Emelkedett a légiforgalmi incidensek száma

Mintegy hét százalékkal emelkedett a légiforgalmi szolgáltatásokhoz köthető légi incidensek száma - derül ki az Eurocontrol 2013-as biztonsági jelentéséből.

A 36 ország által 2013 szeptemberéig leadott jelentések a 2012-es számokat tükrözik. A jelentés szerint a súlyos esetek mindössze 0,6 százalékot tettek ki, amely megegyezik a 2011-es szinttel, a komoly események pedig 1,8 százalékkal csökkentek, míg a be nem sorolt veszélyességi szinthez tartozó események száma 38 százalékos csökkenést mutat.

A legnagyobb mértékben, 14 százalékkal a repülőgépek elkülönítési minimumának - a gépek közötti minimális függőleges és vízszintes távolság - megsértésével kapcsolatos esetek nőttek. Ezek közül 35 súlyos és 217 komoly eset volt. Az adatok szerint egymillió gépmozgásra mintegy 125 elkülönítési minimum-megsértés jutott.

Tizenkét százalékkal csökkent a 2011-es számokhoz képest a futópálya megsértések száma, vagyis azon eseteké, amikor a futópályára engedély nélkül földi jármű, személy, vagy repülőgép lépett be. Ezen belül a súlyos esetek száma 23-ról 12-re, a komoly eseményeké pedig 62-ről 37-re mérséklődött. Egymillió gépmozgásra mintegy 75 eset jutott 2012-ben.

A légtérsértési (engedély nélkül légtérbe lépés) esetek száma kis mértékben emelkedett, 5 százalékkal több történt 2012-ben, mint 2011-ben, a súlyos esetek száma 12-ről 10-re csökkent. Az Eurocontrol jelentésében hangsúlyozta: az elmúlt években több döntést is hoztak annak érdekében, hogy csökkentsék a légtérsértési esetek számát.

Csökkent a lézerrel a pilótákat zavaró, néha elvakító történések száma is, 2012-ben tíz ilyet jelentettek, miután több Eurocontrol tagországban törvényileg nehezítették meg a lézerceruzák és egyéb lézeres eszközös forgalomba hozását, vásárlását.

A 2011-es 18-hoz képest 2012-ben tíz olyan eset történt, amikor a légiforgalmi irányító szolgálatok nem tudtak forgalmi szolgáltatást nyújtani technikai hiba miatt. Ezen belül a legtöbbször kommunikációs, vagy a repülési tervekkel kapcsolatos adatfeldolgozási hiba fordult elő.

A 2012-es évben az Eurocontrol szerint 88 olyan baleset történt a tagországokban, amelyben 2,2 tonnánál nagyobb maximális felszálló súlyú repülőgép volt érintett, ezekből 17 volt halálos kimenetelű. A balesetek mintegy egyötödében a repülőgép a földön ütközött össze valamilyen másik járművel, tárggyal, vagy emberrel, 2012-ben 15 ilyen esetet regisztráltak. Hét olyan baleset volt, amikor a pilóták a földnek irányították (CFIT) a repülőt, ezek közül négy volt halálos kimenetelű.

Jelentősen emelkedett azon esetek száma, amikor a földnek ütközést az utolsó pillanatban el lehetett kerülni, 2011-ben 72, egy évvel később már 134 esetet regisztráltak, bár ezekből csak egy kapott "súlyos" besorolást.

Tizenkét százalékkal többször fordult elő, hogy a repülőgépet irányító pilóták eltértek a légiforgalmi irányítótól kapott engedélytől, vagy utasítástól, mintegy 250 eset jutott egymillió repülési órára. Csökkent viszont az engedélyezett repülési magasság megsértésével kapcsolatos esetek száma, öt esetben súlyosnak minősítették az incidenst.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.