Emelkedett a légiforgalmi incidensek száma

Mintegy hét százalékkal emelkedett a légiforgalmi szolgáltatásokhoz köthető légi incidensek száma - derül ki az Eurocontrol 2013-as biztonsági jelentéséből.

A 36 ország által 2013 szeptemberéig leadott jelentések a 2012-es számokat tükrözik. A jelentés szerint a súlyos esetek mindössze 0,6 százalékot tettek ki, amely megegyezik a 2011-es szinttel, a komoly események pedig 1,8 százalékkal csökkentek, míg a be nem sorolt veszélyességi szinthez tartozó események száma 38 százalékos csökkenést mutat.

A legnagyobb mértékben, 14 százalékkal a repülőgépek elkülönítési minimumának - a gépek közötti minimális függőleges és vízszintes távolság - megsértésével kapcsolatos esetek nőttek. Ezek közül 35 súlyos és 217 komoly eset volt. Az adatok szerint egymillió gépmozgásra mintegy 125 elkülönítési minimum-megsértés jutott.

Tizenkét százalékkal csökkent a 2011-es számokhoz képest a futópálya megsértések száma, vagyis azon eseteké, amikor a futópályára engedély nélkül földi jármű, személy, vagy repülőgép lépett be. Ezen belül a súlyos esetek száma 23-ról 12-re, a komoly eseményeké pedig 62-ről 37-re mérséklődött. Egymillió gépmozgásra mintegy 75 eset jutott 2012-ben.

A légtérsértési (engedély nélkül légtérbe lépés) esetek száma kis mértékben emelkedett, 5 százalékkal több történt 2012-ben, mint 2011-ben, a súlyos esetek száma 12-ről 10-re csökkent. Az Eurocontrol jelentésében hangsúlyozta: az elmúlt években több döntést is hoztak annak érdekében, hogy csökkentsék a légtérsértési esetek számát.

Csökkent a lézerrel a pilótákat zavaró, néha elvakító történések száma is, 2012-ben tíz ilyet jelentettek, miután több Eurocontrol tagországban törvényileg nehezítették meg a lézerceruzák és egyéb lézeres eszközös forgalomba hozását, vásárlását.

A 2011-es 18-hoz képest 2012-ben tíz olyan eset történt, amikor a légiforgalmi irányító szolgálatok nem tudtak forgalmi szolgáltatást nyújtani technikai hiba miatt. Ezen belül a legtöbbször kommunikációs, vagy a repülési tervekkel kapcsolatos adatfeldolgozási hiba fordult elő.

A 2012-es évben az Eurocontrol szerint 88 olyan baleset történt a tagországokban, amelyben 2,2 tonnánál nagyobb maximális felszálló súlyú repülőgép volt érintett, ezekből 17 volt halálos kimenetelű. A balesetek mintegy egyötödében a repülőgép a földön ütközött össze valamilyen másik járművel, tárggyal, vagy emberrel, 2012-ben 15 ilyen esetet regisztráltak. Hét olyan baleset volt, amikor a pilóták a földnek irányították (CFIT) a repülőt, ezek közül négy volt halálos kimenetelű.

Jelentősen emelkedett azon esetek száma, amikor a földnek ütközést az utolsó pillanatban el lehetett kerülni, 2011-ben 72, egy évvel később már 134 esetet regisztráltak, bár ezekből csak egy kapott "súlyos" besorolást.

Tizenkét százalékkal többször fordult elő, hogy a repülőgépet irányító pilóták eltértek a légiforgalmi irányítótól kapott engedélytől, vagy utasítástól, mintegy 250 eset jutott egymillió repülési órára. Csökkent viszont az engedélyezett repülési magasság megsértésével kapcsolatos esetek száma, öt esetben súlyosnak minősítették az incidenst.

Forrás: MTI


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.