A Jászai Mari téri kikötőt György István főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója adta át.
Júliustól, akár hajón is megközelíthetjük munkahelyünket, de akár esti programunkat is színesíthetjük a Dunán közlekedő vízibuszjárattal, ha például a Művészetek Palotájába igyekszünk. A járatokra bárki felszállhat, akinek van érvényes BKV bérlete vagy vonaljegye, hiszen az utazás pluszköltséget nem jelent.
György István Budapest főpolgármester-helyettese az első kikötő átadásának ünnepségén elmondta, hogy korábban sokszor felhozott panasz a fővárossal és a BKV-val szemben, hogy használjuk ki a folyót, mint közlekedési lehetőséget. A Fővárosi Önkormányzat, a BKK, valamint a BKV Zrt által megvalósított, és az Új Széchenyi Terv keretében 90%-ban Európai Uniós forrásból finanszírozott közlekedési alternatíva, mától jelentős tömegközlekedési tehertől szabadíthatja meg a fővárosiakat, ezen túlmenően pedig Budapest újabb arcát mutatja meg a városba látogató turisták számára is. A projekt kapcsán csaknem 500 millió forintos ráfordítással a járat valamennyi kikötője felújított, vagy teljesen új.
A kikötők nem pusztán akadálymentesek, hanem a mozgássérültek számára parkolókat is kialakítottak a szakemberek. A hajókon kerekesszék-emelő berendezés áll majd rendelkezésre. A biciklisták is kényelmesen parkoltathatják járművüket a biciklitárolókban, de jegy ellenében felvihetik járművüket a fedélzetre.
Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója elmondta: Most három járattal – összesen hét hajóval- indul a szolgáltatás, aminek további bővítése már jelenleg is szerepel Budapest tervei között. A jelenlegi hajóflotta nem a legmodernebb, miután az uniós projektben az eszközbeszerzés nem szerepelt. Azonban a flottát tökéletesen felújítottuk és ezek haladási ideje vetekszik a szárazföldi tömegközlekedésével.
Mint ismeretes, a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén 18 igen, 12 nem szavazattal, tartózkodás nélkül fogadta el azt az előterjesztést, mely alapján a D11-es járat óránként szállít majd utasokat július 1-től.
Munkanapokon
reggel 7 és 19 óra között Újpest, Árpád út és a Haller utca között, a D12-es szintén munkanapokon közlekedik Rómaifürdő és a Kopaszi gát között 7-től 9 óráig, majd 15 órától 18 óráig, csúcsidőben 1 órás követési idővel. A D13-as járat ugyancsak a Rómaifürdő és Kopaszi gát között közlekedik, de csak hétvégén 9 és 18 óra között óránként. A hajójáratok munkanapokon Budapest-bérlettel, BKV-s napijeggyel, valamint a helyszínen vásárolható 400 forintos vonaljeggyel vehetők igénybe.
Hétvégén viszont csak vonaljeggyel lehet utazni a hajókon, valamint a kerékpárokra külön, 400 forintos jegyet kell venni. A 6 éven aluliak és a 65 éven felüliek ingyen vehetik igénybe majd a szolgáltatást. A város vezetése a projekt kapcsán évi 22 milliós többletbevétellel számol.
Budapesten nem ismeretlen
a vízibuszként funkcionáló hajózás Az Első Duna Gőzhajózási Társaság az 1880-as években már több mint 4 millió utast szállított egy esztendőben. A budapesti hajózás aztán hanyatlásnak indult, melynek oka egyrészt a villamos megjelenése, másrészt a közúthálózat kialakulása volt. A 2-es metró második szakaszának átadását követően (1972) felgyorsult a hanyatlás. A járatok 1997-ben már csak 53 ezer utast szállítottak, így ezt követően meg is szűnt a szolgáltatás. Sokáig a hajóközlekedés egyet jelentett a sétahajózással. Az elmúlt években azonban az igények ismét megváltoztak. Ezért döntött Budapest városvezetése a közösségi közlekedési funkció újraélesztése mellett.