Az iparág ismét erős teljesítményt nyújtott a biztonság terén, több kulcsfontosságú mutató esetében javulás volt tapasztalható az ötéves átlaghoz képest, azonban a 2023-as év kivételes eredményeihez viszonyítva visszalépés történt.
Egymillió járatra vetítve az összes balesetre vonatkozó arány 1,13 volt, vagyis 880 000 járatonkánt történt egy baleset. Ez jobb mint az ötéves 1,25-ös átlag, de rosszabb, mint a 2023-ban mért 1,09.
2024-ben 40,6 millió repülésből összesen hét halálos baleset történt. Ez a szám magasabb, mint a 2023-as egy halálos baleset és az ötéves átlagot jelentő öt halálos baleset.
Az áldozatok száma 2024-ben 244 fő volt, szemben a 2023-as 72 áldozattal és az ötéves átlag 144-es értékével. A halálozási kockázat viszonylag alacsony maradt (0,06),ami ugyan a 2023-as duplája, viszont alacsonyabb az ötéves átlagnál (0,10), írja az airlineratings.com.
A jelentésben kiemelték a konfliktuszónák növekvő kockázatát, illetve hogy a leggyakoribb balesetek 2024-ben a farokrész ütközései és a kifutópályáról való lesodródások voltak, ezért hangsúlyozzák a felszállás és leszállás biztonságának fontosságát.
A konfliktuszónákhoz kapcsolódó balesetek és események biztonsági incidensnek minősülnek, így nem szerepelnek ebben a jelentésben. Azonban a műholdas navigációs rendszer (GNSS) zavarai egyre nagyobb kihívást jelentenek a repülésbiztonság számára.
A jelentés külön foglalkozik a
Fotó: Depositphotos
régiókkal:
Észak-Amerikában 12 baleset történt, és az összes balesetre vonatkozó arány javult (1,53-ról 1,20-ra), meghaladva az 1,26-os ötéves átlagot. A halálozási kockázat 2020 óta nulla.
Ázsia-Csendes-óceáni térségben 2024-ben hét baleset történt, a baleseti arány nőtt (0,92-ről 1,04-re), de még mindig az 1,10-es ötéves átlag alatt maradt. A halálozási kockázat változatlan (0,15).
Afrikában 10 baleset történt, a baleseti arány nőtt (8,36-ról 10,59-re), és meghaladta az ötéves átlagot (8,46). Azonban a halálozási kockázat 2023 után ismét nulla volt.
Közel-Keleten és Észak-Afrikában két baleset történt, a baleseti arány javult (1,12-ről 1,08-ra), és az 1,09-es ötéves átlag alatt maradt. A halálozási kockázat 2019 óta nulla.
Európában kilenc baleset történt, az arány enyhén nőtt (0,95-ről 1,02-re), de az 1,02-es ötéves átlagon maradt. A halálozási kockázat 0,03-ra nőtt 2023 nullás értékéről.
Észak-Ázsiában egyetlen baleset történt, az arány 0-ról 0,13-ra nőtt, de még mindig jobb az 0,16-os ötéves átlagnál. A halálozási kockázat 2022 óta nulla.
A Független Államok Közösségében (Azerbajdzsán, Fehéroroszország, Grúzia, Kazahsztán, Kirgizisztán, Moldova, Oroszország, Örményország, Tadzsikisztán, Türkménia, Ukrajna és Üzbegisztán) nem történt baleset, a baleseti arány 1,05-ről nullára csökkent, ésjelentősen jobb az 2,49-es ötéves átlagnál. A halálozási kockázat 2022 óta nulla.
Fotó: Depositphotos
Latin-Amerikában és a Karib-térségben öt baleset történt, a baleseti arány jelentősen nőtt (0,73-ról 1,77-re), de az ötéves átlag (2,00) alatt maradt. A halálozási kockázat 0,00-ról 0,35-re emelkedett.
A jelentés szerint kulcsfontosságú és időszerű a biztonság további megerősítése, illetve minden esetben az átfogó és nyilvános baleseti jelentések megléte, mert a késedelmes vagy hiányos baleseti jelentések megfosztják a kulcsfontosságú szereplőket – üzemeltetőket, gyártókat, szabályozókat és infrastruktúra-szolgáltatókat – azoktól a létfontosságú információktól, amelyek tovább javíthatnák a repülésbiztonságot.
Az IATA 2018–2023 közötti baleseti vizsgálatokat elemző jelentése szerint a vizsgálatok mindössze 57 százaléka készült el és került publikálásra a Chicagói Egyezmény előírásai szerint.
A befejezési arányok jelentősen eltérnek az egyes régiók között:
Észak-Ázsia vezeti a listát 75 százalékkal,
ezt követi Észak-Amerika (70 százalék),
Európa (66 százalék),
Független Államok Közössége (CIS) (64 százalék),
Közel-Kelet és Észak-Afrika (60 százalék),
Latin-Amerika és Karib-térség (57 százalék),
Ázsia-Csendes-óceáni térség (53 százalék),
míg a legalacsonyabb befejezési aránnyal Afrika rendelkezik (20 százalék).
A francia-holland légitársaság azt is közölte, hogy a december 31-én zárult pénzügyi évében utasforgalma 4,7 százalékkal 97,9 millióra nőtt, a járatok töltöttsége 87,8 százalék volt, 0,5 százalékponttal magasabb, mint az előző évben.