, majd bejelentette: már márciustól heti 5 alkalommal repül a Debrecen-London járat. Idén 25-30 ezer utast szállít a Wizz Air Debrecenből, míg jövőre 120-130 ezerrel számolnak.
A sajtótájékoztatón szintén megjelent Kósa Lajos, Debrecen polgármestere elmondta: a londoni járatra első körben a Nagy Britanniában dolgozó debreceniek és a vonzáskörzetben élők váltanak jegyet. Elmondása szerint kezdi felfedezni a járatban rejlő lehetőséget az üzleti turizmus is valamint jelentős utazóközönségnek számítanak a Debrecenben tanuló külföldi hallgatók. Ezt követi a szabadidős turizmus, de ennek lehetőségei még nincsenek feltárva - árulta el Kósa hozzátéve, hogy utóbbiban komoly potenciált lát. Megtudtuk: szeptemberben megnyílt Londonban az a fogorvosi rendelő, ahonnan egy állapotfelmérést követően debreceni fogorvosokhoz irányítják a pácienseket, így megjelent az egészségturizmus is.
Újságírói kérdésre reagálva Kósa Lajos arról tájékoztatott, hogy az Airport Debrecen jelenleg még veszteséges üzemeltető idén a menetrend szerinti forgalom megjelenésével az üzemi költségei 100 milliós nagyságrendben csökkenek, míg 2013 végére nullszaldós lehet a cég. Míg a Wizz Air mintegy 120 ezer utassal tervez 2013-ban, addig az üzemeltető a charterrel és egyéb utasforgalommal együtt 150 ezer utasra számít jövőre. A polgármestertől megtudtuk: az Airport Deberecen 100 milliós nagyságrendű támogatásért fordul a kormányhoz, hogy a reptér nemzetközi elvárásoknak továbbra is meg tudjon felelni. Kósa elismerte: a debreceni terminál utaskiszolgáló ellátottsága némi hiányosságot mutat; nincs vendéglátó egység, bolt stb, de nem akartak az események elébe menni, előbb a növekvő utasforgalmat várták. Innentől - újságolta Kósa Lajos - lehetünk optimistábbak is üzleti tervünkben.
Kósa Lajos elmondta: a Wizz Air Milánó-Malpensa járatának beindulásával Deberecen bekapcsolódhat a hálózati repülésbe is, melyet Váradi József annyival pontosított, hogy nem a Wizz Air fog interline megállapodások alapján más fuvarozókkal együttműködni, hanem Malpensa olyan nemzetközi légikikötő, ahonnan a világ számos nagyvárosa érhető el. Kósa szerint, ha a többi légitársaság is látja, hogy Debrecen kiszámíthatóan működik, kedvet kaphat a járatnyitáshoz - utalva egy hálózati légitársaság esetleges megjelenésére.
Van remény
Szintén újságírói kérdésre reagálva Váradi József elmondta: az isztambuli és moszkvai járatok indításának engedélye még várat magára, mivel a Törökország, Oroszország illetve Magyarország között lévő kétoldalú légügyi egyezmények a kijelölésnél ragaszkodnak a nemzeti tulajdonú légitársasághoz, míg Izrael és Ukrajna esetében a két ország elkezdte használni az uniós megközelítést, mely egyként kezeli az uniós légitársaságokat. Váradi elmondta, nem reménytelen a helyzet.