Elkészült a IATA 2024-es biztonsági jelentése

Az iparág ismét erős teljesítményt nyújtott a biztonság terén, több kulcsfontosságú mutató esetében javulás volt tapasztalható az ötéves átlaghoz képest, azonban a 2023-as év kivételes eredményeihez viszonyítva visszalépés történt.

Egymillió járatra vetítve az összes balesetre vonatkozó arány 1,13 volt, vagyis 880 000 járatonkánt történt egy baleset. Ez jobb mint az ötéves 1,25-ös átlag, de rosszabb, mint a 2023-ban mért 1,09.

2024-ben 40,6 millió repülésből összesen hét halálos baleset történt. Ez a szám magasabb, mint a 2023-as egy halálos baleset és az ötéves átlagot jelentő öt halálos baleset.

Az áldozatok száma 2024-ben 244 fő volt, szemben a 2023-as 72 áldozattal és az ötéves átlag 144-es értékével. A halálozási kockázat viszonylag alacsony maradt (0,06),ami ugyan a 2023-as duplája, viszont alacsonyabb az ötéves átlagnál (0,10), írja az airlineratings.com.

A jelentésben kiemelték a konfliktuszónák növekvő kockázatát, illetve hogy a leggyakoribb balesetek 2024-ben a farokrész ütközései és a kifutópályáról való lesodródások voltak, ezért hangsúlyozzák a felszállás és leszállás biztonságának fontosságát.

A konfliktuszónákhoz kapcsolódó balesetek és események biztonsági incidensnek minősülnek, így nem szerepelnek ebben a jelentésben. Azonban a műholdas navigációs rendszer (GNSS) zavarai egyre nagyobb kihívást jelentenek a repülésbiztonság számára.

 

A jelentés külön foglalkozik a

Fotó: Depositphotos
régiókkal:

Észak-Amerikában 12 baleset történt, és az összes balesetre vonatkozó arány javult (1,53-ról 1,20-ra), meghaladva az 1,26-os ötéves átlagot. A halálozási kockázat 2020 óta nulla.

Ázsia-Csendes-óceáni térségben 2024-ben hét baleset történt, a baleseti arány nőtt (0,92-ről 1,04-re), de még mindig az 1,10-es ötéves átlag alatt maradt. A halálozási kockázat változatlan (0,15).

Afrikában 10 baleset történt, a baleseti arány nőtt (8,36-ról 10,59-re), és meghaladta az ötéves átlagot (8,46). Azonban a halálozási kockázat 2023 után ismét nulla volt.

Közel-Keleten és Észak-Afrikában két baleset történt, a baleseti arány javult (1,12-ről 1,08-ra), és az 1,09-es ötéves átlag alatt maradt. A halálozási kockázat 2019 óta nulla.

Európában kilenc baleset történt, az arány enyhén nőtt (0,95-ről 1,02-re), de az 1,02-es ötéves átlagon maradt. A halálozási kockázat 0,03-ra nőtt 2023 nullás értékéről.

Észak-Ázsiában egyetlen baleset történt, az arány 0-ról 0,13-ra nőtt, de még mindig jobb az 0,16-os ötéves átlagnál. A halálozási kockázat 2022 óta nulla. 

A Független Államok Közösségében (Azerbajdzsán, Fehéroroszország, Grúzia, Kazahsztán, Kirgizisztán, Moldova, Oroszország, Örményország, Tadzsikisztán, Türkménia, Ukrajna és Üzbegisztán)  nem történt baleset, a baleseti arány 1,05-ről nullára csökkent,  ésjelentősen jobb az 2,49-es ötéves átlagnál. A halálozási kockázat 2022 óta nulla.


Fotó: Depositphotos

Latin-Amerikában és a Karib-térségben öt baleset történt, a baleseti arány jelentősen nőtt (0,73-ról 1,77-re), de az ötéves átlag (2,00) alatt maradt. A halálozási kockázat 0,00-ról 0,35-re emelkedett.

A jelentés szerint kulcsfontosságú és időszerű a biztonság további megerősítése, illetve minden esetben az átfogó és nyilvános baleseti jelentések megléte, mert a késedelmes vagy hiányos baleseti jelentések megfosztják a kulcsfontosságú szereplőket – üzemeltetőket, gyártókat, szabályozókat és infrastruktúra-szolgáltatókat – azoktól a létfontosságú információktól, amelyek tovább javíthatnák a repülésbiztonságot.

Az IATA 2018–2023 közötti baleseti vizsgálatokat elemző jelentése szerint a vizsgálatok mindössze 57 százaléka készült el és került publikálásra a Chicagói Egyezmény előírásai szerint.

A befejezési arányok jelentősen eltérnek az egyes régiók között:

  • Észak-Ázsia vezeti a listát 75 százalékkal,
  • ezt követi Észak-Amerika (70 százalék),
  • Európa (66 százalék),
  • Független Államok Közössége (CIS) (64 százalék),
  • Közel-Kelet és Észak-Afrika (60 százalék),
  • Latin-Amerika és Karib-térség (57 százalék),
  • Ázsia-Csendes-óceáni térség (53 százalék),
  • míg a legalacsonyabb befejezési aránnyal Afrika rendelkezik (20 százalék).

 


Felborult egy FlixBus, sok a sérült

Felborult egy FlixBus, sok a sérült 

A Bécsből Koppenhágába tartó jármű a német A19-es autópályán borult az oldalára.
Iránba utazna?  Nincs akadálya

Iránba utazna? Nincs akadálya 

Az Egyesült Arab Emírségek (UAE) légitársaságai – Flydubai, Air Arabia, Emirates – ismét indítanak járatokat Irán felé.
Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között

Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között 

Az M4-es út felújítása okozza a nyári csúcsidőszakban a fennakadást.
Felszáll a SAS

Felszáll a SAS 

Méghozzá, amint a megállapodás létrejön, más tulajdonosi háttérrel, mint eddig.
A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja

A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja 

A munkabeszüntetés jelentős torlódást idézett elő az európai légtérben, ami késésekhez és járattörlésekhez vezetett.
E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára

E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára 

Turisztikai tevékenységet végző szervezetek és vállalkozások most akár 4,5 millió forint támogatást is kaphatnak elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére.
Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között

Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között 

Az új járat része a légitársaság bővülő európai hálózatának, amely a német turisták körében népszerű városi desztinációkat célozza meg.
Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.
Száz mozdonnyal erősít a MÁV

Száz mozdonnyal erősít a MÁV  

Ebből harminc már megérkezett.
Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.