Interjút adott Tony Fernandes, az Air Asia holding vezérigazgatója a minap egy New York-i szakmai eseményen a Flightglobal portálnak, amelyben beszélt a hosszú távú fapados útvonalakról szóló terveikről is. Tony Fernandes közölte, hogy a thaiföldi leánycégük, a Thai Air Asia nem tett le a kelet-európai, köztük budapesti útvonal megnyitásáról, jelenleg is dolgoznak az engedélyek megszerzésén. Megjegyezzük, vélhetően a szélestörzsű gépekkel hosszabb távú járatokat üzemeltető Thai Air Asia X-ről lehet szó, amelynek fő bázisa a thai főváros régebbi, Don Mueang repülőtere. Így valószínűleg Bangkok-Budapest útvonalra gondolnak, amelyről azonban már többször is szóltak hírek, és rendre elmaradt a “nagy bejelentés”. Lehetséges, hogy az idén októberben érkező A330neo-gépeikre vár a cég, amelyek üzemanyag-takarékosabbak és nagyobb a hatótávjuk a jelenlegi A330-300-asaiknál.
Fernandes most megemlítette, hogy Budapest mellett Prágába, Bécsbe és skandináv országokba is repülnének Thaiföldről. A cégvezető szólt arról is, hogy kitartanak a közepes- és hosszú távú fapados járatok életképessége mellett. Szerinte a titok nyitja az, hogy a megfelelő repülőgép kell ehhez, és fontos minél több kiegészítő bevétel megszerzése az utasoktól, valamint a költségek csökkentése az új technológiák révén. A cégvezető hangsúlyozta: pusztán a jegyárakból nem lehet fenntartani a fapados hosszútávot. Az, hogy évekkel ezelőtt meg kellett szüntetniük az európai járatokat, bár úttörői voltak a fapados hosszútávnak, Fernandes szerint a megfelelő együttállás hiánya miatt következett be. Ezért lett végül a több országban jelen lévő Air Asia X egyelőre közepes távú, hat-hét órás járatokra fókuszáló márka A330-300-asokkal. Az igazi hosszú távú útvonalak nyereséges üzemeltetésére az új generációs gépek, mint az általuk is nagy számban megrendelt Airbus A330neo vagy a Boeing 787-es alkalmasabb – tette hozzá.
Az A330neót egyébként először a maláj leánycégnél vetik majd be, az Egyesült Államok nyugati parti nagyvárosai, San Francisco és Los Angeles a tervük, korábbi információk szerint Japánon keresztül. Az ehhez szükséges úgynevezett ötödik szabadságjogon alapuló engedély megérkezésére várnak Fernandes közlése szerint. Jelenleg is repülnek az USA területére, Oszakán át Hawaiira: a cégvezér azt mondta, rendkívül kedvezők a tapasztalataik, az emberek szeretik a terméküket. Kitért arra is, hogy az olajárak őket is érzékenyen érintik, az emiatt bekövetkezett tavalyi kerozinköltség-növekedés 48 százalékot tett ki az Air Asiánál, emiatt a profit is jelentősen esett.
Forrás: AIRportal.hu